BUD 2020 fejlesztési terv: új móló, reptéri szálloda, vasúti kapcsolat

Fontolóra vett a C, vagy egy 3-as terminál megépítése

lhbp_img_4541_m.jpg

BUD 2020 néven 50 milliárd forintos beruházási programot hajt végre a Budapest Airport a következő öt évben. A program egyik legfontosabb eleme az új B jelű utasmóló lesz, emellett számos kiemelt fejlesztés, mint a repülőtéri hotel, valamint logisztikai és biztonsági beruházások sora indul el rövid időn belül. Azonban ezen beruházásokat, már évekkel ezelőtt el kellett volna indítani, emiatt jelenleg is folyik a harc az idővel. Közben pedig  utasforgalmi rekordok dőlnek meg évről-évre, hónapról-hónapra, ennek okán pedig kezd szűkös lenni a 2-es terminál, és a reptéri tömegközlekedés is.

Az elkövetkező időszak legfontosabb beruházása az új B móló megépítése lesz! 

Az utóbbi két-három évben dinamikus az utasforgalom bővülése, és az idei év első öt hónapjában is kétszámjegyű, 12,5 százalékos növekedést mért a Budapest Airport. Az év első 5 hónapjában így összesen 4 172 251 fő fordult meg a budapesti repülőtéren.

A növekvő utasforgalom, és az utasok kényelmének fenntartása végett alkotta meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője a BUD 2020 fejlesztési tervet, amelynek egyik legfontosabb eleme egy új utasforgalmi épület, a B móló lesz. Jost Lammers elmondta, hogy az előkészítési munkálatok már jó néhány hónapja elkezdődtek, megjelent a tender és bízik abban, hogy ezúttal is magyar kivitelezővel dolgozhatnak a repülőtéren, mivel már az öt éve átadott SkyCourt építésénél is jó tapasztalatok voltak. Az új utasmóló munkálatai év végén kezdődnek és mintegy másfél évig tartanak majd.

t2b-molo_05_mod.jpg

Szállodát is kap a repülőtér!

A BUD 2020 program másik kulcseleme a repülőtéri szálloda, ami nélkül a Budapest Airport vezérigazgatója szerint világszínvonalú légikikötő ma már elképzelhetetlen, itt megjegyezném, hogy a régió fontosabb repülőterei közül (Prága, Varsó) egyedül Budapesten nincs közvetlenül a repülőtérhez kapcsolódó szálloda. A hotel az építkezés megkezdése után 15-17 hónappal fogadhatja az első vendégeket. Ezen építkezés megkezdésének időpontja még nem ismert. A szálloda üzemeltetésével kapcsolatban felmerült az amerikai Courtyard by Marriott lánc neve, valamint az is, hogy a reptér maga üzemeltetné a szállodát.

rep_hot2_13_0003.jpg

Jöhet egy új terminál vagy terminálrész, várhatóan 2019-2021 között! 

A repülőtér 2-3 év múlva egészen más lesz, mint most, utaskapacitása a jelenlegi prognózis alapján öt éven belül 15-18 milliósra ugrik. Utóbbi esetben megépül a most még csak fontolgatott új utasforgalmi épület, a 2C vagy 3. Terminál. Eközben növelik a terminálon a check-in pultok számát, jelentősen bővítik és fejlesztik a parkolókat – ezek részben már most zajló fejlesztések. A check-in pultok számának bővítése jelenleg is zajlik az A terminálon, melyről bővebben itt olvashatsz.

A biztonsági szint növelése is a terv része

A repülőtér biztonsági kiadásaival kapcsolatban a Budapest Airport vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy a költségek egyre magasabbak lesznek, hiszen e téren egy irányú a mozgás, a szigorítás. A BUD 2020 terv részeként több milliárdos biztonsági beruházások várhatók, például valamennyi biztonsági kaput ellátják a legkorszerűbb technológia alapján megépített testszkennerekkel, amelyek nemcsak javítják az ellenőrzés minőségét, hanem az utasok kényelmét is növelik. Ezzel párhuzamosan, a Budapest Airport az illetékes hatóságokkal együtt folyamatosan figyelemmel kíséri a világban zajló fejleményeket; közösen dolgoznak azon, hogy növeljék a biztonságot a repülőtér területein.

A vasút megépítése nem a repülőtér feladata!

Az interjúban Jost Lammers kitért a repülőtér és a város közúti és vasúti kapcsolatára is. Mint mondta, készülnek a tervek, a repülőteret Kőbánya-Kispesttel kötik össze, és lesz egy föld alatti állomás a 2. Terminálnál. A pontos részletek azonban a repülőtér számára még nem ismertek, hiszen a vasutak építése a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez, az üzemeltetés a MÁV-hoz tartozik. A vezérigazgató úgy véli, az állomás is akkorra készülhet el, amikorra az új terminál: valamikor 2019-2021 között. A gyorsforgalmi úttal kapcsolatban elmondta, hogy a mai forgalom kiszolgálásához egy legalább kétszer kétsávos útra lenne szükség. Jövőre Budapesten lesz az úszó-világbajnokság, majd 2020-ban a labdarúgó EB, és elnyerheti a város a 2024-es olimpia rendezési jogát is. Jelenlegi formájában a gyorsforgalmi út alkalmatlan a növekvő forgalom lebonyolítására.

Mi lesz veled bádogterminál és T1?

A most megjelent fejlesztési tervben nem esett szó az évekkel ezelőtt már megépíteni kívánt Cargo City nevezetű beruházásról, a bezárt 1-es terminál jövőbeli hasznosításáról, valamint arról, hogy az A terminálon vajon meddig marad meg a köznyelvben bádogterminálnak csúfolt könnyűszerkezetes épület, mely véleményem szerint nem illik bele egy 21. századi nemzetközi repülőtér imidzsébe.

Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is!