Az év végi utolsó hajrá a járatfejlesztésben

urotw-main-1.jpg

Idén november 7-10. között Madrid ad otthont a IATA Slot konferenciájának, melyen az idei évben az utolsó esemény a légiközlekedés világában ahol lehetőség nyílik a repülőtereknek és a légitársaságoknak hálózatuk fejlesztésére. Az eseményen a Budapest Airport is részt, melyről az anna.aero oldala külön oldalon is beszámolt a kiadványában.

A budapesti légikikötő körülbelül 14,5%-os utasforgalmi növekedéssel számol az idei évre vonatkozóan, ez a növekedés utasszámban azt jelenti, hogy Ferihegy utasforgalma várhatóan eléri, sőt meg is haladhatja a 13 millió főt - (várhatóan: az év végéig bármilyen rendkívüli esemény, legyen az például sztrájk, befolyásolhatja ennek nagyságát). Ha ez valóban megtörténik, akkor az azt jelentené, hogy egy év alatt 1,5 milliónál is több utas érkezett és indult a repülőtér termináljairól. A rekord utasszámnak is köszönhetően már nem nagyon beszélhetünk szezonalitásról Budapesten, hiszen a téli időszakban is rendkívül széles kínálat várja az utazókat pár szezonális járat hiányától eltekintve 46 ország 134 városába repülhetünk jelenleg Budapestről.

Visszakerült az USA a budapesti légiközlekedési térképre!

Az idei év igazán mozgalmas volt és sok újdonságot hozott a budapesti légikikötő számára, hiszen tavasszal elindultak az állami támogatás alatt működő nyugat-balkáni Wizz Air járatok a térség 5 fővárosába: Szkopjébe, Podgoricába, Szarajevóba, Tiranába és Pristinába. Ezt követően a nyár elején nagy bejelentést tett a lengyel LOT légitársaság, miszerint ők lesznek azok akik 2011. után elsőként rárepülnek a jelentős potenciállal rendelkező amerikai útvonalra New York-ra. A légitársaság azonban nem bízta a véletlenre és nem csak New York, hanem Chicago városát is közvetlen járattal teszik elérhetővé a jövő májustól a Budapesten állomásozó Boeing 787-es Dreamliner repülőgépüket bevetve. A LOT ezen lépése,utat tört egy Varsót követő második bázis alapjának letételére, hiszen bizonyos útvonalakon magasabb potenciállal rendelkezik Budapest Varsóhoz képest, azonban nincs jelentkező aki járatot üzemeltetne. Ennek okán a későbbiekben nem lehetetlen, hogy a lengyelek további amerikai, valamint ázsiai útvonalakat is közvetlen járattal tegyenek elérhetővé a közeljövőben, de ehhez az is kell, hogy a most elindítani kívánt két járat sikeres legyen, amihez minden feltétel adott.

A LOT nagy bejelentését az American Airlines váratlan bejelentése követte, mely napi járattal versenyezne  Budapest és Philadelphia között, mely eddig még a magyar fővárosból soha el nem volt elérhető közvetlen légi járattal. Az American szezonális járatának bejelentése vélhetően válaszlépés a LOT budapesti bázisára, de jó stratégiai és üzleti megfontolás is áll mögötte, hiszen napi járataival egy átszállással sokkal több célállomásra képes utasokat az államok területén elvinni, mint a LOT, hiszen Philadelphia a US Airways beolvadását követően vált az AA HUB repülőterévé. Habár az American a 90-es évek turista osztályával szeretné felvenni a harcot a LOT modern turistaosztályával szembe, üzleti osztályon viszont sokkal jobb terméket tud felmutatni, mint lengyel társa.

A LOT és az Amerian mellett a Budapestre immár két szezont is repülő Air Canada Rouge is beszáll a versenybe, hiszen Torontón keresztüli járatkapcsolatainak köszönhetően igen kedvelt járattá vált. Ezt mi sem mutatja jobban, mint az hogy jövőre az első járatuk már április elején megérkezik Budapestre, ezt követően pedig június végétől szeptemberig napi járatra vált át.

Az idei év ezidáig nem csak az új bejelentésekről szólt, hanem új piacokat is meghódított a Budapest Airport, hiszen felkerült a térképre Asztana, Márrakesh, Agadir, Valencia, Bordeaux, Szentpétervár városa és Kijev-Boriszpol, London-Southend repülőtere is. Mindezek mellett a TAP Portugal is visszatért Budapestre.

Az elkövetkező három évben a maradék fehér foltok gyorsan eltűnhetnek

A sok-sok újdonság mellett a Budapest Airport továbbra is harcol az újabb és újabb járatokért. Ezen újabb járatok nagy része hosszútávú útvonal, ami az ázsiai régiót érinti. Ázsia mellett a transzatlanti útvonal is továbbra is fókuszban marad, hiszen ott van Los-Angeles, Miami városa, mint lehetőség.

A potenciális jövőbeli útvonalak között, olyan már említett város nevek találhatóak, mint a Dél-koreai Szöul évi 80 és a kínai Shanghaj évi 65 ezer potenciális utassal. "Kétszámjegyű növekedést láttunk
a délkelet-ázsiai térségben a indirekt utasok számában évről-évre" - mondta Bogáts Balázs a Budapest Airport járatfejlesztési vezetője.

A budapesti repülőtér mindemellett ideális jelölt az elhelyezkedésének köszönhetően a keskenytörzsű repülőgéppel hosszútávot repülő, valamint a diszkont modellben hosszútávot repülő légitársaságok számára a közeljövőben. A fejlesztők továbbá arra számítanak, hogy a maradék fehér foltok az elkövetkező három év alatt eltűnhetnek a térképről - így már lehet nem kell sokat várni hogy Szöul, Bangkok, Tokió, vagy Shanghaj városába repüljünk közvetlen járattal a magyar fővárosból.

Borítókép: anna.aero

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!