Nyári menetrend 2018 - utasforgalmi rekordok sora dölhet meg!

1.jpgKét hét és újra elindul a legforgalmasabb időszak a hazai légiközlekedésben, hiszen életbe lép a 2018-as nyári menetrend, mely minden eddiginél több járatot és útvonalat kínál a Budapestről az utazók számára. Ahogy közeledik a nyári váltás, már az is látható, hogy nem csak újabb utasforgalmi rekordokat fog hozni, hanem mindezek mellett lezárója lesz a valaha volt legforgalmasabb téli menetrendi időszaknak is, mely során ismét hónapról-hónapra sikerült két számjegyű növekedést elérnie a budapesti légikikötőnek, és a növekedés ütemét tekintve ezzel már az idei év első két hónapjában a régiós versenytársai előtt tudott végezni, sőt az elmúlt napokban köszönhetően a hosszú hétvégi időszaknak már-már nyári utasforgalmi csúcsokat tudott felmutatni a repülőtér közlése szerint.

Ha minden jól megy az idén nyáron 47 légitársaság által kínált rekord mennyiségű útvonal közül választhatunk, melyek közül talán a legjelentősebb a közel 7 év után újrainduló USA légi járat, melyből rögtön három is elstartol május elején, köszönhetően a lengyel LOT-nak és az American Airlines-nak. A transzatlanti fronton e két légitársaság mellé már április elejétől becsatlakozik az Air Canada Rouge újrainduló szezonális járata is, mely szintén rekord mennyiségű ülőhelyt dob piacra az elmúlt évekhez képest, hiszen június végétől, szeptember közepéig naponta fog repülni a magyar főváros és Torontó között. A járat az elmúlt két évben nagy sikernek örvendhet a két ország, valamint az USA utasai körében, hiszen a statisztikai adatok alapján magas a töltöttségi mutatója, melyet a Budapest Airport is elismert a februárban tartott gáláján. Sőt a járat sikerességét mutatja továbbá, hogy már folynak a tárgyalások azzal kapcsolatban, hogy a jelenlegi szezonális közlekedési rend mihamarabb egész éves járattá érjen be. Ez akár már idén is megtörténhet.

Iran Air - lesz vagy nem lesz budapesti járat?

A transzatlanti járatbumm mellett új légitársaságként érkezhet Budapestre az Iran Air. Az iráni nemzeti légitársaság korábbi tervei között március 31-ei indulással, hetente egy járat szerepelt Budapest és Teherán városa között, mely egészen a téli menetrendi időszak kezdetéig (október 27-ig) érhető el. A mai napon azonban a korábbi március 31. és április 7. járat eltűnt a foglalási rendszerből és a járat a korábbi indulási időponthoz képest két héttel később április 14-től érhető el. A furcsa két héttel történő módósítás mellett további dolgok is furának tűnhetnek e járattal kapcsolatban, hiszen jelen pillanatig se az Iran Air, se a Budapest Airport nem erősítette meg e járat elindulását, valamint az még az Iran Air oldalán se érhető el. A jegykeresőkben történt kísérleti foglalás pedig irreális több százezres jegyárakat dob ki egy útvonalra turista osztályon. Mindezek mellett iparági információk szerint még a bécsi Iran Air képviseletnek sincs semmilyen információja, hogy valóban indít-e járatot Budapestre a légitársaság.

A fapadosok is erősítenek

A két új légitársaság az American és az Iran Air megjelenése és a LOT új krakkói járata mellett, csak a Budapesten már meglévő fapados légitársaságok legnagyobb képviselői a Ryanair és a Wizz Air indít új járatokat a 2018-as nyári szezonban. Utóbbinak már a mai napon elindította idei első új útvonalát a norvégiai Stavanger városába, ehhez hamaorsan csatlakozik még Athén és Bázel is. A Ryanair is két új útvonallal indítja a nyarat mégpedig Santanderrel és Thesszalonikivel. A két új útvonal mellett pedig újraindítja korábbi Páfoszra közlekedő járatait is hetente három alkalommal.

Fapadosként a korábban már megszokott szezonális Vueling járat is újraindul Barcelonából hetente három alkalommal.

Minden eddiginél több járatsűrítés és ülőhely szám növelés a hagyományos légitársaságok között

Az új amerikai és fapados járatok mellett a legnagyobb utasforgalmat a repülőtéren már meglévő légitársaságok járatszámbővítései fogják generálni, hiszen részben az amerikai járatokkal folytatott verseny miatt jelentős számú hagyományos légitársaság jelentett be sűrítést az idei nyárra vonatkozóan.

  • A Lufthansa a téli ötödik naponta közlekedő járata mellé egy hatodikat is indít a Frankfurt-Budapest útvonalán március 25-től
  • A Finnair április 24-től naponta három járatpárt állít forgalomba Helsinki és Budapest között a téli menetrendi időszak kezdetéig, de mindezek mellett június 17-től a vasárnapi és június 21-től a szerdai napokon egy negyedik járatot is betett a légitársaság
  • Az orosz Aeroflot Moszkva és Budapest közötti járata a télen végrehajtott sűrítés után, egy újabb naponta közlekedő járatpárt kap, számszerint a negyediket július 1-jétől.
  • A lett AirBaltic március 28-tól a modern Bombardier CS300-as repülőgépre cseréli eddig használt turbólégcsavaros repülőgépeit, melynek köszönhetően jóval több ülőhelyet és rövidebb utazási időt kínálnak majd a Budapest-Riga útvonalon
  • Az Air Canada Rouge idén már április 6-án elindítja járatait Torontóba, valamint június vége és szeptember közepe között már naponta fog közlekedni
  • A spanyol Iberia augusztusban kapcsol rá amikor a napi járatai mellé a hét öt napján egy másodikat is forgalomba állít
  • A Qatar Airways augusztus 1-től növeli kapacitásait Budapesten, mégpedig egy A330-as szélestörzsű repülőgép beállításával a késő délutáni járatokon, mely iparági információk szerint biztosan megmarad a téli menetrendi időszakban is. A Qatar mindezek mellett április 30-tól a nagygépes váltásig Airbus A320-as gépeit A321-esre cseréli a délutáni járatokon.

Új járatok

27972894_1837729572956996_7595093736408475107_n.jpg

Iran Air - Teherán április 14-től (tervezett)

LOT Polish Airlines - Krakkó április 28-tól, New York JFK május 3-tól, Chicago ORD május 5-től

American Airlines - Philadelphia május 5-től

Ryanair - Santander március 26-tól, Páfosz március 27-től, Thesszaloniki július 1-től

Wizz Air- Athén március 25-től, Bázel május 3-tól

Várható bejelentések

Habár hamarosan elindul az új menetrendi időszak, ennek ellenére jöhet pár extra járat is. A Wizz-nél elképzelhető hogy további új járat/járatok bejelentése várható a nyárra vonatkozóan. De sejthető továbbá a Royal Air Maroc budapesti megjelenése, valamint újabb ázsiai járatok bejelentése is - bár ezek indulási időpontja nem biztos hogy érintheti az idei nyári menetrendi időszakot.

Megszűnő járatok

Ezeddig egyetlen légitársaság sem jelentett be járatmegszüntetést az idei nyári menetrendi időszakra vonatkozóan

Charterek

Az idei charter szezon gazdag lesz új járatokban, valamint működtető légitársaságokban is, hiszen a Travel Service Barcelonába és az albániai Tirana városába indít új charter járatokat. Mindezek mellett állandó vendégei lesznek a budapesti légikikötőnek a Tunis Air, Tailwind, AlMasria Airlines, Air Cairo, Aegean Airlines, Pegasus és a Royal Wings repülőgépei.

Megnyílhat az új utasmóló

Várhatóan idén nyár végére megnyílhat az utsok és a repülőgépek előtt is a B terminálhoz kapcsolodó új utasmóló, mely tovább növeli a repülőtér kapacitásait, bár nem olyan mértékben, mint amire előrelátóan szükség lenne.

Az első két hónap már most rekord utasforgalommal zárt

A Budapest Airport januári sajtóközleményében 1 milliónál is több új ülőhellyel számoltak az idei nyári szezonra vonatkozóan, ami azóta tovább növekedett az új bejelentések és sűrítések végett. A repülőtér az év eleji rendkívül magas és európai szinten is kiemelkedő utasforgalom növekedés miatt már most év elején kénytelen az erre az évre tervezett 5%-os éves utasforgalmi növekedési becslését megváltoztatni.

Ferihegy az év első két hónapjában közel 2 millió induló és érkező utast kezelt. A növekedésnek köszönhetően idén akár már márciusban üdvözölhetik 1 milliomodik utast, mely határ átlépésére a tavalyi évben áprilisban került sor. Az utasforgalom drasztikus növekedése már most a téli időszakban is meglátszik a repülőtér kapacitásain is, hiszen egy-egy forgalmas időszakban számtalan alkalommal számolnak be az utasok zsúfoltságról és hosszú kígyózó sorokról az utasbiztonsági és az útlevélellenőrzési pontoknál. Ezen sorok viszont a nyár közeledtével egyre gyakoribbá válhatnak, amire már csak egy újabb terminál épület (utafelvételi oldal és utasbiztonsági csatorna bővítése) jelenthet megoldást, melynek tervezésén már dolgoznak a szakemberek, de várhatóan 2021/2022-nél előbb nem fogja megnyitni kapuit az utasok előtt.

Borítókép: Shutterstock

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!