Akár már idén átlépheti a 15 milliós határt a budapesti repülőtér utasforgalma!

Újabb történelmi csúcsot dönthet a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér utasforgalma az idei év során, hiszen a 2015-ös 10 milliós határ átlépését követően a légiközlekedési statisztikákkal foglalkozó anna.aero elemzése szerint, már az a idei évben átlépheti a 15 milliós határt a repülőtér éves utasforgalma, amennyiben a növekedési ütem az év hátralévő részében nem csökken.

route-map.jpg

Izgalmas és érdekes cikkben foglalkozik a budapesti repülőtérrel az anna.aero szakoldal, mely statisztikákkal és az idei első féléves adatokkal nyújt betekintést több statisztikai elemzésen keresztül a budapesti repülőtérről.

A repülőtér utasforgalma az elmúlt 17 évben több mint 8 millió fővel gyarapodott, annak ellenére, hogy a Malév 2012-es leállása és a gazdasági világválság is visszaesést generált az utasok számában. Azonban a BUD rendkívül jól vette az akadályokat és hamar túl tudott esni ezeken a holtpontokon, hiszen idén júniussal együtt már az 55. hónap az, amikor utasforgalmi növekedést regisztráltak. A tavalyi 13.1 milliós forgalomnak köszönhetően a repülőtér az európai ranglistán a 42. legforgalmasabb légikikötő helyét szerezte meg, míg a Kelet-európai régióban a 6. a listán Varsó-Chopin (15,75 millió fő), és Prága után (15,42 millió fő), szorosan megelőzve Bukarestet. A repülőtérről jelenleg 130 úti cél érhető el közvetlen járattal.

bud-00-17.png

18 év alatt több, mint háromszorosára nőtt a repülőtér forgalma

A 2018-as év első féléves adatai alapján a BUD utasforgalmi növekedése stabilan hozta a kétszámjegyű növekedést, így a tavalyi évhasonló időszakát nézve 15%-al nőtt az utasforgalom. Ez számokban kifejezve 6,86 millió induló és érkező utast jelentett az idei évben, szemben a tavalyi 5,98 milliós utas számmal. Ha a növekedési ütem továbbra is kedvező lesz és nem befolyásolja semmi rendkívüli esemény, akkor a szakoldal előrejelzése szerint a BUD az év végén 15,07 millió utassal zárhatja a 2018-as évet. A 15 milliós határ átlépése most először hangzik el a légiközlekedésben, hiszen a BUD korábbi becslései melyek általában igen óvatos becslések 14,5 milliós éves utasforgalmat jeleznek előre.

Az utasforgalom növekedés azonban már kezdi a repülőtér kapacitásainak határát is súrolni. Bár a Budapest Airport augusztus 1-jén tesztüzembe helyezi az új B móló szárnyát (épület hivatalos átadása szeptemberben várható) az utasfelvételi oldalon azonban még évekig maradhat a zsúfoltság és a sor, hiszen a nagyobb utasfelvételi pult kapacitást nyújtó új 3-as Terminál 2021-nél előbb nem nagyon készülhet el. Így az utasforgalom további dinamikus növekedése még zsúfoltabbá teheti a legforgalmasabb időszakokat, melyben leginkább a fapadosok által használt B terminál csarnoka és biztonsági folyosója az érintett.

Ha a Visegrádi régió főbb repülőtereit nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy Budapest jelenlegi növekedése nem elég ahhoz, hogy belátható időn belül beérje Prágát, vagy Varsót, hiszen e repülőterek sokkal nagyobb és ütemesebb növekedést tudnak a nyári hónapok során produkálni Budapesthez képest, viszont a téli időszakban a BUD sikeresen megközelíti ezen repülőterek havi utasforgalmi számait. Ha Prága vagy Varsó idei előzetes éves utasforgalmi előrejelzését nézzük, akkor Prága esetében az idei évre 17 millió, míg Varsóban 17,5-18 millió induló és érkező utast regisztrálhatnak az idei évben. A féléves adatokat összevetve pedig Prága június végén 7,5 millió, míg Varsó-Chopin már közel 8 millió utasnál tartott.

Kik kínálják a legnagyobb kapacitást idén nyáron?

bud-top-airlines.jpg

Fapadosok az élen! Az ülőhelyek több, int 60%-át fapados légitársaságok adják a Ferihegyen!

A Wizz Air továbbra is a repülőtér első számú légitársasága az útvonalak és a felkínált ülőhelyek számát tekintve. Az idei nyáron a fapados légitársaság 19%-al növelte ülőhelyeinek számát a budapesti járatain. Az év elkövetkező időszakára azonban nagyon „leeresztett” hiszen a bécsi bázis bejelentését követően, és az elmúlt hosszú időszakban nem nagyon akarnak új budapesti járatokat bejelenteni, sőt a téli menetrendi időszak során egyes járatok számát még le is csökkentik, mint például az Agadír útvonalukat.  

Az ülőhelyek számának növelésében az idén nyáron a legaktívabb a LOT lengyel nemzeti légitársaság volt, hiszen újonnan induló amerikai és krakkói járatainak, valamint a varsói útvonaluk sűrítésének köszönhetően csaknem 108%-os ülőhelytöbbletet sikerült elérniük tavalyhoz képest.

A repülőtér az idei évben két új  légitársaságot üdvözölhet Budapesten. Az egyik az újnak nem is annyira mondható, de nagy visszatérő az American Airlines, a másik a görög Bluebird Airways, akik Tel-Aviv városát kötik össze hetente 4x a magyar fővárossal.


A Lufthansa nyújtja a legtöbb ülőhelyet egy útvonalra vetítve!

top-routes.jpg

A Napi 6 járat az első helyre lökte a Lufthansa frankfurti járatát, mely a téli menetrendben is heti 40 járattal fog üzemelni!

Nem meglepetés, hiszen a németek az idei nyártól már naponta 6 járattal kötik össze Frankfurtot a budapesti repülőtérrel, így jelenleg a Lufthansa az aki egy útvonalon a legtöbb napi járatot kínálja Budapesten, megelőzve a Wizz Air London Luton járatát.

A legtöbben nagyon szépen tudták növelni forgalmukat a tavalyhoz képest!

top-country-markets.jpg

Szinte minden útvonalon növekedik az utasforgalom az idei első félévben

A Budapesten jelen lévő légitársaságok nagy része kétszámjegyű utasforgalmi növekedést könyvelhetett el az első félév során. Viszont vannak olyan útvonalak, melyeken csökkent az utasforgalom, ami részben a járatszám csökkentésnek is köszönhető.

Erőteljes növekedés jellemző a Tel-Aviv (+27%), London Stansted (+13%), Barcelona (+33%), Varsó-Chopin (+16%), Moszkva Sheremetyevo (+60% - az Aeroflot már naponta  4x jár), Róma Fiumicino (+18%), Doha (+55% - Qatar A330-as bővítés és napi 3 járatpár a hét négy napján) útvonalakra.  

A budapesti repülőtér legforgalmasabb útvonala továbbra is London. London felé jelenleg öt, de a jövő év februárjától már hat repülőtérre repülhetünk közvetlen járattal Budapestről, hiszen a LOT 2019. február 18-án elindítja London-City repülőterére közlekedő járatait. Az első félévben majdnem 1 millió utas csak ezen az egy útvonalon repült valamelyik légitársaság járatával, ami +3.9%-al volt több tavalyhoz képest.

A növekedés mellett csökkenést mértek az utas számban Hollandia felé, mely a Transavia járatszám csökkentésének köszönhető, hiszen a légitársaság rotterdami járatát heti hat helyett csak négyszer üzemelteti (-42%-os csökkenés).



Az adatok azt mutatják, hogy újabb hosszabb távú járatokra van szüksége a repülőtérnek!

Kiszolgálatlan útvonalból pedig nincs hiány, hiszen az idei New York, Chicago, Philadephia járatnyitások után jelentős igény mutatkozik más amerikai és ázsiai nagyvárosok felé induló új közvetlen légi járat megnyitására. 

A lista tetején Szöul neve áll 46.600 közvetett utassal és +30%-os növekedéssel a 2017-es évben. A koreai főváros azonban idén várhatóan még nem kerül közelebb Budapesthez, sőt inkább egy sokkal kisebb repülőtérben láttak fantáziát a Korean Air járat fejlesztői, hiszen szeptemberben megnyitják menetrendszerint közlekedő zágrábi járatukat. A cikkben felmerül a kérdés, hogy Budapest lehet a következő állomása a koreai légitársaságnak, azonban erre egyelőre semmi nem utal, leszámítva azt, hogy fapados leányvállalata a Jin Air korábban kijelentette, hogy 2020-ban szeretnének budapesti járatot nyitni Zágrábbal együtt.

Szöul neve mellett listavezető Los Angeles (41.600 közvetett utas +24%-os növekedés 2017-ben), Miami (36.200 közvetett utas és +25%-os növekedés 2017-ben), Shanghaj (30.000 közvetett utas +15%-os növekedés) és Bréma városa. Az amerikai útvonalakra alternatívaként a LOT jöhet szóba, míg Shanghaj felé a sajtóban már korábban számtalan alkalommal elhangzott China Eastern Airliens, akikkel a Kormány jelenleg előrehaladott tárgyalásokat folytat a járat mihamarabbi elindítása érdekében.  Mindezek mellett a BUD vélhetően aktívan dolgozik fapados hosszútávú járatok Budapestre csábításán, ennek érdekében a szingapúri Scoot-al és a bangkoki Thai Air Asia X-el is folyhatnak tárgyalások korábbi értesülések szerint.  A cikk megemlíti ezen járatok esetén a bécsi légikikötő elszívó hatását is, hiszen számtalan utas az onnan induló közvetlen járatokat veszi igénybe ezen célállomásokra történő utazásához.

Képek: anna.aero

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!