Indul a harc a balkáni járatokért! Kik és hol lehetnek esélyesek?

wizzadriamont.png

A héten jelent meg a balkáni légi útvonalakon való járatindítási pályázati felhívás az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában (a TED-ben).  E szerint a légitársaságoknak a felhívástól számított harminc napjuk lesz arra, hogy benyújtsák ajánlatukat. Ekkor derülhet tehát ki, hogy a felsorolt 5 útvonalból hány útvonalért hányan szállnak majd versenybe. A nyertes légi fuvarozókkal a tervek szerint még a nyáron megköttethetnék a négyéves időtartamra szóló koncessziós szerződéseket.

Mely városokba is támogatná a járatindítást a Magyar Kormány?

Ha minden útvonalra akad jelentkező társaság, akkor 5 (+1) új balkáni város lesz ismét közvetlenül elérhető a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről. Ezen 5 város közé tartozik Tirana, Pristina, Szarajevó, Podgorica és Szkopje. A következő sorokban szeretnék áttekintést adni kik is lehetnek a jelentkezők ezen útvonalakon, habár a szakemberek nagy részt a Wizz Air győzelmét látják esélyesnek, akadnak más légitársaságok is akik szóba kerülhetnek a Wizz Air ellenfeleként.

Szófia, akár két légitársaság is repülhet?

Kezdeném a +1-es várossal Szófiával. Mivel ezen város is szerepelt a legelső listákon, mint támogatott útvonal, viszont a Wizz Air nem várta ki a pályázat megjelenését, inkább előbb lépett és bejelentette, hogy hetente három alkalommal járatot fog indítani Budapestről november 1-től. A légitársaság ezen lépése miatt, az útvonalat le is vették a támogatott útvonalak listájáról és helyette Szarajevó került fel rá. Tegnap jelent meg az - Airportalon, bár még a mai napig se erősítették meg, illetve hivatalosan nem közölték, hogy visszatér Budapestre a Bolgár nemzeti légitársaság a Bulgaria Air júniustól heti 4 járattal. A légitársaság nem ismeretlen a budapesti reptéren, mivel 2013 nyarán jelent meg először Budapesten ünnepélyes keretek között, aztán pár járat után feladta a budapesti járatát, pedig akkor még a Budapest Airport is jelentős kedvezményt biztosított a társaság számára, ezzel ösztönözve a járatindítást. Most ismét négy járattal térnének vissza Embraer E-190-es és Airbus A319-es gépekkel. A hirtelen járatindítás kétségessé teszi számomra azt, hogy sikeres lesz-e, vagy megint egy "tiszavirág" életű járat fog-e elindulni, mely ahogy jött úgy el is tűnik a pesti betonról. Kétségtelen, hogy a Bulgaria Air is szeretné felvenni a harcot a Wizz Air-el, de két légitársaság nem biztos, hogy megfér egymás mellett veszteségek nélkül ezen útvonalon, pláne nem úgy hogy mind kettő már fújt visszavonulót.

A Wizz Air legfőbb versenytársa az Adria Airways is lehet a pályázat során

Decemberben felröppentek hírek szerint a Szlovén Adria Airways légitársaságnak érdekébe állhat a magyar piacra betörnie, és Budapesten létrehoznia egy bázist, ahonnan le tudná fedni a kiszolgálatlan balkáni régiót. Az Adria Airways Bombardier CRJ kisgépei pont meg is felelnének erre a feladatra, mivel ezeken az útvonalakon nagyobb gépeket nem igazán lenne gazdaságos üzemeltetni, mivel jelenleg nincs olyan légitársaság amire rá lehetne hordani Budapesten. Míg a Malév idejében érthető volt, hogy nagyobb gépek is közlekedtek a balkáni útvonalon, mivel rengeteg átszálló utast hoztak Budapestre, de a Malév végével az átszállók is eltűntek Budapestről. Ezért is van a támogatás a Magyar Kormány részéről, hogy a győztesek – akik monopolhelyzetben szolgálhatják ki az érintett útvonalakatigényt tarthatnak egyfajta kompenzációra is, amely azonban kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és ésszerű profit biztosítására szolgálhat. Az Adria Airways-nek mind az 5 felsorolt városba van egy, vagy több járata is. Rendelkezik a megfelelő gépparkkal a rövidtávú útvonalak repülésére. Viszont idén a szlovén állam eladta a légitársaság 91%-át, valamint annak fejlesztési tervei között nem szerepel budapesti bázis létesítése. De ez akár meg is változhat, ha a légitársaság vonzónak találja a támogatást, nagy esélyesként kerülhet ki a versenyből.

Montenegro-Podgorica

Akár a Montenegro Airlines is beadhatja pályázatát a Podgoricai járat kiszolgálására, bár a légitársaság Európa nagyobb reptereire üzemeltet ráhordó jellegű járatokat, nem biztos hogy a budapesti piac megmozgatná fantáziáját, hacsak nem jelent itt is előnyt a támogatás ténye. Podgorica Ryanair bázis is, tehát akár az Ír fapados is pályázhat járat indításra, bár kétlem, viszont szeretné átvenni a vezető szerepet a Wizz Air-től a térségben.

Wizz Air vinne mindent?

Szakértők úgy látják ők lehetnek a legnagyobb esélyesek, viszont a Wizz a felsorolt 5 városból, csak egyben rendelkezik bázissal. Ez Szkopje városa. De tervben van a légitársaságnál egy Szarajevói bázis nyitása is a közeljövőben. Low-cost légitársaságként, azonban nem biztos hogy megérné a Wizz-nek ezen útvonalakon megjelennie, mivel gépei kapacitásai nagyobbak, valamint kétséges, hogy alacsony árú jegyekkel gazdaságosan fenn lehetne tartani a járatokat, ha nem jönnek az utasok, persze hacsak nem "kecsegtető" a támogatás a légitársaság számára. Ha a Wizz Air vihetné a járatokat, felmerülne azon kérdés is biztosítana-e esetleg átszállási lehetőséget Budapestről induló más járataira is, mint ahogy most a Ryanair teszteli az átszállásos üzemet. Ennek alapján az utasoknak lehetősége lesz két járat között a tranzit területen belül maradnia, ezzel megspórolva időt és energiát. Ha ezen lépést bevezetnék a Wizz-nél, abban az esetben nagyobb esélyt látok a balkáni járatok sikerességében.

Összegezve: Bármelyik légitársaság is nyeri meg az útvonalat, mindenképp jól jár! Egy felől veszteségeit megtérítik, másfelől monopol helyzetbe kerül, ő lesz az egyedüli aki repülhet az adott útvonalon. Viszont felmerül a kérdés: érdemes-e olyan járatokat támogatni, melyek veszteségesen működnek, még akkor is ha a támogatásukhoz gazdasági és társadalmi érdek fűződik?

Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is!

Forrás: Airportal / Travelcircle / wikipedia / BudapestAirport / BulgariaAir / WizzAir