Kiszolgálatlan útvonalak Budapestről - jövőben akár ezen városokba is indulhatnak új járatok!

Sokszor felmerül az emberben a kérdés, hogy oda miért nincs járat, miért nem lehet közvetlenül eljutni végső úti célunk felé. Mégis csak jobb elkerülni az átszállási bonyodalmakat, vagy az átszállás során felmerülő egyéb problémákat. A másik tábor pont, viszont mondhatná, hogy átszállva sokszor olcsóbb a repülőút, és az átszállás ma már nagyon egyszerű, még a legnagyobb repülőtereken is. Őszintén én mindkét párton állok, mivel volt alkalmam megtapasztalni milyen is egy hatalmas reptéren átszállni nem egyszer, és eddig mindig bonyodalmak nélkül sikerült is.

Egy közvetlen repülőjárat létesítése nem csak az utas számára hordoz hasznot, mind az ország turizmusát, és gazdaságát pezsdíti fel, mind pedig cargo összeköttetést egyszerűsíti le, tehát hozzájárul a kereskedelmi kapcsolatok színesítéséhez is. Viszont egy közvetlen járat elindítása se megy egyik napról a másikra, mivel hosszú tárgyalási folyamtok, és engedélyezési eljárások folyamata előzi meg. Szakemberek folyamatosan dolgoznak itt Budapesten is azon, hogy meggyőzzék, az adott légitársaságokat, hogy érdemes járatot indítaniuk az adott városba. Ebben a tárgyalási folyamatba, viszont sokszor részt vesznek az adott ország politikai és turisztikai szakemberei is.

Most azon útvonalakat szeretném megismertetni veletek, melyek életképesek lehetnek, ha közvetlen járatok kötnék össze Budapestről. Ehhez az anna.aero / the route shop, angol nyelvű, légitársaságok és repülőterek statisztikáival foglalkozó szakmai oldalt vettem alapul. A the route shop-ban a Budapest Airport-nak is van saját oldala, ahol feltüntetik, melyek is azon útvonalak melyekre igény van, de jelenleg kiszolgálatlanok, azaz nincs egyetlen egy légitársaság se aki repülné az adott útvonalat.

Jelenleg 38 ilyen útvonalat tartalmaz az adatbázis.

Hosszútávú útvonalak:

ezen a téren az elmúlt években sikeres fejlődési tendencia kezdődött el Budapesten. A Malév csődjét követően eltűntek a hosszútávú járatok Budapestről, mivel a Malév "ráhordó" szerepe a társaság csődjével megszűnt, tehát az átszálló utasok száma szinte 0 lett Budapesten. Ez akkori becsélés szerint közel 1,5 millió utas kiesését jelentette. Ám köszönhetően a Budapest Airport szakembereinek nagy erőfeszítő munkájának elkezdtek visszatérni Budapestre a hosszútávú járatok. Beindult szezonális jelleggel, idén már két légitársaság által repült Torontó és elindult az Emirates  járata is (ami annyira nem számít hosszútávúnak),újra lett közvetlen kapcsolat Peking városával, valamint idén a reptér életében először lesz, bár egyelőre még charter járattal repült közvetlen kapcsolat Szöül városával.

Nézzük, milyen városok is szerepelnek a listán:

- New York: igen, ez az útvonal már "a hét kiszolgálatlan útvonala" kategóriában is nyert az anna.aero portálon, mivel repülőjegy keresési számok is igazolják, a közvetlen járatra igen nagy az igény az utasok felől is. Annak idején sokáig volt közvetlen kapcsolat New York városával repült a Pan Am, a Malév, és útóljára a Delta és American Airlines is együtt. Az American szezonálisra szánta járatát, de már előkészítette, hogy a következő szezonban is elinduljon Budapestről, ez azonban a Malév csődje miatt elmaradt. Azóta Budapest-New York útvonal kiszolgálatlan. Ez azonban úgy látszik megváltozhat, mivel a Kormány és a reptér is folyamatosan "lobbizik" a New York-i járat elindítása érdekében, legutóbb ismét az American Airlines neve került elő, mint járatindító légitársaság. Ha fogadni kellene, én se tudnám megmondani kire tennék, mivel már mind 3 nagy amerikai társaság, illetve az Emirates neve is elhangzott egy esetleges potenciális jelöltként az útvonalra.

- Chicago: az USA harmadik legnépesebb városa is kiváló célállomás lehetne Budapestről, mivel rengeteg átszállási lehetőséggel rendelkezik. Egyben az AA és a United bázis repülőtere is.

- Tokió: a japán fővárosba való járatindítás ténye is felmerült már számtalanszor. Az útvonalon sokáig charter gépek közlekedtek, azonban az elmúlt pár évben ezek is eltűntek.

- Shanghai: ismét egy Ázsiai város, ahová indulhatnának járatok a keleti nyitás jegyében, de úgy látszik ezen útvonal lehetősége elúszhat számunkra, mivel nem olyan rég indított közvetlen járatot Bécsből az Austrian Airlines, és hamarosan Prágába is megérkezik a China Eastern Airlines is. Így kevesebb esélyt látok ezen útvonalon lesz-e valaha is közvetlen járat.

- Bangkok: Bécs szépen "elviszi" a bangkoki utasokat mondhatjuk, illetve az Emirates-Qatar páros is, ezért nem valószínű, hogy elindulhatna akár egy szezonális járat. Anno a Malév közlekedett menetrendszerinti járatokkal, valamint számtalan charter járat is indult a téli szezonban Budapestről.

- Abu Dhabi: érdekes lenne 3 nagy Öbölmenti légitársaságot Budapesten látni, bár sokban és bennem is felvetődne megéri-e? Nem is olyan régen, 2014-ben úgy volt, hogy Budapestre jön az Etihad Airways, de ez ismeretlen okok miatt elmaradt. Azóta a szintén az Egyesült Arab Emírségek másik légitársasága az Emirates közlekedtet napi járatot Dubai városából 777-es gépekkel Budapestre. A jövő héten Budapestre érkezik az Emirátusok turisztikai roadshowja, ahol az Etihad Airways is jelen lesz, így akkor lehetőség lesz megismerni egy esetleges budapesti járatindítás realitását személyesen is.

Balkáni útvonalak:

Szintén fontos útvonalak, melyekkel a közvetlen kapcsolat megszakadt a Malév csődjét követően. Számtalan sikertelen próbálkozás után, hamarosan újraindulhatnak a járatok, köszönhetően, hogy a Magyar Kormány újraindítaná a légi közlekedést, azon balkáni útvonalakon, melyek a Malév leállását követően kiszolgálatlanok maradtak a budapesti légikikötőből, és ehhez kész támogatást is nyújtani, hogy a kiszolgáló légitársaság esetleges veszteségeit fedezni tudja. A pályázat már megjelent, és hamarosan ki is derül kik versenyeznek Podgorica, Tirana, Montenegró, Szkopje városába történő járatindításért.

További városok:

- Porto: remélhetőleg nem kell sokat várni és ide is eljuthatunk Budapestről közvetlen a Wizz Air-nek köszönhetően, mivel Varsó az első, ahonnan a Wizz Air járatot indít a portugál városba.

- Szentpétervár: anno a Malév, majd az orosz UTair légitársaság gépei repülték az útvonalat, de az orosz válság végett a járat is beszüntetésre került, melynek újraindítása a közelmúltban ismét felmerült, ha minden jól meg akár jövőre ismét landolhatnak UTair gépek Budapesten.

A többi város a listán: Ammán, Belfast, Bergen, Bilbao, Bordeaux, Cagliari, Kolozsvár, Cork, Damaszkusz, Drezda, Faro, Firenze, Gdansk, Hannover, Madeira, Marseille, Newcastle, Nürnberg, Split, Stavanger, Tallin, Toulouse, Turin, Valencia, Vilnius, Jekatyerinburg (anno Ural Airlines repülte "tiszavirág" életű járatával)

Remélhetőleg az itt felsorolt városokba hamarosan közvetlenül is el tudunk jutni, mindenesetre a budapesti repülőtér a Malév időszakhoz képest sokkal több partner légitársasággal és útvonallal rendelkezik, melyek száma folyamatosan növekszik.

Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is!

Forrás: anna.aero / azutazo.hu

Kép: Budapest Airport / metabunk.org