BUD flyer

76 százalékkal esett vissza a koronavírus miatt az éves utasforgalom Ferihegyen

Mint, az ahogy várható volt a koronavírus teljesen padlóra küldte a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér éves utasforgalmát. A korábbi évek pozitív rekordjai egy csapásból hatalmas, minden eddiginél nagyobb visszaesésbe végződtek. Egyedül a cargo üzletág hozott sikert, amelynek forgalmát a nagy mennyiségben szállított egészségügyi és védekezéshez szükséges termékek nyomtak meg.

Szinte minden bevételét elveszíti a Budapest Airport - Infostart.hu

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A 90-es évek utasforgalmi eredményei mutattak ekkora forgalmat, mint amelyet 2020-ban a budapesti repülőtér a koronavírus válság alatt elért. Az összes utaslétszám a 12 hónap alatt még a korábban várt négymilliót sem érte el, így összesen 3,9 millió induló és érkező utasa volt a reptérnek a tavalyi évben. Ez az adat 76,1 százalékos visszaesést jelent a 2019-es rekord évhez képest, amikor 16.173.489 főt regisztráltak.

A budapesti reptér oldalán szeptemberig láthatjuk a 2019-es és 2020-as forgalmi adatokat összevetve / grafikon: Budapest Airport

Hogy áll Ferihegy a régióban?

A tavaszi szinte teljes leállás Prága és Varsó-Chopin repterét erősebben érte, mint Budapestet. A két régiós versenytársnál a nyár viszont újra fellendülést hozott. Prága és Budapest mondhatjuk egy hajóban evez, hiszen hosszútávú járataik nagy részét elvesztették. Prágából visszavonulót fújt az American, a Delta és a United is, így a reptér közvetlen USA járat nélkül maradt. Budapest esetében azonban megmaradt a LOT, mint közvetlen USA járatot fenntartó légitársaság (az újraindulás csak az ünnepi szezont érintette - folytatás várhatóan a nyári menetrendtől). Ázsia felé is hasonló helyzet áll fenn. Míg Budapesten a LOT fenntartja a szöuli vonalat, addig Prágába a Korean Air is csak egy nagyon rövid időre tért vissza, A régióban egyedül Varsó szerepe kiemelkedő, amit nemzeti légitársaságának a LOT-nak köszönhet, amely több új nyári célpontra indított járatot, valamint igyekszik fenntartani amerikai és ázsiai járatai közül azokat, amiket tud üzemeltetni a korlátozások ellenére.

Prága november végéig 3.563.909, míg Varsó-Chopin 4 millió 677 ezer induló és érkező utast kezelt.

Gépmozgások és a cargo

Az utasforgalmi visszaesés magával rántotta a gépmozgások számának jelentős, bár az utasforgalomhoz képest kicsivel mérsékeltebb visszaesését. A tavalyi évben 48.196 induló és érkező járatot fogadott Ferihegy, ami 60,8 százalékos visszaesést jelentett.

Grafikon: Budapest Airport

Az éves forgalmi adatokat áttekintve egyedül a cargo szektor az, ami stabil maradt. Éves forgalmi adata ugyan 0,8 százalékos visszaesést mutatott 134.458 tonna kezelt áruval, ennek ellenére az eredmény igen szépnek mondható, annak fényében, hogy a korábbi komoly kapacitást jelentő, az utasszállító járatok "gyomrába" szállított belly cargo forgalom minimális szintre esett vissza. A szektor forgalmi stabilitását az új dedikált cargo járatok, mint a Korean Air Cargo Szöulból, Cargolux Sencsenből és a Hainan Airlines Csengcsou városából indított járata, valamint több egészségügyi és védekezéshez szükséges felszerelést szállító charter cargo járatok is segítették.

Mit hozhat az idei év?

A legnagyobb probléma a kiszámíthatatlanság. Emiatt akár napról-napra változhatnak a szabályok, amik felborítják a tervezett menetrendeket. Javulást csak a határzár feloldása és a nagyobb számú beoltott utasközösség hozhat.

Vannak légitársaságok akik pozitívan terveznek és korábbi kapacitásaik jelentős részét még benne hagyták a 2021-es nyári menetrendben. De vannak olyanok is amelyek járatait az idén, de akár az elkövetkező években sem láthatjuk a ferihegyi betonon.

 

 

Januárban újra kevesebb légijáratot szolgál ki Ferihegy

Az ünnepi időszak lecsengését követően számos légitársaság újra leállítja, vagy lecsökkenti budapesti járatainak gyakoriságát a továbbra is érvénybe lévő utazási korlátozások, és az ennek következményeként fennálló alacsony utasforgalom miatt.

Several flights with Budapest stopover cancelled due to cyclone Ciara –  Daily News Hungary

A most látható menetrendi adatok alapján az ünnepi időszak alatt kicsit megélénkült budapesti menetrend újra leszálló ágra került, mivel több légitársaság is újra leállítja, vagy csökkentett járat gyakorisággal működteti tovább a budapesti légi járatait. Mivel a helyzet továbbra is kiszámíthatatlan, így változás bármikor előfordulhat pozitív és negatív irányba is. Ami leginkább meglepetésnek számít az a LOT lépése, mely szerint a 2020. augusztus végén a szöuli járatára ráhordó járatként megnyitott Wroclaw vonalát március elejéig bezárja. Ezt követően a menetrendben jelenleg csupán csak március 22-ig foglalható a járat.

Januárban a Budapestre közlekedő légitársaságok és útvonalaik:

  • Aeroflot: Moszkva
  • British Airways: az angliai utazási korlátozás fenntartása miatt bizonytalan, de a légitársaság a hónap közepétől már hirdet járatokat
  • easyJet: Bázel (csökkentett gyakoriság) I Genf I London (bizonytalan az újraindulás)
  • EgyptAir: Kairó és Hurghada
  • Emirates: Dubaj
  • Eurowings: Düsseldorf (január közepétől van újra meghirdetve)
  • Finnair: Helsinki (heti 2 helyett, heti 1 járat marad)
  • LOT: Varsó (január közepétől csökkentett gyakorisággal - keddi járat kiesik) I Szöul
  • Lufthansa: Frankfurt
  • Qatar Airways: Doha
  • KLM: Amszterdam
  • Swiss: Zürich
  • Turkish Airlines: Isztambul
  • Ryanair:Edinburgh I Dublin I London
  • Wizz Air: Eindhoven I Bázel I Stockholm I London

Felfüggesztett járatok:

  • Luxair: Luxemburg február 11-ig
  • LOT: Wroclaw március 1-ig

Közvetlen járatot indít Budapest és Hurghada között az EgyptAir!

Új téli nyaralójáratot indít a koronavírus válság ellenére Budapest és Hurghada között az EgyptAir.

Kép: EgyptAir

Egyiptom nemzeti légitársasága a mai napon Facebook oldalán jelentette be, hogy hetente egy alkalommal, menetrendszerint közlekedő közvetlen légi járatot indít Budapest és a népszerű egyiptomi nyaralóhely Hurghada között 2020. november 28-tól. A járatokat a légitársaság legújabb Airbus A220-300-as típusú gépei repülik, amely gépek közel négy óra alatt repülik le a két város közötti távot. A járatokra a foglalás 2021. március 27-ig elérhető.

A hirdetmény szerint érkezéskor koronavírus tesztelés alá vetik az utasokat. A hazaérkezéskor pedig a továbbra is érvénybe lévő határzár rendelet miatt az utasokra karantén vár.

MENETREND TERVEZET

Járatnap: szombat (helyi idők)

Hurghada-Budapest MS751 10:45-13:55

Budapest-Hurghada MS752 14:55-19:35

 

Több légitársaság újra leállíthatja a budapesti járatait!

A határzár november végéig történő meghosszabbítása, valamint az újabb és újabb életbe lépő korlátozások miatt nem csak a fapadosok vágták vissza jelentősen december közepéig a menetrendjüket Ferihegyen, hanem a hagyományos légitársaságok is. Ezzel együtt a novemberi hónapban várhatóan még tovább esik vissza az utasforgalom a budapesti reptéren.

Several flights with Budapest stopover cancelled due to cyclone Ciara –  Daily News Hungary

Fénykép forrása: DailyNewsHungary

Felfüggeszti több, mint egy hónapra budapesti légi járatait több nagy hagyományos légitársasága a foglalási rendszereik jelenlegi adatai szerint. Az érintettek légitársaságok között van a British Airways, a Swiss, az Air France, valamint a Lufthansa is. A társaságok a tervek szerint leghamarabb december eleje-közepe között tervezik újraindítani az érintett járataikat.

Járatleállítási és újraindítási időpontok jelenleg:

British Airways:

  • utolsó járat: november 4.
  • várható újraindulás: december 17.

Swiss:

  • várható újraindulás: december 18.

Air France:

  • utolsó járat: november 8.
  • várható újraindulás: december 17.

Lufthansa:

  • a leállás egyelőre csak a München vonalat érinti
  • utolsó járat: november 8.
  • várható újraindulás: december 1.

 

A most leálló járatok mellett több, már korábban leállított légi járat is leghamarabb csupán csak december közepétől indulhat újra. A mostani tervek szerint a Tarom december 3-tól, a Brussels Airlines december 14-től, a Luxair december 17-től, a Pegasus Airlines pedig december 20-tól indítana újra járatot a magyar fővárosba.

 

Újabb cargo járat indult Kína és Magyarország között

A Korean Air Cargo és a Cargolux idei új járatnyitása ma újabb légi járattal gazdagodott a Budapest Airport cargo portfóliója. Mától a már meglévő Cargolux összköttetés mellé újabb cargo légi járat indult a kínai Zhengzhou és a magyar főváros között a Hainan Airlines színeiben. Az új vonal tovább bővíti a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatokat.

Fotó: Iró Zoltán/ITM

Az új cargo járat 2020 októberétől 2021 végéig alapesetben heti három alkalommal közlekedik. A heti járatok száma november elejétől január végéig négyre nő.A teljes időszak alatt pedig várhatóan mintegy 170 repülőgép fordul majd meg Kína és Magyarország között.

A járatokat a kínai és közép-kelet-európai kereskedelem fejlesztésével és elősegítésével elsődleges feladataként foglalkozó CECZ cégcsoport tagja, az UTA (Universal Translink Airline) közlekedteti. A társaság a kínai Hainan Airlinestól bérel egy 40 tonnás kapacitású Airbus A330-300 repülőgépet, amelynek rakterében és fedélzetén is jut hely több tonnányi árunak.

Fotó: Iró Zoltán/ITM

A járatok nemcsak az egészségügyi, a járvány elleni védekezést szolgáló beszerzéseket könnyíthetik meg, hanem a magyar termékek ázsiai piacokra való kijutását is segíthetik" - jelentette be Schanda Tamás miniszterhelyettes. Kínai hírek szerint a járatokon ipari termékeket, védőeszközöket, és a kínai posta valamint a nagy kínai online csomagküldő oldalak csomagjait fogják szállítani. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára hozzátette: a légi összeköttetés új lendületet ad a kétirányú kereskedelem koronavírus-járvány első hulláma utáni beindításának, a repülőgépek általános ipari és fogyasztási cikkeket, kész- és félkész termékeket is szállítanak majd.

"A gépek kiinduló állomása a Kína központi részén fekvő Zhengzhou városa. A visszajáratok a Távol-Keletre értékesített magyar áruk szállítmányozására is lehetőséget teremtenek, ami fontos szempont a magyar gazdaság erősítése szempontjából" - fejtette ki Schanda Tamás.

Folyamatos az áruk mozgása a Cargo City-ben!

A tavaly ősszel átadott új légi áru központ az elmúlt évben több új járattal is gazdagodott, mindemellett fontos bástyája a koronavírus elleni védekeznek, hiszen még a mai napig is számtalan járattal érkezik folyamatosan védőfelszerelés az országba.

Az elmúlt kilenc hónap cargo forgalma 95.588 tonnát árumennyiséget tett ki. Ez tavalyi év hasonló időszakához, a még közel 3 százalékos visszaesést tekintve is kiváló teljesítmény, hiszen a belly cargo járatok legtöbbje a mai naping nem közlekedik a korlátozások miatt.

Forrás: ITM

 

Újraindul az Aeroflot budapesti járata!

A tavaszi leállást követően szeptember 26-től újra üzemeltethet légi járatokat Budapest és Moszkva Sheremetyevo nemzetközi repülőtere között az orosz nemzeti légitársaság.

Flight review: Aeroflot B737-800 business class – Business Traveller

Kép forrása: Business Traveller

Az Aeroflot egyelőre csak október 24. dátumig töltötte fel oldalára a menetrendet, amely járatokra bárki foglalhat, de a beutazáshoz szükséges dokumentumokról, és igazolásokról minden utasnak saját magának kell gondoskodnia.

A heti két járat a csütörtöki és a szombati napokon fog közlekedni az alábbi menetrend szerint:

Csütörtök

Moszkva SVO - Budapest SU2030 10:10-12:00

Budapest-Moszkva SVO SU2031 12:50-16:30

Szombat

Moszkva SVO - Budapest SU2468 17:55-19:40

Budapest - Moszkva SVO SU2469 20:35-00:10 (másnap)

Az Aeroflot nem csak a Budapest és Moszkva közötti direkt utasokra számít a járatokon, hanem kedvező csatlakozást kínál több Aeroflot járatra/járatól, úgy mint Minszk, Bishkek, Nur-Szultan, Szöul, Male, Dubaj, Sanghaj, és Jereván.

A kirgizisztáni piacra vetett szemet a Wizz Air!

Újabb keleti terjeszkedés keretén belül Budapest lehet az első város ahonnan közvetlen légi járatot indíthat a Wizz Air Kirgizisztánba. A tárgyalások a napokban már megkezdődtek Budapesten.

Újra külügyi kapcsolat segítségével próbál belépni egy új Közép-ázsiai piacra a Wizz Air. Ennek keretén belül a Kirgiz Köztársaság külügyminisztere tegnapi budapesti látogatása során megvitatta a Bishkek - Budapest vagy más kirgiz várossal összekötést teremtő légi járat megnyitásának lehetőségeit a Wizz Air vezetőségével - írja a kirgiz Sputnik híroldal.

Bishkek város repterének jelenleg nincs jelentős európai légikapcsolata, az európai légitársaságok közül az Aeroflot, S7 Airlines, Ural Airlines, Pegasus és a Turkish Airlines van jelen járataival a reptéren.

A Wizz Air már korábban is aktív szerepet kapott a Magyar Kormány "keleti nyitás" közlekedési politikájában, hiszen ők voltak, akik közvetlen légi járatot indíthattak a Budapest-Baku, és a Budapest-Asztana vonalon. E járatok megnyitása a magyar külügy támogatása nélkül nehezen, vagy nem jöhetett volna létre.

Korábbi hírek szerint a Wizz Air Kirgizisztán mellett Üzbegisztánban is meg szeretne jelenni, és ennek részeként elindítani a Tashkent és Budapest közötti közvetlen légi járatot, amelyről korábban már személyesen is tárgyalt Váradi József vezérigazgató az üzbég felekkel.

 

2020\09\01 Bbalint 1 komment

Újra jelentősen visszaeshet az utasforgalom Ferihegyen!

A mai naptól életbe lépő belépési szabályok szigorítása miatt a következő hetekben újra csökkenni fog a Budapest Airport utasforgalma, amely mértéke a tavaszi szintet is elérheti. A járattörlések már a mai napon megmutatkoztak egyes légitársaságok menetrendjében.

Fotó: Budapest Airport

A budapesti reptér közleménye szerint a kormány által bejelentett, szeptember 1-től életbe lépő beutazási korlátozások várhatóan hasonlóképpen fogják befolyásolni az utasforgalmat, mint ahogyan az március közepe és június között történt. Már látható, hogy a bejelentés óta számos légitársaság törölte járatait a következő hónapra, ezért az utasszám tekintetében a korábbi korlátozások során tapasztalt szintre számítunk: ez napi 3000 alatti utasszám lehet, míg szeptemberben általában napi 50 000-nél is több utast kezel a repülőtér.

A Flightradar szerint a mai és a holnapi napon már törölt járatot a LOT, Wizz Air, Eurowings, Aer Lingus, és a Czech Airlines is.

A budapesti reptér utasforgalma az év első hét hónapjában a CAPA adatbázisa szerint 3,2 millió fő volt, ami 64 százalékkal maradt el a 2019-es év hasonló időszakához képest. A tavaszi nagy leállás idején márciusban 57,9, áprilisban 99,3, májusban pedig 98,4 százalékkal esett vissza a reptér utasforgalma. A javulás csak júniustól indult újra nagyon lassan. 

Azt egyelőre nem tudni, hogy a visszaeső utasforgalom mennyire fogja visszahozni a tavaszi állapotokat, amikor a reptéri üzletek nagy része bezárt, és csak egy terminálon történt az utasfelvétel.

Luxemburg-Budapest: közvetlen járatot indít a Luxair!

Pár évvel ezelőtt már konkrétan szó volt a Luxair budapesti megjelenéséről, ekkor a budapesti repülőtér kinn élő magyarokkal mérte fel az igényeket, de a járat indítása végül elmarad, pedig akkor még a Budapest és Luxemburg közötti vonal egyike volt a legmagasabb, de közvetlen járattal ki nem szolgált légi útvonalaknak. Ezt kihasználva a Ryanair tavaly ősszel elindította járatát az útvonalon, amit most a járvány miatt a téli menetrendig viszont nem indít újra. Ennek ellenére a Luxair láthatóan bizakodó és várhatóan hamarosan bejelentheti új budapesti járatát.

De Havilland Q400

Fotó: Luxair

Alig pár órával ezelőtt a Luxair oldalán feltöltésre került a Budapest és Luxemburg közötti közvetlen járat, ami várhatóan augusztus 10-től egészen október 23-ig fog közlekedni. A járat indulását a légitársaság hivatalosan még nem jelentette be, de Budapesthez kapcsolódóan egy kisebb információs turisztikai bemutató oldal is feltöltésre került a Luxair oldalára, ahol az új budapesti járat menetrendjét is megosztották. E szerint a Luxair hetente két alkalommal - hétfőn és pénteken indít közvetlen járatokat Bombardier Dash Q400-as típusú légcsavaros repülőgépeivel, amik kicsit több, mint 2 óra alatt teljesítik a két város közötti távot. A gépeken 76 sztenderd ülőhely található egy osztályos elrendezésben.

A Luxair neve nem ismeretlen Ferihegyen, hiszen korábban már üzemeltetett járatokat ezen az útvonalon.

A tervezett menetrend (helyi idők)

Luxemburg-Budapest

LG5807 hétfő 11:00-13:10

LG5803 péntek 12:25-14:35

Budapest-Luxemburg

LG5808 hétfő 13:55-16:05

LG5804 15.15-17:25

2020\07\01 Bbalint 1 komment

Mégsem indítja újra budapesti járatait 2021-ben az American Airlines!

Kiigazítást tett közzé a 2021. nyarán tervezett nemzetközi hosszútávú járatainak menetrendjéről az American Airlines. E szerint az amerikai fuvarozó 2019-hez képest 25 százalékkel csökkenti a nemzetközi kapacitásait, ami miatt sem a Budapest-Chicago, sem a Budapest-Philadelphia járatok nem indulnak újra a 2021-es nyári szezonban. A két járatra az American oldalán az elmúlt hetekben már megnyitották a foglalási lehetőséget, de ennek ellenére a járatok hamarosan kikerülnek a menetrendből. 

American Airlines cutting foreign routes for summer 2021 amid COVID-19

Fotó: Jeremy Dwyer-Lindgren for USA TODAY

Jelentős járathálózat ritkításra kényszerül a koronavírus miatt kialakult alacsony utazási kereslet miatt a világ legnagyobb légitársaságnak számító American Airlines. Az átalakítás legfőbb célja a sajtóközleményük szerint a vállalat hosszútávú jövedelmezőségének javítása. Ezért a korábban közzétett 2021-es nyári nemzetközi hosszútávú menetrendjüket 25 százalékkal vágják vissza a 2019-es évben nyújtott kapacitásaikhoz képest. Emiatt az American Airlines több olyan útvonalát nem indítja újra 2021. nyarán, amelyek korábban népszerű szabadidős utazási célpontok voltak, de a válság hatására jelenleg csökkent utazási kereslet mutatkozik irántuk. A teljes módosított menetrend július 5-től lesz elérhető az American weboldalán.

"A COVID-19 arra kényszerített minket, hogy újraértékeljük hálózatunkat. Az American-nek lényegesen kisebb nemzetközi hálózata lesz az elkövetkező években" - mondta Vasu Raja az American pénzügyi igazgatója.

A légitársaság oldalán közzétett lista szerint Budapest mellett a ritkításban érintett a Prága-Chicago járat is, viszont a Prága-Philadelphia járat sorsáról nem tesznek említést. Emellett nem indul el sem a krakkói, sem a dubrovniki járat a 2021-es nyári szezonban.

 

Az útvonalbezárásban érintett járatok egy része (forrás: American Airlines Newsroom)

Az American Airlines 2018. májusában tért vissza majdnem 7 év szüntet után a magyar piacra  a Budapest és Philadelphia közötti járatával. A légitársaság gépei a nyilvános forgalmi adatok alapján kiemelkedő töltöttséggel közlekedtek az elmúlt két szezonban. Az American emellett az idei évben indította volna el újabb járatát, amely  Budapest és Chicago között repült volna a megszokott Boeing 767-es gépekhez képest modernebb, és komfortosabb Dreamliner gépekkel. Az American "kivonulásával" a 2021-es nyári szezonban várhatóan csak a LOT - New York JFK és az Air Canada - Torontó járata marad meg transzatlanti járatként a magyar fővárosból.

Újraindult a Qatar Airways budapesti járata!

Mostantól újra utasokat is szállítva repülnek Budapest és Doha között a Qatar Airways repülőgépei. A budapesti vonalat a régióban elsőként sikerült újraindítani. Az utasszállító járat újraindítás ellenére továbbra is bővített menetrenddel üzemelnek a Qatar Cargo járatai, valamint a Boeing 777-es utasszállító gépekkel teljesített cargo járatok is láthatóak lesznek egy darabig Ferihegyen.

Dreamlinerrel indította újra Doha-Budapest járatát a Qatar Airways

A Qatar Airways sajtóközleményében örömmel jelentette be, hogy a légitársaság június 15-től folytatja budapesti utasszállító járatainak üzemeltetését is. A QR199/QR200-as járatszámon futó járatok a tervek szerint június 30-ig hetente háromszor, majd júliusban hetente négyszer, és augusztusban már hetente ötször fognak közlekedni. A vonalon a korábban megszokott szélestörzsű Airbus A330-as család helyett a Boeing Dreamliner repülőgép közlekedik. A 8-as szériás Dreamliner gépeken 22 üzleti és 232 turista osztályú ülőhely található. 

A járat újraindítása része a légitársaság azon stratégiájának, ami folyamatosan figyelemmel kíséri a forgalom és az utasok foglalásának tendenciáit, és járatainak indulását ehhez igazítja. Habár a Qatar flotta nagy része a válság miatt a földön ragadt, a légitársaság nem állt le, és a fontosabb célállomásokra kapcsolatot és átszállást biztosít a dohai központjában.
A Qatar Airways Group vezérigazgatója Akbar Al Baker így nyilatkozott a budapesti járat újraindításával kapcsolatban: "Izgatottan várjuk, hogy folytassuk a budapesti járatok üzemeltetését. A válság idején a világ egyik legnagyobb globális légi fuvarozójává váltunk, és ezzel együtt közel 15 ezer járattal biztosítottuk 1,8 millió utas hazarepülését kiterjedt hálózatunkon keresztül."
A biztonság kérdése persze jelen helyzetben a legfontosabb. E téren a légitársaság tovább javította a fedélzeti biztonsági intézkedéseit, amely a személyzet fedélzeti védőeszköz viselésének bevezetését, és módosított fedélzeti kiszolgálási szolgáltatást is tartalmaz. A repülőgépek fedélzetén az utasok számára továbbra is kötelező az arcot eltakaró maszk viselése! A nyugodt utazástervezés érdekében felxibillis foglalási feltételek kerültek kialakításra, ami bizonyos feltételek mellett korlátlan dátumcserét tesz lehetővé, valamint eltekint a viteldíj-különbség árának felszámolásától. Ezekről bővebben itt olvashatsz: https://www.qatarairways.com/hu-hu/travel-with-confidence.html

Már lehet foglalni a jövő nyári budapesti American járatokra!

A jövő év májusának elejétől elérhetővé vált a Philadelphia-Budapest, és a Chicago-Budapest közötti légi járatokra történő foglalás az American Airlines foglalási rendszerében. Mint ismert az amerikai légifuvarozó az idei évben a koronavírus miatt kialakult válsághelyzetben lemondott az újonnan elindítani kívánt chicagói, és a korábbi években már jól bejáratott szezonális philadelphiai járatának újraindításáról.

Flight Check - American Airlines Business Class, Auckland to Los ...

Kép: Business Traveller

2021. május 6-tól tervezi újraindítani a Philadelphia-Budapest, és új járatként elindítani a Chicago-Budapest járatát az American Airlines. Az első járatok május 7-én érkezhetnek majd meg a budapesti repülőtérre. A philadelphiai vonalat a megszokott napi járattal, míg az új chicagói vonalat várhatóan heti négy járatpárral tervezi repülni az amerikai légitársaság.

B767-es helyett B787 duplán!

A koronavírus okozta válság földre, és kivonásra kényszerítette a már jól megszokott klasszikus Boeing 767-es repülőgépeket, emiatt mindkét járaton a Boeing 787-8-as változatát tervezi üzemeltetni az American Airlines.

A tervezett menetrend a helyi idők szerint

Chicago

AA130 ORD-BUD 18:25-10:45(másnap)

AA131 BUD-ORD 12:45-16:40

Philadelphia

AA96 PHL-BUD 18:35-9:40(másnap)

AA97 BUD-PHL 11:40-16:05

A járatokon továbbra is megjelenik az American Oneworld partnereinek kódjai (British Airways és Finnair).

A budapesti járatok mellett az American elindítja a prágai vonalat is, viszont a korábban tervezett Chicago-Krakkó járatnak még nincs nyoma.

Az American transzatlanti mellett az Air Canada Rouge jövő évre tervezett budapesti járatait is sorra töltik fel a foglalási rendszerbe. A géptípusként viszont még itt a Boeing 767-es van feltüntetve, ami biztosan változni fog.

A korábbi hónaphoz képest a május már kedvezőbb volt utasforgalmi szempontból Budapesten

Nagyon lassan kezd újraéledni a forgalom a budapesti reptéren. Az áprilisi mélypont után májusban már egy kis mértékű növekedés volt tapasztalható az utasok és a járatok számában. A következő hetekben egyre több légitársaság indítja újra budapesti járatait, a korábbihoz képest viszont a menetrendek szűkítettek. A kis forgalmat jelenleg csak a 2B terminál szolgálja ki,míg a 2A indulási oldalán a kiöregedett padlóburkolat cseréje zajlik

.

Fotó: Budapest Airport

Az M1 csatorna Ma Reggel című műsorának vendége volt Valentinyi Katalin a Budapest Airport kommunikációs vezetője/szóvivője a "Légiközlekedés a járvány után" témakör részeként. A szóvívó a műsorban közölte, hogy a korábbi hónapokhoz képest a május már kedvezőbben alakult, egész hónapban 22 ezer utasuk volt, ami a tavaly májusi 1,5 millió utashoz képest több, mint 98 százalékos visszaesést jelentett.

A korábbi több, mint 150 várossal fennálló közvetlen légi kapcsolat áprilisra alig 2-3 célállomásra csökkent. Májusra ez az arány valamelyest 20 célállomásra javult. Mint, mondta a légitársaságok folyamatosan jelentik be, hogy újraindítják a járvány miatt leállított járataikat. Ennek eredményeként júniusban több európai városba, jellemzően fővárosba indul újra járat. Az Öböl-menti légitársaságok és a kínai járatok újraindulását júliusra várják. A várokozás persze attól is függ, hogy az adott országok, hogyan oldják majd fel a korlátozásaikat. A budapesti reptéren a júniusi hónap során üzemeltet járatokat a Lufthansa, Swiss, Brussels Airlines, Eurowings, Czech Airlines, Wizz Air, Ryanair, KLM, Sun Express, és az Air France.

A repülőtér idei évi várható utasforgalma a szóvivő szerint 8-9 millió közötti főre tehető, abban az esetben ha nem lesz második hulláma a fertőzésnek. A korábbi év 16 milliós utasszáma pedig legkorábban 2023-ra érhető el újra.

Az utasoktól a reptéren életbe lépett járványügyi intézkedések miatt, továbbra is kérik, hogy kísérő nélkül lépjenek be a terminálba, próbálják meg az online check-in és az önkiszolgáló poggyászfeladást igénybe venni. A repülőtér a védelmi intézkedések részeként a check-in pultokat és a kapuk pultjait átlátszó plexi fallal szerelte fel, az ülőhelyek számát a távolságtartás érdekében korlátozták, a reptér területén folyamatosan végeznek a fertőtlenítő takarítást, biztonsági csatornán teljesítő védelmi őröknek, és az újranyitott üzletekben dolgozóknak pedig kötelező a szájmaszk viselése. Kiemelte továbbá, hogy a sorkezelést igyekeznek aktívan kezelni.

A reptéri fejlesztések folytatására irányuló kérdésre elhangzott: hogy a megkezdett fejlesztéseket befejezi a repülőtér, de vannak olyan beruházások, amiket kénytelenek voltak elhalasztani. A megkezdett fejlesztésekhez tartozik a SkyCourt előtti téren már formát öltött új csomagosztályozó csarnok megépítése (várhatóan a nyár folyamán elkészül), valamint a Pier1 projekt befejezése (várhatóan júniusban átadják).

A teljes interjú megtekinthető ezen a linken.

 

 

 

Lesz olyan budapesti Ryanair járat, ami csak október végén indulhat újra, ha egyáltalán újraindul

A Ryanair foglalási rendszerében is megjelent a sokadik, de remélhetőleg most már a végleges újraindulási tervezet. A fapados sajtóközleménye alapján a tervezett útvonalak 90 százalékát szeretnék repülni június végétől, de csupán csak 40 százalékos kapacitással. Budapesten ez úgy látszik kevesebb lesz.

Ryanair CEO warns hard Brexit will ground flights – EURACTIV.com

Fotó: EurAcitv

Újra megváltoztatta járatainak újraindulási időpontjait a Ryanair. A mostani változtatással június végén 11 budapesti járatot tervez újraindítani a légitársaság. A lenti lista alapján érdekes, hogy sok járat már csak a téli menetrendi időszaktól, azaz október végével indulhat újra. Emellett vannak olyan vonalak is, amelyek kikerültek a menetrendből, vagy a pontos menetrendjüket majd a későbbiekben újra visszatöltik.

A járatok korábbi indulási gyakorisága ritkításon esett át, amit majd a későbbiekben fokozatosan állítanának vissza.

A kiszámíthatatlan határnyitások és a korlátozó intézkedések miatt viszont mindenképp számolni kell azzal, hogy e menetrendet is bármikor változtatásokon eshet át!

A tervezett indulások:

Június: Athén, Barcelona, Milánó, Berlin, Brüsszel, Koppenhága, Edinburgh, Madrid, Malaga, Manchester, Róma, Tel-Aviv

Július: Bari, Bristol, Cagliari, Catania, Cork, Dublin, East Midlands, Göteborg, Harkov, Lisszabon, Lviv, Málta, Marseille, Nápoly, Odessza, Páfosz, Pisa, Porto, Sevilla, Valencia, Szaloniki, Korfu, Mallorca

Augusztus: Billund, Palermo

Október: Ammán, Párizs, Bordeaux, Lappeenrata, Luxemburg, Nürnberg, Poznan, Prága, Velence, Toulouse, Eilat

A foglalásból kikerült járatok: Rimini, Tampere, Zadar, Míkonosz, Kréta, Preveza

A TOP 100-ban visszaesett, de még mindig Kelet-Európa legjobb repülőtere a budapesti!

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér az idei évben hetedszer is elnyerte a Kelet-Európa legjobb repülőterének járó címet. A World Airport Awards keretében átadott Skytrax-díj az egyik legnagyobb iparági elismerés, hiszen odaítéléséről maguk az utasok döntenek; világszerte több tízezer utazó értékelése alapján dől el, melyik légikikötő kapja a díjat.

Annak ellenére, hogy a budapesti repülőtér a kelet-európai listán a vezető szerepét újra megőrizte, a világ TOP100-as listáján négy helyet rontott a tavalyi év helyezéséhez képest. Ez eredményben kifejezve 2019-ben a 89., míg idén a 93. helyet jelentette. Érdemes megjegyezni, hogy a Kelet-Közép-európai régió Prága-Varsó-Budapest háromszögének helyzetét vizsgálva Varsó Chopin reptere idén a TOP100-as listán megelőzte a magyar fővárost, és a 88. helyen végzett. Prága viszont az idén már nem került fel a listára (2019-ben a 97. volt).

Az idén hetvenéves Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér már a hetedik egymást követő évben nyerte el a Kelet-európai régió legjobb repülőterének járató címet. Hogy kik végeztek mögöttünk, íme:

A díj átadásának alkalmából Edward Plaisted, a Skytrax vezérigazgatója kiemelte, hogy a Budapest Airport méltán lehet büszke az elismerésre, hiszen immár hetedik éve bizonyítja a régióban utazók visszajelzése alapján az utasszolgáltatások magas színvonalát. Az utasok különösen nagyra értékelték a 2019-es év során a Budapest Airport kiterjedt járathálózatát; a Budapestre közlekedő légitársaságok és az onnan elérhető útvonalak a legkülönbözőbb utazók igényeit is kielégítik.

A World Airport Awards az iparág egyik legrangosabb díjátadója. A Skytrax-díj odaítéléséről évről évre – a repülőterektől teljesen független - elégedettségi felmérés keretében döntenek az utasok, ahol a repülőtéri szolgáltatásokról; egyebek mellett az utasfelvételről, az utasszolgáltatások minőségéről és a biztonsági színvonalról kérdezik az utazóközönséget.

„Nagy örömmel tölt el, hogy hosszú évek óta töretlenül tartjuk a Kelet-Európa legjobb repülőtere címet. A díj visszaigazolja: a Budapest Airport az elmúlt évben is nagy lépést tett az utasélmény javítása felé; az utasok egyértelműen érzik és értékelik a szolgáltatási színvonal emelkedését” – hangsúlyozta Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Fejlesztéseink célja az utasok komfortérzetének, elégedettségének folyamatos javítása. Büszke vagyok a kollégáimra, a BUD csapatára, akikkel a jövőben is azon fogunk dolgozni, hogy az utasok számára a legkiválóbb szolgáltatásokat nyújtsuk.”

A Skytrax-díj újbóli elnyerése amellett, hogy óriási dicsőség, ezekben a nehéz időkben erőt és kitartást is ad nekünk; azt igazolja, hogy a Budapest Airport az utasélmény fejlesztése terén továbbra is jó úton jár” – összegezte Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója.

A repülőtér üzemeltető az elmúlt években számtalan beruházással próbálta a komfortot növelni a zsúfoltság csökkentése érdekében.  Az elmúlt két évben a Budapest Airport több mint 50 milliárd forintot fordított fejlesztésekre. 2019 repülőtéri újításai a digitális innovációról és az utazási élmény növeléséről szóltak; jelentősen felgyorsult és kiszámíthatóbb lett a biztonsági ellenőrzés folyamata, az utasok pedig már az elektronikai eszközöket is a kézipoggyászban tarthatják az ellenőrzés alkalmával. A várakozási idő a forgalmasabb időszakokban is 15 perc alá csökkent, ami nemzetközi viszonylatban is rövidnek számít. Továbbá jelenlegi is zajlanak olyan beruházások, mint a Pier1 projekt befejezése, a B oldali utasbiztonsági csatorna bővítése, valamint az új ideiglenes poggyászosztályozó csarnok megépítése.

A TOP100-as listát itt érheted el!

süti beállítások módosítása