Budapest az Iran Air célkeresztjébe került

iranairbudap.png

Végre létrejöhet egy Teherán-Budapest járat, legalább is újabb reménysugár csillant fel, amikor Farhad Parvaresh az ország nemzeti légitársaságnak számító Iran Air vezérigazgatója az Islamic Republic News Agency (IRNA) hírügynökségnek egy interjúban megerősítette, hogy Budapest neve is szerepel a légitársaság európai terjeszkedésének tervében. Mit nyerhetünk vele? Esetleg újra elbukik a próbálkozás?

Újrapróbálkoznak egy Budapest és Teherán közötti légijárat elindításával az Iran Air színeiben, derült ki az aviationiran.com és az IRNA által közölt cikkből. A járat előkészítése már olyan szinten tart, hogy az Iran Air és az iráni hatóságok képviselői a múlt héten Budapesten folytattak megbeszélést a magyar hatóságokkal, valamint a Budapest Airport képviselőivel. A lehetséges jövőbeli budapesti járat tényét Farhad Parvaresh az Iran Air vezérigazgatója is megerősítette, miszerint Budapest neve szerepel a légitársaság európai bővítési terveiben. A lehetséges budapesti járattal kapcsolatban a budapesti iráni nagykövet is megszólalt. Gholamali Rajabi Yazdi szerint a most létrejött találkozó előrébb fogja mozdítani a két ország közötti kapcsolatokat kulturális, gazdasági és politikai téren. Az iráni delegáció budapesti látogatása során megtekintette a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret is.

Az Iran Air légitársaság igen szép kort megélt Airbus repülőgépei a korábbi az országot sújtó szigorú embargó végett számtalan alkalommal landoltak Ferihegyen európai úti céljaik felé, vagy esetleg vissza irány során üzemanyagot felvenni. A gépeket ilyenkor gyorsan megtankolták és már mentek is tovább. Volt olyan amikor az egyik szó szerint váltotta a másikat. Ekkor azonban se utasokat, se árut nem vettek fel, nem is hoztak. Csak technikai leszállás céljából vették igénybe a budapesti repülőteret, mivel itt hozzá tudtak jutni a szükséges kerozin mennyiséghez, amit az európai célállomásukon nem kaphattak meg.

mahan-slide2.jpg

 A Mahan Air személyzete: a fejkendő (hidzsáb) viselete minden női légiutaskísérőnek kötelező. Fénykép: anna.aero

Korábban már elbukott egy közvetlen járat kezdeményezése

Az iráni embargó enyhítését követően merült fel, hogy létrejöjjön a két ország között egy közvetlen menetrendszerinti légikapcsolat is. 2014-ben a turizmusonline.com cikke szerint a Budapest Airport vezetői több alkalommal találkoztak Irán második legnagyobb, magántulajdonban lévő légitársaságának a Mahan Air vezetőivel. Emellett még a "vicc kategóriás" Sólyommal is felvették a kapcsolatot egy lehetséges teheráni járat indítása érdekében. A mostani iráni írás is megemlíti, hogy folytak akkoriba tárgyalások egy Teherán-Budapest közvetlen járat ügyében, de azok végül eredménytelenül zárultak.

Akár a Wizz Air is indíthatna teheráni járatot - Teherán lehet a következő mega HUB

Teherán városa Budapesttől légvonalban 2966,5 km-re helyezkedik el, amit akár egy Wizz Air Airbus gép is képes lenne lerepülni megszakítás nélkül közel 4 óra alatt. És meg is tehetné, hiszen Magyarország és Irán között 1994. március 25-e óta van érvényben kétoldalú légiközlekdési megállapodás. Ennek értelmében közvetlen, megszakításos, vagy akár az ötödik szabadság jogán alapuló járatot indíthat mind két fél. A megállapodás értelmében mind két szerződő országnak joga van kijelölni fuvarozót az útvonalra, így a mostanában jó kormányzati kapcsolatokat is ápoló Wizz Air portfóliójába is simán el lehetne képzelni egy ilyen járatot, Asztana után, hiszen az útvonal illeszkedne a cég keleti irányú terjeszkedési terveibe. Olyan útvonal lenne mely a V4 régióban egyedülálló, és versenytárs nélküli, valamint a Wizz lehetne az első európai fapados mely belép az iráni légi piacra, mely az eltörölt embargó hatása miatt az elkövetkező években fénykorát fogja élni. Elég csak belegondolni mennyi új repülőgép érkezhet az országban lévő légitársaságokhoz, mennyi új útvonal indulhat, és mekkora fejlődésen mehet át az eddig "lepusztult" légiközlekedési szektor az elkövetkező években az országban. Ennek köszönhetően, mint azt már a nemzetközi sajtóban pár helyen megjósolják, Teherán lehet a következő Dubaj, hiszen egy jól felépített légitársasággal és kiterjedt útvonal hálózattal, esélye lehet felvenni a versenyt az öböl-menti nagy repülőterekkel. Teherán földrajzi fekvése kedvez annak hogy fontos átszálló HUB repülőtérré váljon az Európából, Afrikából, vagy akár az Észak-Amerikából érkező utasok számára Ázsia, India, vagy Ausztrália és Óceánia felé történő utazásukhoz.

Ha bővebben is kíváncsi vagy a kétoldalú megállapodásra kattints ide

5514.jpg

Megújul az Iran Air flotta! Legújabb tagja a képen látható Airbus A330-as repülőgép nemrégen csatlakozott a légitársaság flottájához. Fénykép: ch-aviaton.com

Hatalmas régiós előny lenne a Budapest Airport számára egy iráni járat

Hiszen se Prágában, se Varsóban nincs közvetlen teheráni járat. Azonban Bécsbe már repül az Iran Air, valamint az osztrák nemzeti légitársaság, az Austrian is rendelkezik teheráni járattal. Az Iran Air európai járathálózata egyelőre igen gyér. Emiatt egy budapesti járat elnyerése igen magas presztízs értéket is képviselne, hiszen a régióból tudna utasokat elszívni más repülőterektől.

Bár Teherán, mint célállomás nem szerepel a budapesti TOP kiszolgálatlan útvonalak neveit tartalmazó listán, mégis igen vonzó desztináció lehet, mind turisztikai, mind gazdasági szemszögből nézve. Az embargó feloldását követően a Irán vonzó befektetési helyként szolgálhat a nemzetközi, és hazai cégek számára is.

Ha véleményemet szeretném kifejteni az útvonallal kapcsolatban, azt mondanám: hetente két járattal, megfelelően kialakított menetrenddel és vízumfeltételekkel nagy lehetőséget rejthet magában egy ilyen légijárat, mind a magyar, mind pedig az iráni utazók számára. Biztos sokakba negatívan ott van, hogy mégis minek? Gondolkodjanak el abba miért ne? Egy próbát megér azért! (hisz ott van Algír is - bár a KSH által közölt utasforgalmi adatok alapján az első pár hónapban nem igazán volt kihasznált)

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!