Hogyan teljesítenek Közép-Kelet-Európa nemzetközi repülőterei utasforgalom terén?

Budapest stabilan a 3. helyen áll

visegrad.png

Hol áll a Közép-Kelet-európai nemzetközi repülőterek utasforgalmi rangsorában Budapest? Mekkora utasforgalmat bonyolítottak le az elmúlt években egészen idén július hónapig e repülőterek? Hogyan változott a Budapest Airport utasforgalma az elmúlt évek során? - most ezekre a kérdésekre mind választ kaphattok a következő sorokban statisztikai prezentációval egybekötve.

Mint már sokan észrevehettétek létezik egy nagyon hasznos légiközlekedési statisztikákkal foglalkozó szakmai oldal az anna.aero. Egyébként ezen oldal a bud:runway run futóverseny egyik fontos esemény oldala is egyben. Ezen oldalon mindig naprakész információt kaphattok bármelyik légitársasággal, vagy repülőtérrel kapcsolatos statisztikai adattal kapcsolatban, amit a légitársaságok, és a repülőterek megosztanak az oldallal.

Budapest Airport utasforgalma

A tavalyi évben sikeresen belépett a 10 milliós utasforgalmú repülőterek közé a budapesti légikikötő. A tavalyi évi utasforgalmi növekedés idén sem állt meg,sőt továbbra is igen erős. Ennek eredményeként idén júliusban a repülőtér történelme során a legtöbb utasát kezelte, szám szerint 1.152.055 főt. A növekedés tovább folytatódhat a Wizz Air balkáni járathálózatának elindításával (várhatóan idén ősszel), valamint az egész évben közlekedő Air Algeria járat, és a fapados légitársaságok új útvonalainak köszönhetően. A repülőtér éves utasforgalma idén előreláthatólag eléri a 11 millió főt.

statisztika5.jpg

Az idei év első 7 hónapjában közel 6 millió 377 ezer utas fordult meg a Liszt Ferenc nemzetközi Repülőtéren. Budapest ezzel a harmadik a régió 4 nemzetközi repülőtereinek rangsorában. Varsó 589 ezer utassal van előrébb Budapesthez képest, míg Prága előnye 666 ezer utassal több a jelenlegi állás szerint, az első 7 hónap utasforgalmi adatainak összesítését nézve.

statisztika4.jpg

Hol áll a rangsorban Budapest  a régió más nemzetközi repülőtereihez képest?

 statisztika1.jpg

Budapest jelenleg is stabilan Prága, és Varsó repülőtere mögött áll utasforgalomban. Amíg az elmúlt években Varsó, és Prága repülőterein folyamatos fejlesztéseket hajtottak végre, addig nálunk a Malév csődjét követően a repülőtér a "túlélésért" küzdött. Ez az állapot most kezd realizálódni, ennek okán pedig megkezdődtek az évek óta csak tervasztalon lévő fejlesztések (móló, szálloda). Budapest, és Magyarország egyre vonzóbb turisztikai úticéllá válik az utazók számára, ezt erősíti a számtalan nemzetközi sportesemény megrendezési joga is. Emiatt a budapesti repülőtér 2018-ra, már évi 12 milliós utasforgalommal számol, mely a jelenlegi terminál kapacitás felső határa. Azért szerepel a nemrégen bemutatott BUD2020-as fejlesztési programban egy új terminálrész, vagy C terminál megvalósítása.

A régióban Prága repülőterén fordul meg a legtöbb utas, ez nagyban köszönhető az elmúlt időszakban a cseh repülőtéren megjelent számtalan új légitársaságnak. A prágai repülőtér jelenleg Közép-Kelet-Európa ázsiai kapujának is nevezhető, mivel közvetlen légikapcsolattal rendelkezik Shanghaj, Peking, Csengtu, Szöul városaival. A nyári időszakban pedig az Emirates A380-800-as, a Korean Air pedig Boeing 747-8 típusra váltott prágai járatain. Mind két repülőgép a világ legnagyobb utasszállító repülőgépei közé tartozik.

statisztika2.jpg

A fenti ábrán látható, hogy az idei téli menetrendi időszakban, volt olyan hónap, amikor Budapest Prágát, és Varsót is megelőzte havi utasforgalomban (január,március). De általánosan stabilan tartotta a versenytárs repülőterek utasforgalmi számának színvonalát, egészen az erős nyári hónapokig (június, július). Ekkor már 15-30 ezres lemaradás látható Prágához, és Varsóhoz képest.

statisztika3.jpg

Az elmúlt 5 évet összevetve, a 2011-es év végi adatokat összehasonlítva a 2015-ös év végi adatokkal látható, hogy közel 1 millió 378 ezer utassal több fordult meg a budapesti repülőtéren 2015-ben, mint 2011-ben. Ez a szám Prága esetében 242 ezer, míg Varsónál az 1 millió 868 ezer főt éri el. Ha csak a Malév nélküli időszakot vesszük alapul (2013-2015), akkor már magasabb számot, 1 millió 778 ezer főnyi különbséget kapunk 2013-as, és a 2015-ös év között. 

statisztika6.jpg

 

Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is! Kövess Twitteren is: BUDflyerblog

Kép: budapestbeacon