Egzotikus célállomások felé nyílhatnak új légijáratok Budapestről

Az első fecske az Air Asia X bangkoki járata lehet várhatóan már a jövő év során

aibu.pngBangkok, Kulala Lumpur, Szingapúr? Miért ne! Az elmúlt években folyamatosan növekszik az a Budapestre és a környező Közép-Kelet európai országokba érkező ázsiai turisták száma. A piac jelenleg kiszolgálatlan és hatalmas potenciál rejlik benne, de nem csak a beutazó forgalom, hanem a kiutaztatás terén is. Az Air Asia X most harmadszorra próbálkozna betörni a piacra.

A Bangkok Post-ban most újra szóba került a thaiföldi Air Asia X  Kelet-Közép európai terjeszkedése, melynek Prága, Varsó, Bécs és Zágráb mellett Budapest is részese lehet a jövő év során. Habár a légitársaság már harmadszorra fut neki a budapesti járatindításnak, úgy tűnik most valóban történhet is valami. Hogy miért is?

Nem ismeretlen az Air Asia X neve Budapesten, hiszen 2012-ben amikor még a légitársaságnak megvoltak az európai járatai (London, Párizs) felmerült a további expanzió az európai piacon, melynek terveibe akkor Budapest neve is belekerült. Ekkor egy Budapest-Kuala Lumpur közötti légijáratot szerettek volna elindítani, de végül nem történt semmi, a légitársaság pedig kivonult az európai piacról. Ezt követően a tavaly év vége felé újból megjelenhet a nemzetközi sajtóban, hogy a thaiföldi leányvállalat a 2017-es év során  menetrendszerinti közvetlen járatokat indítanának Kelet-Közép-Európa nagyvárosaiba, köztük Budapestre is. Volt olyan híroldal aki kész tényként kezelte a járatindítást, bár a légitársaság erre engedélyt nem is kért se kapott a Nemzeti Közlekedési Hatóság közlése alapján. Ennek meg is volt az oka, hiszen a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet ICAO listáján a thai légitársaságok jelenleg fekete listán vannak repülésbiztonsági okok miatt. Emiatt számos országba nem indíthatnak új járatot, valamint nem változtathatnak az útvonalon közlekedő repülőgépek típusain.

Ezen tiltás várhatóan ez év szeptemberében lezajló audit után megszűnhet ami zöld utat adna az Air Asia X Közép-Kelet európai terjeszkedésének, ennek értelmében, mint azt Tassapon Bijleveld a Thai Air Asia X igazgatója a lapnak elmondta tovább bővítik a cég járathálózatát, azonban konkrét célállomásokat nem nevezett meg, de hivatkozott Magyarország, Horvátország, Ausztria, Csehország, és Lengyelország városaira mint jövőbeli lehetőségre. Az útvonalhálózat bővítése mellett pedig további 3-4 darab szélestörzsű Airbus A330-as repülőgéppel is bővítenék a flottát, hogy megfelelő mennyiségű repülőgéppel ki tudják szolgálni a feloldásnak köszönhetően újonnan nyíló légi útvonalaikat.

07_px240.jpg

Ággyá alakítható ülések a légitársaság Prémium osztályán - ha úgy vesszük ez még messze nem Business Class, de fapados társasághoz képest igazán prémium ülőhely Fénykép: trendy.nikkeybp

Kiszolgálatlan és potenciális utasokkal teli piac várja tárt karokkal a légitársaságot

A Kelet-Közép-európai régióban Varsón kívül egyik fővárosnak sincs közvetlen légikapcsolata Bangkok városával. Varsóból is csak a LOT szezonális charter járatai közlekednek bizonyos időszakokban. Így ezen országok utasai jelenleg vagy átszállással kénytelenek eljutni Bangkokba, vagy onnan tovább más thai esetleg Délkelet-ázsiai, vagy Ausztrál úticél felé, vagy a magyar utasok választhatják a bécsi repülőteret is, ahonnan idén téltől már három légitársaság is kínál közvetlen járatot a thai fővárosba. Schwechat repülőteréről jelenleg közvetlen járata van Bangkokba az Austrian Airlines-nak (napi járat) és a tajvani EVA Air-nek (heti négy járat). A harmadik szereplő nagy meglepetésre az elmúlt hetekben bejelentett Thai Airways  lesz aki hosszú szünet után tér vissza a légikikötőbe november 16-án heti négy járatával, melyet Boeing 777-es repülőgépei fognak teljesíteni.

Budapest, Varsó és Prága repülőtereinek TOP kiszolgálatlan útvonalait tartalmazó listák mindegyikén ott szerepel Bangkok neve. Ez is jól mutatja, hogy mekkora potenciális piacot ad ezen régió. Ez az amit az Air Asia X vezetői is megláttak, hiszen Kelet-Európában jelen van egy nagy, de kielégítetlen kereslet a közvetlen thaiföldi repülő járatok iránt, ezt korábban Mr Tassapon is hangoztatta. Még ha csak szezonálisan is de rengeteg nyaraló utassal lehetne ezen járatokat megtöltetni. Ha a magyar utasok igényeit vesszük figyelembe általában a jó áras utazások nagyon kelendőek és ez kombinálva egy "fapados" járattal igen sok embert csábíthat utazásra.

A potenciális útvonalak listáját tartalmazó therouteshop oldalon a prágai és a varsói reptérnél konkrét számokat is kapunk az útvonalra vonatkozóan. Ez alapján Prágában 27.800 potenciális utas van egy irányra vonatkozóan, míg ez a szám Varsó Chopin esetében 41.927 fő.

Ha meg is valósul az új légihíd akkor a repülőgépek nem a központi Suvarnabhuni repülőtérre közlekednének, hanem az Air Asia Thai központjának számító Don Mueang repülőtérre, ahonnan további Air Asia úticélok lennének elérhetőek egy átszállással, így olyan városokba juthatnánk el Budapestről egy átszállással, mint Phuket, Ho Chi Minh City, Jakarta, Krabi, Malé, Kuala Lumpur, vagy Szingapúr.

A Thai Air Asia X-nek jelenleg négy hosszútávú útvonala van: Oszaka, Szöul, Shanhaj és Tokió. Korábban repültek a Közel-Kelet városaiba is de ezen járatokat tavaly decemberben beszüntették.

Ízelítő milyen is a légitársasággal repülni

Korábban a Malév és charter Travel Service járatok repültek Bangkokba Budapestről

A Malév egészen pontosan 2008. március végéig repülte a légitársaság Boeing 767-es szélestörzsű repülőgépeivel az útvonalat.  1996 és 2001 között menetrendszerint, majd 2001 és 2005 között charter Malév járatok közlekedtek a thai fővárosba. 2005. december 2-től 2008-ig a magas kereslet végett ismét újraindultak a menetrendszerinti járatok hetente 3 alkalommal.

Kuala Lumpur, Szingapúr?

Kuala Lumpur szintén potenciállal rendelkező, de kiszolgálatlan útvonal Budapestről. Európán belül csak a főbb HUB repülőterekről érhető el közvetlen járattal a város. Az ország nemzeti légitársasága a Malaysian Airlines a sorozatos tragédiákat követően egyedüliként csak a londoni járatát hagyta meg. Az maláj Air Asia X pedig beszüntette európai működését. Ha van is esély közvetlen járatra az csak is az Air Asia X személyében látszik lehetségesnek, míg Szingapúrból akár a Singapore Airlines fapados légitársasága a Scoot is érdekelt lehet egy budapesti járatnyitásban, hiszen a Budapest Airport tulajdonosi konzorciumában szingapúri befektetők is vannak, akiknek érdekében állhat, hogy ez létrejöjjön a jövőben.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!