Fapados forradalom Bécsben!

Bécs elviheti a hosszútávú fapados járatokat Budapest elől?

A bécsi Schwechat Nemzetközi Repülőtér kiheverve az Air Berlin csődjét újult erőre kapott és behozza az elmúlt években a low-cost szektorban elszenvedett lemaradását, olyan mértékben, hogy az már a szomszédos , nagyrészt fapados forgalommal rendelkező budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérre is kihatással lehet.

0xc1f98b442b7594b6467e7bcf6d05253d.jpeg

A bécsi repülőtér most éri virágkorát, lehetne ezt is mondani, hiszen az elmúlt évek szigorú úgymond fapadosok kizárására épülő politikáját maga mögött hagyva zöld utat adott a repülőtér üzemeltető a fapados légitársaságok megjelenésének, ami hatalmas piaci versenyt és rengeteg új olcsó útvonalat hozott a repülőtér számára. Mindez a statisztikai adatokban is megmutatkozott, hiszen a repülőtér a legmagasabb LCC (Low Cost Carrier) növekedési ütemet érte el az elmúlt hónapokban, Európában.

A fapados utasok megjelenése az első negyedév adataira is hatással volt, hiszen a januártól márciusig terjedő időszakban 4.864.177 főt kezelt Schwechat. Ez +6,6%-kal volt magasabb a 2017-es hasonló időszakához képest. Budapesten mindeközben ezen szám majdnem elérte a 3 millió főt +16,9%-os növekedéssel.

 Julian Jäger a VIE igazgatótanácsának tagja szerint a bécsi repülőtér növekedésének legfontosabb motorja a most megjelent és a későbbiekben megjelenő low-cost légitársaságok, valamint a nemzeti légitársaság az Austrian Airlines.

A bécsi repülőtéren jelenleg 6 low-cost légitársaság van jelen. A Lufthansa Csoporthoz tartozó Eurowings, az easyJet, a spanyol Vueling (aki nemsokára bécsi bázist nyit), a szintén spanyol Volotea, a Wizz Air, és a Niki hamvaiból újjáéledő LaudaMotion.  

 A Wizz Air az elkövetkező időszakban további 27 új járatot tervez nyitni Bécsben, míg a legnagyobb riválisa a LaudaMotion 29-et. A Vuelig az idei szezonban egy, az easy kettő, míg az Eurowings szintén két új járatot indít.

A legnagyobb verseny, és a kedvezőbb árak viszont azokon az útvonalakon lesznek elérhetőek, amiket több társaság is repülni fog, mint például Lárnaka, Madrid, Málaga, Milanó, Nizza, Róma, Tenerife, Barcelona.

A bécsi repülőtéren a fapados légitársaságok által kínált ülőhelyek aránya az idén 17-ről 20%-ra növekedett, de év végére ez a 25%-ot is elérheti.  Budapesten ez az arány jelenleg 60%.


Julian Jäger az ATW online-nak elmondta, hogy „az európai LCC növekedésének jelenlegi tendenciája későn érkezett Bécsbe, hiszen például Spanyolországban ez az arány az 50%-ot is eléri. Emiatt sok növekedési potenciál rejlik az osztrák piacban.

Bázisépítés

A Bécsben megjelenő fapadosok azonban nem csak új járatokat hoznak magukkal, hanem bázist is kiépítenek a repülőtéren.  Így tett a Wizz Air és hamarosan a spanyol Vueling is. A Wizz 2019-ig várhatóan öt Airbus A320-as és A321-es repülőgépet fog állomásoztatni a bécsi bázisán. Míg a LaudaMotion a jelenlegi négy helyett már nyolc géppel vág neki a téli menetrendi időszaknak.

Bécs elszívhatja az utasokat Budapestről?

Biztos, hogy nem jön jól a budapesti repülőtérnek a jelenlegi fapados erősödés a szomszédoknál, hiszen az idén nyáron, Ferihegyen felkínált ülőhelyek 60%-át a fapados légitársaságok adják. Tehát a budapesti repülőtér jelenleg a fapados forgalomra tud építeni, mely a Malév csődjét követően vált erőssé. Bécs mindig is előnyösebb helyet foglalt el a Nyugat-magyarországi utasok körében, kérdéses, hogy az olcsó járatok megjelenése mennyire lesz hatással a Közép-magyarországi vagy régió utasaira, akik már igen olcsón elérhetik a bécsi repülőteret köszönhetően az új, olcsó távolsági buszszolgáltatásoknak, melyek bécsi útjuk során Schwechatot is útba ejtik.  Habár több az utazási idő, de Budapesthez képest a bécsi repülőtér „menny és pokol” hasonlattal illetendő. Míg nálunk nagyon lassan haladnak a bővítések és sokszor a káosz uralkodik, addig Bécsben 21. századi körülmények között, na és persze bádog nélkül várhatjuk a gépünk indulását.

De nem csak az utasokra lehet hatással az új fapados, bumm, hanem a légitársaságok útvonalfejlesztésére is. Ennek sokak szerint már most hatása van, hiszen a bécsi bázisnyitás miatt, úgy tűnik Budapesten lelassultak a Wizz Air új útvonalfejlesztései. Mindemellett a Budapest Airport azon elképzelésére is kihathat, hogy a repülőtér nyitott a jövőben hosszútávú fapados járatok indítására. Erre vonatkozóan már korábbról nevek is vannak, hiszen a Norwegian, a szingapúri Scoot és az Air Asia X is érdeklődött ilyen témában a magyar főváros iránt.

A Scoot-al történő tárgyalásokat erősítheti az az interjú is melyet a Budapest Times Jost Lammers-el készített: "Számíthatunk a támogatásra minden területen. Néha olyan területeken is, ahol kevesebbet várnánk. Csak egy példa: éppen Bangkokban és Szingapúrban voltam, és ellátogattunk olyan ottani  légitársaságok vállalati központjaiba, amelyek hamarosan Budapestet is felveszi a hálózatukba....."

Bécs viszont beelőzhet, hiszen a mostani ATW cikk megemlíti, hogy a Singapore Airlines csoporthoz tartozó Scoot értékeli, hogy járatot indítsanak az osztrák fővárosba (az Austrian-nal közös Star Alliance szövetség ezt tovább is erősítheti). Így viszont Budapest eleshet a szingapúri és akár más fapados járattól is.

A Scoot mellett az IAG csoport LEVEL légitársasága is esélyes bécsi hosszútávú low-cost járat indító lehet.

Forrás: ATW online

Fénykép: Vienna Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!