Tarolt a magyar piacon az American Airlines!
Végre kijött a KSH 3. negyedéves jelentése a Liszt Ferenc Repülőtér július és szeptember közötti utasforgalmának alakulásáról országokra és városokra lebontva. Hogy miért is érdekes ezen lista a repülés iránt érdeklődők számára, hát egyrészt azért mert a rendelkezésre álló adatokból kiolvashatóak a most nyáron indult amerikai járatok sikeressége, másrészt a többi útvonal teljesítménye is. Ha az összesítést nézzük akkor már biztosan megerősíthetjük az American Airlines korábbi kijelentését, miszerint Budapest az egyik legjobban teljesítő útvonaluk Európában. Ezt mi sem támasztja alá, mint az hogy az American járatok kihasználtsága a legforgalmasabb hónapokban 90% feletti volt, míg a LOT esetében New York jobban viszi a szekeret.
Izgalmas és igen forgalmas nyarat zárt a Budapest Airport, mely utasszámhoz jelentősen hozzájárultak a májusban induló amerikai járatok, valamint az Air Canada Rouge korábbi szezonkezdése is. A május-szeptemberi időszak során 52.628 fő induló és 48.809 fő érkező utast regisztráltak az Egyesült Államokba/ból.
A 2018. május-szeptember időszak induló és érkező utasainak száma az Egyesült Államokba/ból
Hónap | Induló utas (fő) | Érkező utas (fő) |
Május | 7346 | 8075 |
Június | 10712 | 11089 |
Július | 11045 | 10656 |
Augusztus | 13065 | 10062 |
Szeptember | 10460 | 8927 |
Air Canada Rouge
A Kanadaiak idén már a 3. nyarat nyomták le Budapest és Torontó között minden eddiginél több járattal és utassal a 2018-as évben. Azonban ha az adatokat jobban megnézzük láthatjuk, hogy míg a tavalyi évben amikor a Rouge transzatlanti versenytárs nélkül repült, akkor jobb kihasználtságot produkált, mint az idei év ,amikor már három új USA útvonal is versenybe szállt Torontóval. A számok azonban még így is igen szép kihasználtságot mutatnak hiszen a járatokat általában 80% feletti kihasználtság jellemzi. Ezen adat tényében felmerülhet a kérdés: vajon miért nem próbálkoznak télen is/miért kellett feladni korábbi téli budapesti tervüket?
A 2018-as Rouge eredmények a második és harmadik negyedévben
Hónap 2018 | Szállított utasok száma | Rendelkezésre álló ülőhelyek száma | Átlagos kihasználtság % |
Április | 4474 | 6204 | 72,1 |
Május | 7546 | 9588 | 79 |
Június | 11990 | 14100 | 85 |
Július | 14863 | 17484 | 85 |
Augusztus | 15895 | 17484 | 91 |
Szeptember | 12516 | 15228 | 82,1 |
A 2017-es Rouge eredmények a második és harmadik negyedévben
Hónap 2017 | Szállított utasok számra | Rendelkezésre álló ülőhelyek száma | Átlagos kihasználtság % |
Április | - | - | - |
Május | 2335 | 2708 | 86,2 |
Június | 9360 | 10994 | 85,1 |
Július | 12992 | 14604 | 89 |
Augusztus | 14387 | 15228 | 94,5 |
Szeptember | 11279 | 12408 | 91 |
American Airlines
Minden szempontból a legnagyobb meglepetést okozó új útvonal az American Airlines által az első alkalommal indított Philadelphia-Budapest járat, mely a látott adatok alapján megerősíti azt a tényt, hogy az American mostani próbálkozása minden korábbi várakozáson felül teljesített, hiszen az idős Boeing 767-es gépek több, mint 90%-át megtöltötték az utasok. Ezen tény persze hogy megerősíti a légitársaságot abban, hogy járatát a jövő évben is újraindítsa, azonban az idei évhez képest semmivel sem lesz eltérés, hiszen jelenlegi állás szerint az útvonal újból szezonális lesz és gépcsere se fog történni. Mindeközben Prágában leváltják a leharcolt 767-eseket és egy kicsit magasabb komfortot nyújtó Airbus A330-asok kerülnek a helyükbe.
Hónap | Szállított utasok száma | Rendelkezésre álló ülőhelyek száma | Átlagos kihasználtság % |
Május | 8251 | 12004 | 69 |
Június | 11145 | 12240 | 91 |
Július | 11620 | 12648 | 92 |
Augusztus | 11599 | 12648 | 92 |
Szeptember | 10596 | 12240 | 86,3 |
LOT
A két járattal is versenybe szálló lengyeleknél New York JFK viszi a "pálmát" bár a járat kihasználtsága eléggé változó. Míg a júniusi hónap során a járat kihasználtsága a 85%-ot is elérte, addig ezen kiváló eredményén július és szeptember között rontott. Azt hogy ezen ingadozást esetleg a kieső Dreamliner kapacitás és a helyette beállított cseregépek miatti kényelmetlenségek okozták, az mindenképp elgondolkodtató.
New York JFK
Hónap | Szállított utasok száma | Rendelkezésre álló ülőhelyek száma | Átlagos kihasználtság % |
Május | 5101 | 7812 | 65,3 |
Június | 7036 | 8316 | 85 |
Július | 6665 | 8568 | 78 |
Augusztus | 8169 | 8169 | 79,5 |
Szeptember | 6054 | 8385 | 72,2 |
Chicago
Chicago esetében már nem annyira fényesek az adatok. A heti két járat szintén változó töltöttséget mutat. A legforgalmasabb augusztusi hónap során a töltöttség alig érte el a 70 százalékot, miközben júliusban 75 százalék feletti eredményt tudott felmutatni.
Hónap | Szállított utasok száma | Rendelkezésre álló ülőhelyek száma | Átlagos kihasználtság % |
Május | 2069 | 4032 | 51,3 |
Június | 3620 | 4284 | 84,5 |
Július | 3416 | 4536 | 75,3 |
Augusztus | 3359 | 5036 | 67 |
Szeptember | 2764 | 4462 | 62 |
A végére érdekességképpen a nyár egyik állandó charter vendége a Japan Airlines egyetlen járatának az eredményére is fény derül. Az augusztusban idelátogatott 777-es gépen összesen 219 utas utazott, mely 64 százalékos átlagos töltöttséget jelentett.
Adatok: KSH
Fénykép: Budapest Airport
Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!