Alig 900 ezer utasnyira a 13 milliós éves utasforgalom Budapesten

vv_01560a.jpgIsmét rekordot döntött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma, mivel november végéig 12 millió főnél is többen érkeztek és indultak a budapesti repülőtérről. A dinamikusan növekvő forgalomnak köszönhetően novemberben is egymilliónál többen fordultak meg a ferihegyi terminálokon, amire még sohasem volt példa korábban. Pontosan 898.801 fő választja el a budapesti légikikötőt attól, hogy az idei évben utasforgalma éves szinten elérje és meghaladja a 13 millió főt, amire még soha sem volt példa, de arra sem hogy ha ez sikerül akkor éves szinten több, mint +1,5 millió utassal (a legforgalmasabb nyári hónapnál is többel) növekedhet meg 2017-es év utasforgalma tavalyhoz képest.

Tovább folytatódott a 14 százalékot is meghaladó utasforgalom növekedés a budapesti repülőtéren, ennek köszönhetően csak novemberben 1 025 501 utas fordult meg a repülőtéren. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér történetében még sohasem fordult elő, hogy a novemberi forgalom elérte volna az 1 millió utast. Mivel december közepétől elindul a karácsonyi és az év végi forgalom, igen nagy valószínűséggel megjósolható, hogy az idén a forgalom megközelíti vagy meg is haladhatja a 13 millió utast, jócskán meghaladva a tavalyi 11,4 millió fős rekordot - mindez nagyban függ a légiközlekedési piactól is, hiszen egy nem várt esemény kihathat a rekord megdőlésére. A budapesti légikikötőnek még ebben a hónapban közel 900 ezer utast kell kiszolgálnia ahhoz hogy elérhesse a 13 milliós határt, ami ha minden jól alakul biztosan megdől, hiszen a Lufthansa elindítja az 5. naponta közlekedő járatpárját, a Wizz Air pedig új, Frankfurt központi repülőterére és Berlinbe közlekedő járatát.

Eltűntek a nagy ingadozások a téli és a nyári hónapok utasforgalma között!

A dinamikus forgalomnövekedés a téli hónapokban sem áll meg, az előrejelzések szerint ugyan várható egy természetes forgalom csökkenés minden év január-februárjában, így 2018-ban is, de az elmúlt években Budapesten egyre kiegyenlítettebb a repülőtér teljesítménye. Ebben egyebek mellett az is közrejátszik, hogy csak a 2017/18-as téli menetrendben nem kevesebb, mint 14 új járat indul Budapestről, vagy a meglévő útvonalakon növelik a járatszámot illetve a kapacitást a légitársaságok. Az idei téli szezonban – egyebek mellett – új járatok indultak az olyan napfényes, tengerparti vagy ahhoz közeli desztinációkra, mint amilyen a Kanári-szigetek vagy Marokkó. Mind a két utazási célpontra kínál új járatokat a Wizz Air és a Ryanair is, méghozzá elérhető áron. Decembertől pedig visszatértért Budapestre a spanyol Iberia madridi járatával a téli időszakban is hetente 3x.

Ázsiai útvonalakon a hangsúly!

„Nagyon büszkék vagyunk a forgalom növekedésére, ami nemcsak repülőtér, hanem a magyar gazdaság és az idegenforgalom eredménye is egyben. Budapest változatlanul egyformán vonzó a turisták és az üzleti utazók számára is.” jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Azt is hozzátette: „Európában egyre kevesebb az ún. fehér folt, ahonnan ne lenne közvetlen légi összeköttetés Budapesttel. A jövő nyáron induló transzatlanti járatok mellett újabb ázsiai összeköttetésekre koncentrálunk, ottani légitársaságokat próbálunk elhozni a magyar fővárosba, hiszen azok a piacok is egyre fontosabbak a számunkra.” - az igazgató úr kijelentését erősíti a napokban megjelent hír is miszerint a koreai fapados légitársaság a Jin Air 2019-ben lépne be az európai piacra és első járatát Budapestre, valamint Zágrábba indítaná. De mindezek mellett  utaló jelek vannak az Air Asia X, a Scoot, az Air India, a China Southern és a China Eastern Airlines érkezésére is.  De a hosszútáv mellett a rövid és középhosszú útvonalakon, mint például Teherán, Luxemburg, Casablanca, Vilnius, vagy Tibiliszi.

A repülőtér nem csak utasforgalom területén növekedik dinamikusan, hanem a légiáru forgalom területén is, hiszen mindmáig régiós elsők vagyunk a szállított árumennyiség tekintetében, a caroforgalom pedig rendületlenül az EU-s és a nemzetközi átlagokat is meghaladva.

Különösen fontos eredmény, hogy a forgalom növekedése nem jár a környezeti terhelés növekedésével a repülőtér környékén élők számára, hiszen a néhány évvel ezelőtti visszaesés óta a fel- és leszállások száma lényegesen lassabban növekszik, mint az utasok száma. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a légitársaságok igyekeznek nagyobb kihasználtsággal repülni vagy nagyobb befogadóképességű repülőgépeket állítanak forgalomba a budapesti járatokon. Összehasonlításképpen: míg tíz évvel ezelőtt még 126 ezer fel-és leszállást rögzítettek Ferihegyen, addig ez a szám hosszú szünet után várhatóan idén először éri el a százezret. Ráadásul az utóbbi években tovább nőtt a csendesebb és környezeti hatásaiban „tisztább” és a modern repülőgépek aránya a Budapestre közlekedő légitársaságoknál.

A gyorsan növekvő utasforgalom igényeinek kielégítésére a Budapest Airport két éve elindította a BUD 2020 nevű, ötéves repülőtér fejlesztési programját (mintegy 160 millió euró, azaz 50 milliárd forint értékben), aminek részeként felújították az egyes futópályát, új és korszerűbb műszeres leszállító berendezést telepítettek (ún. ILS-t), rövidesen (tervek szerint még ebben a hónapban) megnyílik a repülőtéri szálloda és várhatóan jövő nyár végére átadják a nem-schengeni forgalmat bonyolító B-oldali utasmolót, ami 10 000 négyzetméterrel bővíti az utasforgalmi területet.

Az utasforgalom dinamikus növekvése azonban további beruházásokat igényel mihamarabb, mint például a terminálok utasfelvételi és biztonsági csatornáinak bővítése, a parkolóház építés. Ezen projektek bejelentése nem nagyon halogatható, így várhatóan további újdonságokról hull le a lepel a fejlesztési programhoz kapcsolódóan az elkövetkező évben.

Borítókép: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!