Balkáni járatok: nagy lehetőség a Wizz Air-nek, ráfizetés az államnak!
Az üzemeltetési konstrukcióval gondok lehetnek
Biztosra vehető az állami ráfizetés, és a Wizz Air haszna, ha az állam az egyedüli jelentkező diszkont légicégnek adja öt nyugat-balkáni járat repülési jogait- írja az MNO
A low-cost légitársaság ugyanis egyedüliként pályázott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium koncessziós pályázatára. A pályázat öt nyugat-balkáni városba (Podgorica, Pristina Szarajev, Szkopje, Tirana ) történő közvetlen menetrendszerinti Budapestről induló járat üzemeltetését támogatja, amennyiben a légitársaság üzemi veszteséget szenved el. Ha ez bekövetkezne igényt tarthatna egyfajta kompenzációra, amely kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és ésszerű profit biztosítására szolgálhatna.
A pályázatot mindenképp a Wizz Air nyerheti (iparági szakértők is a Wizz Air-t hozták ki nyertesnek), mivel más légitársaság nem is indult el rajta, így ha azt nem semmisítik meg, akkor az a NFM 48 hónapra szóló szerződést köt, melyben előírja, hogy a társaság köteles legalább heti 2 járatot üzemeltetni Budapestről mind az 5 városba, ehhez biztosítani magyar nyelven beszélő légiutaskísérőt, valamint 8 évnél fiatalabb gépet, melynek férőhelye minimum 30 fő. Ezen kritériumoknak a Wizz Air teljes mértékben megfelelt.
Eredmény leghamarabb az ősz folyamán!
A tárca közölte az MNO-val hogy, a közbeszerzési eljárás augusztusban lép tárgyalási szakaszába, az eredményhirdetés a felek megállapodását követően várható.
Gond lehet az egész konstrukcióval, ha nem érvényesül a közszolgáltatási jelleg!
A Magyar Nemzet úgy értesült kormányzati forrásból, hogy az egész üzemeltetési konstrukcióval gond lehet. A légiiparban a közszolgáltatási jelleg akkor érvényesül, ha például egy állam egy-egy szigetre vagy régióba egyéb szolgáltatás híján szükségesnek látja a légi összeköttetés megteremtését. Ilyenre példa a Spanyolország és a Kanári-szigetek, vagy Portugália és az Azori-szigetek közötti légi kapcsolat. Budapest és Szkopje, vagy Tirana között azonban kétséges, hogy lehet-e ilyenről beszélni. – A nyugat-balkáni járatok üzemeltetése azért volt jó üzlet a Malévnak, mert ráhordta a diplomatákból, ENSZ-missziót teljesítőkből, valamint helyi „üzletemberekből” álló utazóközönséget a Budapestről nyugati városokba tartó gépekre. Az utasok jelentős része csak átutazott Ferihegyen, és most sincs arra utaló jel, hogy ez megváltozna. Ez egy hagyományos légitársaság profiljába gazdasági alapon is belefér, míg egy fapadosnál, amelynek üzleti modellje a két célpont közötti szállításon alapul, csak állami támogatással működhet.
Átszállás biztosítása nélkül nehezen lehet majd megtölteni a járatokat, és akár Brüsszelben is megtámadhatják az egész pályázatot!
A Magyar Nemzet informátora valószínűnek tartja, hogy a Wizz Air a szubvenció mellett, monopolhelyzetben csak névleg szállít majd Budapestre utasokat, valójában azonban ráhordó szerepet lát el nyugat-európai desztinációk felé induló járataira, fapados áron. Ez esetben azonban nem érvényesül semmilyen közszolgáltatási jelleg. Mindez előrevetíti annak lehetőségét, hogy a régióban jelen lévő, de adminisztratív eszközökkel kizárt légiipari vállalatok Brüsszelben támadják meg a megbízást.
A kérdés pedig továbbra is fennmarad: Vajon fog biztosítani a Wizz Air átszállást Budapesten más járataira?
Ha igen megbomolhat a légitársaság eddigi fapados jellege, ha nem akkor pedig értelmetlen az egész pályázat ,mert a legtöbb utas ki fogja hagyni a Budapestre történő fapados utazást, bonyolultabb átszállást, és inkább elmegy Bécs-Prága-Varsó repülőterein keresztül egy hagyományos légitársasággal az úti célja felé.
Az egész pályázat akkor nyerte volna el értelmét, ha egy hagyományos légitársaságnak lenne Budapesten bázisa (mint például az Adria Airways, akinek a neve felmerült egy budapesti bázis nyitással kapcsolatban).Még ha kisebb flottával, mint anno a Malév, de ráhordó járatokkal, és code-share partnerséggel egy hagyományos légitársaság sokkal hatékonyabban tudná a balkáni utasokat összegyűjteni, Budapestre elhozni, és tovább utaztatni, mint egy fapados légitársaság, akinek üzleti profiljába ez nem tartozik bele.
Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is!
Forrás: Magyar Nemzet Online
Kép: Wizz Air