A Budapest és Tokió közötti légijárat elindításában lehet esélyes a LOT!

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Nemzeti Közlekedési Hatóság oldalán tájékoztatást tett közzé Magyarország és Japán közötti kihasználatlan, korlátozott légiközlekedési jog fennállásáról. A hirdetmény értelmében a Budapest és Tokió közötti útvonalra csak Uniós, vagy magyar tulajdonban és irányítás alatt álló légifuvarozó jelölhető ki személy és áruszállító járatok üzemeltetésére. A feltételek miatt a lengyel nemzeti légitársaságon kívül más jövőbeli esélyes üzemeltetőt nem lenne érdemes mondani, annak ellenére, hogy a kijelölés többes.

lot_tokyo2.jpg

Kép: LOT

Rolf Schnitzler a Budapest Airport vezérigazgatója legutóbb az Index interjújában említette meg, hogy két éven belül Thaiföldre, Indiába és Japánba indulhatnak közvetlen légi járatok Budapestről a megnövekedett utasforgalmi igények miatt. Most úgy tűnik a Japán vonal elindításának első mérföldköve érkezett el, hiszen meghirdették az útvonalra szóló jogot, amelyre magyar vagy Uniós légifuvarozó pályázhat. A követelmény és a LOT mögött álló Kormányzati és külügyi támogatás a lengyeleket hozhatja ki győztesként egy újabb ázsiai hosszútávú járat budapesti bázisról történő megnyitásában. A LOT a szeptemberben indult szöuli vonalát is hasonló módszerrel tudta elindítani, amely a most kitört járvány miatti utazáslemondásokat leszámítva rendkívül sikeresen működik. Elég csupán ránézni a budapesti reptér által közölt adatokra, amelyből látszik, hogy amíg a JFK 23 járattal 2966 utast szállított januárban, addig Szöuli vonal 26 járattal 5851 főt. A töltöttséget nézve ez 51,1 % vs. 89,3%, ami rendkívüli nagy különbség. Persze érhető miért is lett februárban ismét megvágva az amerikai vonal.

A LOT a varsói bázisról tart fenn járatokat Tokió felé, mégpedig Narita repterére (március 30-tól naponta). A lengyel Kormány viszont korábban már több alkalommal lobbizott a Haneda reptérre történő slotok megszerzéséért, eddig sikertelenül. Ez a magyar oldalról sem nagyon menne, hiszen a hirdetmény szerint a 3. és 4. jog frekvenciát és kapacitást illetően korlátlan, kivéve a Haneda reptér.

Budapest és Japán között eddig csupán csak charter járatok közlekedtek a Malév, Japan Airlines és az ANA színeiben. A JAL az utóbbi időszakban egy új hosszútávú fapados légitársaság megteremtésén dolgozott, amit hamarosan el is indít ZIPAIR Tokyo néven. Ez a társaság a jövőben akár Budapesten is megjelenhet, de idén még nem érint európai útvonalakat.