Erősen szezonális a transzatlanti piac Budapesten!
Kijöttek az első negyedéves utasforgalmi adatok a budapesti repülőtérről a KSH adatbázisában. A látott adatok alapján az amerikai járatok töltöttsége az 50 százalékos szintet sem érte el, sőt februárban ezen érték Chicago esetében alig volt 20 százalék felett. Habár a légiközlekedés ezen időszaka, de leginkább a február a legalacsonyabb forgalmú hónapok közé sorolható az utasforgalom tekintetében, ennek ellenére a nagygépes járatok közül jó eredménnyel zártak az Air China és az Emirates járatai.
Nem nagy meglepetésre újra beigazolódott, hogy vajon miért nincsen American járat télen, vagy miért lépett vissza a tavalyi év során az Air Canada azzal az indoklással a januárig tervezett működéstől, hogy ezen járataira alacsony volt a kereslet, így nem lett volna gazdaságos elindítani őket. Pedig ezen két légitársaság azon társaságok csoportját alkotják akik a hagyományos társaságok közül a legnagyobb töltöttséget tudják elérni a legforgalmasabb nyári hónapokban. Járataikat nem is olyan nehéz megtölteni, nem úgy mint a LOT-ot, hiszen a lengyelekkel ellentétben az Air Canada Rouge-nál partnerként ott a Lufthansa és az Air Canada további járatai, míg az American-nél a Oneworld "nagyágyúi" az Iberia, British és Finnair is code-share a járatüzemeltetésben. A LOT-nál azonban ilyen kapcsolat nem mondható el, és inkább nagyobb részben a point-to-point utasokra számíthatnak még jelenleg, amíg ki nem épül egy nagyobb ráhordó járathálózat a budapesti repülőtéren. De az útvonal gyakoriság sem kielégítő például egy üzleti utas számára. Chicago esetén heti két járat mondhatni kevésnek bizonyul, úgy hogy az átszállási kapcsolat nincs nagyon szorosra fűzve a Star Alliance partner United-al, akinek HUB-ja az O'Hare Airport.
Az első negyedévben összesen 10.675 utas utazott a LOT amerikai járataival. A járatok összesen 92 alkalommal közlekedtek, ami sokkal kevesebb volt, mint a korábban tervezett, hiszen a légitársaság erősen ritkította februári menetrendjét és a heti négy JFK-t kettőre, míg Chicagót heti egy járatra vágta vissza.
LOT New York
(szállított utas/rendelkezésre álló ülőhelyek száma)
Január 1742 3024 57,6% (12 járat)
Február 1749 4032 43,3% (16 járat)
Március 4196 8820 47,5% (35 járat)
LOT Chicago
Január 878 1260 69,6% (5 járat)
Február 375 1512 24,8% (6 járat)
Március 1735 4536 38,2% (18 járat)
Air China Peking
Január 4758 6218 77,6%
Február 3354 5214 64,3%
Március 4799 6636 72,3%
Emirates Dubaj
Január 16.982 22.604 75,1%
Február 17.734 21.528 82,3%
Március 17.126 22.420 76,3%
Qatar Airways Doha
Január 14.760 26.894 54,8%
Február 16.062 24.616 65,2%
Március 17.389 25.900 67,1%
Fénykép: arthungry