Júniustól állhat helyre a forgalom a budapesti reptéren!

Kam Jandu a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója interjút adott az Airport Business magazinnak, amelyben beszél a koronavírus miatti válságintézkedésekről, annak hatásairól, valamint a válságból való kilábalás tervezett menetrendjéről is.

Interview 2: Kam Jandu, Chief Commercial Officer, Budapest Airport ...

Fotó forrás: xpatloop.com

A budapesti repülőtér az előrejelzések szerint idén újra rekord forgalommal zárta volna az évet. Az év eleji becslések 17 milliós éves utasforgalmat jósoltak a 2020-as évre. Az év első két hónapjának statisztikájába a koronavírus hatása még nem volt érezhető. Januárban a forgalom 16, februárban pedig több, mint 14 százalékot növekedett. A márciusi szigorú intézkedések és a vészhelyzet kihirdetése azonban már bedöntötte a forgalmat, ami közel 58 százalékkal esett vissza. A visszaesés közel eléri az Európa Uniós átlagot. A visszaesés mértéke számokban kifejtve 495 000 utast jelentett a tavaly márciusi 1,17 millióval szemben. 

"Ez volt az első visszaesés 2013. november óta, A repülőtér most közel hetente 35 járatot fogad, szemben az elmúlt év heti 1500 járatos átlagával. Ez a kevés járat és utas azt jelenti, hogy az üzletek, éttermek és parkolók üresek, sőt, többnyire már bezártak - tehát ott is veszítünk pénzt" - mondta Jandu. "A szinte 0 utasforgalom hatása az, hogy várhatóan 4 és 5,5 millió közötti utasszámot veszítünk az előző évhez képest, feltételezve, hogy a forgalom visszaállása júniusban elkezdődik."

„Senki sem élt még ilyen eseményt át, de ha pánikba esünk, akkor kudarcot vallunk az embereink és az érdekelt feleknek a szemében. Gyorsan kell cselekedni és merésznek kell lenni, mindezt nyugodtan. A járvány elmúlik, de azután minden eddiginél jobban szükségünk lesz az embereinkre, hogy segítsék a légitársasági partnereinket abban, hogy járataikat mielőbb újraindítsák."

Fő cél: gondolkodni és tervezni hatékonyan!

A budapesti repülőtér vezetői csapata gyorsan cselekedett, amikor az utasszám elkezdett hirtelen csökkenni. „Két csoportra osztottuk magunkat annak érdekében, hogy lecsökkentsük a kapcsolatok számát. Mivel nem vagyunk biztosak benne, hogy a helyreállás pontosan mikor indul újra - arra törekszünk, hogy a költségeket az üzletből ki lehessen vonni, ahol lehetséges, beleértve egy sor nagy projekt és esemény elhalasztását."

A repülőtér azonnal bevezette a 20–50% közötti önkéntes bércsökkentési csomagját, hogy a veszteségeket minimalizálják. "Örömmel mondhatom, hogy munkatársaink több mint 80% -a csatlakozott az áprilisi kezdeményezéshez - együtt vagyunk ebben is" - mondja Jandu.

A budapesti csapat jelenleg teljes mértékben azon dolgozik, hogy minél több teherforgalmat szervezzen a repülőtér számára. A cargo számok a tavalyi csökkenés után az év elején újra növekedésnek indult a szektor, márciusban pedig már érezhető volt az orvosi szállítmányok által generált extra forgalom is.

A terminálüzemeltetést konszolidálták a hatékony működés érdekében. „Természetesen vannak más tevékenységek is, amelyek már folyamatban vannak, ha a nulla közeli utasforgalom tovább tart, mint amire számítunk - röviden: felkészültek vagyunk és gyakorlatilag naponta találkozunk, hogy megvitassuk a vírussal kapcsolatos akció terveinket."

Mikor állhat vissza az utasforgalom a régi szintre?

"Az ország vírustól való megvédése természetesen jelenleg a legfontosabb prioritás. Most úgy látjuk, hogy május végén az ország újból megnyílik, enyhülnek a korlátozások. Ezért a menetrendszerinti járatok újbóli kiszolgálása várhatóan június közepétől indulhat be”- mondja Jandu. „Ezután minden hónapban fokozatos javulást várunk, folytatva a téli és a 2021-es nyári szezonig. Valószínűleg a 2022-es naptári évben teljes mértékben visszatérünk a normál állapotra, bármilyen második hullám vagy szélsőséges recesszió ellenére is. Amikor a járvány elmúlik, Budapest továbbra is a világ egyik legdinamikusabban növekvő városa lesz a turizmus területén. "