Újra repülhetünk közvetlen járattal az Egyesült Államokba Budapestről!

31819188_2231644780195838_7103563805195501568_n.jpgKözel hét év után ma délben újra repülőgép szállt fel New York felé a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről, melyet mostantól egész évben a LOT lengyel nemzeti légitársaság fog üzemeltetni. A mai új LOT New York-JFK repülőterére közlekedő járatot még szombaton egy újabb LOT légijárat követi, mégpedig egy korábban Budapestről soha el nem érhető célállomásra - Chicago városába. Az új amerikai járatoknak köszönhetően jelentősen növekszik a szélestörzsű repülőgép és a két ország közötti utasforgalom is, hiszen a LOT egy olyan piacra tör be járataival, melyet korábban a világ egyik legkihasználatlanabb útvonalának kiáltottak ki a nemzetközi szaksajtóban, sőt a budapesti utas potenciál az Egyesült Államok felé még a LOT-nak otthont adó varsói Chopin repülőtér szintjét is meghaladja. Hogy mire számíthatnak az utasok? Komfortos és kényelmes utazásra a világ egyik legmodernebb utasszállító gépének fedélzetén, melyen még magyar légiutaskísérők is helyet kaptak!

2011. őszén szállt fel utoljára menetrendszerinti légi járat az Egyesült Államok felé Budapestről. A 2011. áprilisában szezonálisan indított American Airlines és Delta Airlines járatok New York JFK-t kötötték össze a magyar fővárossal. A szezon végét követően az American már a visszatérését tervezte 2012. június 15-ére, amikor váratlanul februárban beütött a járatának üzemeltetésében és közös légiszövetségben jó barátságot ápoló magyar nemzeti légitársaság a Malév csődje. A Malév leállása és az American szintén csődközeli helyzete, valamint a magas olajár és egyéb gazdasági okok végül a magyar piac feladására kényszerítették az amerikai óriást, így járatait nem indította újra. Az American mellett végül a szintén amerikai Delta Airlines is kivonulót fújt, így Budapest itt állt nemzeti légitársaság és hosszútávú járatok nélkül.

2012-őt követően teltek és múltak az évek, erősödött a két ország gazdasági és turisztikai kapcsolata is.(Ezen kapcsolatok tovább erősítése viszont nagyon nehéz közvetlen légijárat megléte nélkül.) Évről-évre egyre több amerikai turista kereste fel hazánkat, és növekedett az igény a közvetlen légijárat újraindítás iránt, de közben sorra múltak el az évek és mentek a találgatások, hogy vajon mikor is lesz végre újra amerikai járat, de csak nem lett. A hírek folyamatosan jöttek hol megnevezett konkrét társaságokról, holt tárgyalásokról, hol közel-keleti érdeklődőkről, de végül ebből sem lett semmi. Mígnem tavaly július első hetében elkezdett kirajzolódni, hogy a LOT lehet az aki "feltámaszthatja" a több éve leállt USA járatokat. 2017. július 7-én végül erre fény is derült, hiszen a lengyelek nem egy, hanem két amerikai útvonalon jelentettek be új közvetlen járatokat Budapestről. Most közel egy év és oly sok várakozás után végre újra elmondhatjuk Budapest újra bekapcsolódott a világ légiközlekedésébe, és felkerült a nemzetközi térképre egy jelentős útvonallal, hiszen a mai nappal hetente négy alkalommal újra közvetlen légi járat köti össze New York-kal a magyar fővárost. A járatok sikerességét az óriási kereslet erősítheti, hiszen a tavalyi év során több mint 170 ezren utaztak Magyarország és az USA között.

Egy kis útvonal történelem

A LOT már az 5. légitársaság az elmúlt évtizedek során, aki a magyar fővárost köti össze a "Nagy Almával". Az első, de még nem közvetlen járatot az amerikai Pan Am indította el 1975. május 23-án Boeing 707-es repülőgépeivel. A Pan Am-at követően 1991. telén a szintén amerikai Delta Airlines indított közvetlen járatot, amit végül 1993-ban a Malév járata követett. A Malév egészen a 2008-as téli menetrend kezdetéig működtette New York-i járatait Boeing 767-es repülőgépeivel. Az utolsó Malév járat október 25-én repült New Yorkba. Ezt követően a Delta maradt csak a piacon szezonális járataival, majd 2011. tavaszán az American Airlines is elindította önálló szezonális járatát a Malévvel és több Oneworld partnerrel közös székmegosztásban, ami végül a következő évben a legnagyobb részt a Malév csődjének köszönhetően nem indult újra.

Egész éves üzemre készül a LOT

A mostani LOT kapcsolat egész évben hetente négy járatpárral köti össze Budapestet New York-kal, melyek  hétfőn, csütörtökön, pénteken, és vasárnap fognak repülni közel 10 órás menetidővel New York felé, és 8,5 menetidővel Budapest felé A járatok egész évben elérhetőek, viszont a téli menetrendben egy pár perces eltérés adódik az indulási idővel kapcsolatban a menetrendben. A járatokon nincs code-share megosztás, így New Yorkon túli utazás esetén nem biztos hogy jó alternatívát kínálhat az utazók számára, nem úgy mint Chicago ahol a United járatokra nyitott a tovább út.

31944935_2231645010195815_8072640961273921536_n.jpg

Az ünnepélyes járatnyitón beszédet mondott David Kostelancik az Egyesült Államok budapesti nagykövetségének ügyvivője, Rafal Milczarski a LOT vezérigazgatója, Jost Lammerts a Budapest Airport vezérigazgatója és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter

A LOT a budapesti amerikai útvonalain egyelőre a Dreamliner kisebb változatával, a Boeing 787-8-as típussal fogja repülni, bár a flottába érkező újabb 9-es típusok miatt elképzelhető, hogy a típus a későbbiekben a budapesti járatokon is megjelenhet.

A LOT flottájának Boeing Dreamliner 8-as változatán összesen 252 darab kényelmes üléssel áll az utasok rendelkezésére, a gépen pedig három osztályt találhatunk: Business (üzleti), Premium Economy (prémium turista) és Economy (turista). A repülőgép tulajdonságai közül kiemelkedik a tágas és kényelmes utastér, a változó színekben pompázó LED világítás (mely segíthet a repülés és az utazás miatti stressz és fáradság csökkentésében, és a relaxációban). A Dreamliner ablakai kb. 30%-al nagyobbak, mint más repülőgépeké. Emellett minden ülésben található személyes szórakoztató rendszer (IFE), aminek használatával elüthetjük a hosszú út során az időnket, hiszen a legújabb filmek, zenék, és érdekes játékok, gyermekprogramok, és információk állnak általa az utasok rendelkezésére magyar nyelven is. Az aktuális tartalomról a fedélzeti magazinban, vagy a légitársaság honlapján tájékozódhatunk. A budapesti járatok különlegessége lesz, hogy a fedélzeten megtalálhatóak lesznek a hagyományos magyar ételek, borok és sajtótermékek is.

A járatokon kezdetben lengyel és magyar személyzet fog szolgálatot teljesíteni, de a későbbiekben kizárólag magyar utaskísérők fognak azokon szolgálni. A LOT budapesti járatnyitásával a LOT leányvállalata a LOT AMS is központot nyit a budapesti repülőtéren, hiszen a gépek esetleges karbantartását ők fogják ellátni.

31901290_2231642463529403_7986687382801874944_n.jpg

Régen látott célállomás a B7-es kapu monitorján

"A két hosszú távú járatra vonatkozó döntésünk világosan mutatja, hogy mennyire hiszünk Magyarországban. Úgy gondoljuk, Közép-Kelet-Európában ez az egyik legfontosabb piac a LOT számára. Célunk, hogy megnyerjük magunknak a budapesti, illetve környékbeli utasokat, a piacon elérhető legjobb termékkel, márpedig ezek a közvetlen járatok kétség kívül azok. Ez a két járat a LOT működése szempntjából is új fejezetet nyit, hiszen 89 éves történetünk során most első alkalommal indítunk járatokat Észak-Amerikába Lengyelországon kívülről - nyilatkozta Rafal Milczarski a LOT vezérigagatója, aki kitért arra is hogy a későbbiekben mindeképp szeretnének a magyarok nemzeti légitársasága is lenni - "Szeretnénk, hogy a magyarországi utasok úgy tekintsenek a LOT-ra, mint amely képes a nemzeti légitársaság hiányát pótolni. Ezek a Budapestről induló transzatlanti járatok nem jelentenek közvetlen versenyt a varsói útvonalaink számra, hanem jól kiegészítik azokat."

budair_lot-nyc_20180503_sajto-8468.JPG

Viszlát Budapest! 10 óra múlva a gép már New York-ban lesz Fénykép: Budapest Airport

Menetrend október 28-ig

JFK-BUD: 17:30-8:05 (másnap) LO34

BUD-JFK: 11:55-15:40 LO33

Menetend október 28-tól

JFK-BUD: 17:30-8:05 (másnap) LO34

BUD-JFK: 11:55-11:40 LO33

Versenyhelyzet

A most induló LOT járatok indulásának bejelentését követően hatalmas verseny vette kezdetét a budapesti légitársaságok között a transzatlanti utasokért vívott harcban, hiszen a Lufthansa, Finnair tovább növelte járatainak számát, az Air France-KLM nagy akciókkal próbál utasokat szerezni, míg az Air Canada Rouge naponta közlekedő járatra váltott és üzemelését a téli időszak alatt is tovább folytatja.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!