Budapest lesz a LOT második központja!

Közvetlenül Varsó után - jelentette ki még pár héttel ezelőtt a Poznanban megrendezett a CEESAR Díjátadó Gálán Stefan Malczewski, a LOT vállalati vezetője. A lengyel Pasazer ennek kapcsán készített interjút a LOT hálózatfejlesztésért és tervezéséért felelős igazgatójával Tobert Ludera-val. Most ebből az interjúból ismerhettek meg a budapesti repteret is érintő információkat az elkövetkező sorokban.

lotcom_baner_usa_787-9_1200x630.jpg

Már több, mint egy éves a LOT budapesti bázisa, melynek a működése az elmúlt egy év során igen "döcögősen" indult be a Dreamliner gépek Rolls-Royce hajtóművekkel kapcsolatos globális problémái végett. Emiatt az elmúlt nyári és téli időszakban számtalan járatot kénytelen volt törölni, vagy bérelt géppel teljesíteni a LOT. A hibák úgy tűnik most tavaszra helyreálltak, hiszen azóta jelentős kiesés nem történt a budapesti bázison, bár a LOT-nak még a mai napig is 3 (SP-LRD/LRH/LSA) 787-es gépe áll Varsóban a földön. A lengyel Rynek Lotniczy információi szerint az érintett gépek közül 2 a Boeing 787-8-as, 1 pedig a Boeing 787-9-es változat. A gépek javítása folyamatos így a LOT közlése szerint ezen gépek is heteken belül újra forgalomba állhatnak, így biztosítva a kiszámítható és pontos menetrendet. A gépek újbóli forgalomba állítása a forgalmasabb nyári menetrend, és a repülési tilalom miatt kieső Boeing MAX gépek miatt mihamarabb szükséges. De a továbbiakban a LOT még így is pót gép bérlésére kényszerül, hiszen a kieső Dreamlinerek helyébe a február 28-tól Varsóba helyezett Air Belgium Airbus A340-es típusú repülőgép bérlését szeptember végéig kitolták. Ezen pót gép jelenleg a Varsó és New York JFK és a Rzeszów és Newark közötti járatokat teljesíti.

A sorozatos gépproblémák ellenére a LOT az európai légitársaságok között rendkívül erős és kimagasló fejlődést tudhat maga mögött az elmúlt években. Ennek orkán sorra jelentik be az új járatok indítását mind hosszútávú, mind rövid és középtávú útvonalakon, és érkeznek az újabb és újabb gépek is a flottába. Ennek ellenére a varsói repülőtér slot kapacitásai a végéhez közelednek, mely a LOT növekedését is befolyásolja majd addig, amíg el nem készül egy új központi lengyel repülőtér Varsótól 40 kilométerre Délnyugatra, várhatóan 2027-ben. Ezért, hogy a fejlődés ne legyen korlátozva a LOT "alternatív" piacokat keres és talál. Ilyen például a budapesti bázis is, és a Vilnius repülőterén való megjelenés, valamint a Krakkóban való jelenlét erősítése is. Az ilyen jellegű terjeszkedések nem látványosak, de a LOT próbálja megtalálni az adott piacokon fellelhető piaci réseket, és kész a fapados légitársaságokkal is versenyezni egy adott útvonalon - mondta Ludera.

Krakkó és Vilnius kis piacnak számítanak Budapesthez képest, ahol az igazgató elmondása szerint a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek számos előnye van, köztük a Malév idején "elszállt", de mostanra már egyre inkább emelkedő átszálló utasforgalom. "Budapesten fennáll a hálózati szolgáltatók hiánya, ugyanakkor a repülőtér olyan infrastruktúrával rendelkezik, amely lehetővé teszi az átszálló forgalom gyors lebonyolítását. Éppen ezért célunk e piaci rés kihasználása." Állítása szerint a LOT-nak Budapesten már most van egy bizonyos mértékű tranzitforgalma, mely az elkövetkező években tovább fog növekedni az újabb járatoknak köszönhetően.

A lehetséges új útvonalak között a cikk a már ismert Prága, Szöul és Szófia neve mellett Zágrábot is megemlíti, továbbá azt is, hogy a LOT-nak már megkapta az engedélyt a magyar és a koreai főváros közötti légi járatok elindítására. A szöuli járat elindításának egyik alapja a két ország közötti közvetlen járatok iránti potenciálisan magas kielégítetlen igény. De e járat indítása mellett érvel az is, hogy a LOT-nak Varsóból jelenleg korlátozott, heti 5 járat teljesítésére van csak lehetősége. Továbbá a két ország között létrejött kétoldalú légügyi megállapodás nem szab gátat a LOT-nak, hiszen bármely EU-s fuvarozó, mely megfelel az előírt feltételeknek az üzemeltethet járatokat.

Sorozatos akadályok

Habár a LOT szeretne újabb járatokat indítani, a sors sajnos mindig közbeszól. Legyen az a Boeing MAX gépek miatti repülési tilalom, a Dreamliner gépek hajtómű gondjai, vagy egy szörnyű baleset.

Budapest esetében is ezen tényezők lelassítják a terjeszkedést. Habár a nyilvánosságra került menetrendekben megjelent a prágai és a szófiai járat, pontos indulási idejük viszont nagyban függ a MAX gépek repülési tilalmának feloldásától. Szöul indulása esetében pedig a mostani baleset negatív tényező lehet, hiszen, nem lehet megjósolni hogy fog-e visszaesést okozni a turizmusban és a koreai turisták utazási kedvében, vagy egyáltalán nem lesz negatív hatása. Információk szerint e járat indítása az őszre lehetett betervezve. Ha ez így van, akkor az elkövetkező hetekben már nyoma kell lennie a bejelentésnek.

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot