Bemutatkozik a 2023-as budapesti nyári menetrend

budmap1.png

Közel másfél héttel a start előtt összefoglalom nektek, hogy milyen újdonságokra számíthattok, amennyiben a budapesti repülőtérről utaznátok az idei tavaszi-nyári-kora őszi szezonban. A forgalmi adatok további növekedése az idei évre biztató, viszont a kapacitások és 2019-es rekord év járathálózata még az idei szezonban sem tér vissza. Az okok jelentős része a Kormányzati adóból, és a légitársaságok kapacitási gondjaiból adódik, de az inflációs helyzet is ront a helyzeten.

A március 26-tól életbe lépő 2023-as nyári menetrendi időszakban több, mint 40 légitársaság fogja kiszolgálni a menetrendszerinti és charter forgalmat több, mint 120 célállomás felé Budapestről a FlightConnections adatbázisának adatai szerint. Az idei szezonban várhatóan 4 új légitársasági partnert (Air Serbia, Kuwait Airways, Air Connect, Dan Air) köszönthet az üzemeltető, amelyek közül az Air Serbia már a visszatérő kategóriába tartozik, viszont most minden eddiginél több, a nyári hónapokban akár heti 17 járatot is felkínálnak az utasoknak a Budapest-Belgrád vonalon és azon túl akár orosz, balkáni, mediterrán, vagy akár amerikai célállomások felé.

A nyár legnagyobb "meglepetése" az újonc kategóriában Kuwait nemzeti légitársaságának magyar piacra történő járatindítása, ami egyelőre egy kisebb szezonális időszakot fed le a június-szeptember közötti időszakban.

A további két új partner mindegyike romániai fuvarozó, amelyek közül az AirConnect Bukarestet és Kolozsvárt kötné össze újabb járattal a már meglévő Tarom és a magyar tulajdonú Aeroexpress járata mellett, úgy hogy ezeket a járatokat korábban már tavaly októbertől tervezték elindítani. A Dan Air érkezése pedig egyelőre nem hivatalos, de ők is hoznának heti 1 járatot Bukarestből, továbbá új célállomásként hetente két járattal kötnék össze Brassót a magyar fővárossal. A járataik a tervek szerint júniusban indulnak.

Új járatként a meglévő légitársaságok közöl a Ryanair március 27-től elindítja a belfasti járatát, ami hetente kétszer fog közlekedni. A Wizz Air pedig belép a török piacra, aminek köszönhetően két új járatot indít Budapestről - Isztambul és Antalya. Isztambul fő reptere március 31-től, míg Antalya szezonális járatként május 24-től érhető el. A Wizz emellett folytatja a szaúdi terjeszkedési stratégiájának részeként az új járatok indítását, amelyhez április 20-tól a Perzsa-öböl partján fekvő Dammam városa is csatlakozik.

Az új útvonalak mellett kevés újrainduló járatról lehet beszámolni. Az airBaltic Riga, és a SunExpress Izmir (idén már heti 2x) járata mellett a fapadosok szokásos szezonális görög, olasz, horvát, spanyol nyaralójáratai indulnak újra.

Járatbővítésben jó hír, hogy júniustól újra naponta közlekedik majd az Emirates B777-es repülőgépe Budapestre, kiegészítve a már meglévő szintén naponta közlekedő flydubai járatot.

Szomorú viszont, hogy több korábban működő útvonal nem indul újra, vagy a nyári menetrenddel leáll. A korábban működő, de az idei szezonban el nem induló útvonalak között van a Transavia két francia járata (Lyon, Nantes), amelyek így teljesen "fehér foltok" lesznek. A francia fehér foltot bővíti, hogy a Ryanair Bordeaux-ot sem indítja újra. További leálló célállomások: Fuerteventura (Wizz), Porto (Wizz), Peking (Air China) - kínai hírek szerint felfüggesztett járat, márciusban még terveznek 1 járatpárt aztán semmi hír róla, ami érdekes hiszen Magyarországra engedélyezték a csoportos kínai utakat és más európai Air China és kínai légi járatok kapacitását is folyamatosan emelik. Az európai főbb vonalak hiánya mellett az idei nyári szezon lesz a Covidot leszámítva az első, amikor a magyar főváros sajnos újra közvetlen transzatlanti összeköttetés nélkül marad, mert a LOT sajnos nem indítja újra még szezonálisan sem a Budapest-New York JFK járatot, holott a statisztikai adatok szerint rendkívül jó töltöttséggel üzemeltek. A lengyelek e helyett egy negyedik járatpárt adtak hozzá a Korean Air-rel versenyezve a Budapest-Szöul vonalra.