BUD flyer

Belgrádba is repülhet Budapestről a LOT!

A belgrádi Nikola Tesla Airport weboldalán elérhető járatkeresőbe felkerült egy, a lengyel nemzeti légitársaság által szeptember 2-től naponta üzemeltetett Budapest-Belgrád légi járat menetrendje. Az újabb budapesti bázisról indítani kívánt LOT légi járat megjelenése azért érdekes, mivel az idén tavasszal a prágai és a szófiai reptér által közzétett menetrend tervezetekben már szerepelt egy-egy új LOT járat, melyeket a mai napig hivatalosan még nem jelentettek be, holott tervezett indítási idejük szeptember 1-je lenne.

lotbelg.JPG

Szeptember 2-től naponta egy járatpárt tervez indítani a Budapest-Belgrád közötti útvonalon a LOT. A járatok a közzétett menetrend tervezet szerint hajnali 05:15-kor szállnának fel Belgrád repülőteréről, és éjjel 23:35-re érkeznének vissza a szerb fővárosba. Ennek alapján látható, hogy ezen járat tovább erősítheti az átszálló utasforgalmat a budapesti repülőtéren, hiszen a hajnalban induló járat átszállási lehetőséget teremt a LOT Budapestről induló londoni, varsói, vagy krakkói rövid távú járataira, valamint a New York JFK és Chicago hosszútávú járatokra is.

Érdekesség, hogy a Budapest és Belgrád közötti útvonalon jelenleg csupán csak a Fehérorosz Belavia légitársaság tart fenn légi járatot hetente két alkalommal. Azonban e járat sem fog már sokáig üzemelni, hiszen október 28-tól a légitársaság megszűnteti.

A mostani tervezett, de még hivatalosan be nem jelentett új Budapestről üzemeltetni kívánt rövid távú LOT járatok listáján Belgrád mellett szerepel Prága és Szófia városa is. Míg Brüsszel és Bukarest városa már bejelentett, naponta kétszer is közlekedő LOT járatokkal lesz elérhető szeptember 2-tól.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Külgazdaságilag és nemzetpolitikailag fontos járatbejelentést tett a Wizz Air!

Új járat az oroszországi Kazany városába és sűrítés Marosvásárhely felé. E két újdonságot jelentette be egy villám sajtótájékoztatón a mai napon a budapesti repülőtér kormányvárójába Szijjártó Péter Külgazdasági és Külügyminiszter, valamint Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója. Mind két útvonallal kapcsolatos fejlesztést inkább a politika, mint sem a piac igénye hívta életre.

wizzair_3.jpg

Fénykép: Wizz Air

A következő sorokban sokkal egyszerűbb lenne egy általános sajtóanyagot beilleszteni, de azért ezen sajtótájékoztató még sem tekinthető annyira általánosnak, hiszen jó pár érdekes dolog van a témával kapcsolatban. Először is adott a Wizz Air, aki az elmúlt években lelassította a budapesti járathálózat bővítését és nagyon jó partnere a magyar Kormánynak bizonyos nemzetpolitikailag és stratégiailag fontos légi járatok elindításában. Aztán adott a Magyar Kormány aki ilyen járatindítások terén zöld utat és diplomáciai támogatást is biztosít a légitársaság számára. Elég csak megemlíteni a balkáni, az asztanai, valamint a többi orosz járatot. Jelen két útvonalnál is ez a helyzet áll fenn, hiszen mindkettőnek megvan a maga elő története, és mind kettővel kapcsolatos fejlesztést a külgazdasági és nemzetpolitika érdek hívta életre.

Elsőként itt van Kazany, mely az Oroszországi Föderációban található Tatárföld fővárosa, ahol a keleti nyitás politikájának keretében 2015-ben Főkonzulátust nyitott a Magyar Állam. Ezt követően pedig a közvetlen légi járat indítására is próbát tettek. Idén márciusban még az Orosz Légügyi Hatóság az UVT-Aero légitársaság számára engedélyezte a Kazany és Budapest közötti közvetlen légi járat elindítását. Ez azonban, mint látszik változott. Ezt maga Szijjártó Péter is megerősítette, hiszen beszédében elmondta módosították a két oldalú légiközlekedési megállapodást. Ezt követően az NKH szintén még márciusban tendert írt ki két orosz városba történő légi járat üzemeltetésére (Kazany és Jekatyerinburg). A kiírás szerint csak magyar tulajdonban és irányítás alatt álló légitársaságot lehetett  kijelölni e feladatra, így lett végül nyertes a Wizz Air, hiszen mást nem is lehetett volna találni üzemeltetőnek. Az NKH végül az elmúlt héten újra próbálkozik Jekatyerinburggal, így lehet hogy hamarosan oda is Wizz Air gépek repülhetnek a magyar fővárosból.

Végül itt van Marosvásárhely, ahová a kisebb kolozsvári megszakítás ellenére már 10 éve repül Budapestről a Wizz Air. Az erdélyi járattal kapcsolatban az elmúlt időszakban fellángolt az, hogy kevés a heti két járat, ahhoz, hogy kielégítse az igényeket, és az üzleti, vagy netán a Budapesten ügyet intéző emberek számára jó alternatívát jelentsen a buszozás helyett. Emellett sokan hiányolják a korábban a marosvásárhelyi reptér pályájának felújítása miatt indított, de tavaly ősszel megszüntetett kolozsvári járatot is. Ennek kapcsán az április 18-i kormányinfón a a Magyar Hang hetilap arról érdeklődött Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszternél, hogy a Wizz Air légitársaság balkáni szerződéséhez hasonlóan, amelyben a magyar állam támogatást nyújt a légitársaságnak a térségbe irányuló járatok indítására, a magyar kormány nem kíván-e támogatást nyújtani a Wizz Airnek, hogy a magyar szempontból fontos területekre, elsősorban Erdélybe is naponta indulhassanak járatok. Gulyás válaszában elmondta, hogy nagyon régóta kérik a légitársaságot erre, azonban a Wizz Air mindeddig elzárkózott ettől. A miniszter továbbá kifejtette, hogy a kormány nyitott az anyagi segítségnyújtást célzó tárgyalásokra is azért, hogy napi egy járat indulhasson Székelyföldre. És lám ez a mai nap végül össze is jött. Az sűrítésnek köszönhetően Budapest és Marosvásárhely között évi 38 ezer ülőhely helyett, 132 ezer ülőhely áll majd az utasok rendelkezésére, míg Kazany estében idén több mint 6 ezer, jövőre pedig több, mint 37 ezer ülőhelyet dob piacra a Wizz Air. A légitársaság Budapestről elérhető 2019-es kapacitása 6 millió utas fölé emelkedik – ez éves szinten 9 százalékos növekedésnek felel meg. Az útvonalak tekintetében pedig immár 30 ország 67 városa érhető el közvetlen járattal Budapestről, melyhez az idei évben eddig négy új járat csatlakozott.

Bár e két járatnál nyíltan nem ismert, hogy létezik-e valamilyen állami támogatás, Kazany esetében egy korábbi interjúban, melyet a kinti konzul adott, felmerült, hogy a közvetlen budapesti járatindítás csak akkor lesz lehetséges, ha a Tatár Kormány kompenzálja a járat működési költségének a felét Azonban ezen információt, miszerint a járatot támogatni fogják a Tatár Köztársaság Közlekedési Minisztériuma nem erősítette meg.

Péter Ferenc köszönetet mondott a magyar kormány tagjainak, amiért közbenjártak annak érdekében, hogy naponta járatok indulhassanak Marosvásárhelyről Budapestre. Ami a jövőbeli terveket illeti, elmondta, egyeztet a környező megyék tanácselnökeivel annak érdekében, hogy 100–150 kilométeres körzetben buszokat indítsanak, megkönnyítve a reptérre jutást azoknak, akik a Marosvásárhely–Budapest járaton szeretnének repülni.(Ezt a cikket a Krónikáról másolták: https://kronika.ro/erdelyi-hirek/napi-repulojarat-marosvasarhelyrol-budapestre-buszokkal-vinnek-az-utasokat-a-tavolabbi-telepulesekrol-vidratszegre)
Péter Ferenc köszönetet mondott a magyar kormány tagjainak, amiért közbenjártak annak érdekében, hogy naponta járatok indulhassanak Marosvásárhelyről Budapestre. Ami a jövőbeli terveket illeti, elmondta, egyeztet a környező megyék tanácselnökeivel annak érdekében, hogy 100–150 kilométeres körzetben buszokat indítsanak, megkönnyítve a reptérre jutást azoknak, akik a Marosvásárhely–Budapest járaton szeretnének repülni(Ezt a cikket a Krónikáról másolták: https://kronika.ro/erdelyi-hirek/napi-repulojarat-marosvasarhelyrol-budapestre-buszokkal-vinnek-az-utasokat-a-tavolabbi-telepulesekrol-vidratszegre)

A kazanyi új járat október 30-án indulhat és hetente két alkalommal (szerda, vasárnap) érhető el. Marosvásárhely esetében a napi járatra történő váltás október 28-tól lép életbe. A foglalás már mind két járatra elérhető!

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

Jelentősen visszaesett a cargo forgalom júniusban!

2019. első félévében több, mint 7 millió 376 ezer utas fordult meg a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren, ami kicsivel több, mint félmillió fős utastöbbletet jelent a tavalyi év hasonló időszakát nézve. Akkor 6.864.646 főt regisztráltak. Az utasforgalmi növekedés az év első három hónapjában kisebb mértékű volt az előző évekhez képest, azonban a nyári időszakban ez újra felerősödött. Emiatt májusban és júniusban is a növekedés mértéke majdnem elérte a 10 százalékot. A légi áruforgalom területén  a globális piaci helyzethez hasonlóan továbbra is visszaesés jellemző, mely legnagyobb mértékben most idén júniusban mutatkozott meg.

20180710budlegifotok107.jpg

Fotó: Budapest Airport

Több, mint 1 millió 475 ezer induló és érkező utas fordult meg Ferihegyen idén júniusban, ami 9,1 százalékos utasforgalmi bővülést jelentett a tavalyi időszakhoz képest. E szám majdnem eléri a 1,5 milliós határt, melyet 2018-ban két hónap során is sikerült felülmúlnia a repülőtér utasforgalmának.

A gépmozgások száma 8,3 százalékkal volt több, ami 11.080 le és felszálló gépet jelentett.

Az utasforgalom és a gépmozgás növekedése mellett a légi áruforgalom továbbra is csökkenést mutat a budapesti légikikötőben olyannyira, hogy idén júniusban e szám már 15,5 százalékkal volt kevesebb, mint a tavalyi év júniusban. A kezelt árumennyiség 10.785 tonna volt most, míg 2018-ban a szektor 12.763 tonnás eredményt tudott felmutatni.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

Budapesre jönne a Korean Air!

Nem, nem az Asian visszatérése lehet a vezető hír az elkövetkező, hónapokban, hanem a korai nemzeti légitársaság a Korean Air budapesti megjelenése, melynek első szála egészen 2005-ig visszavezethető. A Korean Air mellett azonban a Magyar Kormány stratégiai partnere a lengyel nemzeti légitársaság is lecsapna Budapest és Szöul közötti járat üzemeltetésére, olyannyira, hogy az újabb hosszútávú járat a bejelentés kapujában áll.

lotkorean_1.png

Képek: Reuters/CGTrader

Nagyon fontos és mind a mai napig kihasználatlan légi útvonalra csapna le rögtön két légitársaság a közeljövőben. A Budapest és Szöul közötti szakasz az elmúlt években az indirekt utasok számában rendkívüli növekedést mutatott. Az ilyen jellegű utasok száma jelenleg több, mint 50 ezer főt tesz ki évente, amivel az New York JFK tavaly májusi újbóli megnyitását követően a leginkább légi járatra szoruló útvonal a Budapest Airport kiszolgálatlan útvonalainak listáján. Habár a két ország között eddig menetrendszerinti légi összeköttetés még nem állt fenn, 2016. nyarán a magán tulajdonban lévő Asiana Airlines ideiglenes charter járat indítását jelentette be Boeing 777-200ER típusú gépeivel, mely 9 alkalommal közlekedett a két főváros között, koreai utazási irodák által szervezett utasokkal töltve. A tervezett járatok teljesítését követően az Asiana részéről pozitív visszajelzés érkezett e járat újraindulását illetően, ami végül az ezt követő szezonra nem jött össze. Az útvonal megint üzemeltetőre várt, holott a légi járat indítását nem csak a két ország közötti turizmus növelése, hanem a kereskedelmi kapcsolatok sokszínűsége is indokolja. Ezért nem véletlen, hogy a Magyar Kormány folyamatosan kereste annak a lehetőségét, hogy üzemeltetőt találhasson az útvonalra. Ekkor jöhetett képbe a LOT.

Az amerikai járatokhoz hasonlóan itt is egy hatalmas piaci rés befoltozására kiváló partnere lett a Kormány számára  a lengyel nemzeti légitársaság, hiszen New York-hoz hasonlóan a LOT-nak már van tapasztalata a szöuli járatok üzemeltetésében is a varsói Chopin repülőtérről. A LOT szöuli járatindítással kapcsolatos felvetéseket már korábban pletykálták a légiközlekedési iparágban, azonban áprilisra már világossá vált, hogy a lengyelek készen állnak arra, hogy ezen új járatukat hamarosan bejelentsék. Legutóbb a Hungaroringen megrendezett V4+ Logisztikai Fórumon Szijjártó Péter Külügyminiszter azt nyilatkozta, hogy a tárgyalások a végső fázisba értek a lengyelekkel.

Versenybe szállna a Korean Air is!

Mindenki legnagyobb meglepetésére Korea nemzeti légitársaságának hálózat fejlesztési és értékesítési alelnöke, a szöuli IATA konferencián a CAPA TV-nek nyilatkozva elmondta, hogy a jövőben új charter szolgálatatásként légi járatot indítanak Budapestre. Az új járattal kapcsolatban a közzétett videóban bővebb információ nem hangzott el, viszont információnk szerint a Korean Air már februárban lekérte az engedélyt személyszállító légi járat üzemeltetésére, amit a tervek szerint hetente négy alkalommal repülne.

Furcsa, de valahogy jelen helyzet ugyanazt a képet mutatja, mint az USA járatok esetében. Adott egy eddig senkinek sem kellő kihasználatlan útvonal és azon egy jelentős potenciális utasszám. Bejelentkezik egy légitársaság az üzemeltetésre, de erre már az adott ország légitársasága is "ugrik" és belevág az üzemeletetésbe, holott azelőtti években nem nagyon lépett ezzel kapcsolatban. Bár ezen szituáció inkább a piac és az koreai utasok érdekében jön létre, jó alapja egy jövőbeli állandó járatnak is. Elég csak megnézni például a tavaly nyitott zágrábi egész éves menetrendszerint közlekedő járatot, ahová korábban szintúgy csak charter gépekkel járt a Korean Air. De jó példa  még Velence is, ahová Budapesttel egy időben indított chartereket az Asiana, és végül ma már menetrendszerinti járatuk van az olasz városban.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

15 éve indult az első Wizz Air járat Ferihegyről!

A Wizz Air napra pontosan 15 évvel ezelőtt nyitotta meg budapesti bázisát. Az első magyarországi Wizz Air járat 2004. június 24-én szállt fel London Luton felé az akkor még Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérnek nevezett, azóta Liszt Ferencről elkeresztelt légikikötőből. Azóta 31 millió utas vette igénybe a Wizz Air Budapestről induló és a városba érkező járatait.

wizzair_repjegyhu_fejlec.jpg

A Wizz Air ma 14 ország 25 bázisáról üzemeltet járatokat, ezek közül a budapesti a legnagyobb: a magyar fővárosban 14 korszerű Airbus A320 és A321 repülőgép teljesít szolgálatot, amivel a légitársaság több mint 4600 munkahely fenntartását támogatja.

Márciusban érkezett a bázisra a Wizz Air első A321neo repülőgépe, amelyhez azóta két újabb csatlakozott. Az A321neo a legmodernebb technológiát képviseli a légiközlekedésben, zajterhelése 50 százalékkal alacsonyabb a korábbi modellekéhez képest. Üzemanyag-fogyasztása 20, nitrogén-oxid-kibocsátása csaknem 50 százalékkal kevesebb, így a Wizz Air a legkisebb ökológiai lábnyommal rendelkező európai légitársaság.

A Wizz Air immár 30 országban 66 változatos úti céllal köti össze a magyar fővárost Európában és azon túl. Az idén már hárommal bővült a Budapestről elérhető desztinációk száma: tavasszal London Gatwick és Oslo, a múlt héten pedig a spanyolországi Castellón irányába indult új járat. A légitársaság Budapestről elérhető 2019-es kapacitása 6 millió utas fölé emelkedik – ez éves szinten 9 százalékos növekedésnek felel meg.

A Wizz Air az elmúlt egy évben több mint 5,3 millió utast szállított hazánkból induló és az országba érkező járatain, ami meghaladja bármely más légitársaság egy év alatt valaha elért magyarországi forgalmát. A Wizz Air Budapest iránti elkötelezettségének jeleként tavaly itt nyitotta meg modern technológiával felszerelt, 30 millió eurós befektetéssel felépített kiképzőközpontját.

Radó András, a Wizz Air vállalati kommunikációs managere elmondta: „Büszkén ünnepeljük a WIZZ sikertörténetének legújabb mérföldkövét, budapesti bázisunk 15. születésnapját. Egész Magyarország számára jelentős gazdaságélénkítő szereplő a Wizz Air, amely Európa egyik legdinamikusabban növekvő légitársasága. A légitársaság Budapesten működteti legnagyobb bázisát, 14 korszerű repülőgéppel. A Wizz Air alacsony viteldíjainak és magas színvonalú fedélzeti szolgáltatásainak köszönhetően az elmúlt másfél évtizedben több látogató fedezhette fel Magyarország és fővárosunk szépségeit, mint korábban bármikor. Ezzel párhuzamosan honfitársaink milliói számára vált elérhetővé a megfizethető utazás élménye. A fiatal és korszerű flottájának köszönhetően a Wizz Air büszkélkedhet az európai légitársaságok között a legalacsonyabb utasonkénti szén-dioxid-kibocsátással. Reméljük, hogy a következő 15 év hasonló sikereket tartogat a Wizz Air, Budapest és Magyarország számára.”

Ha pedig kíváncsi vagy hogyan mutatták be a sajtónak a légitársaságot 2004-ben akkor itt megtekintheted! Kattints!

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Megszűnik a Belavia Budapest-Belgrád járata!

Majdnem hat év üzemeltetés után nem indít menetrendszerinti járatokat Budapest és Belgrád között a  téli menetrendi időszakban a fehérorosz nemzeti légitársaság a Belavia. A 2013. szeptember 19. óta hetente két alkalommal az ötödik szabadságjog alapján üzemeltetett közvetlen, és non-stop légi járat útóljára október 24-én száll fel Budapestről Belgrád felé. Az útvonallal a Belavia előtt a szerb nemzeti légitársaság, az Air Serbia is próbálkozott kevés sikerrel. Az elmúlt hetekben pedig a LOT-ról is lehetett hallani, hogy a budapesti ráhordó hálózatuk bővítése érdekében vizsgálják, hogy ezen útvonalon is megjelenjenek.

img_2878.jpg

Fénykép:boardingarea

A 2019/2020-as téli menetrend életbe lépésével változik a Belavia légitársaság budapesti üzemelése. A korábban az közlekedtetett heti 4 járat megmarad, azonban ezen járatok a már megszokott hétfői és csütörtöki napokon nem folytatják útjukat a szerb főváros felé, hanem vissza repülnek Minszk városába. A menetrendben ezen felül még annyi változás történt, hogy a hétfői és csütörtöki járatok október 29-től kedden és szerdán fognak közlekedni.

A Belavia a menetrendben alaptípusként továbbra is az 50 férőhelyes Bombardier CRJ-200-as gépet ad meg, azonban előfordul, hogy eltérő típusú gépet küldenek.

A Budapest és Szerbia közötti légi kapcsolatok e járat bezárásával/felfüggesztésével nem szűnnek meg, hiszen augusztus 1-től az Air Serbia támogatási szerződés révén elindítja Budapest és Nis városa közötti, hetente két alkalommal közlekedő menetrendszerinti járatát.

Menetrend 2019. október 27-től

Kedd MSQ-BUD 9:40-9:25 BUD-MSQ 10:05-13:45

Szerda MSQ-BUD 13:00-12:45 BUD-MSQ 13:25-17:05

Péntek MSQ-BUD 9:40-9:25 BUD-MSQ 10:05-13:45

Vasárnap MSQ-BUD 13:00-12:45 BUD-MSQ 13:25-17:05

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Újra két pályát használhatnak a gépek a Liszt Ferenc Repülőtéren!

Ma délután 16:00 órától ismét mind a két futópálya üzemel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A felújított, 3,7 kilométer hosszú II. pályán a Ryanair ír légitársaság Boeing B737-800 típusú repülőgépe, a Budapest – London-Stansted járat volt az első, amely felszállt. A pályát nyolc héttel ezelőtt kellett lezárni, és egy sor kötelező felújítást is elvégeztek rajta. A pályazár azonban a Magyar Nemzet információi szerint a kezdeti céldátumhoz képest elhúzódott 6 nappal.

img_4096.JPG

Fénykép: Budapest Airport

A nagy nyári csúcsforgalom előtt, a tervezett nyolc hét leforgása alatt elkészültek a ferihegyi II. futópálya felújításával a Budapest Airport, valamint az alvállalkozó cégek munkatársai. Mindez nagyban növeli a repülőtér működésének biztonságát és rugalmasságát. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a lehető legelőnyösebb futópályarendszer működik: a terminálépületek a két beton futópálya között helyezkednek el, így az egyik pályát a repülőgépek leszállására, a másikat pedig az indítására lehet használni. A kettő között pedig a lehető legrövidebb a gurulási távolság, a legkisebb az üzemanyag- és időveszteség két járat között. Nem utolsósorban pedig nagyobb a repülés biztonsága, hiszen a fel- és leszálló gépeket jelentős távolságra el lehet választani egymástól, emellett így a legcsekélyebb a közvetlen közelben fekvő lakott területeket érintő zajhatás is.

A kéthónapos felújítás nem kevesebb, mint 1,3 milliárd forintba (kb. 4 millió euróba) került. A legfontosabb beruházás a műszeres leszállítóberendezés (ILS – instrument landing system) cseréje, az elérhető legkorszerűbb és megbízhatóbb rádiónavigációs rendszerre. Az ILS CAT IIIB szerinti norma azt jelenti, hogy korlátozott látási viszonyok mellett, esőben, hóban, éjszaka vagy sűrű ködben, akár 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látástávolság mellett is használni lehet a repülőteret, amennyiben az érkező gépek és azok személyzete is megfelelően felkészült erre. Mindez jelentősen növeli a repülés biztonságát, és hozzájárul ahhoz, hogy a légitársaságok még jobban be tudják tartani a menetrendjüket.

A rádiónavigációs berendezések cseréje miatti pályazár nyolchetes időszakát kihasználva a egy sor egyéb javítást is elvégeztek a majdnem négy kilométeres pálya hosszában. Egyebek mellett kicseréltek 70 esővíz elvezető aknát, ahol kellett, kicserélték a pályába épített lámpák vezetékeit, kijavították a beton kisebb hibáit. Ez alatt az idő alatt megtisztították a betont a ráégett guminyomoktól, és újrafestették a pályán lévő jelzéseket, amik segítik a pilóták tájékozódását.

A Budapest Airport egyúttal köszöni a környező települések, elsősorban Vecsés lakóinak a türelmét, akiknek a felújítás miatt ideiglenesen a megszokottnál több repülőgép elhaladásával kellett számolniuk.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

2019\06\16 Bbalint 1 komment

Már tárgyalások folynak a Wizz Air Fehérorosz piacon való megjelenéséről

A héten egy furcsa poszt bukkant fel a Wizz Air Istagram oldalán, melyben Minszk városát megemlítve a város művészeti szépségét emelték ki, egy korábban más által készített kép megosztásával. Azóta a poszt eltűnt a Wizz Air Instagram oldaláról, azonban fehérorosz lapokban a héten ismét hír érkezett a légitársaság Fehérorosz piacon való jövőbeli lehetséges megjelenéséről. Az sb.by portál beszámolója szerint, a Wizz Air már tárgyalásokat folytat a minszki vagy esetleg a grodnói repülőtérről történő légi járatok elindítása kapcsán.

0xedb4fbaa5d763f9d357b01277a8a52c5.jpeg

A Wizz Air fapados légitársasága továbbra is komoly érdeklődést mutat a Minsk vagy Grodno repülőteréről való járatindítás iránt, mondta Magyarország meghatalmazott fehérorosz nagykövete Chutora Zsolt. Minszk városának Magyar Nagykövetsége ennek érdekében még a tavaly év végén információs anyagot állított össze a Wizz Air számára a Belarusz piacról. A grodnói szívesen látná a Wizz Airt, de a vállalatot a hírek szerint a egy minszki járatindítás sokkal jobban érdekli. Ez érthető is, hiszen előbbi reptéren nem nagyon forgalmas, csak a Belavia tart fenn egy-két járatot.

A nagykövet úr hozzátette, hogy amennyiben a légitársaság vezetése úgy dönt hogy belevág a járatindításba, akkor a járat elindításához legalább 6 hónap szükséges. Jelenleg a tárgyalások még kezdeti szakaszban vannak, de az érdeklődés nagy.

Budapest és Minszk között jelenleg két légitársaság is repül menetrend szerinti járatokkal. Az egyik az Air China, melynek a Pekingből Budapest felé tartó járata Minszk repülőterén szakítja meg útját, a másik Belarusz állami légitársaság, a Belavia légi járata. E kettő járat közül azonban csak a Belavia légitárság gépeire tudnak jegyet venni az utazók, hiszen az Air China nem szerzett jogot a két ország közötti utasfuvarozásra.

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

A330-as gépet küldhet jövő nyáron Budapestre az American Airlines!

Új kabintermék és több komfortosabb ülőhely a piacon!

Megjelent a 2020-as nyári menetrend első Philadelphia-Budapest járata az American Airlines foglalási rendszerében, mely járatokat ez alapján a jövő nyártól a légitársaság Airbus A330-200-as típusú repülőgépeivel tervezi üzemeltetni. Az A330-as típusú gépeket az idén nyáron a régióban a prágai járataihoz már használja az American, ezzel egy kicsit magasabb minőségi szolgáltatást nyújt az utasoknak a kiöregedett retro B767-esekkel szemben.

n288ay-american-airlines-airbus-a330-243.jpg

Fénykép: theflight.info

Lassan, de biztosan véget ér a Boeing 767-es korszak a világ és Amerika legnagyobb légitársaságánál az American Airlines-nál. Ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy elkezdték kivonni az európai útvonalakról a típust. Idén nyártól már Prágába sem ezzel a típussal indították el a szezont, viszont számtalan új járatot indítottak vele a philadelphiai HUB-ról Berlinbe, Dubrovnikba, Bolognába. Azonban ezen járatokon sem lesz hosszú életű a típus, hiszen egy tavalyi központi feljegyzés szerint az American 2021-ben végleg kivonja az utolsó B767-es példányát. A típus váltótársai a flottába folyamatosan érkező új Boeing 787 Dreamliner, Airbus A321LR típusú gépek és a korábbi US Airways-el történt fúzió utáni örökölt A330-as típusok, melyből összesen 24 darabot üzemeltet a légitársaság. Ezekből 15 darab a kisebbik 200-as, míg 9 darab a nagyobb 300-as típus.

aa32.JPG

Még csak a Premium Economy és a Business osztályra nyitották meg a foglalást!

Budapestre az előzetes menetrendi adatok alapján a 200-as változatot küldhetik, ami azt jelenti hogy a mostani 209 fős kapacitás helyett, 247 személyt befogadó gépek fognak repülni. Ez oda-vissza irányban 76 ülőhellyel több kapacitást eredményez egy nap, egy szezonban pedig majdnem 2000 ülőhellyel nagyobb kínálatot tud az American piacra dobni. Az A330-200-as flotta átlagéletkora 7,5 év, ami jóval fiatalabbnak számít, a mostani 20-30 éves 767-es típusokkal szemben, ahol az átlagéletkor 20 év, ebből a legrégebbi gép kora majdnem 26 év.

Az American Airlines az első B767-300-as gépét 1988-ban vette át (N351AA), amelyet azóta már kivontak a forgalomból.

Miben változik a fedélzet egy Budapest-Philadelphia út során

Mint azt már  előtte írtam, hogy az ülőhelyek számában növekedés lesz,  ez azonban a kabin kialakításban is változást eredményez a B767-eshez képest. Az A330-200-as gépeken 4 osztály található:

  • Business: 20 darab ággyá is alakítható ülőhely 1-2-1 konfigurációban

img_9452.jpg

Fénykép: flight-report

  • Premium Economy (új termék): 21 ülőhely magasabb szolgáltatási komforttal 2-3-2 konfigurációban

premium-economy-seat-bulkhead.jpg

Fénykép: onemileatatime

  • Main Cabin Extra: 54 ülőhely nagyobb lábtérrel 2-4-2 konfigurációban
  • Main Cabin - Economy 152 ülőhely 2-4-2 konfigurációban

american-airlines-a330-sitz-1200x900.jpg

Fénykép: reisetopia.de

A 767-es gépekkel ellentétben itt minden ülőhelyben lesz IFE - érintőképernyős monitor gazdag szórakoztató tartalommal, melyet sokan hiányoltak a mostani járatokról. A gép fedélzetén itt is lesz a Wi-Fi kapcsolat. Továbbá minden üléshez tartozik majd egy USB töltő is.

A szezon első járata várhatóan május 7-én száll fel Philadelphiából és május 8-án délelőtt érkezik meg Budapestre. A járatnak továbbra is code-share partnerei a oneworld szövetségből a Finnair, és a British Airways légitársaságok.

Íme egy kis ízelítő az A330-200-as teljes fedélzetéről

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Charter járatot indít a TUI Budapestről!

2019-ben egyértelműen Törökország a magyarországi TUI-utasok kedvenc úti célja. Első saját,Budapestről Antalyába induló charterjáratával és széles, minden célcsoportot kiszolgáló szállásajánlataival a TUI jelentősen növelte Törökországban nyaraló utasai számát.

tui_a320_c_smartlynx_1280_0.jpg

Fénykép: Luchtvaartnieuws

A TUI a nyári főszezonban hetente egyszer saját charterjáratot indít Budapestről Antalyába. A magyar TUI-utasok így 2019. június 14-étől minden pénteken három óra alatt eljuthatnak a kedvelt törökországi üdülőhelyre. Ez az első alkalom, hogy saját charterjáratot indítunk Budapestről. A szállodák kiváló minőségének és a verhetetlen ár-érték aránynak köszönhetően a Törökországba utazó vendégeink maradéktalanul elégedettek a kínálattal. A nagy érdeklődés azt igazolja, hogy jó döntést hoztunk””mondja Michael Lettner, a TUI Ausztria közép-kelet-európai értékesítési üzletágának vezetője. A TUI bármely repülőgépes utazásának foglalása esetén 20 kilogramm csomag benne van az utazás árában. Az útvonalon Airbus A320 típusú repülőgép közlekedik. A gép 18:30-kor száll fel Budapestről és menetrend szerint Antalyában 22:00-kor landol. Antalyából 16:00-kor száll fel és 17:30-kor landol a járat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Kisebb utasforgalom növekedésre, de több átszálló utasra számít 2019-ben a Budapest Airport

Bogáts Balázs a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője a 16. alkalommal Cagliariban megrendezett CONNECT Route Development Fórum keretén belül nyilatkozott az anna.aero légiközlekedési szakoldalnak a budapesti repülőtérrel kapcsolatos forgalmi és járatfejlesztési hírekről. Mint kiderült az idei évben kisebb utasforgalmi növekedéssel számolnak a szakemberek, viszont az átszálló utasok számában idén nagy ugrás lehet.

20180913budapest-airport-b-oldali-utasmolo4.jpg

Fénykép: Origo

16,1 millió. Ennyi utasra számít 2019-ben a mostani előrejelzések szerint a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér. Ez éves szinten 8 százalékos utasforgalmi bővülésnek felelne meg. A tavalyi évben az utasforgalom 14,9 millió főt tett ki, és +13,5 százalékos éves növekedést eredményezett 2017-hez képest. Az adatok már ekkor visszaesést mutattak a százalékos növekedésben, mely a magasabb bázis miatt az idei év első felében szintén alacsonyabb. Az első négy hónapban 5-8 százalékos növekedési értékeket mutattak az adatok. Bogáts Balázs az interjúban ehhez kapcsolódóan kiemelte, hogy "a  növekedés nem lesz olyan gyors, mint az elmúlt három évben, ugyanakkor még mindig kétszerese az EU átlagának."

A budapesti repülőtérről tavaly 125 útvonal, 45 célországába lehetett eljutni közvetlen járattal. Ez a szám idén jelentősebben bővült és, év végéig még tovább növekedik, hiszen augusztusban, szeptemberben és a téli menetrendben is újabb járatok indulnak. Az idei évben a repülőtér már két új légitársasági partnert üdvözölhetett a repülőtéren a SunExpress és a Shanghai Airlines színeiben. Ezen szám év végére akár négy új névvel is gazdagodhat (China Eastern Airlines, Hainan Airlines, flydubai, Air Serbia).

Az új járatok megjelenésének egyik alapja a kihasználatlan, de magas potenciális utasszámmal rendelkező útvonalak. A hosszútávú útvonalaknál jelenleg két város van az ahová az elkövetkező időszakban mihamarabb légitársasági partnert szeretne találni a repülőtér. E két város Miami és Los Angeles az Egyesült Államokban. Ezen járatokat vélhetően a későbbiekben a feltételezés szerint a LOT viheti majd el, tovább bővítve a budapesti bázisát. A korábbi listavezető várost, Szöult már nem említették meg.

Európai útvonalak tekintetében Bilbao és Tallinn vezeti a listát 30-30 ezres potenciális utasszámmal. Az új járatok megszerzése mellett a repülőtér folyamatosan dolgozik a már meglévő járatainak sűrítésén is, hiszen jó pár útvonal vagy alul szolgált, vagy csak 1 fuvarozó által kiszolgált.

Július 1-től újabb nagy dobásra készül a BUD, hiszen bevezeti a bud:connect terméket, mely jelentősen növelheti az átszálló utasforgalmat, amely a Malév leállását követően csaknem nullára esett vissza. Az elmúlt években ez azonban újra növekedésnek indult, főleg a LOT által biztosított transzatlanti járatok, és más légitársaságok code share együttműködése miatt.

A bud:connet program keretén belül köttetett együttműködés a kiwi.com-al, akik segíteni fogják rendszerükön keresztül, hogy a hagyományos foglalási gyakorlatot teljesen új szintre helyezzék, és kapcsolatot teremtsenek egymással partnerségben nem álló légitársaságok járatai között is. Így biztosítva a zökkenőmentes, és hatékony utazási élményt.

A fejlesztések folyamatosak

A folyamatos utasforgalmi növekedés és az utasok kényelmének növelése érdekében a repülőtér folyamatosan fejleszti a meglévő infrastruktúráját a bud:plus program keretén belül. „Van egy jóváhagyott fejlesztési tervünk, amelyben 20 millió eurót költhetünk a szolgáltatásaink korszerűsítésére." - Ebből az összegből került kivitelezésre az áprilisban és májusban kialakított 1-1 újabb utasbiztonsági sáv is."Eközben  pedig már tervezési fázisban tart az új terminál."

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Európában elsőként Budapestre indított légi járatot a Shanghai Airlines!

Történelmi nap a mai a budapesti repülőtér életében, hiszen a működés során még egyszer sem kötötte össze közvetlen menetrendszerinti légi járat Budapest és Sanghaj városát. Mától ez a helyzet azonban megváltozott, hiszen Kína második legnagyobb légitársaságának számító China Eastern Airlines leányvállalata ,a Shanghai Airlines hetente három alkalommal repüli le a két város közötti több, mint 8 ezer kilométeres légvonalbeli távolságot, a legmodernebb Boeing 787-9 típusú Dreamliner repülőgépeivel, mely típusváltozattal légitársaság még korábban soha sem üzemeltetett menetrendszerinti járatot Ferihegyen. Nemcsak a gép típusa számít újnak a piacon, hanem a légitársaság neve is, hiszen a magyar főváros lett a Shanghai Airlines első európai célállomása. A légitársaság ezzel követi a korábbi Hainan Airlines hagyományát, mely kínai légitársaságként korábban szintén Budapestet választotta első európai célállomásaként. Nagy újdonság lévén a következő sorokban betekintést nyerhettek a légitársaság történetébe, szolgáltatásaiba, és a járatnyitó eseményeibe.

62053521 450083492489574 3934982726595117056 n

Ünnepélyes keretek között ma megnyitották a Budapest és Sanghaj Pudong között első közvetlen és non-stop légi járatot, melyet a kínai Shanghai Airlines nevet viselő légitársaság a China Eastern Airlines-szal közösen üzemeltet télen és nyáron is hetente három alkalommal. Bár ez hamarosan változhat, hiszen az ünnepélyes megnyitón Magyar Levente a Külgazdasági és Külügyminisztérium Miniszterhelyettese beszédében kiemelte, hogy a Kormány már dolgozik azon, hogy a járat mihamarabb sűrűbben (a korábbi első tervek szerint) hetente négy alkalommal repüljön. Erre a látottak alapján meg is lehet az esély, hiszen az utasfelvételi pultok előtt álló nagy sorok teltházra utaltak.

Az első járatot a légitársaság 2018. október 2-án átvett, B-1112 lajstromjelet viselt modern Boeing 787-9 típusú Dreamliner repülőgépe teljesítette, melyet hajnalban a szokásokhoz híven ünnepélyes tűzoltói vízsugár köszöntött. Az ultramodern utasszállító gép két nagy erejű General Electric GEnx hajtőmű hajtja, és 285 utas számára biztosít kényelmes és komfortos utazási körülményeket a több, mint 10 órás út alatt. A 285 utas négy osztályon foglalhat helyet, ami azt is jelenti hogy az Emirates után egy újabb légitársaság kínál First kabin terméket a magyar piacon 4 ülőhellyel járatonként. Business osztályon 26, Premium Economy-n 28, míg hagyományos turista osztályon 227 ülőhely várja az utasokat. A repülőgépek felszereltségét még nem nagyon láthatták nemzetközi szinten, pláne nem európai megjelenés során. A légitársaság ezen típusa eddig leginkább belföldi, ausztráliai és japán járatokat teljesített. Az első benyomások alapján luxus, kényelmes és modern környezetben vehetik igénybe az utazók ezen légi járatokat.

A gépeken repülés közben a Wi-Fi kapcsolat is elérhető, ehhez azonban repülés előtt 30 nappal a légitársaság honlapján regisztrálni szükséges. A regisztráció ingyenes hozzáférést biztosít a fedélzeti Wi-Fi-hez, ehhez azonban kapunk egy kódot is. A szolgáltatás korlátozott, hiszen csupán csak 100 regisztrációt fogadnak járatonként.

Ha a régióban számon vesszük a Sanghaj városával köttetett légi kapcsolatokat, akkor azt látjuk, hogy jelenleg csupán csak Bécs és Prága városa rendelkezik közvetlen légi járttal.

Az új járat utasfelvételének helye a B Terminálon található meg, a jegyeladást és a kiszolgálást pedig az Air China-hoz hasonlóan a Malév GH végzi.

Galéria! Katt a képre!

Menetrend

(szerda, péntek, vasárnap)

Sanghaj-Budapest

FM869 és MU869

00:40-06:00

repülési idő: 10 óra 55 perc

Budapest-Sanghaj

FM870 és MU870

12:30-05:00 (másnap)

repülési idő: 10 óra 15 perc

 

Új téren nyílt légi kapcsolat

A Magyarország és Kína közötti légi kapcsolat tegnapig csak Peking és Budapest között állt fenn. Korábban a Malév és a kínai Hainan Airlines közösen és külön is üzemeltetett menetrendszerinti járatokat a két főváros között. A Malév 2012-es februári csődjét követően a Hainan kivonult Budapestről felfüggesztve addig meglévő pekingi légi járatát a kieső tranzitforgalom miatt. A két ország gazdasági, turisztikai kapcsolatainak fejlődését ezen lépés jelentősen visszavágta, és a Magyar Kormány igyekezett mihamarabb e légi járat újraindítását mihamarabb tető alá hozni. Az Egy Övezet, Egy Út elnevezésű program keretén belül sikeres tárgyalások folytak a légi járat újraindításáért, melyet végül 2015. május elsején az állami Air China légitársaság indított újra. Napjainkban a nyári időszakban hetente négy, míg télen hetente három járat közlekedik Pekingbe.

A két ország közötti kereskedelmi és turisztikai kapcsolatok bővítése érdekében a döntéshozók és turisztikai szakemberek már évekkel ezelőtt sürgették Peking mellett az ország gazdasági központjába irányuló, új közvetlen légi járat létrehozását. Az első tárgyalások 2016. körül indultak meg. Ekkor már Sanghaj városának a neve dobogós helyen volt, azon városok között, ahová igen magas volt a potenciális utasszám egy-egy közvetlen légi járat megnyitása iránt. A Sanghaj-Budapest útvonalon ez akkor 60 ezer főt tett ki, de ezen szám napjainkra még tovább növekedhetett.

„Óriási előrelépésnek és sikernek tartjuk, hogy elindulhatott a közvetlen Sanghaj-Budapest járat, aminek a létrehozásán évek óta kitartóan dolgoztunk együtt kínai partnereinkkel és a magyar külügyminisztérium és a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetőivel. Az új járat megünneplése egyben jó alkalom arra is, hogy megköszönjük az ehhez nyújtott támogatást mind a kínai partnereinknek, mind a magyar diplomatáknak,” jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Arról is szólt, hogy az új járat az üzleti utazások és a turizmus fellendülése mellett jelentős légi teheráru szállítási kapacitást is kínál, hiszen gépenként akár 10 tonnányi értékes áru is utazhat a Dreamlinerek alsó rakterében Kína és Magyarország között

“Az új járat jelenti a légiközlekedési hidat a két város között.” mondta Tien Liu-ven, a China Eastern Airlines csoport alelnöke. Így folytatta: “Budapest nemcsak Magyarország politikai, kulturális, kereskedelmi és közlekedési központja egyben, hanem az ország legnagyobb városa is. Hasonlóképpen Sanghaj Kína legnagyobb városa, amely az “öt központ” elvén fejlődve lett a nemzetközi üzleti kapcsolatok, a pénzügyek, a kereskedelem, a légiközlekedés és a technológiai fejlesztés centruma. Sanghaj és Budapest egyébként testvérvárosi kapcsolatokat is ápol. Az új járat hozzásegít a kínai-magyar kapcsolatok további fejlesztéséhez, az együttműködés elmélyítéséhez számos területen.

Milyen légitársaság a Shanghai Airlines?

38b0e106037134d3d3fc53774e4316d6.jpg

A légitársaságot 1985-ben alapították és 2009. júniusában vonták össze a mostani anya légitársaságával a China Eastern Airlines-al. Központja nevéhez hűen Sanghaj városában található. A társaság mára már a CEA százszázalékos tulajdonában áll, de tevékenysége és márkája elkülönült az anyacégtől. A Shanghai Airlines jelenleg több mint 140 belföldi és nemzetközi járatot üzemeltet, azonban Európába a mai napig még egyetlen járatot sem teljesítettek. A célállomásai között nemzetközi szinten Ausztrália, Japán, Tajvan, Hong Kong, Macau, Szingapúr, Thaiföld és Dél-Korea városai szerepelnek. A társaság jelen van Sanghaj mindkét légikikötőjében a Pudong és a Hongqiao nemzetközi repülőtéren is. A CEA-hoz hasonlóan pedig tagja a SkyTeam szövetségnek is, mely logót a gépein is viseli.

Mit nyújt az utasoknak az új járat?

61817587_2098385783792786_7376551015996194816_n.jpg

A járatnyitást jelző city light plakátok az elmúlt hetekben Budapest utcáira is kikerültek, bár érdemi mondanivalóval nem rendelkeznek véleményem szerint, hiszen a tartalmi része olyan semmitmondó marketing szöveg. Pedig pont ez az az opció, amit mindenképp érdemes lett volna kiemelni, hogy ezen járat nem a "világ minden tájra repít el", hanem Magyarország és Kína, valamint rengeteg belföldi kínai célállomás között teremt új kapcsolatokat. Ezen felül egyetlen átszállással nyújt kapcsolatot Dél-Korea, Japán, Ausztrália, valamint Délkelet-Ázsia nagyvárosai felé Sanghaj repülőterén keresztül. Itt kiemelném azt, hogy a próbafoglalások során alig 4 órás átszállási idővel érhető el például Oszaka, Nagoja, Hong Kong, Tokió, Bangkok, Szöul városa nagyon jó árajánlatokkal. De belföldön is akadnak jó átszállási idők kicsit több, mint két órás időtartamban, például Hszian, Csengtu, Vuhan, Sencsen városai felé.

Az anyavállalat az elmúlt hetekben kibővítette kódmegosztási megállapodását a Czech Airlines-sal, így a Budapest-Prága járatokra is érvényes lett a code-share egyezmény. Vélhetően ennek köszönhetően a budapesti járatok a prágai járatok kiegészítői lesznek a jövőben és fordítva. Tehát jól megszervezhetővé válik CEA járatokkal a kínai utazók be és ki utaztatása egy Kelet-Közép-európai túra során.

További kínai járatok indulnak várhatóan még idén nyáron! Budapest kínai elosztó központ lehet.

A mai naptól élő új légi kapcsolat mellé hamarosan három újabb kínai városból is érkezhet közvetlen járat Ferihegyre. A tavalyi évben a Kínából légi úton érkező utasok száma meghaladta a 200 000 főt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez a szám a következő tizenkét hónapban akár 80 000 fővel is emelkedhet a még be nem jelentett, de már  engedélyezett újabb kínai légijáratoknak köszönhetően. A China Eastern Airlines már megkapta az engedélyt a Budapest-Hszian útvonalra heti 3 járatra, míg a korábban budapesti járattal rendelkező Hainan Airlines pedig a Sencsen-Hszian-Budapest és a Csunking-Budapest útvonalon rendelkezik heti 2-2 járatra jogerős engedéllyel a kínai hatóságoktól. A járatnyitást mind két társaság az augusztusi hónapra tervezte. A későbbiekben a korábbi hírek alapján viszont az sem nem kizárt, hogy Csengtu városából is érkezhet egy újabb légi járat a magyar fővárosba. Ez alapján sokan felteszik a kérdést: miért?, megéri? van utas? - mondhatnánk hogy politikai és diplomáciai kérdés leginkább egy-egy ilyen járatnyitás alapja, de emellett serkenti a légi áru forgalmat, valamint az itt és a környéken élő nagy számú kínai diaszpóra számára is kényelmes utazási lehetőséget biztosít. Továbbá opcionális lehetőség egy-egy jó áras utazásra is akár Japán, Dél-Korea, vagy Dél-Kelet Ázsia felé.

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Kínai és utasbarát repülőtér - rengeteg fejlesztés zajlik a nyári csúcs előtt a Budapest Airporton

Akik az elmúlt napokban jártak a budapesti repülőtéren azok láthatták, hogy újabb és újabb utasbarát fejlesztések zajlanak a 2-es Terminálokon, folytatva a már korábban bud:plus néven elindított fejlesztési programot, melyben a repülőtér üzemeltetője 6,5 milliárd forintot fordít az elkövetkező két év során különböző fejlesztésekre. E program keretein belül már a nyári csúcs előtt két újabb utasbiztonsági csatorna került átadásra, valamint jelenleg is zajlik az automata csomagfeladó és az új utastájékoztatási rendszer kiépítése is. A növekvő számú kínai járatok által generált magasabb ázsiai utasforgalom miatt pedig a reptéren már elérhetővé vált a népszerű Alipay és Union Pay fizetési lehetőségek is.

62140013_10157265204307829_4820134894564802560_n.jpg

Fénykép: Budapest Airport

Az évek óta elérhető Budapest-Peking légi összeköttetés után ezen a héten pénteken reggel érkezik az első, a Shanghai Airlines által üzemeltetett, közvetlen Sanghaj-Budapest járat (mindenképp igyekezünk majd részletesen beszámolni erről-szerk.). A megnövekedett számú kínai turistára való tekintettel a Budapest Airport és a Heinemann Duty Free bevezetett két új, a kínai utasok által kedvelt elektronikus fizetési módot a repülőtéren: az Alipay-t és a China Union Pay-t.

A tavalyi évben a Kínából légi úton érkező utasok száma meghaladta a 200 000 főt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ez a szám a következő tizenkét hónapban akár 80 000 fővel is emelkedhet, hiszen a közvetlen Budapest-Peking járat után egy újabb kínai nagyváros is elérhető lesz közvetlen repülőúttal Budapestről: június 7-én, most pénteken indul a China Eastern leányvállalata, a Shanghai Airlines által üzemeltetett, közvetlen Sanghaj-Budapest járat, amely heti háromszor közlekedik. Bár hivatalosan még nincs bejelentve, de e két járat mellé már idén augusztusban három újabb kínai járat is csatlakozhat Sencsen, Csungking és Hszian városaiból, melyeket a Hainan és a China Eastern Airlines üzemeltethet.

A megnövekedett számú kínai utasra való tekintettel a Budapest Airport – legnagyobb repülőtéri kereskedelmi partnerével, a Heinemann Duty Free-vel közösen – két új, a kínai utasok által előnyben részesített elektronikus fizetési módot is bevezetett. Az Alipay és a China Union Pay Kína vezető, online és mobiltelefonon keresztül, valutaváltás nélküli fizetési módot kínáló vállalata.

„Nagy öröm látni, hogy a Budapest Airport hosszútávú járatfejlesztési tervei megvalósulnak: az egyik ilyen sikertörténet a hamarosan induló Sanghaj-Budapest járat – mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Így folytatta: „- Ezzel együtt büszkék vagyunk arra is, hogy a budapesti lehet az egyik első repülőtér a régióban, amely bevezeti az Alipay-t és az Unionpay-t, a kínai utasok által legjobban kedvelt fizetési módokat. Ezzel a lépéssel mind a Budapest Airport, mind a Heinemann Duty Free, mind pedig kínai utasaink jól járnak, egyúttal bízunk benne, hogy a fejlesztés még jobban elmélyíti a Magyarország és Kína közötti jó kapcsolatot.”

A vezérigazgató azt is elárulta, hogy a Heinemann Duty Free után a repülőtér termináljain található többi kereskedelmi egységre is kiterjesztik ezeket a fizetési módokat.Alig pár hónappal a kínai nyelvű Budapest Airport mobilapplikáció bevezetése után, most még egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy kínai-barát repülőtérnek mondhassuk a Budapest Airportot” – tette hozzá Jost Lammers.

A Budapest Airport a továbbiakban még egy sor olyan újítást is bevezet a repülőtéren, ami majd segíti a kínai utasok eligazodását a terminálokon, hozzájárulva ezzel az itt tartózkodásuk kényelméhez. Ilyen újítás például, hogy az idei év második felében egy sor helyen kínai nyelvű utastájékoztató táblákat helyeznek ki a repülőtér termináljain. Egyebek mellett olyan lényeges információkat tesznek ezzel kínai nyelven is elérhetővé, mint hogy merre találhatók az ÁFA-visszatérítési pontok, a prémium várók (ún. lounge-ok), a találkozópontok vagy éppen a mosdók. Ezen felül a repülőtér-üzemeltető alkalmazott egy mandarin-nyelven (hivatalos kínai) beszélő marketing specialistát, akinek kifejezetten a kínai utazók számára fontos szolgáltatások körét kell elérhetővé tennie a terminálokon.

A kínai utasok felé való nyitás, mellett a repülőtér más utasközönsége előtt is hasznos, és már régen elvárt fejlesztések zajlanak

Az elmúlt napokban az érkezési szinten a korábbi hagyományos, a légitársaságok elhelyezkedését mutató táblák helyett, új digitális monitorok kerültek kihelyezésre, melyeken az induló járatok mellett szerepel az adott járat utasfelvételi pultjának helye és száma, valamint a pult állapotának jelzése is. További látványos elem, hogy végre a taxis hiénákat is sikerült az új biztonsági szolgálatnak elüldöznie.

62215530_878931189118779_2488189651106398208_n.jpg

Emellett az érkezési szinten egy sorba rendezték a BKK automatákat, így azok kikerültek a megállóból egy olyan helyre ahol a sor nem akadályozza a felszálló vagy leszálló utasok mozgását.

62017789_2313403978876690_856357088014630912_n.jpg

A terminálon belül kihelyezésre kerültek a Budapest Airport által már korábban említett kijelzők, melyek az aktuális várakozási időt mutatják az adott terminálhoz tartozó UB csatornán. Az UB csatornák előtt pedig folyadék előkészítő pultok kerültek kihelyezésre, meggyorsítva ezzel az UB-n keresztüli áthaladást, hiszen így már átvizsgálás előtt kulturált körülmények között tudják elpakolni vagy kidobni a szabályozás alá tartozó tárgyaikat.

61933840_2315237592080652_5793366241796161536_n.jpg

A mosdók tisztasága kritikus kérdés volt, most úgy tűnik mindent megtesznek azok folyamatos tisztán tartásáért, ennek érdekében még az utasok véleményét is kikérik az alábbi módon.

62154616_685554148539254_7229934902823616512_n.jpg

Megérkezett a Mol Limo is a repülőtérre!

Első közösségi autómegosztó szolgáltatóként június 5-től már elérhető lesz Mol Limo szolgáltatása a budapesti repülőtéren. Az autók parkoló helyei a Holiday Parking Lite területén lettek kialakítva, ami kb. 10-12 perc séta lesz a terminálig. A cég közlése szerint ha az autóval más parkolót választunk azt "kegyetlenül kiszámlázzák". A szolgáltatás használatának irányonként lesz egy extra 1990 Ft-os díja. Autó korlátozás nincs, nem javasolják az elektromos autóval történő kimenetelt.

62163579_417123772204713_6767433582936850432_n.jpg

 

Forrás: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

2019\06\01 Bbalint 2 komment

Erősen szezonális a transzatlanti piac Budapesten!

Kijöttek az első negyedéves utasforgalmi adatok a budapesti repülőtérről a KSH adatbázisában. A látott adatok alapján az amerikai járatok töltöttsége az 50 százalékos szintet sem érte el, sőt februárban ezen érték Chicago esetében alig volt 20 százalék felett. Habár a légiközlekedés ezen időszaka, de leginkább a február a legalacsonyabb forgalmú hónapok közé sorolható az utasforgalom tekintetében, ennek ellenére a nagygépes járatok közül jó eredménnyel zártak az Air China és az Emirates járatai.

78515.jpg

Nem nagy meglepetésre újra beigazolódott, hogy vajon miért nincsen American járat télen, vagy miért lépett vissza a tavalyi év során az Air Canada azzal az indoklással a januárig tervezett működéstől, hogy ezen járataira alacsony volt a kereslet, így nem lett volna gazdaságos elindítani őket. Pedig ezen két légitársaság azon társaságok csoportját alkotják akik a hagyományos társaságok közül a legnagyobb töltöttséget tudják elérni a legforgalmasabb nyári hónapokban. Járataikat nem is olyan nehéz megtölteni, nem úgy mint a LOT-ot, hiszen a lengyelekkel ellentétben az Air Canada Rouge-nál partnerként ott a Lufthansa és az Air Canada további járatai, míg az American-nél a Oneworld "nagyágyúi" az Iberia, British és Finnair is code-share a járatüzemeltetésben. A LOT-nál azonban ilyen kapcsolat nem mondható el, és inkább nagyobb részben a point-to-point utasokra számíthatnak még jelenleg, amíg ki nem épül egy nagyobb ráhordó járathálózat a budapesti repülőtéren. De az útvonal gyakoriság sem kielégítő például egy üzleti utas számára. Chicago esetén heti két járat mondhatni kevésnek bizonyul, úgy hogy az átszállási kapcsolat nincs nagyon szorosra fűzve a Star Alliance partner United-al, akinek HUB-ja az O'Hare Airport.

Az első negyedévben összesen 10.675 utas utazott a LOT amerikai járataival. A járatok összesen 92 alkalommal közlekedtek, ami sokkal kevesebb volt, mint a korábban tervezett, hiszen a légitársaság erősen ritkította februári menetrendjét és a heti négy JFK-t kettőre, míg Chicagót heti egy járatra vágta vissza.

LOT New York

(szállított utas/rendelkezésre álló ülőhelyek száma)

Január   1742  3024  57,6%  (12 járat)

Február  1749  4032  43,3%  (16 járat)

Március   4196  8820  47,5%  (35 járat)

LOT Chicago

Január     878  1260  69,6%  (5 járat)

Február     375  1512   24,8%  (6 járat)

Március   1735  4536  38,2%  (18 járat)

Air China Peking

Január   4758    6218   77,6%

Február  3354   5214   64,3%

Március  4799  6636   72,3%

Emirates Dubaj

Január  16.982  22.604   75,1%

Február 17.734  21.528    82,3%

Március 17.126  22.420    76,3%

Qatar Airways Doha

Január  14.760  26.894  54,8%

Február  16.062  24.616  65,2%

Március  17.389  25.900  67,1%

Fénykép: arthungry

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

2019\05\31 Bbalint 1 komment

Budapest lesz a LOT második központja!

Közvetlenül Varsó után - jelentette ki még pár héttel ezelőtt a Poznanban megrendezett a CEESAR Díjátadó Gálán Stefan Malczewski, a LOT vállalati vezetője. A lengyel Pasazer ennek kapcsán készített interjút a LOT hálózatfejlesztésért és tervezéséért felelős igazgatójával Tobert Ludera-val. Most ebből az interjúból ismerhettek meg a budapesti repteret is érintő információkat az elkövetkező sorokban.

lotcom_baner_usa_787-9_1200x630.jpg

Már több, mint egy éves a LOT budapesti bázisa, melynek a működése az elmúlt egy év során igen "döcögősen" indult be a Dreamliner gépek Rolls-Royce hajtóművekkel kapcsolatos globális problémái végett. Emiatt az elmúlt nyári és téli időszakban számtalan járatot kénytelen volt törölni, vagy bérelt géppel teljesíteni a LOT. A hibák úgy tűnik most tavaszra helyreálltak, hiszen azóta jelentős kiesés nem történt a budapesti bázison, bár a LOT-nak még a mai napig is 3 (SP-LRD/LRH/LSA) 787-es gépe áll Varsóban a földön. A lengyel Rynek Lotniczy információi szerint az érintett gépek közül 2 a Boeing 787-8-as, 1 pedig a Boeing 787-9-es változat. A gépek javítása folyamatos így a LOT közlése szerint ezen gépek is heteken belül újra forgalomba állhatnak, így biztosítva a kiszámítható és pontos menetrendet. A gépek újbóli forgalomba állítása a forgalmasabb nyári menetrend, és a repülési tilalom miatt kieső Boeing MAX gépek miatt mihamarabb szükséges. De a továbbiakban a LOT még így is pót gép bérlésére kényszerül, hiszen a kieső Dreamlinerek helyébe a február 28-tól Varsóba helyezett Air Belgium Airbus A340-es típusú repülőgép bérlését szeptember végéig kitolták. Ezen pót gép jelenleg a Varsó és New York JFK és a Rzeszów és Newark közötti járatokat teljesíti.

A sorozatos gépproblémák ellenére a LOT az európai légitársaságok között rendkívül erős és kimagasló fejlődést tudhat maga mögött az elmúlt években. Ennek orkán sorra jelentik be az új járatok indítását mind hosszútávú, mind rövid és középtávú útvonalakon, és érkeznek az újabb és újabb gépek is a flottába. Ennek ellenére a varsói repülőtér slot kapacitásai a végéhez közelednek, mely a LOT növekedését is befolyásolja majd addig, amíg el nem készül egy új központi lengyel repülőtér Varsótól 40 kilométerre Délnyugatra, várhatóan 2027-ben. Ezért, hogy a fejlődés ne legyen korlátozva a LOT "alternatív" piacokat keres és talál. Ilyen például a budapesti bázis is, és a Vilnius repülőterén való megjelenés, valamint a Krakkóban való jelenlét erősítése is. Az ilyen jellegű terjeszkedések nem látványosak, de a LOT próbálja megtalálni az adott piacokon fellelhető piaci réseket, és kész a fapados légitársaságokkal is versenyezni egy adott útvonalon - mondta Ludera.

Krakkó és Vilnius kis piacnak számítanak Budapesthez képest, ahol az igazgató elmondása szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek számos előnye van, köztük a Malév idején "elszállt", de mostanra már egyre inkább emelkedő átszálló utasforgalom. "Budapesten fennáll a hálózati szolgáltatók hiánya, ugyanakkor a repülőtér olyan infrastruktúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi az átszálló forgalom gyors lebonyolítását. Éppen ezért célunk e piaci rés kihasználása." Állítása szerint a LOT-nak Budapesten már most van egy bizonyos mértékű tranzitforgalma, mely az elkövetkező években tovább fog növekedni az újabb járatoknak köszönhetően.

A lehetséges új útvonalak között a cikk a már ismert Prága, Szöul és Szófia neve mellett Zágrábot is megemlíti, továbbá azt is, hogy a LOT-nak már megkapta az engedélyt a magyar és a koreai főváros közötti légi járatok elindítására. A szöuli járat elindításának egyik alapja a két ország közötti közvetlen járatok iránti potenciálisan magas kielégítetlen igény. De e járat indítása mellett érvel az is, hogy a LOT-nak Varsóból jelenleg korlátozott, heti 5 járat teljesítésére van csak lehetősége. Továbbá a két ország között létrejött kétoldalú légügyi megállapodás nem szab gátat a LOT-nak, hiszen bármely EU-s fuvarozó, mely megfelel az előírt feltételeknek az üzemeltethet járatokat.

Sorozatos akadályok

Habár a LOT szeretne újabb járatokat indítani, a sors sajnos mindig közbeszól. Legyen az a Boeing MAX gépek miatti repülési tilalom, a Dreamliner gépek hajtómű gondjai, vagy egy szörnyű baleset.

Budapest esetében is ezen tényezők lelassítják a terjeszkedést. Habár a nyilvánosságra került menetrendekben megjelent a prágai és a szófiai járat, pontos indulási idejük viszont nagyban függ a MAX gépek repülési tilalmának feloldásától. Szöul indulása esetében pedig a mostani baleset negatív tényező lehet, hiszen, nem lehet megjósolni hogy fog-e visszaesést okozni a turizmusban és a koreai turisták utazási kedvében, vagy egyáltalán nem lesz negatív hatása. Információk szerint e járat indítása az őszre lehetett betervezve. Ha ez így van, akkor az elkövetkező hetekben már nyoma kell lennie a bejelentésnek.

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot