Külgazdaságilag és nemzetpolitikailag fontos járatbejelentést tett a Wizz Air!

Új járat az oroszországi Kazany városába és sűrítés Marosvásárhely felé. E két újdonságot jelentette be egy villám sajtótájékoztatón a mai napon a budapesti repülőtér kormányvárójába Szijjártó Péter Külgazdasági és Külügyminiszter, valamint Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója. Mind két útvonallal kapcsolatos fejlesztést inkább a politika, mint sem a piac igénye hívta életre.

wizzair_3.jpg

Fénykép: Wizz Air

A következő sorokban sokkal egyszerűbb lenne egy általános sajtóanyagot beilleszteni, de azért ezen sajtótájékoztató még sem tekinthető annyira általánosnak, hiszen jó pár érdekes dolog van a témával kapcsolatban. Először is adott a Wizz Air, aki az elmúlt években lelassította a budapesti járathálózat bővítését és nagyon jó partnere a magyar Kormánynak bizonyos nemzetpolitikailag és stratégiailag fontos légi járatok elindításában. Aztán adott a Magyar Kormány aki ilyen járatindítások terén zöld utat és diplomáciai támogatást is biztosít a légitársaság számára. Elég csak megemlíteni a balkáni, az asztanai, valamint a többi orosz járatot. Jelen két útvonalnál is ez a helyzet áll fenn, hiszen mindkettőnek megvan a maga elő története, és mind kettővel kapcsolatos fejlesztést a külgazdasági és nemzetpolitika érdek hívta életre.

Elsőként itt van Kazany, mely az Oroszországi Föderációban található Tatárföld fővárosa, ahol a keleti nyitás politikájának keretében 2015-ben Főkonzulátust nyitott a Magyar Állam. Ezt követően pedig a közvetlen légi járat indítására is próbát tettek. Idén márciusban még az Orosz Légügyi Hatóság az UVT-Aero légitársaság számára engedélyezte a Kazany és Budapest közötti közvetlen légi járat elindítását. Ez azonban, mint látszik változott. Ezt maga Szijjártó Péter is megerősítette, hiszen beszédében elmondta módosították a két oldalú légiközlekedési megállapodást. Ezt követően az NKH szintén még márciusban tendert írt ki két orosz városba történő légi járat üzemeltetésére (Kazany és Jekatyerinburg). A kiírás szerint csak magyar tulajdonban és irányítás alatt álló légitársaságot lehetett  kijelölni e feladatra, így lett végül nyertes a Wizz Air, hiszen mást nem is lehetett volna találni üzemeltetőnek. Az NKH végül az elmúlt héten újra próbálkozik Jekatyerinburggal, így lehet hogy hamarosan oda is Wizz Air gépek repülhetnek a magyar fővárosból.

Végül itt van Marosvásárhely, ahová a kisebb kolozsvári megszakítás ellenére már 10 éve repül Budapestről a Wizz Air. Az erdélyi járattal kapcsolatban az elmúlt időszakban fellángolt az, hogy kevés a heti két járat, ahhoz, hogy kielégítse az igényeket, és az üzleti, vagy netán a Budapesten ügyet intéző emberek számára jó alternatívát jelentsen a buszozás helyett. Emellett sokan hiányolják a korábban a marosvásárhelyi reptér pályájának felújítása miatt indított, de tavaly ősszel megszüntetett kolozsvári járatot is. Ennek kapcsán az április 18-i kormányinfón a a Magyar Hang hetilap arról érdeklődött Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszternél, hogy a Wizz Air légitársaság balkáni szerződéséhez hasonlóan, amelyben a magyar állam támogatást nyújt a légitársaságnak a térségbe irányuló járatok indítására, a magyar kormány nem kíván-e támogatást nyújtani a Wizz Airnek, hogy a magyar szempontból fontos területekre, elsősorban Erdélybe is naponta indulhassanak járatok. Gulyás válaszában elmondta, hogy nagyon régóta kérik a légitársaságot erre, azonban a Wizz Air mindeddig elzárkózott ettől. A miniszter továbbá kifejtette, hogy a kormány nyitott az anyagi segítségnyújtást célzó tárgyalásokra is azért, hogy napi egy járat indulhasson Székelyföldre. És lám ez a mai nap végül össze is jött. Az sűrítésnek köszönhetően Budapest és Marosvásárhely között évi 38 ezer ülőhely helyett, 132 ezer ülőhely áll majd az utasok rendelkezésére, míg Kazany estében idén több mint 6 ezer, jövőre pedig több, mint 37 ezer ülőhelyet dob piacra a Wizz Air. A légitársaság Budapestről elérhető 2019-es kapacitása 6 millió utas fölé emelkedik – ez éves szinten 9 százalékos növekedésnek felel meg. Az útvonalak tekintetében pedig immár 30 ország 67 városa érhető el közvetlen járattal Budapestről, melyhez az idei évben eddig négy új járat csatlakozott.

Bár e két járatnál nyíltan nem ismert, hogy létezik-e valamilyen állami támogatás, Kazany esetében egy korábbi interjúban, melyet a kinti konzul adott, felmerült, hogy a közvetlen budapesti járatindítás csak akkor lesz lehetséges, ha a Tatár Kormány kompenzálja a járat működési költségének a felét Azonban ezen információt, miszerint a járatot támogatni fogják a Tatár Köztársaság Közlekedési Minisztériuma nem erősítette meg.

Péter Ferenc köszönetet mondott a magyar kormány tagjainak, amiért közbenjártak annak érdekében, hogy naponta járatok indulhassanak Marosvásárhelyről Budapestre. Ami a jövőbeli terveket illeti, elmondta, egyeztet a környező megyék tanácselnökeivel annak érdekében, hogy 100–150 kilométeres körzetben buszokat indítsanak, megkönnyítve a reptérre jutást azoknak, akik a Marosvásárhely–Budapest járaton szeretnének repülni.(Ezt a cikket a Krónikáról másolták: https://kronika.ro/erdelyi-hirek/napi-repulojarat-marosvasarhelyrol-budapestre-buszokkal-vinnek-az-utasokat-a-tavolabbi-telepulesekrol-vidratszegre)
Péter Ferenc köszönetet mondott a magyar kormány tagjainak, amiért közbenjártak annak érdekében, hogy naponta járatok indulhassanak Marosvásárhelyről Budapestre. Ami a jövőbeli terveket illeti, elmondta, egyeztet a környező megyék tanácselnökeivel annak érdekében, hogy 100–150 kilométeres körzetben buszokat indítsanak, megkönnyítve a reptérre jutást azoknak, akik a Marosvásárhely–Budapest járaton szeretnének repülni(Ezt a cikket a Krónikáról másolták: https://kronika.ro/erdelyi-hirek/napi-repulojarat-marosvasarhelyrol-budapestre-buszokkal-vinnek-az-utasokat-a-tavolabbi-telepulesekrol-vidratszegre)

A kazanyi új járat október 30-án indulhat és hetente két alkalommal (szerda, vasárnap) érhető el. Marosvásárhely esetében a napi járatra történő váltás október 28-tól lép életbe. A foglalás már mind két járatra elérhető!

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!