Kínai logisztikai elosztó központtá szeretne válni a budapesti repülőtér!
Újabb piaci lehetőségek feltárásáról tárgyaltak Sanghajban a Budapest Airport légi teheráru-szállítással foglalkozó szakemberei. A fővárosi repülőtér volt a régióból az egyetlen főszponzora a 15. China Air Cargo Summit 2018 nevű kiállításnak, ahová a világ minden részéről érkeztek szakemberek.
A „keleti nyitás” nemcsak külpolitikai jelszó, hanem nagyon is konkrét valóság, már ami a Budapest Airport hosszú távú terveit illeti. A világ mára alighanem legnagyobb kereskedelmi piacán jó időzítéssel és jó üzenetekkel kell megjelenni ahhoz, hogy a szándék eljusson a megvalósításig. Éppen ezért vett részt a Budapest Airport cargo-csapata a sanghaji China Air Cargo Summit nevű kiállításon, amelyen repülőterek, légitársaságok és logisztikai cégek sokszor első számú vezetői képviseltették magukat. Ráadásul a magyar „keleti nyitás” politikája jól kapcsolódik Kína „egy övezet, egy út” kereskedelemfejlesztési stratégiájához. Ennek részeként indult el 2015. május 1-jén az Air China Peking-Minszk-Budapest-Peking járata, és ezt fogja tovább bővíteni a várhatóan jövő év június elején a China Eastern Airlines színeiben induló Sanghaj-Budapest járat is, melyet ha minden igaz nagyon gyorsan egy Csengtu járat is követhet. Az utasforgalom mellett ezen járatok jelentős belly cargo kapacitást is adnak a Távol-Keletről érkező, vagy innen induló rakományoknak is. Mindemellett az idén a hagyományos cargo fronton is bővült Ázsia felé a budapesti piac, hiszen a Cargolux Hong-Kong-ból érkező gépe mellett az orosz Air Bridge Cargo gépei a Budapest-Krasznojarszk-Shanghaj útvonalon is szállítanak légi árut.
Mivel a kínai partnerek egyre intenzívebben keresik a helyszínt egy új, közép-kelet európai logisztikai központ számára, a Budapest Airport vezetőinek előadását kiemelt figyelem kísérte a sanghaji fórumon. Az is elhangzott, hogy csak tavaly 700 millió USD értékű kínai áru haladt át a budapesti légikikötőn, az idei cargo-számok ismeretében pedig ezen a területen is kétszámjegyű további növekedésre van kilátás. Budapest, mint kínai régiós gyűjtő-elosztó logisztikai bázis fejlesztését segíti, hogy már megkezdődött egy új, Cargo City névre keresztelt korszerű, raktár- és irodai bázis építése, amelynek 20 000 négyzetméteres első ütemét már a jövő év második felében üzembe is helyezhetik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A Budapest Airport cargo-szakembereinek üzleti tárgyalásait nagyban segítette, hogy munkájukban számíthattak a sanghaji Magyar Főkonzulátus külgazdasági szakdiplomatáinak helyismeretére és szakmai kapcsolataira.
„A dinamikusan fejlődő e-kereskedelem világában mindent megteszünk azért, hogy meggyőzzük kínai partnereinket: Budapest a legjobb választás, ha régiós elosztó központot akarnak létrehozni Kelet-Közép Európában. Az olyan hatalmas fogalmat bonyolító partnerek, mint amilyen pl. az Alibaba, a közeljövőben hozhatnak döntést új európai elosztó-központjaik helyszínéről, mi pedig azt szeretnénk elérni, hogy a magyar fővárosra essen a választásuk.” – hangsúlyozta kínai tárgyalásainak végén René Droese, a Budapest Airport ingatlan- és cargo üzletágának igazgatója. A szakember elismeréssel szólt a sanghaji magyar főkonzulátus együttműködéséről és sikerorientált csapatának támogatásról.
„Kínában történelmi pillanatoknak lehetünk szemtanúi, hiszen a Teng Hsziao-ping vezette Kínai Központi Kormányzat pontosan negyven évvel ezelőtt kezdte el a nyitás politikáját, amelyben az országba irányuló külföldi működő tőke előtt nyitottak utat. Most pedig a Hszi Csin-ping elnök vezette kormányzat az ország dinamikusan növekvő belső keresleti piacára szeretné felhívni a globális szereplők figyelmét. A két ország diplomácia kapcsolatainak minősége és ez a momentum kiváló alkalom a magyar vállalkozásoknak a piacra lépésre.” – hangsúlyozta Bolla Szilárd, Magyarország sanghaji főkonzulja.
Fénykép: Budapest Airport