Amerikába repít közvetlen járattal Budapestről a LOT!

Nagy meglepetés: a várva várt amerikai járat újraindul! ORD és JFK hamarosan közvetlen járattal!

lotbudnyc.png

Szinte hihetetlen, de ez a régen várva várt nap is eljött. Közel hat év után újra lesz közvetlen légijárat Budapest és az Egyesült Államok között a lengyel LOT nemzeti légitársaság színeiben, melynek találgató híre igen nagy meglepetést okozott az elmúlt héten. A LOT két igen jelentős utaspotenciállal rendelkező útvonalon indíthat járatot, melyre az igények az elmúlt években már TOP listára is repítették az egyik útvonalat. Egy biztos az új LOT járatok legnagyobb nyertesei mi utasok lehetünk, főleg akkor ha a jegyárak is kedvezőek lesznek. De a fedélzeti szolgáltatások terén már most magasabb színvonalat fog hozhat a budapesti transzatlanti járatok kínálatába a LOT, mint anno 2011-ben az amerikai légitársaságok és a jelenlegi Air Canada Rouge járat.

Budapest-New York JFK és Budapest- Chicago ORD repülőtere között indít menetrendszerinti járatokat a LOT jelentik be ma a légitársaság sajtótájékoztatóján és bemutatóján Budapesten. A légitársaság Dreamliner repülőgépei tavasztól gyakori vendégei lesznek a budapesti légikikötőnek. Budapest és New York JFK között kezdetben heti négy, Budapest és Chicago között heti kettő LOT járat fog repülni Budapestről. Ezzel a lengyel nemzeti légitársaság bázist fog nyitni a budapesti repülőtéren és 1 db Dreamliner repülőgépet fog itt állomásoztatni.

Menetrend:

New York JFK: hétfő csütörtök péntek vasárnap 2018 május 3-tól [ oda: 11:55-15:40 \ vissza: 18:15-08:50 ]

Chicago O'Hare: kedd szombat 2018 május 5-től [oda: 11:35-14:50 / vissza: 16:35-08:55]

 

Lengyel, magyar két jó barát tartja a mondás. Nos igen a barátság most új színre lép a légiközlekedés területén, hiszen a lengyel nemzeti légitársaság egy igen nagy feladatra vállalkozik, mégpedig arra, hogy az eddig csak a lengyel piacon működő hosszútávú üzleti modelljét elhozza Budapestre. Nos furcsának tűnhet első hallásra, és majd látásra is hogy a sokak által csak lengyel Malévnek becézett LOT modern Boeing 787-es repülőgépei állandó vendégei lesznek a budapesti légikikötőnek, hiszen az USA és Magyarország közötti légijárat újraindulása során sokan egy amerikai, vagy egy közel-keleti légitársaságra fogadtak volna befutóként. A tippelés során biztos nem hangzott volna el egyetlen tippelő válaszban sem a LOT neve. Pedig most ők indítanak járatot, ami ha nagyon szigorú akarok lenni és szakmai szemmel nézni kicsit ciki a reptér felé nézve, hiszen jelen helyzetben ott tartunk, hogy nem sikerült több év alatt meggyőzni egyetlen nagy amerikai hordozót sem, hogy újra Budapest mellett döntsön egy új járatindítás során. Bár ez érthető is lehet, hiszen e társaságok az elmúlt évek során Magyarországról igen jól kiépített ráhordó járathálózatot alakítottak ki a partner légitársaságaiknak köszönhetően, melyet eszükbe sem jutna felrúgni és megbolygatni egy esetleges közvetlen járattal, ami a partner számára is előnytelen lenne. Továbbá ott a nemzeti légitársaság hiányának kérdése is, mely úgy szint közrejátszhat a Budapesttől való elfordulásban. Bár e kérdéssel is lehet vitatkozni, hogy ráhordójárat nélkül életbe lehet-e tartani egy ilyen járatot. Az én meglátásom szerint határozottan igen, hiszen az elmúlt évekhez képest sokkal több potenciális utast lehet találni ezen útvonalra. De mindezen felül kell egy jó menetrend is, valamint átszállási lehetőségek biztosítása, és jó áron elérhető repülőjegyek (ez a LOT-nál nagyon jellemző).

p_20170707_120630.jpg

Számtalan statisztikai adat és tény igazolja: szükség van egy közvetlen járatra!

A Budapest és New York közötti kihasználatlan légi útvonal számtalan alkalommal került a nemzetközi légiközlekedési sajtó híreinek élvonalába, mint rekorder légiútvonal, melyen egyetlen légitársaság sem akart eddig járatot indítani.  A Budapest és az Egyesült Államok közötti utasforgalom napjinkban leginkább a London Heathrow, Párizs CDG, Frankfurt, München, Bécs, Varsó, Zürich, Amszterdam repülőtereinek csatlakozó járatain keresztül zajlik. Ezen csatlakozó járatok némelyike nagyon rövid csatlakozási idővel is rendelkezik. Emiatt felmerülhet, hogy mi indokolja e járat létét Budapesten? És ha ekkora igény van rá miért nem használta ki eddig más a lehetőséget?

Nos az amerikai társaságok szemében Budapest repülőtere erősen másodlagos célállomásnak tekinthető, ergo nem éri meg ide jártot indítani, ezért sem sikerült még a magyar kormánynak sem ráhatással lennie a társaságok döntéshozóira a közvetlen járat ügyében, pedig számtalan alkalommal próbálkoztak. Amit tudni lehetett köszönhetően nemzetközi iparági forrásaimnak, hogy a Delta és az American biztosan nem tér vissza Budapestre. Ő mellettük azonban erősen hittem abban, hogy esetleg a United okozhat meglepetést azzal, hogy Newark-ból közvetlen járatot indíthat Budapestre, de sajnos nem így lett.

13441884_1429456377081353_692349728_o_1.jpg

Idén csak az Air Canada az egyetlen transzatlanti járat Budapesten, viszont az idei évben rendkívül nagy mértékben sűrítette Budapest és Torontó között közlekedő járatait, melyek szeptember közepéig hetente hat alkalommal közlekednek

Budapest és New York városa között az elmúlt években folyamatosan nőtt a potenciáis utasok száma. Ezek  azon utasok akik igénylik a közvetlen járat meglétét a két város között. Ennek oka leginkább a főváros idegenforgalmi vonzerejének, valamint más európai TOP turista városokhoz képest olcsóbb szolgáltatásainak köszönheti. Budapest és az USA közötti erősödő forgalom egyik jele volt a szezonális Air Canada Rouge járat idei második alkalommal történő sűrítése is. Hiszen ezen az útvonalon (köszönhetően az Air Canada járathálózatára történő átszállási lehetőségnek) rengeteg az Államokba tartó, vagy onnan érkező utas repül. Ezért is volt szükséges még a járat elindulása előtt két hónappal egy újabb járatpár beállítása is az útvonalra. Közvetlen amerikai járat hiányába jó alternatívának bizonyulhat a most meglévő Rouge járat is, hiszen Torontó repülőterén keresztül sokkal kényelmesebben és gyorsabban léphetünk be az USA-ba a Preclearance eljárásnak köszönhetően.

A Budapest és az USA közötti útvonalon potenciális utasok száma alapján a mai napig New York áll az élen 150 ezres potenciális utasszámmal. Őt követi Los Angeles, majd Chicago és Miami városa. Ezen amerikai városok mind szerepelnek a Budapest Airport kiszolgálatlan útvonalainak listáján, mely nevek megtalálhatóak a légiközlekedési statisztikákkal foglalkozó anna.aero Route Shop oldalán. Itt megnézhetjük mely más útvonalakon szeretné a repülőtér, hogy legyen a későbbiekben közvetlen légijárat. Sajnos New York városán kívül a pontos potenciális utasszám nem ismert, míg a prágai repülőtér esetében ezt külön feltüntetik. Prága repülőtere jelenleg Chicago városát szeretné következő amerikai desztinációjaként üdvözölni, New York után, legalább is erről nyilatkoztak egy korábbi interjúban.

lotb1.png

Ezen amerikai útvonalak, melyekre utasforgalmi igény mutatkozik Budapestről (Készítette: Berta Bálint, Adatok: anna.aero)

Hogyan jutottunk el a mai naphoz?

Amióta a blogot szerkesztem mindig is fő témája volt a közvetlen amerikai járat, ezt ti is láthattátok, hiszen e témában számtalan bejegyzés jelent meg az elmúlt másfél év alatt. E járat megvalósítása nem csak a kimagasló és világranglistát is megjárt utasigények indokolják, hanem nemzetgazdasági és turisztikai igények is. Na de tekintsünk vissza az elejére, mégpedig 2011-ig.

2011. nagy év volt a Budapest Airport számára, hiszen két amerikai légitársaság is repült a Budapest-New York JFK útvonalon szezonális járatokkal, Az American akor áprilisában indította el új budapesti járatát, közvetlenül az új Skycourt épületének átadása után. A járat létrejöttéhez nagyban hozzájárult az akkor még működő Malévvel való partneri kapcsolat is is, hiszen a Oneworld tagság is segítette az új járatot. Az AA járatán ennek köszönhetően kinn volt a Malév kódja is, az Iberia mellett. Korábban az AA előtt, amikor a Malévnek még megvoltak a nagy repülőgépei, a magyar nemzeti légitársaság hasonlóan kódmegosztásban üzemeltette az American-nel közösen Budapest és New York közötti járatait. Az American mellett még azon a nyáron egy Budapesten akkor már nem ismeretlen szintén amerikai légitársaság is repült a Delta Airlines színeiben, akik már a 90-es, és a 2000-es években is üzemeltettek New York-i járatokat a fővárosba. A szezon végével akkor az American pozitívan nyilatkozott a járat jövőjét illetően, miszerint vissza fog térni tavasszal Budapestre. Ezek után jött a Malév csődje februárban, ezt követően pedig az American teljes mértékben letett az útvonalról és törölte a tervezett menetrendjéből (bár akkoriban az AA-nál is csődközeli helyzet volt, és meg kellett húzni a "nadrágszíjat"). Az American után a Delta is megerősítette, hogy nem indítja újra budapesti járatait, helyette inkább partnereinek ráhordó járatait ajánlotta fel utasainak. Innentől kezdve Budapesten a mai napig nem volt közvetlen amerikai járat.

000004604_1d_6133_copy_jpg_jpg_maxi_1.jpg

2011 október végéig közlekedett az American Airlines járata Budapest és New York között. E járat létrejötte akkoriban hatalmas szenzáció volt egy ilyen kisebb repülőtéren és a régióban is. A járat létrejöttéhez nagyban hozzájárult a Malévvel kötött partnerség is. (Fényép: Budapest Airport)

Teltek-múltak az évek, lecsengett a Malév csőd, a repülőtér újra erősödni kezdett (igaz fapados vonalban), és újra egyre nagyobb igény mutatkozott az amcsi járat "feltámasztására". Na de ki legyen az aki ezt véghez is vinné? Itt vagyunk nemzeti légitársaság nélkül, nincs ráhordó járat, tele vagyunk fapados járatokkal, a korábbi amerikai partnerek köszönik szépen, de jól megoldották a HUB repülőterekre közlekedő járataikra a ráhordást. Kellett valakit találni, ami nem egyszerű, ezt bizonyítja a mostani amerikai járat létrejötte is, amit korábban már a tavalyi évre ígértek. Találgatások és hírek is születtek a témában. Visszatérőként mind három nagy amerikai légitársaság neve is felmerült. A külügyminiszter még személyesen is tárgyalt a nagy amerikai társaságokkal.. De az amerikaiak csak nem akartak járatot. Pedig a számok igen magas utasigényre mutattak rá. Sőt olyan magast mutattak, hogy ezen útvonal lett az ötödik azon a listán ahol világ "legkihasználatlanabb" légiútvonalait gyűjtötték össze, ahol hatalmas utaspotenciál mutatkozik, de közvetlen légijárat nincs. 2016. első felében több, mint 326 ezer keresést regisztráltak, ami a két város közötti közvetlen járatra irányult.A görög "Sólyóm" SkyGreece budapesti megjelenése előtt információim szerint tervben volt, hogy nem csak Torontóba, hanem New Yorkba is repülni fog Budapestről, ami végül nem jött össze, hiszen hamar megszűnt létezni.

Az amerikaiak megkeresését követte a Közel-Keleti légitársaságok bevonása az ötödik szabadságjog használatával a Budapest és az USA közötti járatok elindításához. Ennek érdekében a Bloomberg tudósítása szerint felmerült, hogy az Emirates Budapesten keresztüli amerikai járatok indítására készül, és ennek érdekében megkérték az engedélyeket, valamint megkeresték a magyar kormányt is. Az Emirates mellett a Qatar Airways neve is a hírekbe került, miszerint a légitársaság olyan légiközlekedési megállapodást írt alá Magyarországgal, ami lehetőséget nyújt az úgynevezett ötödik szabadság jog kihasználására is, amivel a Qatar budapesti leszállást követően repülhetne tovább az USA felé. De az amerikaiak és az arabok mellett felmerült a low-cost Norwegian neve is felmerült a járattal kapcsolatban. Egy áprilisi interjúban, mely a Flightglobal oldalán jelent meg a repülőtér úgy nyilatkozott, hogy hét légitársasággal folytatott tárgyalást a közvetlen amerikai járat újraindításának ügyében. Az elmúlt hónapokban a közel-keleti légi piacot sújtó szigorodó amerikai szabályok miatt, most kelet felől is meggondolandó járatot indítani.

Mi vár ránk a fedélzeten?

Klikk galéria nyílik!

A LOT flottájának legnagyobb repülőgépeinek számító Dreamliner 8-as változata összesen 252 darab kényelmes üléssel áll az utasok rendelkezésére. A légitársaság ezen repülőgépein három osztályt találhatunk: Business (üzleti), Premium Economy (prémium turista) és Economy (turista). A repülőgép tulajdonságai közül kiemelkedik a tágas és kényelmes utastér, a változó színekben pompázó LED világítás (mely segíthet a repülés és az utazás miatti stressz és fáradság csökkentésében, és a relaxációban). A repülőgép ablakai kb. 30%-al nagyobbak, mint más repülőgépeké. Emellett minden ülésben található személyes szórakoztató rendszer (IFE), aminek használatával elüthetjük a hosszú út során az időnket, hiszen a legújabb filmek, zenék, és érdekes játékok, gyermekprogramok, és információk állnak általa az utasok rendelkezésére. Az aktuális tartalomról a fedélzeti magazinban, vagy a légitársaság honlapján tájékozódhatunk.

Business Class

b787_business_en.png

Az itt található 18 ülés mindegyike 180 fokban dönthető és kényelmes ággyá alakítható a repülés során. A székek rendelkeznek USB töltőponttal, és konektorral. Mindemellett saját kihajtható képernyőn élvezhetjük az IFE rendszer tartalmát.És ha magányra vágyunk bármikor felhúzhatjuk az elválasztó panel, mellyel a mellettünk ülő társunktól tudjuk magunkat elkülöníteni. A poggyász keret hosszútáv esetén 3 db max. 32 kg-os feladandó poggyászt engedélyez. Ezen felül maximum 2 db 9+9=18 kg-os kézi poggyász szállítása engedélyezett. Éhségünkről pedig finom fogások gondoskodnak.

Premium Economy Class

b787_premium_en-1.png

A magasabb szintet nyújtó turista osztály bevezetése mostanában divatos a légitársaságoknál. Az Economy jegyhez képest kicsit drágább, de mégsem a drága Business árszínvonalát képviselő osztály kicsit hasonlít az üzleti osztályhoz, de teljesen más. Az itt található székek nem dönthetőek teljesen vízszintes pozícióba. Itt is van IFE, valamint USB töltőpont. A menü pedig itt igényesebb az Economy-hoz képest, hiszen porcelán tányéron kapjuk evőeszközökkel. A poggyász keret itt 2 db max. 23 kg-os bőröndöt enged feladni. A kézipoggyász max. 2 db összesen 12 kg-os poggyászból állhat.

Economy Class

b787_economy_en.png

A hagyományos turista osztály is magasabb színvonalat és több szolgáltatást nyújt a korábbi amerikai járatokhoz képest. A LOT Dreamliner Economy ülései 5 fokban dönthetőek. A rajtuk lévő fejtámlák pedig fel és le mozgathatóak. Minden ülés előtti ülés fejtámlájában beépített IFE monitor található, mely a szórakoztatásról gondoskodik. Ezen ülésekben ugyanúgy megtalálhatóak az USB töltőpontok. Az Economy osztály poggyászkerete feladandó esetében maximum 1 db 32 kg-os bőrönd lehet, amit kézipoggyászként egy darab max. 8 kg-os táska kísérhet.

Kényelmesebb és modernebb repülőgéppel utazhatunk a korábbi amerikai járatokhoz képest!

Ezen járatok sokkal másabbak lesznek, mint az American, Malév és Delta korszakban. Hogy miért is? Mert a világ egyik legmodernebb utasszállító repülőgépével utazhatunk a közel 9 órás úton, ami mind kényelmi, és mind minőségi színvonalban jelentősen veri a korábban az útvonalon megszokott Boeing 767-es repülőgépek színvonalát. Ha emlékeitekben megvan még, akkor ezen repülőgépeken csak a Business osztályokon volt elérhető a fedélzeti szórakoztató rendszer. A LOT járatain ez minden ülésben elérhető. A korábbi AA és Delta járatokat a légitársaság "nyugdíjas" korhoz közeli repülőgépei teljesítették. Bár a Delta időnként be-be rakott egy-egy felújított osztályú repülőgépet, ami azért modernebb volt, de általánosan nem a legmodernebb repülőgépeiket használták az amerikai légitársaságok Budapest és New York között.

Dreamlinerek a LOT-nál

A lengyel nemzeti légitársaság az első üzemeltetőként vehette birtokba a Boeing cég ezen modern fejlesztésű repülőgépeit Európában. Az első repülőgép 2012. novemberében érkezett meg a LOT flottába a korábban használt szintén Boeing 767-300ER típusok leváltására. Ezt követően a hosszútávú járatokon való bevetése előtt az első repülőgép 2013. január 12-én (mely igen hideg és havas nap volt) másodszori próbálkozásra ellátogatott Budapestre. Az első alkalommal sajnos felszállás előtt technikai probléma miatt visszafordult a kapuhoz a járat, így az első tervezett időpontban nem jött el Budapestre. A légitársaság mostani Dreamliner flottája hét tagot számlál, azonban a napokban már a nyolcadik LOT Dreamliner repülőgép is a levegőbe emelkedett bár ő még csak a Boeing Everett-i üzemében végzett próbák során. A legutóbbi repülőgép, mely a mai napon Budapestre is ellátogatott, idén júniusban került a légitársasághoz. A LOT-nak a nyolcadik repülőgép átvételével teljessé válik a Dreamliner flottája, melyből jelenleg egy repülőgépet a spanyol Air Europa légitársaság lízingel. Mint azt, az Egek Ura blog is megírta a LOT-nak nehéz "lekötnie" a már megrendelt, de most átvenni kényszerült repülőgépeket, ezért is jöhetett szóba a Budapestről indított USA járat, mert szabad kapacitásokkal rendelkezik a légitársaság, amit muszáj kihasználni, mert a repülőgépek csak a levegőben termelnek pénzt, a földön sok időt állva meg "elveszik". A LOT ezen repülőgépei jelenleg csak hosszútávú járatokon üzemelnek, bár számtalan alkalommal a londoni Heathrow repülőtéren is bevetették őket, valamint az elmúlt hónapban Asztanában is ezzel nyitották meg új járatukat. A LOT hosszútávú járathálózatában olyan célállomások szerepelnek Varsóból, mint Tokió, Szöul, Peking, Toronto, Newark, New York JFK, Los Angeles és Chicago. A héten pedig már újra repülnek Krakkóból Chicagóba is hetente egy alkalommal. A kompozit anyagokból készült és társaikhoz képest sokkal környezetbarátabb repülőgépeket két darab Rolls Royce Trent 1000-es hajtómű repíti az égbe.

Hosszútávú tervek a jövőre nézve

33489584853_b9b68390c7_b.jpg

Alig két hónapja állt forgalomba a legelső Boeing 737-800-as Next Generation repülőgép a légitársaságnál. Őket nemsokára a 737 MAX 8-asok követhetik. A mostani 800-asok korábban a kínai China Eastern Airlines színeiben repültek (Fénykép: airlines.net/Milka)

Bár korábban a LOT majdnem a Malév sorsára jutott, végül úgy látszik abból a gödörből amibe akkor került sikerült kijönnie, és azóta töretlenül fejlődnie. Azért ehhez megszorítások is szükségesek voltak, melyek után most újult erővel ér el sikereket a lengyel cég. A LOT számításai szerint átszálló utasforgalmuk 2020-ra 50%-al fog növekedni. A LOT-nak az éles piaci versenyben továbbra is célja a legjobb ár-érték arány felajánlása az utasok felé. Így versenyezve a konkurens légicégekkel.

A légitársaság becsélése szerint repülőgép flottájuk 2020-ra 70 db repülőgépre növekedhet. Ezek között 16 db szélestörzsű Boeing 787-es Dreamliner, és további 15 db új 150 férőhelyes repülőgép szerepelne. Ennek érdekében további 3 db új Dreamliner repülőgépet fognak lízingelni, melyek a hosszabb 9-es változat lesz. Az első példány várhatóan jövő év tavaszán csatlakozik a flottához.

A légitársaság 7 év után tavaly először zárta nyereségesen az évét, és a tavalyi évben rekord utasforgalmat is elkönyvelhetett a több mint 5 millió utasának köszönhetően. A LOT az idei évben, már 23 új járatot is indított, mely városok között szerepel Los Angeles, Newark, Chicago, Pula, Stuttgart, Podgorica, Asztana városa is. A LOT sikereit erősítheti az is, hogy a régióban a leggyorsabban növekvő repülőtér az utasforgalom alapján, a légitársaság HUB-jának otthont adó Varsó-Chopin, melyet a tavalyi évben majdnem 13 millió utas használt (Budapest 11 millió).

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!