Indul a verseny Kelet felé is!

air-china-to-launch-four-times-weekly-direct-flights-between-beijing-and-brisbane.jpgNem csak az Egyesült Államok városai potenciális célállomások Budapestről, hanem számtalan ázsiai ország fővárosa is, melyek a mai napig átszállással érhetőek el Ferihegyről. Az idei amerikai járatbummot és jelentős piaci versenyhelyzetet követően jöhet a keleti járatindítási roham is? Kik az esélyesek?

Szinte napra pontosan egy napon jelentett be járatbővítést az orosz Aeroflot és az ukrán UIA, aki alig egy éve van csak jelen a budapesti repülőtéren, de járatai mára már olyan népszerűségnek örvendenek az utazók körében, hogy azokat sűríteni kell. Az UIA népszerűsége köszönhető alacsony árainak (korai foglalás esetén) és kiterjedt keleti járathálózatának is, melyre kiváló átszállási alternatívát nyújt a tavaly nyáron megnyitott naponta közlekedő budapesti járatuk. Az Aeroflot július 1-től naponta négy járatra emeli budapesti járatainak számát, míg az UIA az előzetes bővítési terveknek ellent mondva további két járattal növeli kapacitását, ami hetente 9 járatpárt fog jelenteni Budapest és Kijev Boriszpil repülőtere között.

Az elmúlt években jelentősen nőtt a távol-keleti beutazó forgalom Magyarországon, ezért különösen fontos lépés, hogy az Aeroflot a járatszám emelése mellett döntött, közölte Bogáts Balázs, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője.

De több ázsiai utasra is számítva az idén a Finnair és a Lufthansa is erősíti budapesti jelenlétét a nyári szezonban, sőt új légitársaságként várhatóan március 31-től az Iran Air is járatot indít a magyar főváros és Teherán között, mely hetente egy alkalommal, bár e járatra a foglalás egyelőre kicsit bonyolult és túlárazott. A Ryanair pedig a téli menetrendben elindítja a Malév időszak után kiszolgálatlanul maradt jordánaiai vonalat is Ammán városával kezdve.

Merre tovább?

Míg az ázsiai átszálló utasokra építő légitársaságok növelik budapesti jelenlétüket a napjainkban egyre növekvő utasszám és igény miatt, addig Ázsia felé 2015. óta nem indult újabb közvetlen hosszútávú járat Budapestről.

A rövid és középtávú közvetlen járatokkal kiszolgált ázsiai útvonalak száma terén igen jól áll Budapest, hiszen az elmúlt években a Wizz Air indított fapados járatokat Bakuba, Kutaisi-be, és Asztanába is. Azonban a hosszútávú járatoknál ez már nem mondható el, hiszen jelenleg csak egy ilyen van mégpedig Peking városába, mely jelenleg is az egyetlen kínai célállomás is a járathálózati térképen, annak ellenére, hogy korábban a Kormány keleti nyitás stratégiája több ilyen járattal számolt. Bár új kínai járatról félévente hallani, de a dolgokban érdemi előre lépés nem történt az elmúlt években. Míg az Air China járata információk szerint stabilan hozza az elvárt utasszámot, addig más potenciális kínai városok felé még nem indult légi járat Budapestről. Az Air China-hoz visszatérve információk szerint a légitársaság nem tervezi bővíteni budapesti járatát belátható időn belül (persze az üzlet vagy a verseny bármit hozhat) valamint nem készül elhagyni a Budapest felé tartó minszki kitérőt sem, annak ellenére hogy Budapest jobban tölti a gépet, oka az orosz fél általi engedélyekben található

Kínán belül leginkább Shanghaj, Hszian, Ürümcsi, Csengtu, valamint Kanton városa lehet az melyekbe az elkövetkező években légi járat indulását remélhetjük. Shanghaj esetében már-már nagyon "érett" ezen bejelentés, hiszen ezen város rendelkezik a legnagyobb potenciális utasszámmal Szöul után a budapesti repülőtér fehér foltjainak listáján. Ebben az esetben üzemeltető gyanánt már felmerült a China Eastern Airlines neve is, sőt kormányzati szinten is folytak tárgyalások a légitársasággal, de járat a mai napig nem indult. Az Eastern mellett az Air China is lehet járatindító, hiszen a magyar képviselet ügyvezetője Yan Jianshu egy tavalyi rádióinterjúban kiemelte "Kellő időben új útvonalat nyitnak meg a KKE országok igényeit illetően"

Hszian esetében az iparági körökben hallani lehetett arról is, hogy a Xiamen Airilnes erősen érdeklődik egy esetleges budapesti járatindítás iránt.

Korábban a China Southern Airlines is kifejtette érdeklődését a magyar piac iránt, ők Kantonból és/vagy Ürümcsiből gondolkodtak járatnyitásban.

Kínán kívül a legjelentősebb fehér foltnak Dél-Korea számít Szöul városával együtt, ahová ha minden igaz 2019-ben indulhat meg az első közvetlen járat, ha a Korean Air leányvállalataként működő fapados Jin Air betartja az ígéretét. Bár sokan mondják a fapadosoké a jövő és jelentős potenciál van a hosszútávú fapadosok budapesti megjelenésében, ezen a járaton nem feltétlen így kellene lennie, azért mégis inkább a Korean Air vagy az Asiana színvonalát várná el egy utazó (jó persze ha jó áron jön akkor az a döntő) de a társaság jelenleg hosszútávú útakra használt Boeing 777-200-as gépeinek fedélzetét nézve ezen utazás igazán standard, a 90-es évek utazási élményét fogja nyújtani az utazók számára.

Kína és Korea után a nyaralni vágyók kedvenc célállomása Thaiföld következik, ahová várhatóan a Thai Air Asia X repíthet minket Budapestről. A légitársaság korábbi hírek alapján mérlegeli, hogy menetrendszerinti járatokat indít a régió országaiba, hiszen jelentős, de közvetlen járattal ki nem szolgált potenciál áll fenn ezen országokban, köztük Magyarországon is, ahonnan útóljára a Malév és a Travel Service repült Bangkok városába.  A közvetlen járatindítás dátuma egyelőre nem ismert. Thaiföld mellett a maláj főváros Kuala Lumpur is szerepel a Budapest Airport listáján, ahová  korábban szintén Air Asia X járat merült fel üzemeltetőként.

Iparági források szerint a Singapore Airliens leányvállalata a fapados kategóriába tartozó Scoot is érdeklődik Budapest iránt. A régióban Szingapúr egyelőre kiszolgálatlan terület (LOT nyit hamarosan járatot Varsóból- ők is felismerték a potenciált). A Scoot-nak jelenleg Athénba van, és idén júniusban indul Berlinbe fapados járata Dreamliner repülőgépekkel.

India - A napokban került india is a középpontba mégpedig Kam Jandu a Budapest Airport kereskedelmi igazgatójának cikke miatt, melyben két várost is megemlít (Mumbai és Delhi) ahová szeretnék hogy közvetlen járat induljon Budapestről. India szintén kiaknázatlan lehetőséget kínál a régióban, hiszen se Prágába, se Varsóba nincs közvetlen járat (UIA májusban indít Delhit, amire kiváló ráhordó lesz a budapesti járatuk is). Ezen két város esetében ismét szóba kerülhet a fapados jellegű járat melyre vagy a hosszútávú útakra nyomuló indiai low-cost légitársaságok lesznek a jelentkezők, vagy esetleg az indiával korábban már hírbe hozott Wizz Air. De az állami Air India-t is esélyenek látni, hiszen jó kapcsolatok fűzik Budapesthez. Az Air India jelenleg Bécsben van jelen a magyar fővároshoz legközelebb.

Japán - Tokiói járat terve már nagyon régóta, még a Malév időszakban is a reptér asztalán feküdt. Akkor biztosan akadtak elképzelések a charter járatok kibővítésére a szintén Oneworld tag Japan Airlines üzemeltetésében. A légitársaság a tavalyi évben tért vissza újra Budapestre charter járattal pár év kihagyást követően. Közvetlen járatot az elkövetkező években tölük nem nagyon lehet elképzelni, hiszen járathálózatuk az európai HUB repülőterekre épül, továbbá Budapestről kíváló ráhordó a  szintén Oneworld tag Finnair a Helsinki, a British Airways pedig a londoni járatukra, melyet az utasaiknak is ajánlják a budapesti utazás során.

Hong Kong - a BUD listáján szerepel, bár japánhoz hasonlóan itt is Oneworld Hub-ról beszélhetünk a Cathay Pacific fő üzemeltetésben, melynek budapesti járatnyitása szintén álom maradhat, még akkor is ha a légitársaság jelentős európai terjeszkedésbe kezdett az elmút években. Azonban nem lehet elmenni amellett, hogy a légikikötő másik jelentős légitársasága a Hong Kong Airlines ne lenne-e érdekelt megjelenni Budapesten. A társaságban a Hainan Csoportnaknak is van részesedése, bár egyre kevesebb.

Fénykép: Airline Ratings

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!