Mégis a Mahan Air jöhet Budapestre?

ep-mmr-mahan-airlines-airbus-a340-600_planespottersnet_624859.jpgIran Air - Mahan Air - Iran Air - Mahan Air, szinte fél évente ez a sor ismétlődik a budapesti járatnyitással kapcsolatban. Most úgy tűnik nem az állami tulajdonban lévő és korábban már biztosra vehető Iran Air lépi meg a budapesti járatindítást, hanem az iráni piac másik legnagyobb, de magántulajdonban lévő légitársasága a Mahan Air.

Furcsa térképet tett közzé a Twitter oldalán a világ legnagyobb légiközlekedési útvonalak változását nyomon követő oldala az Airlineroute. A térképen és a közzétett Tweetben az iráni Mahan Air légitársaság jelenlegi és jövőbeli útvonalai láthatóak egy térképen ábrázolva, kínai nyelven. A térképről azonban jól kivehetőek a tervezett járatok útvonalai (szaggatott vonallal jelölve), melyek között London, Lisszabon, Casablanca, Stockholm és Marrákesh mellett Budapest neve is megtalálható (bár egyelőre csak kínaiul). A Mahan Air légitársaság nemzetközi oldalán azonban ezen változások már nem szerepelnek a térképükön.

dovkc2luiaacsye.jpg

Az airlineroute által közölt térkép Fénykép: airlineroute

A Mahan Air neve nem ismeretlen korábbi hírekből, hiszen az iráni embargó enyhítését követően 2014-ben a turizmusonline.com cikke szerint a Budapest Airport vezetői több alkalommal találkoztak Irán második legnagyobb, magántulajdonban lévő légitársaságának a Mahan Air vezetőivel. Az eltelt időszakban azonban nem indult menetrendszerinti járat a két ország között. Ha viszont a Mahan Air valóban elindítaná budapesti járatát azt várhatóan szélestörzsű repülőgéppel tenné meg, hiszen 57 gépes flottáját Airbus A300, A310, A340, Boeing 747-es és Avro repülőgépek alkotják. 

A Mahan Air mellett a korábban elhangzott hírek alapján az Iran Air is érdekelt lehet Budapestet felvenni célállomásai közé. Erre utal egy cikk melyet az aviationiran.com és az IRNA közölt közölt. A cikkben megemlítik, hogy járat előkészítése már olyan szinten tart, hogy az Iran Air és az iráni hatóságok képviselői a múlt héten Budapesten folytattak megbeszélést a magyar hatóságokkal, valamint a Budapest Airport képviselőivel. A lehetséges jövőbeli budapesti járat tényét Farhad Parvaresh az Iran Air vezérigazgatója is megerősítette, miszerint Budapest neve szerepel a légitársaság európai bővítési terveiben. A lehetséges budapesti járattal kapcsolatban a budapesti iráni nagykövet is megszólalt. Gholamali Rajabi Yazdi szerint a most létrejött találkozó előrébb fogja mozdítani a két ország közötti kapcsolatokat kulturális, gazdasági és politikai téren. Az iráni delegáció budapesti látogatása során megtekintette a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret.

mahan2.JPG

A Mahan Air oldalán található célállomás térkép, de a tervezett járatok nélkül

Legutóbb pedig idén szeptemberben jelent meg az iráni sajtóban a budapesti járatra vonatkozó hír, miszerint folyamatban van a két ország közötti légi kapcsolat megteremtése, írta az iran-daily.com

Nem ismeretlen vendég

Az iránt sújtó embargó ideje alatt az Iran Air Airbus A300/A310-es repülőgépei gyakran szakították meg európai útjukat Budapesten üzemanyag felvétel céljából, hiszen a célállomások repülőterei nem biztosítottak az embargó végett számukra kerozint, a gépek pedig nem tudták egy tankkal lerepülni az útvonalakat, így kitérőre kényszerültek.

A régióban nincs teheráni járat!

Budapesthez legközelebb jelenleg Bécsből repülhetünk közvetlen légi járattal Teheránba. A V4 régióban jelenleg se Prága, se Varsó nemzetközi repülőtere nem rendelkezik menetrendszerinti összeköttetéssel Irán irányába, habár korábban a lengyel nemzeti légitársaság a LOT érdeklődést mutatott egy teheráni járatindítás iránt.

Magyarország és Irán között 1994. március 25-e óta van érvényben kétoldalú légiközlekdési megállapodás. Ennek értelmében közvetlen, megszakításos, vagy akár az ötödik szabadság jogán alapuló járatot indíthat mind két fél. A megállapodás értelmében mind két szerződő országnak joga van kijelölni fuvarozót az útvonalra.

Hogy mi lesz a történetnek a vége izgatottan várjuk, hiszen egy iráni járat új színfolt és egyedülálló lehetőség lenne a budapesti repülőtér számára.

Fénykép: Uskowi on Iran 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!