BUD flyer

Élénk cargoforgalom lesz Budapesten a következő hetekben!

Amíg a koronavírus a légi személyszállítás forgalmát napról, napra csökkenti, addig a légitársaságok áruszállító, valamint üres utasszállító gépeik belly és utastér kapacitásait kihasználva próbálnak meg rengeteg a védekezéshez kapcsolódó szállítmányt eljuttatni több európai országba, köztük Magyarországra is az Ázsiai országokból. A budapesti reptér új cargo központja a Cargo City az elmúlt napokban már több Kínából, valamint Törökországból érkező szállítmányt kezelt, de az elkövetkező hetekben további megnövekedett forgalomra lehet számítani, mivel több cargo légitársaság a menetrendjében újabb járatot, vagy cargo charter járatot indít a budapesti reptérre.

cargocr.png

Az elmúlt napokban a Wizz Air egyik Airbus A321neo gépe már több leszállással megjárta Kínát és tegnap, valamint ma újabb gépek csatlakoztak hozzá, hogy rakterükben, valamint fedélzetükön újabb és újabb a védekezéshez nélkülözhetetlen eszközöket hozzanak Magyarországra. A cargo járatok szerepe felértékelődött az elmúlt hetek során. Ez egyrészt azért mert  a leálló utasszállító járatok belly cargo kapacitása kiesett, másrészt pedig a védekezéshez szükséges eszközök legrövidebb és leggyorsabb szállítási formája a légi úton történő célbajuttatás. Jelenleg is több tonna védőeszköz szállítmány várakozik, hogy Budapestre érkezzen légi úton.

A budapesti reptér cargoforgalma az év első két hónapjában a korábbi év csökkenési tendenciáját felváltva szolid növekedésnek indult. Januárban 0,1, februárban 1,7 százalékos növekedést regisztráltak.

Különleges járatok érkeznek!

Most vasárnap az Ethiopian Airlines Boeing 777F óriás cargo gépe érkezik Budapestre Addisz Abebá-ból. A járat orvosi felszereléseket hoz a kínai Kanton városából. A gép várhatóan 17:15-kor érkezik meg a budapesti reptérre.

Április 5-én a Korean Air Cargo menetrendje szerint a meglévő Boeing 777F cargo járata mellett, egy Boeing 777-300ER típusú gépet is küld Budapestre áruszállító járatként. 

screenshot_2020-03-26_weekly_schedule_korean_air_cargo.png

A sort az Qatar Airways és az Emirates folytatja. A Qatar Airways Cargo az elmúlt időszakban üzemeltetett heti két járatát, heti háromra bővíti Doha és Budapest között egy új szombati járat beiktatásával (QR 8193). A járatokat a menetrend szerint továbbra is az Airbus A330F típusú gépek fogják repülni. 

Az Emirates közleménye szerint márciustól áprilisig összesen 9 járatot indít az légi áruszállításra specializálódott Emirates SkyCargo légitársaság színeiben Budapestre. E járatok főként elektronikai felszereléseket és a védekezéshez szükséges eszközöket szállítanak a fedélzetükön, továbbá pótolják a május végéig kieső Emirates járatok belly kapacitásának egy kis részét is. A következő SkyCargo járat a menetrend szerint jövő kedden érkezik meg Budapestre (EK9369 DWC-BUD 7:25-11:25 B777F).

-A közölt menetrendi adatokban bármikor előfordulhat változás!-

 

 

Új főporta épül a budapesti reptéren!

A Swietelsky és az Elektro Energy az építmény közúti kapcsolatát is kiépíti a közel 2,5 milliárd forintos beruházásban.

budprta.JPG

Ezen a területen épülhet fel az új porta, amelyhez a lenti dupla körforgalomtól épül ki közúti csatlakozás

A TED-en kihirdették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legújabb fejlesztésére kiírt közbeszerzés eredményét. A Swietelsky Építő Kft. és az Elektro Energy Kft. a ferihegyi reptér új főportáját, valamint a kapcsolódó útcsatlakozást kivitelezi. A nettó 7 millió eurós (mintegy 2,48 milliárd forintos) beruházásban a nyertes konzorciumnak egyes engedélyezési eljárásokhoz kapcsolódó dokumentációk elkészítése is a feladata lesz.

A leendő épület két részből áll, az egyik része az eseti belépők kiadását biztosítja, míg a másik része az állandó belépőket. A projektben többek közt szociális helyiségek, raktárak, iroda, munkaterület és ügyféltér is kiépül.

A főporta épületét a vecsési kettős körforgalommal kötik össze, a meglévő belső szervizutat is hasznosítva. A beruházásban mintegy 2,5 kilométernyi utat fejlesztenek, eközben részben útfelújítást végeznek, részben új utakat hoznak létre.

Forrás: Magyar Építők

Alig pár ezer főre esett vissza az utasforgalom Budapesten!

A koronavírus okozta globális határzárak és reptérzárak, valamint sok légitársaság működésének ideiglenes leállítása rendkívüli mértékben megviseli a Budapest Airport utasforgalmát is, amelynek eséséről és a március közepén rögzített adatok állásáról érdekes ábrát közölt a Budapest Airport.

43 ezer utas helyett csupán alig 6 ezer fős utasszámot mutat a statisztika március 18-án a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi reptéren, ami óriási visszaesés az ilyenkor megszokott utasforgalomhoz képest. Az utasforgalom pedig a grafika szerint napról-napra esik a koronavírus terjedése ellen hozott korlátozó intézkedések, és az utazási kedv szinte nullára csökkenésének hatására. A budapesti reptér tervezett éves utasforgalmi növekedése már biztosan bedőlt, ahogy a világon szinte minden reptérnek. A tavalyi év 16,1 milliós forgalma után az idénre 17,3 millió körüli utasforgalmat jósoltak a szakemberek. Az idei év első két hónapja még biztatónak tűnt a fennálló helyzethez képest, mivel a forgalom 15 százalékkal volt magasabb a tavalyi év hasonló időszakához képest. Januárban 1.169.030 főt, és 16,2 százalékos növekedést, míg februárban kb. 1,1 millió főt és 14,5 százalékos növekedést regisztráltak.

fe_1200_0_utasszam_2020_march.png

Forrás: Budapest Airport

A budapesti reptér közlése szerint a koronavírus terjedésének kezdete óta több mint egymillió ülőhely kapacitás tűnt el a budapesti repülőtér menetrendjéből, és a továbbra is közlekedő alacsony számú járatok is akár 90%-kal kevesebb utast szállítanak, a tavalyi év hasonló időszakához képest. A világszerte – így hazánkban is - bevezetett kormányzati intézkedések hatására a repülőtér-üzemeltető a legtöbb utasszállító járat felfüggesztésével számol a következő napokban. A Budapest Airport arra számít, hogy az elkövetkező hetekben vagy akár hónapokban az utasforgalom alacsony szinten marad, vagy akár a nulla felé is közelíthet, az egyre több országban életbe lépő beutazási tilalom miatt.

fe_1200_0_utasszam_2020_march_v2.png

Forrás: Budapest Airport

Azt, hogy a csökkenés meddig fog tartani, és hol áll meg nem lehet előre megmondani, de azt sem, hogy eljut e vajon a forgalom a szinte 0-ás állapotra, és mennyire érinti majd a nyári csúcs még be nem indult szezonális és charter járatait. A budapesti repteret egyenlőre több a világban lévő nemzetközi repterekkel ellentétben nem zárták be és vélhetően nem is tervezik bezárni. Jelenleg a repülőtér a cargoforgalom fellendüléséből és a korlátozások miatt feleslegessé vált, letárolni kívánt gépek parkolásából számíthat biztos bevételre. A reptérnek válságkezelésben már van tapasztalata elég csak a Malév leállására gondolni, bár az a jelenlegi helyzethez képest nagyságrendileg kisebb válság volt. Az üzemeltető közlése szerint a korábbi évek sikeres gazdálkodásának, illetve az elmúlt napokban megtett válságkezelési intézkedéseknek köszönhetően a Budapest Airport helyzete stabil; a társaság egy több hónapig elhúzódó válságot is át tud vészelni, akár a személyforgalom átmeneti leállítása mellett is.

 

Hazatért Sanghajból a Wizz Air első védőfelszerelést szállító különjárata!

A Wizz Air szállította haza Sanghajból a magyar kormány által megrendelt egészségügyi védőfelszereléseket és koronavírus teszteket. A gép ma reggel a korai órákban landolt a ferihegyi betonon és állt be a Cargo City előterére. A jövőben további Wizz Air járatok is indulhatnak hasonló módon Kína felé. 

wizz_air_sanghaj_01.JPG

Fotó: Wizz Air/ Budapest Airport – Baranyi Róbert

A Wizz Air legújabb repülőgépével március 20-án szálltak fel azok a tapasztalt pilóták, akik hat országon át összesen 50 óra alatt több, mint kilencezer ezer kilométert megtéve érték el Sanghajt, hogy onnan csaknem 11 tonnányi  egészségügyi segédeszközt repítsenek Budapestre.

 A nem mindennapos út komoly felkészülést igényelt, hiszen a járatnak odafele Kazahsztán fővárosában Nur-Szultanban, visszafelé pedig az oroszországi Irkutszban és Nur-Szultanban kellett megállni tankolni. A hosszú út sikeres és biztonságos teljesítéséhez összesen 4 pilótára volt szükség. Mind a négyen egészen Sanghajig repültek, majd onnan a csaknem 11 tonna (85 m3) szállítmánnyal megrakott repülőgéppel március 23-án reggel sikeresen visszaérkeztek Budapestre. A légitársaság a legújabb és legmodernebb (Airbus A321neo) repülőgépével teljesítette ezt a különleges missziót, mert a repülőgép hatékonyságának köszönhetően 15%-kal kevesebb üzemanyagot használ fel, mint a régebbi típusok, így azonos mennyiségű üzemanyaggal, kisebb károsanyag kibocsátás mellett nagyobb a hatótávolsága.

wizz_air_sanghaj_03.JPG

Fotó: Wizz Air/ Budapest Airport – Baranyi Róbert

A jelenlegi tervek szerint Magyarország kormánya a Wizz Air közreműködésével a közeljövőben további repülőjáratokkal fog a koronavírus megfékezéséhez, illetve a betegek gyógyításához szükséges orvosi segédeszközöket Magyarországra szállítani.

32188569_d4acb6bcba3cefacc8f3a6f609c59fae_x.jpg

Fotó: Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója elmonda: „Megtiszteltetés, hogy a magyar állam a Wizz Airt bízta meg, hogy a koronavírus járvány elleni hatékony hazai védekezéshez nélkülözhetetlen védőeszközöket és orvosi teszteket elhozza Kínából. Ilyen nehéz időkben mindent megteszünk, hogy a lehetőségeinkhez mérten hozzájáruljunk a járvány elleni minél hatékonyabb védekezéshez. Ezúton szeretném megköszönni minden kormányzati és államigazgatási munkatársnak, valamint kollégáimnak, akik részt vettek ebben a különleges misszióban, hogy ilyen gyorsan, minden akadályt leküzdve sikerült a szükséges engedélyeket megszerezni és hazahozni a szállítmányt.”

Perm és Budapest között indulhat közvetlen légi járat!

A járatindításhoz szükséges engedélyt már kiadták az Ural Airlines számára.

df078944f51d4ec05c034abd2116d0c5_900.jpg

Forrás: aviation24.be

Az Urál-hegység lábainál fekvő, Jekatyerinburghoz közel eső Perm városa és Budapest között indulhat hamarosan közvetlen légi járat - adta hírül az orosz Business Class oldala. A járatindításhoz szükséges engedélyt az orosz Szövetségi Légi Közlekedési Ügynökség már kiadta az Ural Airlines számára. A légitársaság az előzetes tervek szerint hetente háromszor fog repülni az útvonalon. Az új járatnak a foglalási rendszerben még nincs nyoma. Az Ural Airlines képviselője a járatindítással kapcsolatban elmondta, hogy jelenleg a járatok megnyitásának kérdése mérlegelés alatt van. "Még túl korai lenne a részletekről beszélni" - tette hozzá.

Perm repteréről az orosz légitársaság egyedüliként csupán csak Prága felé üzemeltet járatokat.

jekatyerinburgi székhelyű Ural Airlines tavaly decemberben jelent meg hosszabb szünet után újra Budapesten és indította el közvetlen járatát a moszkvai Zhukovsky és a magyar főváros repülőtere között hetente háromszor.

A Magyarország és Oroszország közötti légi kapcsolatok az elmúlt években fellendülő ágba kerültek. Jelenleg Budapestről Moszkva, Szentpétervár, és Kazany városa érhető el közvetlen légi járattal, míg a Budapest-Jekatyerinburg útvonalra továbbra is kihasználatlan légiközlekedési jogot hirdetett meg az idénre is az Innovációs és Technológiai Minisztérium. 

A Budapest és Tokió közötti légijárat elindításában lehet esélyes a LOT!

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Nemzeti Közlekedési Hatóság oldalán tájékoztatást tett közzé Magyarország és Japán közötti kihasználatlan, korlátozott légiközlekedési jog fennállásáról. A hirdetmény értelmében a Budapest és Tokió közötti útvonalra csak Uniós, vagy magyar tulajdonban és irányítás alatt álló légifuvarozó jelölhető ki személy és áruszállító járatok üzemeltetésére. A feltételek miatt a lengyel nemzeti légitársaságon kívül más jövőbeli esélyes üzemeltetőt nem lenne érdemes mondani, annak ellenére, hogy a kijelölés többes.

lot_tokyo2.jpg

Kép: LOT

Rolf Schnitzler a Budapest Airport vezérigazgatója legutóbb az Index interjújában említette meg, hogy két éven belül Thaiföldre, Indiába és Japánba indulhatnak közvetlen légi járatok Budapestről a megnövekedett utasforgalmi igények miatt. Most úgy tűnik a Japán vonal elindításának első mérföldköve érkezett el, hiszen meghirdették az útvonalra szóló jogot, amelyre magyar vagy Uniós légifuvarozó pályázhat. A követelmény és a LOT mögött álló Kormányzati és külügyi támogatás a lengyeleket hozhatja ki győztesként egy újabb ázsiai hosszútávú járat budapesti bázisról történő megnyitásában. A LOT a szeptemberben indult szöuli vonalát is hasonló módszerrel tudta elindítani, amely a most kitört járvány miatti utazáslemondásokat leszámítva rendkívül sikeresen működik. Elég csupán ránézni a budapesti reptér által közölt adatokra, amelyből látszik, hogy amíg a JFK 23 járattal 2966 utast szállított januárban, addig Szöuli vonal 26 járattal 5851 főt. A töltöttséget nézve ez 51,1 % vs. 89,3%, ami rendkívüli nagy különbség. Persze érhető miért is lett februárban ismét megvágva az amerikai vonal.

A LOT a varsói bázisról tart fenn járatokat Tokió felé, mégpedig Narita repterére (március 30-tól naponta). A lengyel Kormány viszont korábban már több alkalommal lobbizott a Haneda reptérre történő slotok megszerzéséért, eddig sikertelenül. Ez a magyar oldalról sem nagyon menne, hiszen a hirdetmény szerint a 3. és 4. jog frekvenciát és kapacitást illetően korlátlan, kivéve a Haneda reptér.

Budapest és Japán között eddig csupán csak charter járatok közlekedtek a Malév, Japan Airlines és az ANA színeiben. A JAL az utóbbi időszakban egy új hosszútávú fapados légitársaság megteremtésén dolgozott, amit hamarosan el is indít ZIPAIR Tokyo néven. Ez a társaság a jövőben akár Budapesten is megjelenhet, de idén még nem érint európai útvonalakat.

 

Jelentős bővítés várható a Budapest-Minszk vonalon!

A múlt hónapban a fehérorosz belarusfeed újból hírt adott a Wizz Air már régóta emlegetett és várt Budapest és Minszk közötti járatnyitásáról. Akkor még konkrétumok nem hangoztak el csupán annyi, hogy a légitársaságnál van a végső döntés mikor és mennyi járattal indul el az útvonalon. A mai kormányzati hírek szerint viszont a fehérorosz nemzeti légitársaság, a Belavia is bővítést tervez.

belaviawizz.png

A jelenlegi heti négy Budapest és Minszk közötti közvetlen légi járatok száma hamarosan hétre bővülhet, adta hírül a Külgazdasági és Külügyminisztérium. A bővítés egyrészt érinti a már évek óta meglévő és szépen fejlődő Belavia járatot, valamint új belépőként a Wizz Air-t is. A kiadott közlemény szerint a Belavia mostani heti négy kapacitását ötre emelheti, a Wizz Air pedig hetente két közvetlen járatot indít majd. A Belavia bővítésének kezdete és formája, valamint a Wizz Air járatának pontos menetrendje még nem ismert.

A Belavia 2013. szeptemberében indította el hetente két alkalommal budapesti járatát, amit a heti háromra, majd a tavalyi évtől már heti négy járatra bővített ki. A járatok a keddi, szerdai, pénteki és vasárnapi napokon közlekednek.

 

Visszatérne Budapestre az Asiana Airlines!

A 2016. nyarán indított charter járatok után menetrendszerinti járatokkal térhet vissza egyenlőre még ismeretlen időpontban Budapestre Dél-Korea második legnagyobb légitársasága az Asiana Airlines. A légitársaság tervére jelentős hatással lehet az országot sújtó koronavírus járvány, amely az elmúlt napokban rendkívüli gyorsasággal terjed az országban, és vélhetően a LOT járatának közlekedését is befolyásolja, hiszen a lengyelek heti kettőre vágták vissza a járataik számát a márciusi időszakban az útvonalon. Amennyiben az Asiana visszatér, akkor a harmadik légifuvarozó lenne, aki a LOT és a májusra bejelentett Korean Air légitársaság után közvetlen légi járatot indítana Szöul Incshoni reptere és a magyar főváros között. 

asiana-4.jpg

Forrás: SMBC Aviation Capital

Az elmúlt napokban Szöulban a Dél-koreai Kormány és az ország Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztériuma tárgyalást folytatott a koronavírus miatt leállított kínai járatok alternatív útvonalakkal történő felváltásáról, a koreai légitársaságok új piacok felé történő terjeszkedésének biztosításáról, ehhez kapcsolódóan pedig új légiszállítási jogok kiadásáról is, amely útvonalak között Magyarország neve is szerepelt.

Az mk.co.kr cikke a jogok kiosztása során az Asiana Airlines heti két légi járat indítására kapott jogot Budapest és Szöul között. A légitársaság neve nem ismeretlen a magyar légiközlekedés történetében, hiszen 2016-ban elsőként indítottak közvetlen légi járatokat a két város között charter formában, Boeing 777-200ER típusú repülőgépeikkel. Az utolsó járat után a magyar külügy elégedetten nyilatkozott, és már folytatást emlegetett, ami végül a következő szezonra ismeretlen okok miatt végül nem jött össze.

Az Asiana Airlines Dél-Korea második legnagyobb, magánkézben lévő légitársasága, amely Európán belül Londonba, Párizsba, Lisszabonba, Rómába, Velencébe, Frankfurtba, és Isztambulba üzemeltet légi járatokat. Cargo üzletágának járatai pedig Budapesthez legközelebb a bécsi repteret érintik.

Elbír 3 járatot egy útvonal?

A LOT szeptemberben indította el elsőként közvetlen járatát hetente három alkalommal az eddig kiszolgálatlan nagy kereslet hatására, és a magyar külügy támogatásával. Ezt követően idén februárban a Korean Air jelentette be hogy, a hónap végével elindítja heti kétszer áruszállító, majd május 23-tól utasszállító járatait is hetente három alkalommal a magyar fővárosba. A budapesti reptéren Szöul városa korábban az amerikai járatok után az első számú kiszolgálatlan útvonal volt a magas indirekt utasszám miatt, azonban a Koreában egyre terjedő koronavírus az Kínához hasonlóan az ottani légiközlekedésre is negatív hatást gyakorolhat, amely a jövőben újabb korlátozásokkal és járatfelfüggesztésekkel is járhat. Amennyiben tényleg elindul a 3. járat az a versenyt is fokozza, aminek az utasok örülhetnek, viszont nem biztos, hogy a légitársaságok számára hosszútávon ez gazdaságilag kedvező lehet.

 

 

A szöuli járatot is elérte a járvány miatti kényszertörlés!

A Dél-Koreát is egyre súlyosabb mértékben sújtó koronavírus járvány miatt úgy látszik a lengyel nemzeti légitársaság is intézkedésekre kényszerül. A Budapestről korábban heti három közvetlen járatot üzemeltető LOT március végéig heti két járatra csökkenti a vonalon kapacitásait a legfrissebb menetrendi információk szerint. 

20190922_bud_seoul_00031.jpg

Fotó: Budapest Airport

Eltűnt a LOT foglalási rendszeréből a Szöulból Budapestre kedden, vissza irányba pedig a szerdai napokra korábban már meghirdetett közvetlen légi járat. A változás a mostani adatok szerint egészen március 30-ig tarthat, várhatóan ekkor visszaáll a korábbi heti három járattal teljesített menetrend. A Varsó és Szöul közötti járatokhoz még nem nyúltak, így várhatóan a budapesti foglalásokkal rendelkező utasoknak felajánlják a Varsón keresztüli utazási lehetőséget is.

A LOT szöuli, az Air China pekingi és a fapadosok Észak-olaszországi járatainak utasait Ferihegyen érkezés után testhőmérséklet vizsgálat fogadja.

A Dél-koreai járványveszély a környező országokban is intézkedésre kényszerítheti a légitársaságokat. Az EX-YU Aviation légiközlekedési oldal mai cikke szerint a Korean Air március 31. helyett április 25-re tolta ki a Zágráb-Szöul közötti légi járatának újraindulási dátumát.

Kevesebb járttal tér vissza Budapestre idén az Air Canada Rouge!

Annak ellenére, hogy a tavalyi évben az American Airlines után a legsikeresebb hosszútávú járatot üzemeltető légitársaság volt, és a korábbi szezonok adatai is szép eredményt mutattak, az Air Canada Rouge mégis kevesebb járattal tervezi újrakezdeni szezonját az idei évben. Az első járat viszont minden eddiginél korábban már március 31-én le fog szállni Ferihegyen.

air-canada-rouge-boeing-767-300-fll-rf-5k5a66102.jpg

Forrás: aviationweek

Az idei nyári főszezonban a korábbi napi járatok helyett a foglalási rendszer legfrissebb adatai szerint csupán heti hat járatot fog üzemeltetni a Budapest és Torontó közötti útvonalán az Air Canada Rouge. A légitársaság a korábbi években a június végétől szeptember közepéig tartó időszakban napi járatokkal szolgálta ki a magyar fővárost. Ez a tendencia idén is folytatódott volna, mivel a foglalási rendszerben korábban már elérhetőek voltak a június 19. és szeptember 11. közötti időszakban a pénteki napokon közlekedő járatok, amit a légitársaság az elmúlt hetekben vett ki a rendszeréből. A légitársaság érdekes módon más európai járatain is kapacitást csökkent a Routesonline szerint mint pl.: Bukarest, Athén, Berlin vagy Prága.

Az Air Canada szabadidős légitársaságaként működő leányvállalata az Air Canada Rouge még 2016. júniusában indította el budapesti járatát. A járatok kezdetben hetente három alkalommal repültek a két város között, amit a sikeres működésnek köszönhetően már a járatnyitást követő évben sűrítettek, és az indulási dátumot is előrébb hozták. A Budapest-Torontó útvonalon 2019-ben 73.031 utas utazott, ami körülbelül 86 százalékos telítettséget jelentett a 279 főre székezett Boeing 767-300ER típussal teljesített járatokon.

Két kanári-szigeteki járat is újraindulhat a közeljövőben!

A Ryanair hamarosan megszüntetni botrányokról híres Gran Canaria járatát, míg a Wizz Air most már csak csupán heti két járatot tart fenn Tenerife felé, így a magyar utasok számára egyre kevesebb közvetlen járat maradt fenn a kedvelt nyaraló és kiránduló helyeiről híres Kanári-Szigetek felé. Jó hír azonban, hogy e negatív tendencia a jövőben újra pozitívvá válthat, hiszen a spanyol kormány újabb járatnyitást ösztönző és támogató pályázatot indított el a napokban, amely 20 légi útvonalra ad támogatást a légitársaságok számára, amennyiben közvetlen járatot indítanak a szigetek kijelölt városaiba A támogatott útvonalak pályázati anyagában két Budapestről indított járat is szerepel. Az intézkedés legfőbb célja javítani a szigetek összeköttetését stratégiailag fontos útvonalakkal és fokozni a turizmust.

newsarticle-289671-scaled-620x0.jpg

Hamarosan újraindulhat a közvetlen légi összeköttetés Budapest-Lanzarote és Budapest-Fuerteventura városa között, köszönhetően a repülési fejlesztési alapnak, amelyet a Kanári-szigetek kormánya indított el még 2014-ben, annak érdekében, hogy különböző légitársaságokat támogassanak az általuk bizonyos szempontok alapján meghatározott, tiszta piaci alapon nem hatékonyan működtethető légi útvonalakon történő járatnyitások megsegítésére. A most kiírt pályázat összesen 3,5 millió Eurós támogatási keretet kínál fel a fuvarozók számára 20 útvonalon történő megjelenésre, melyek közé az említett két Budapestet is érintő járat is bekerült.

A Budapest-Fuerteventura útvonalra 185.974 euró, míg a Budapest-Lanzarote útvonalra 183.624 euró összegű maximális támogatási keret jut. Előbbi vonalra pályázni február 24-ig, utóbbira február 28-ig lehet. A járatokat szezonálisan is elindíthatja a jelentkező légitársaság, de ekkor szezontól függően kevesebb a támogatási keret. A pályázat előírja, hogy az adott járatot a fuvarozó minimum két évig köteles működtetni, és az első járatát a sikeres pályázatot követő 78 héten belül köteles elindítani. A 78 hetes kikötés a mostani február és jövő augusztus közötti időszakot foglalja magában.

Korábban a Wizz Air már repülte az útvonalakat szintén támogatással!

A fapados légitársaság 2016. október 30-tól 2018. március 21-ig repült Lanzarote városába, míg Fuerteventura járatát 2016. november 2-től 2019. március 24-ig üzemeltette. A két járat már korábban is hasonló pályázati támogatással működött így valószínűleg a Wizz Air-nek van a legnagyobb esélye a mostani pályázatot megnyerni.

 

A Korean Air Cargo megérkezett Budapestre!

Ma délelőtt első alkalommal landolt menetrendszerinti Korean Air légijárat a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi reptéren, amelyet a Dél-koreai nemzeti légitársaság cargo üzletága indított a növekvő áruforgalom miatt. A cargo járatok közvetlenül érkeznekSzöulból Budapestre, majd innen tovább indulnak Frankfurt felé. Az összeköttetés a jövőben pedig tovább bővül, hiszen májustól már az utasszállító járatok is elindulnak az Incshoni nemzetközi reptérről a magyar fővárosba.

87391771_940051143079358_2298585446491357184_n.jpg

Ha Ferihegy történelmében a Korean Air nyomati keressük, akkor jó pár cikkel találkozhatunk az elmúlt évekről, sőt évtizedekből is, amiben a légitársaság budapesti megjelenése volt a téma. A Korean eddig mindig elkerülte a magyar főváros repterét a járataival, pedig a potenciális utaslétszám és igény megvolt a közvetlen kapcsolatra. Most, hogy a LOT már majdnem fél éve rárepült a vonalra, a versenybe ők is beszállnak. Első körben a ma indított új áruszállító járattal, amelyet a Magyarország, Korea, valamint Kína közötti felélénkült kereskedelmi és gazdasági kapcsolatok hívtak életre. Az elmúlt évben Dél-Korea Magyarország legnagyobb befektetőjévé lépett elő. A légiáru szállítás szempontjából jelentős vállalatok, mint például a Samsung Electronics, Samsung SDI, Hanon Systems, SK Innovation és a Doosan üzemei mindössze 1,5–2 óra közúti szállítási távolságra fekszenek a BUD Cargo City-től. Az új járat elindítása ezen vállalatok számára új, hatékony és magas színvonalú légilogisztikai megoldásokat biztosít, emellett a magyar kis-és középvállalatok számára is hatékony szállítási lehetőséget nyújt Koreába, illetve Szöul érintésével a Korean Air teljes hálózatába.

87290596_2876919202330777_3895581757478535168_n_1.jpg

A nyitott hátsó raktérajtón keresztül folyik az áru ki és be pakolása

A járat mostantól hetente két alkalommal (pénteken és vasárnap) nyújt lehetőséget az ázsiai, valamint a magyar és a környező országok speditőrei számára, hogy a rájuk bízott légi áru gyorsan, és hatékonyan jusson el a céljához. Ebben a légitársaság speciálisan áruszállításra kialakított Boeing 777F típusú óriásgépei segítenek, amelyek maximálisan 103 tonna árut képesek szállítani konténeres és raklapos formában.

A 777F típus mellett Boeing 747-400-as és 800-as cargo gépekkel is rendelkezik még a Korean légi áruszállítási üzletága, amelyek akár a későbbiekben ad-hoc jelleggel egy-egy budapesti járatra is használatba vehetőek.

87164978_136153524307579_1675022840119689216_n.jpg

Palettákon indul az áru Budapestről. Már az első járattal elment úgy 8-9 paletta Budapestről

„Igazi mérföldkő a Budapest Airport történetében, hogy Budapest felkerült a Korean Air utas és-légi áruszállító járatainak térképére. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy alig másfél hónappal a megnyitás után egy új légitársasági ügyfelet köszönthetünk Kelet-Közép Európa cargo kapujában, a BUD Cargo Cityben” – mondta Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „A közvetlen légi összeköttetés nemcsak a magyar és nemzetközi vállalatok számára jelent óriási előnyt, hanem egyben lehetőség arra is, hogy Magyarország és a magyar főváros repülőtere a régió elsőszámú légiárukezelő központja legyen.”

A Korean Air új menetrend szerinti cargo járata és a hamarosan induló közvetlen Szöul-Budapest utasszállító járat még tovább erősíti a Magyarország és Dél-Korea közötti kereskedelmi és diplomáciai kapcsolatokat” – mondta H.E. Kyoosik Choe, a Dél-Koreai Köztársaság magyarországi nagykövete. Hozzátette: „A nagykövetség részéről mindent megteszünk azért, hogy az új légi összeköttetések a két ország számára kölcsönösen gyümölcsözők legyenek.”

„Biztos vagyok benne, hogy együttműködésünk mind a társaságaink, mind az országaink közötti gazdasági kapcsolatokat gyümölcsözőbbé teszi. Fontos kiemelni, hogy az Incheon Repülőtér az egyik legnagyobb kelet-ázsiai légiáru elosztóközpont, így mostantól Budapest pozíciója még előnyösebbé válhat a közép-európai piacon” – mondta Jeong Soo Park, a Korean Air európai ügyvezető alelnöke.

87808336_3615994595109855_4912459099242758144_n.jpg

Kell az erő ekkora géphez és rakományhoz - ebben segít a világ legnagyobb hajtóműve a GE90-es

A Korean Air a régióban Prágában, Bécsben és Zágrábban is jelen van járataival, viszont a cargo üzletág járatait eddig csupán egyedüliként csak a bécsi reptér fogadta. A budapesti reptér a nemrég átadott Cargo City beruházásának köszönhetően jelentős fejlődési potenciállal és központi szereppel rendelkezik a cargo szektorban, amely beruházás sikere remélhetőleg a jövőben további cargo légitársaságokat fog meggyőzni arról, hogy ide érdemes járatot indítani.

 

 

2020\02\08 Bbalint 2 komment

Így teljesítettek a hosszútávú járatok 2019-ben!

Az American Airlines még mindig az első helyen!

2019-ben Ferihegy a hosszútávú járatok számában is újra rekordot döntött, hiszen a korábbi években még soha ennyi várossal nem volt közvetlen légi kapcsolata a magyar fővárosnak. Összesen öt új hosszútávú légijárat indult el, olyan városokba, mint Sanghaj, Szöul, Csengtu, Hszian és Csungking. A kínálat pedig az idei évben is tovább bővül Chicago, Szöul és Sanya felé.

american_airlines_3513044b.jpg

Forrás: Telegraph

Hat légitársaság és tíz útvonal - ennyi hét órás repülési időnél hosszabb hosszútávú járattal rendelkezett a tavalyi év során a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A budapesti reptér oldalán elérhető adatsorok szerint 215.629 fő a közvetlen amerikai, míg 120.137 fő a közvetlen ázsiai járatokat vette igénybe. Ez az összesített adat szerint több, mint 335 ezer hosszútávú utast jelentett a reptér számár a tavalyi év során.

Hosszútávú járatok tekintetében a két legnagyobb piac Pesten az Egyesült Államok és Kína. A 2019-es évben Kína felé volt a legnagyobb fejlődés, hiszen közel 52 százalékkal több induló és érkező utast szolgált ki a reptér 2018-hoz képest. A növekedést az négy új útvonal megnyitása segítette. Az USA vonalon pedig 10,58 százalékkal nőtt a forgalom 2019-ben.

A teljes utasforgalom Magyarország és az USA között

2018. 128.982 fő és 740 járat - 2 légitársaság 3 útvonalon

 2019. 142.629 fő és 823 járat - 2 légitársaság 3 útvonalon

 

A teljes utasforgalom Magyarország és Kína között

2018. 67.456 fő és 372 járat - 1 légitársaság 1 útvonal

2019. 102.525 fő és 550 járat - 3 légitársaság 5 útvonal

Ha útvonalakra lebontva nézzük át az adatok, akkor kiderül, hogy tavalyhoz hasonlóan a legtöbb utast az American Airlines szezonális Philadelphia járata szállította. Az American emellett a legjobb töltöttség címével is büszkélkedhet, hiszen a nyári szezonban indított 340 járata összesen 62.221 utast szállított a két város között, ezzel pedig 87,5 százalék volt a gépek átlagos kihasználtsága. Az amerikaiak ezt az eredményt úgy sikerült elérni, hogy 2018-hoz képest kevesebb járattal érték el jobb eredményt. Az American magyar sikere idén is folytatódhat, hiszen az idén májustól Phildalelphia mellett hetente négy alkalommal a chicagói HUB-ra is indulnak járatok.

Philadelphia

2018. 62.179 fő és 351 járat

átlagos telítettség 209 székkel számolva (Boeing 767-300ER)  84.7%

2019. 62.221 fő és 340 járat

átlagos telítettség 209 székkel számolva (Boeing 767-300ER)  87,5%

Az Americant a sorban az Air Canada Rouge követi torontói járatával, amely szintén csak a nyári menetrendi időszakban van jelen a magyar főváros repterén. A vonalon a tavalyi évben összesen 73.031 fő utazott. A járatok átlagos telítettsége kb. 86 százalékos volt. A Rouge az American-hez hasonlóan kevesebb járattal, de jobb töltöttséggel zárta a 2019-es évet 2018-hoz képest. A légitársaság már idén március 31-én újraindítja budapesti jártát, de előzetesen úgy tűnik, hogy az idei évben a júliusi, augusztusi és szeptember eleji időszakokra jellemző napi járat lecsökken heti hatra a pénteki járatok kiesése miatt.

Torontó

2018. 74.583 fő és 320 járat

átlagos telítettség: 279 székkel számolva (Boeing 767-300ER) 83,5 %

2019. 73.031 fő és 305 járat

átlagos telítettség 279 székkel számolva (Boeing 767-300ER)

85,8 %

A sorban egy új ázsiai vonal Sanghaj következik, amelyet a fennálló nagy létszámú indirekt utasszám miatt tavaly júniusban indított el a China Eastern Airlines leányvállalatához tartozó Shanghai Airlines. A hetente három járattal és Boeing 787-9-es típusú Dreamliner gépekkel kiszolgált útvonalon összesen 36.566 fő utazott. A járatok átlagos telítettsége 82,4 százalék volt. A vonal sikerét jól mutatja az adatsor év végi része is, ahol a novemberi és decemberi időszakban megelőzte az Air China pekingi járatát az utasszám.

Sanghaj

2019. 36.566 fő és 174 járat

átlagos telítettség 285 székkel számolva (Boeing 787-9)  82,4%

Kína után egy nagyon friss induló Dél-Korea és Szöul városa következik, amely Sanghajhoz képest már jóval előbb megérdemelt volna egy közvetlen járatot, de ennek az ideje csak idén szeptember végén jött el, amikor a Külügyminisztérium közbenjárására a LOT megszerezte a járat indításhoz szükséges jogokat és engedélyeket a hatóságoktól. A LOT a vonalon jelenleg heti három járatot tart fenn. Az első hetekben 90 százalék körüli telítettséget is elért a járat. A siker az év végéig folytatódott, és ezzel a LOT legsikeresebb budapesti vonala jelenleg a szöuli. A járatokon a rövid közel 3 hónapos időszak alatt összesen 17.612 fő utazott.A LOT májustól elindítja a negyedik járatot is a vonalon, sőt konkurenciát is kap a Korean Air személyében, így a verseny kiélezettebb lesz. 2020-ban jelenleg ez a vonal áll a legnagyobb növekedés előtt az utasforgalom és a szállított cargo árumennyiség tekintetében.

Szöul

2019. 17.612 fő és 87 járat

átlagos telítettség 252 székkel számolva (Boeing 787-8) 80,3 %

A Budapest és az USA között az American és Delta járatok leállása után nagy piaci rés maradt fenn, amelyre egyetlen légitársaság sem csapott le sok éven keresztül. A LOT 2017-ben viszont újból visszahozta a New York JFK járatot több, kevesebb sikerrel. A tavalyi évben a járatnak kicsivel csökkent az átlagos telítettsége. Az alacsonyabb töltöttség főleg a téli időszakra jellemző. Ezt jól jellemzi az is, hogy a lengyelek idén februárban ismét kapacitást csökkentettek (kisebb mértékben, mint 2018-ban) heti kettő járatra visszavágva a vonalat három héten keresztül. A tavasszal induló "ráhordó" hálózat és a heti hét járatra történő sűrítés segíthet az eredmények javításán.

New York 

2018. 46.424 fő és 260 járat

átlagos telítettség a KSH adataival számolva 69,3 %

 

2019. 59.268 és 344 járat

átlagos telítettség 252 székkel számolva (Boeing 787-8) 68,3 %

Egy másik LOT vonal a Chicago, amelyet a tavalyi évben szünetre küldött a LOT, szintén kicsit rosszabb eredménnyel zárta pályáját, annak ellenére, hogy az utasszám itt is emelkedett.

 Chicago

2018. 20.379 fő és 129 járat

átlagos telítettség a KSH adataival számolva 61,3%

2019. 21.140 és 139 járat

átlagos telítettség 252 székkel számolva (Boeing 787-8) 60,3%

A fennmaradó járatok köztt van az Air China pekingi vonala, amelyre a változó kapacitású A330-as gépek használata miatt az idei évre még pontos LF-et még nem lehet számítani. A járat viszont a már ismert adatok alapján tavaly kevesebb utast szállított a 2018-as évhez képest, szinte hasonló éves járatszám mellett.

Peking

2018. 67.456 fő és 372 járat

átlagos telítettség a KSH adatai alapján 76 %

2019. 65.146 fő és 370 járat 

átlagos telítettség a KSH adatai alapján még nem ismert

Az év végén indult új kínai járatok éves teljesítménye igen rövid időszakot öle fel, de az alábbiak szerint alakult:

Hszian

2019. 316 fő és 2 járat

átlagos telítettség 285 székkel számolva (Boeing 787-9) 55,4 %

Csengtu

2019. 255 fő és 2 járat

átlagos telítettség 285 székkel számolva (Boeing 787-9)  44,7 %

Csungking

2019. 242 fő és 2 járat

átlagos telítettség 288 székkel számolva (Boeing 787-9) 42%

 

 

Új járatot indít Budapestről a Jet2.com!

Az angol fapados légitársaság foglalási rendszerébe felkerült az északkelet-angliai Newcastle és a skóciai Glasgow városa is budapesti indulással.

737_44_png_2918885c4d5754335395dfa0b2b8d9d6.png

Forrás: forums.x-plane

Úgy tűnik tovább bővül a Jet2.com budapesti járathálózata a következő téli menetrendi időszakban. A légitársaság foglalási rendszerébe két új célállomás került fel budapesti indulással. Newcastle városába egyelőre november 20-tól december 21-ig lehet foglalni heti két járatra, míg Glasgow városa csak egy decemberi dátummal szerepel, amelyre foglalni a rendszer csak december 4-ei angliai indulással, és december 6-án történő visszatéréssel enged foglalni.

Newcastle városa jelenleg közvetlen járattal nem érhető el egyetlen légitársasággal sem Budapestről, míg Glasgowba csak a Wizz Air indít járatokat.

Menetrend

Newcastle-Budapest

hétfő: 13:00-16:45

péntek: 14:50-18:35

Budapest-Newcastle

hétfő: 17:45-19:45

péntek: 19:35-21:25

(helyi idők)

A Jet2.com legutóbb tavaly november 8-án indított új járatot Ferihegyről Birmingham városába. A társaság emellett az idei évben leállítja a Budapest-Edinburgh vonalat, ahol az utolsó járat április 26-án fog repülni. 

BUD:Universe: a legjobban teljesítő partnereit díjazta a Budapest Airport

Növekvő utasforgalom, fejlődés és fenntarthatóság jellemezte a budapesti repülőtér elmúlt évét. A Budapest Airport gálaest keretében díjazta a legkiemelkedőbb kereskedelmi, légitársasági és környezetvédelmi partnereit, akik hozzájárultak ahhoz, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a közép-kelet-európai régió leggyorsabban fejlődő légikikötője maradjon.

bud_award_gala_2020.jpgForrás: Budapest Airport

Univerzum színébe öltözött tegnap este a 1-es terminál ahol légitársaságok, utazási irodák és a légiközlekedés legfontosabb képviselői vettek részt a budapesti reptér által már hagyományosan minden évben megrendezett gála esten, ahol elismerték a legjobban teljesítő partnerek tavalyi éves munkáját.

Több mint 16 millió utas, 135 ezer tonna légi teheráru, fejlődés és fenntarthatóság – így lehetne összefoglalni a Budapest Airport 2019-es évét. Magyarország kapuja növekedési ütemével messze meghaladja az európai átlagot. A budapesti repülőtér a régió legnagyobb munkaadója is egyben, ahol légitársaságok, hatóságok és egyéb vállalatok dolgoznak közösen az utasok kényelméért és biztonságáért.

„A Budapest Airport sikerének kulcsa az együttműködés, épp ezért nagyra becsüljük azokat a partnereket, akik hozzájárulnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér regionális elsőségéhez” – mondta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Az előrejelzések szerint néhány éven belül a repülőtér utasszáma elérheti a 20 milliót, ezért a következő időszakban többmilliárd forintot fordítunk repülőtér-fejlesztésre, hogy a megnövekedett utasszámot egy kibővült, kényelmes repülőtéri környezetben szolgáljuk ki.”