BUD flyer

Cargo járatokat üzemeltet a Hainan Airlines Budapestre

Az elmúlt hét során már három alakalommal fordultak meg a Kína és Magyarország közötti légi hídon áruszállító járatokkal a kínai Hainan Airlines utasszállító repülőgépei.

Hainan Airlines Takes Delivery of Its 10th A330-300 Aircraft. Hainan

Fotó: 50 Sky Shades

A Hainan Airlines is kiveszi részét a Magyarországra szánt egészségügyi felszerelések szállításában. Habár a légitársaság február 27-től felfüggesztette a tavaly decemberben indított Budapest-Csungking közötti menetrendszerinti járatát, most újra visszatért cargo járatokkal a ferihegyi betonra. A Hainan az információnk szerint további cargo járatokat küld Kínából Budapestre ápr. 24-én, 25-én, és 28-án. A járatokat a gyakorlatban az utasok szállítására használt Boeing 787 Dreamliner és Airbus A330-as típusú repülőgépek teljesítik. A gépek által az egy járattal szállítható árumennyiség meghaladja a 20 tonnát.

A HNA csoport Budapesten kívül Los Angelesbe, Chicagóba, Frankfurtba, Brüsszelbe, Londonba, Bukarestbe is indított charter cargo légijáratokat, amelyek szintén több tonna kínai orvosi felszereléssel segítették vírus ellen harcoló országokat. 

 

Létszámleépítésbe kezd a Budapest Airport!

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a koronavírus járvány okozta válság miatt áprilisban utasforgalma több mint 99%-át elveszítette. A repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a válság kezdete óta minden lehetséges intézkedést megtett a munkahelyek védelméért, azonban a vállalat hosszú távú és hatékony működésének biztosítása, valamint a megmaradó munkahelyek védelme érdekében elkerülhetetlenné vált a létszámcsökkentés a BUD csoport munkavállalóinak körében - közölte oldalunkkal a repülőtér üzemeltetője. Arról, hogy az elbocsátás hány munkavállalót érint az üzemeltető nem tett közzé tájékoztatást.

fe_1200_0_2018_07_10_bud_legifotok_135.jpg

Fotó: Budapest Airport

A koronavírus járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légiközlekedési iparágra; Európa legforgalmasabb repülőterei kivétel nélkül 90% körüli forgalomkiesést regisztráltak 2020 áprilisában, míg a budapesti légikikötőéhez hasonló utasforgalmat bonyolító repülőterek forgalma átlagosan 99%-kal csökkent. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése alapján az európai repülőterek utasforgalma az elkövetkező két évben, vagy még hosszabb ideig nem fogja elérni a válság előtti szintet.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma áprilisban 99,3%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Míg 2019 áprilisában átlagosan napi 44 ezer induló és érkező utas haladt át a repülőtéren, 2020 áprilisában ez a szám alig éri el az 275 főt. A korábbi tizenhat helyett jelenleg egyetlen csatornán végzik az utasok biztonsági átvizsgálását, a repülőtéren minden kereskedelmi egység zárva tart és a terminálépület jelentős részét is lezárták. A repülőtér központi utasforgalmi csarnoka gyakorlatilag üresen áll.

Az előrejelzések szerint az országhatárok megnyitását és a légijáratok újra indulását követő időszakban a korábbinál kevesebb légiutast köszönthetnek a repülőterek; az utazási kedv egészségügyi megfontolások és gazdasági okok miatt várhatóan csak fokozatosan tér vissza. Ezért a budapesti repülőtér utasforgalma valószínűleg sem idén, sem a következő két-három évben nem fogja elérni a korábban prognosztizált 17 millió, sem pedig a tavaly regisztrált 16 millió főt. A vállalat biztonságos és hatékony működését szem előtt tartva a Budapest Airport nem tudja fenntartani a 16-17 millió fős utasszámhoz mért dolgozói létszámot, ezért elkerülhetetlenné vált a létszámcsökkentés.

A létszámcsökkentés elsősorban azokat a munkaköröket érinti, amelyekben a forgalomcsökkenés miatt jelentősen csökkent a munkavégzés. A létszámcsökkentésben érintett munkavállalókkal a Budapest Airport a lehető leghumánusabban és legkorrektebben fog eljárni. Az utasforgalom a prognózisok szerint fokozatosan, lassú folyamat eredményeképpen tér majd vissza, a Budapest Airport pedig a létszámcsökkentés mellett is készen áll a repülőtér biztonságos működtetésére és a forgalom fokozatos visszaépítésére.

 

A Budapest Airport minden lépést megtett a munkahelyek védelme érdekében

A BUD csoport rövid távon minden lehetséges munkáltatói eszközzel élt, hogy minél több munkahelyet meg tudjon menteni. Elhalasztotta minden munkavállalói és céges rendezvényét, és készenléti szabadságot (az alapbér egy részének fenntartása mellett), illetve részmunkaidős munkavégzési lehetőséget ajánlott fel a dolgozóknak.

Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően sikerült mérsékelni az eredetileg tervezett létszámcsökkentés mértékét, a jövőre vonatkozóan pedig vizsgáljuk a kormány által bejelentett munkahelyvédelmi csomag egyes elemeinek alkalmazhatóságát.

Emellett a Budapest Airport kezdeményezésére létrejön a BUD Csoport Munkavállalóiért Alapítvány, melynek célja azon jelenlegi vagy volt munkavállalóink támogatása, akiknek a koronavírus járvány okozta válság miatt veszélybe került fizikai vagy mentális egészsége, szociális biztonsága. A BUD csoport minden felsővezetője felajánlotta áprilisi jövedelmének nagy részét az alapítvány, és így közvetve a válság miatt nehéz helyzetbe került kollégák számára. A vállalat tulajdonosai pedig a napokban döntöttek a vezetők által felajánlott összeg kiegészítéséről.

A Qatar Airways is felfüggeszti a budapesti járatát!

Jelenleg csak a májusi hónap tűnt el a foglalási rendszerből. A cargo járatok várhatóan megmaradnak. A helyzet viszont kiszámíthatatlan.

https://cdn.businesstraveller.com/wp-content/uploads/fly-images/426463/Qatar-Dreamliner-e1467117625498-916x515.jpg

Fotó forrás: businesstraveller

Kivette a foglalási rendszeréből, és ezzel fel is függesztette a Doha és Budapest között megmaradt heti három járatát a Qatar Airways. A hírt az oldalunknak a légitársaság budapesti képviselete is megerősítette.

A Qatar Airways utolsó járatát április 24-én indítja el, a tervek szerint Airbus A330-300-as típusú repülőgépével. A légitársaság az országba történő beutazási tilalmak ellenére a vonalat egyedüliként hagyta meg a régióban, hiszen segített a külföldön rekedt állampolgárok gyors hazajutásában, valamint fontos légi áruszállítási  feladatokat is ellátott. A megnövekedett cargo forgalmat jól türközte, hogy újra heti három járata bővült a Qatar Cargo szolgáltatása, valamint a múlt héttől már szélestörzsű gépek szolgálták ki a megmaradt három járatot.

A forgalom mostani állás szerint június 1-től indulhat újra, viszont a jelenlegi bizonytalan helyzetben változások naponta, sőt óráról-órára előfordulnak.

Az elmúlt napokban a Qatar-hoz hasonlóan a British Airways döntött leállásról, ami a szigorítás után még megmaradt budapesti járatát május 22-ig leállította.

A Qatar leállásával már csupán csak a Wizz Air, Ryanair és a Belavia légitársaság üzemeltet menetrendszerinti járatokat a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi reptéren, ami a korábbi utasforgalmi szintnek kevesebb, mint 1 százalékát teszi ki.

Rövid hírek a budapesti reptérről!

bpferi.jpg

Fotó: Budapest Airport

A budapesti reptér kis összefoglalót közölt az elmúlt hét reptéri történéseiről.

Tartalom:

  • Húsvéti forgalom: 190 ezer utas helyett 1283
  • Újra üzemel az I. futópálya
  • Megújulnak a gurulóutak és a repülőgép állóhelyek is
  • Mi történik a repülőgépekkel a „kényszerpihenő” idején?

Húsvéti forgalom: 190 ezer utas helyett 1283

A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér április elejére utasforgalmának mintegy 99,3%-át elvesztette. A korábbi gépmozgások, tehát a fel- és leszállások száma átlagosan 320 volt naponta, jelenleg ez a szám csupán 35, amelyből csak néhány repülőgép utasszállító. 2019 áprilisában az átlag napi utasszám (induló és érkező) 44 000 volt, idén ez a szám mindössze 275. 

 

Forrás: Budapest Airport

A húsvéti időszak a korábbi években rendre nagyon népszerű volt a turisták körében. 2019-ben csak a 4 napos hosszú hétvégén 1311 fel- és leszálló repülőgépet kezelt a repülőtér, összesen majdnem 190 ezer utassal. Idén a húsvéti ünnepek alatt, április 10. és 13. között csupán 1283 utas fordult meg a repülőtéren. Sajnos ez a tavasz valóban fekete tavaszként vonul majd be a repülés történetébe.

Újra üzemel az I. futópálya

 A futópályák, gurulóutak, valamint a műszaki előtér szükséges éves tervezett karbantartási munkálatait – több helyi lakos kérésével összhangban – az egészségügyi vészhelyzet ideje alatt, minimálisra csökkent forgalom mellett végzi el a repülőtér üzemeltetője. A Budapest Airport az I. futópálya karbantartási munkálatait március 23-án kezdte meg, és a lecsökkent forgalomra való tekintettel úgy döntött, hogy az eredetileg tervezett több szakaszos munkavégzés helyett egy ütemben hajtja végre a teljes karbantartást. A munkálatok április második hetére befejeződtek; az I. futópálya azóta újra üzemel.

A pályazár normál üzemelés mellett a megszokottnál jobban érintette volna a repülőtér szomszédságában fekvő települések lakosságát. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a forgalom visszaesése miatt a pályazárás csak egészen minimális hatást gyakorolt a környező települések érintett lakóközösségeinek mindennapi életére.

A II. futópályát érintő felújítási munkálatok szervezése szintén folyamatban van, azonban a járványra való tekintettel, a repülőtér üzemeltetője nem csak saját munkatársai, de a bevont vállalkozások munkatársai iránt is felelősséggel tartozik. Mivel az egészségünk megőrzése mindennél fontosabb, így a kettes futópályán elvégzendő munkálatok megkezdéséről a Budapest Airport későbbi időpontban dönt.

Megújulnak a gurulóutak és a repülőgép állóhelyek is

 A Budapest Airport a járvány következtében lecsökkent forgalom időszakát fejlesztésekre, illetve olyan karbantartási és felújítási munkákra fordítja, amelyek kivitelezése a normál utasforgalom mellett nehézségekbe ütközne. A különböző festési, burkolási és felújítási munkák a repülésbiztonság növelését és - a forgalom újbóli megindulását követően - az utasélmény és a kényelem fokozását szolgálják.

 A forgalommentes időszakban zajlik a gurulóút-részek cseréje, a betontáblák közötti fuga javítása és a vízelvezető lefolyók, illetve fényvető tornyok áthelyezése is, aminek köszönhetően a gurulóutak és szélestörzsű repülőgép-állóhelyek biztonságosabbá válnak.

 A 2A Terminál légi oldali buszos kapuinak várakozó területe is megújul és kényelmesebbé válik, az új, akadálymentes burkolat kialakítását követően. A következő hetekben a terminálépületben és a terminál földi oldalán festési munkálatok kezdődnek, melyben a BUD csoport munkavállalói is részt vesznek, illetve a terminálépületben több helyszínen megújul a padlóburkolat is. (Sőt az utasok által megosztott képek szerint a repülőtér hozzálátott a csomagosztályozó csarnok bővítéséhez is a SkyCourt épületével szemben - szerk.)

 A felújítási projektek mellett a repülőtér műszaki és informatikai szakemberei egy sor fontos tesztet, működési próbát elvégeznek a következő hetekben, mellyel a repülőtér biztonságos üzemeléshez elengedhetetlen rendszerek működését ellenőrzik.

Mi történik a repülőgépekkel a „kényszerpihenő” idején?

 A koronavírus járvány miatt a légitárasaságok flottájának nagy része a földre kényszerült. A kényszerpihenő azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a repülőgép érintetlenül várja a válság végét a forgalmi előtéren. A parkoló repülőgépeket rendszeres karbantartással, ápolással készítik fel az üzem újra indulására; a hajtóműveket, a légikondicionáló berendezéseket a gyártó előírása alapján a szakemberek időről-időre működésbe hozzák. Sőt, vannak olyan repülőgépek is, amelyek rendszeresen „iskolakört” repülnek a repülőtér légterében (mint a Ryanair-szerk.), ezzel is biztosítva üzemkész állapotukat. A gyakrabban kimozdított repülőgépek számára a repülőtér-forgalmi szakemberek könnyebben hozzáférhető állóhelyet jelölnek ki.

A hosszabb ideig a betonon tárolt gépeket meg kell óvni a madarak, rovarok betelepedésétől. A hajtóművek nyílásaira takaróponyvákat helyeznek el, míg az egyéb nyílásokat ledugózzák, és azokat a részeket, ahol a nap hatása károsíthatná a repülőgép érzékeny részeit, szükség esetén fóliával letakarják.

Az Air Canada Rouge se indítja újra a budapesti járatát!

Az American Airlines után, az Air Canada Rouge is törölte idei nyári menetrendjéből a Torontó és Budapest között közlekedő szezonális transzatlanti járatait.

_dr_air_canada_rouge.jpg

Idén nyáron már biztosan nem lesz közvetlen légi járat Kanada és Magyarország között a koronavírus okozta bizonytalanság és az alacsony utazási kedv miatt. Kanada nemzeti légitársasága egyenlőre még csak a honlapján lévő frissítésében jelentette be azt, ami a kialakult helyzet miatt várható volt. Az Air Canada korábban már két alkalommal elhalasztotta budapesti, és több más járatának indulási időpontjait. A Torontó-Budapet járat március 31. szezonindítását első alkalommal májusra, majd júniusra módosították, végül most törölték.

A törlés nem csupán Budapestet érinti a környező országok közül. Nem indulnak újra idén nyáron a járatok Bukarestbe, Prágába, Zágrábba, Varsóba se. Egyedüliként a bécsi vonalat próbálják még megtartani a sima Air Canada járatokkal, amit a legfrissebb adatok szerint június elején újraindítanának.

Az American korábbi, és a Rouge mostani felfüggesztésével egyedüli transzatlanti járatként már csupán csak a LOT Budapest-New York járata maradt meg az idei szezonra, de ennek sorsa is rendkívül bizonytalan. A LOT rendszerében április végétől érhető el a járat, májustól pedig a korábban bejelentett heti 7 járatra is lehet foglalni. A LOT viszont egyelőre nem töröl előre járatokat, hanem a lengyel és magyar korlátozások elrendelése után megy, és azt követően frissíti a menetrendjét.

Remélhetőleg a dolgok helyreállásával a 2021-es nyári szezonban újra visszatérhet a 2016. óta fennálló fontos légi kapcsolat, amit majdnem minden évben bővített a légitársaság, és a járatok kihasználtsága is rendkívül jó eredményeket mutatott. 

 

Hamarosan megjelenhet a Boeing 777F típus a Qatar Cargo budapesti útvonalán

Várhatóan júniustól Budapesten is állandó vendégként jelenhetnek meg a Qatar Airways Cargo Boeing 777F típusú repülőgépei, melyek működését a mostani menetrend előrevetíti.

fskj8v.jpg

Forrás: hipwallpaper.com

2020. június 4-től hetente egy alkalommal Boeing 777F típusú áruszállító gépeivel tervezi a Doha-Budapest-Prága-Doha járatainak kiszolgálását a Qatar Airways Cargo. A triplahetes gép beállítása mellett hetente egy alkalommal megmaradna az Airbus A330F típusú gépekkel kiszolgált járat is. A 777-es gépek a menetrend szerint a csütörtöki napokon 16:15-re érkeznének meg Ferihegyre, és innen 19:35-kor szállnának fel Prága felé. A 777F típusú gépek hasznos teher kapacitása 100 tonna körüli érték, míg az A330F-nél ez az érték maximálisan 70 tonna.

A világjárvány jelenleg aktívan igénybe veszi a cargo gép üzemeltetők kapacitásait, így a mos előrevetített menetrend bármikor megváltozhat. Az viszont biztos, hogy az elmúlt években a légitársaságnál elindult az  A330-200F típusú, lízingelt cargo gépe visszajuttatása a tulajdonosaihoz, az új B777F típusú repülőgépek forgalomba állítása miatt. A dohai székhelyű fuvarozó 2019-ben három A330-200F típusú cargo gépet vont ki a flottájából, így jelenleg csupán csak 5 gépe maradt. A 777F flotta a planespotters.net adatbázisa szerint most 21 gépet számlál. 

A budapesti reptéren jelenleg csak a Korean Air Cargo működtet B777F típusú gépekkel kiszolgált cargo járatokat Budapest és Szöul városa között.

Júniustól állhat helyre a forgalom a budapesti reptéren!

Kam Jandu a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója interjút adott az Airport Business magazinnak, amelyben beszél a koronavírus miatti válságintézkedésekről, annak hatásairól, valamint a válságból való kilábalás tervezett menetrendjéről is.

Interview 2: Kam Jandu, Chief Commercial Officer, Budapest Airport ...

Fotó forrás: xpatloop.com

A budapesti repülőtér az előrejelzések szerint idén újra rekord forgalommal zárta volna az évet. Az év eleji becslések 17 milliós éves utasforgalmat jósoltak a 2020-as évre. Az év első két hónapjának statisztikájába a koronavírus hatása még nem volt érezhető. Januárban a forgalom 16, februárban pedig több, mint 14 százalékot növekedett. A márciusi szigorú intézkedések és a vészhelyzet kihirdetése azonban már bedöntötte a forgalmat, ami közel 58 százalékkal esett vissza. A visszaesés közel eléri az Európa Uniós átlagot. A visszaesés mértéke számokban kifejtve 495 000 utast jelentett a tavaly márciusi 1,17 millióval szemben. 

"Ez volt az első visszaesés 2013. november óta, A repülőtér most közel hetente 35 járatot fogad, szemben az elmúlt év heti 1500 járatos átlagával. Ez a kevés járat és utas azt jelenti, hogy az üzletek, éttermek és parkolók üresek, sőt, többnyire már bezártak - tehát ott is veszítünk pénzt" - mondta Jandu. "A szinte 0 utasforgalom hatása az, hogy várhatóan 4 és 5,5 millió közötti utasszámot veszítünk az előző évhez képest, feltételezve, hogy a forgalom visszaállása júniusban elkezdődik."

„Senki sem élt még ilyen eseményt át, de ha pánikba esünk, akkor kudarcot vallunk az embereink és az érdekelt feleknek a szemében. Gyorsan kell cselekedni és merésznek kell lenni, mindezt nyugodtan. A járvány elmúlik, de azután minden eddiginél jobban szükségünk lesz az embereinkre, hogy segítsék a légitársasági partnereinket abban, hogy járataikat mielőbb újraindítsák."

Fő cél: gondolkodni és tervezni hatékonyan!

A budapesti repülőtér vezetői csapata gyorsan cselekedett, amikor az utasszám elkezdett hirtelen csökkenni. „Két csoportra osztottuk magunkat annak érdekében, hogy lecsökkentsük a kapcsolatok számát. Mivel nem vagyunk biztosak benne, hogy a helyreállás pontosan mikor indul újra - arra törekszünk, hogy a költségeket az üzletből ki lehessen vonni, ahol lehetséges, beleértve egy sor nagy projekt és esemény elhalasztását."

A repülőtér azonnal bevezette a 20–50% közötti önkéntes bércsökkentési csomagját, hogy a veszteségeket minimalizálják. "Örömmel mondhatom, hogy munkatársaink több mint 80% -a csatlakozott az áprilisi kezdeményezéshez - együtt vagyunk ebben is" - mondja Jandu.

A budapesti csapat jelenleg teljes mértékben azon dolgozik, hogy minél több teherforgalmat szervezzen a repülőtér számára. A cargo számok a tavalyi csökkenés után az év elején újra növekedésnek indult a szektor, márciusban pedig már érezhető volt az orvosi szállítmányok által generált extra forgalom is.

A terminálüzemeltetést konszolidálták a hatékony működés érdekében. „Természetesen vannak más tevékenységek is, amelyek már folyamatban vannak, ha a nulla közeli utasforgalom tovább tart, mint amire számítunk - röviden: felkészültek vagyunk és gyakorlatilag naponta találkozunk, hogy megvitassuk a vírussal kapcsolatos akció terveinket."

Mikor állhat vissza az utasforgalom a régi szintre?

"Az ország vírustól való megvédése természetesen jelenleg a legfontosabb prioritás. Most úgy látjuk, hogy május végén az ország újból megnyílik, enyhülnek a korlátozások. Ezért a menetrendszerinti járatok újbóli kiszolgálása várhatóan június közepétől indulhat be”- mondja Jandu. „Ezután minden hónapban fokozatos javulást várunk, folytatva a téli és a 2021-es nyári szezonig. Valószínűleg a 2022-es naptári évben teljes mértékben visszatérünk a normál állapotra, bármilyen második hullám vagy szélsőséges recesszió ellenére is. Amikor a járvány elmúlik, Budapest továbbra is a világ egyik legdinamikusabban növekvő városa lesz a turizmus területén. "

Közel 58 százalékkal esett vissza a budapesti reptér utasforgalma márciusban!

Amíg a koronavírus a februári utasforgalomra még nem gyakorolt látványos változást, sőt a hónapot jelentős növekedéssel zárta a budapesti reptér, addig a márciusi hónapban életbe lépő korlátozások már jelentősen, naponta csupán alig pár száz főre csökkent le az utasforgalom. Ezzel együtt pedig a gépmozgások száma is bezuhant. Egyedül a cargo szektor teljesítménye lett pozitív a légi áruszállítás felértékelődése miatt. 

A reptér által közzétett alsó ábrából jól kivehető, hogy az utasforgalom a rendkívüli vészhelyzet kihirdetése előtt, már március 9-től zuhanni kezdett. Ezekben a napokban a várt 30-40 ezres utasszám helyett, 23-24 ezer utas fordult meg egy nap a reptéren. A rendkívüli csökkenés március 16. követően indult be, amikor már a napi forgalom a korábbi 43-44 ezer fő helyett már csupán csak 6-9 ezer fő volt. A hónapot így a budapesti reptér összesen 494.492 utassal zárta, ami 57,9 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év márciusi hónapjához képest. A lecsökkent utasszám és a leállított járatok másik negatív következménye a gépmozgások számának bezuhanása. A le és felszállások száma 6101 műveletet tett ki, ez egyelőre csupán 33,6 százalékos visszaesést jelentett.

Gépmozgások száma 2019. március 9184 le és felszállás            

Gépmozgások száma 2020. március 6101 le és felszállás

Különbség: -3.083 le és felszállás

fe_1200_0_utasszam_2020_march.png

Forrás: Budapest Airport

A körülbelül alig napi pár száz főt mutató forgalmi adatok miatt az áprilisi hónap várhatóan még a ennél a márciusi adatsornál is drasztikusabb utas és mozgásszám csökkenést fog hozni.

A vírus okozta korlátozásokból győztesként a légi áruszállítás kerül ki, mivel az elmúlt hónapban több ad-hoc jellegű cargo járattal érkezett, több tonna orvosi felszerelés a budapesti reptérre. A márciusi adatok 12.302 tonna mennyiségű áruforgalmat, és 7,1 százalékos növekedést mutatnak.

Cargo forgalom 2019. március  11.489. tonna         

Cargo forgalom 2020. március  12.302 tonna

Különbség: +813 tonna

Elveszíthet útvonalakat a budapesti reptér! Kapacitás csökkentések jönnek!

Rolf Schnitzler a Budapest Airport vezérigazgatója által múlt héten írt nyílt levél szerint a budapesti repülőtér kínálatából április végéig 2,5 millió ülőhely tűnt el. A kieső ülőhelyek oka, hogy pár légitársaság (Wizz Air, British Airways, Qatar Airways, Ryanair...) kivételével szinte az összes felfüggesztette a budapesti járatait. A leállás hosszának időtartama azonban bizonytalan. Vannak légitársaságok akik már május 1-től újraindulnának, de van olyan is aki teljesen lemondott erről az évről, mint az American Airlines, amely a májusban induló új Budapest-Chicago és a szezonban újrainduló Budapest-Philadelphia járatukat idén már biztosan nem indítja el. A bizonytalanság a legrosszabb a jelen helyzetben, hiszen emiatt lehetetlen menetrendet hónapokra előre megtervezni. A korlátozások végett pedig az utazási kedv szinte a nullával egyenlő. Ha pedig nincs utas, akkor járat se lesz. Emiatt félő, hogy a jelenleg a nyári időszakra közzétett menetrendek 70-80-90, vagy akár 100 százalékos visszavágáson eshetnek át. Emiatt pedig, mint azt ahogy Rolf is említi a levelében a budapesti reptér elvesztheti a Malév csődjét követően kemény munkával felépített,153 célállomást kitevő járathálózatának jelentős részét. Amelyik útvonalak viszont megmaradnak, ott pedig biztosan kapacitáscsökkentéseket hajtanak végre a légitársaságok. A két folyamat pedig a reptér bevételeit fogja csökkenteni, valamint a dolgozói állományt. Emiatt a Budapest Airport a fejlesztési terveinek egy részét már biztosan halasztani fogja.

 

Az idei nyári szezonban nem indulnak el az American Airlines budapesti járatai!

A járvány okozta kiszámíthatatlan helyzet ellehetetlenítette az American Airlines új Budapest-Chicago járatának elindítását, valamint a Budapest-Philadelphia közötti vonalnak az újraindulását. A járatok törlését a légitársaság még hivatalosan nem közölte, de az American foglalási rendszerében már nem érhetőek el.

7ctzgko7wvea5pk66awgsd5suu.jpg

Kép: Dallas Morning News

Az American Airlines múlt héten sajtóközleményben tudatta, hogy a koronavírus okozta globális utazási korlátozások és az alacsony utazási kedv miatt a korábban májusra meghirdetett nemzetközi menetrendjének a 80-90 százalékát kénytelen lesz törölni. A csökkentett menetrendet az akkori közlés szerint április 5-től tette volna elérhetővé a légitársaság, azonban a foglalási rendszerben már most nyoma van a jelentős visszavágásnak jóval hosszabb távra vonatkozóan.

Az American május 7-én indította volna el a hetente négy alkalommal  közlekedő új Chicago és Budapest közötti járatát Boeing 787-es Dreamliner gépekkel. Míg a korábbi években sikeres és naponta közlekedő philadelphiai vonal is szintén ezen a napon kezdte volna meg újra a szezonális működését. Az érintett járatokra foglalással rendelkező utasok várhatóan a London Heathrow repterén keresztüli American és British Airways code-share járatokkal érhetik majd el célállomásukat. 

A járatok várható felfüggesztése újabb több tízezer ülőhely kapacitás eltűnését jelenti a Budapest Airport számára, amely közlése szerint a Malév csőd utáni sok éves kemény munkával felépített 153 célállomásból álló útvonalhálózatának egy részét valószínűleg elveszti, vagy több évbe fog telni mire azt újra visszaépíti.

Várunk vissza mihamarabb Budapestre American!

2020\04\02 Bbalint 1 komment

35 százalékkal esett vissza márciusban a Wizz Air utasforgalma!

Több, mint egyharmados utasforgalmi visszaesésről számolt be a koronavírus miatt a Wizz Air a legfrissebb márciusi statisztikai adataiban.

A Wizz Air mentő járatát teljesítő A321neo típusú gépének leszállása a Chicago O'hare reptéren

2020. márciusában összesen 1.754.032 utasa volt a fapados légitársaságnak, ami majdnem 968 ezer utassal volt kevesebb, mint a 2019. márciusában mért adat. A járatok kihasználtsága is csökkent, bár még nem drasztikusan, 94,1 százalékról 92 százalékra.

A felkínált ülőhelyek számában 34 százalékos esést mutatnak az adatok, ami több, mint 985 férőhellyel volt kevesebb a 2019-es év márciusához képest.

Forrás: aviaton24.be

A Wizz Air a koronavírus járvány miatt jelentősen csökkentette járatainak számát, és több bázisát is be zárta, de a működését nem állította le. Budapestről továbbra is repülnek több városba a menetrend szerinti járatok. A Wizz Air emellett a magyar Kormány számára mentő és cargo járatokat is indít.

Váradi József igazgató a Bloombergnek tegnap adott interjújában elmondta, hogy idén mindenképp átveszik az Airbust-tól az esedékes 15 darabos géprendelésüket. A légitársaság likviditása legalább másfél évig tudja biztosítani a cég problémamentes működését.

Élénk cargoforgalom lesz Budapesten a következő hetekben!

Amíg a koronavírus a légi személyszállítás forgalmát napról, napra csökkenti, addig a légitársaságok áruszállító, valamint üres utasszállító gépeik belly és utastér kapacitásait kihasználva próbálnak meg rengeteg a védekezéshez kapcsolódó szállítmányt eljuttatni több európai országba, köztük Magyarországra is az Ázsiai országokból. A budapesti reptér új cargo központja a Cargo City az elmúlt napokban már több Kínából, valamint Törökországból érkező szállítmányt kezelt, de az elkövetkező hetekben további megnövekedett forgalomra lehet számítani, mivel több cargo légitársaság a menetrendjében újabb járatot, vagy cargo charter járatot indít a budapesti reptérre.

cargocr.png

Az elmúlt napokban a Wizz Air egyik Airbus A321neo gépe már több leszállással megjárta Kínát és tegnap, valamint ma újabb gépek csatlakoztak hozzá, hogy rakterükben, valamint fedélzetükön újabb és újabb a védekezéshez nélkülözhetetlen eszközöket hozzanak Magyarországra. A cargo járatok szerepe felértékelődött az elmúlt hetek során. Ez egyrészt azért mert  a leálló utasszállító járatok belly cargo kapacitása kiesett, másrészt pedig a védekezéshez szükséges eszközök legrövidebb és leggyorsabb szállítási formája a légi úton történő célbajuttatás. Jelenleg is több tonna védőeszköz szállítmány várakozik, hogy Budapestre érkezzen légi úton.

A budapesti reptér cargoforgalma az év első két hónapjában a korábbi év csökkenési tendenciáját felváltva szolid növekedésnek indult. Januárban 0,1, februárban 1,7 százalékos növekedést regisztráltak.

Különleges járatok érkeznek!

Most vasárnap az Ethiopian Airlines Boeing 777F óriás cargo gépe érkezik Budapestre Addisz Abebá-ból. A járat orvosi felszereléseket hoz a kínai Kanton városából. A gép várhatóan 17:15-kor érkezik meg a budapesti reptérre.

Április 5-én a Korean Air Cargo menetrendje szerint a meglévő Boeing 777F cargo járata mellett, egy Boeing 777-300ER típusú gépet is küld Budapestre áruszállító járatként. 

screenshot_2020-03-26_weekly_schedule_korean_air_cargo.png

A sort az Qatar Airways és az Emirates folytatja. A Qatar Airways Cargo az elmúlt időszakban üzemeltetett heti két járatát, heti háromra bővíti Doha és Budapest között egy új szombati járat beiktatásával (QR 8193). A járatokat a menetrend szerint továbbra is az Airbus A330F típusú gépek fogják repülni. 

Az Emirates közleménye szerint márciustól áprilisig összesen 9 járatot indít az légi áruszállításra specializálódott Emirates SkyCargo légitársaság színeiben Budapestre. E járatok főként elektronikai felszereléseket és a védekezéshez szükséges eszközöket szállítanak a fedélzetükön, továbbá pótolják a május végéig kieső Emirates járatok belly kapacitásának egy kis részét is. A következő SkyCargo járat a menetrend szerint jövő kedden érkezik meg Budapestre (EK9369 DWC-BUD 7:25-11:25 B777F).

-A közölt menetrendi adatokban bármikor előfordulhat változás!-

 

 

Új főporta épül a budapesti reptéren!

A Swietelsky és az Elektro Energy az építmény közúti kapcsolatát is kiépíti a közel 2,5 milliárd forintos beruházásban.

budprta.JPG

Ezen a területen épülhet fel az új porta, amelyhez a lenti dupla körforgalomtól épül ki közúti csatlakozás

A TED-en kihirdették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér legújabb fejlesztésére kiírt közbeszerzés eredményét. A Swietelsky Építő Kft. és az Elektro Energy Kft. a ferihegyi reptér új főportáját, valamint a kapcsolódó útcsatlakozást kivitelezi. A nettó 7 millió eurós (mintegy 2,48 milliárd forintos) beruházásban a nyertes konzorciumnak egyes engedélyezési eljárásokhoz kapcsolódó dokumentációk elkészítése is a feladata lesz.

A leendő épület két részből áll, az egyik része az eseti belépők kiadását biztosítja, míg a másik része az állandó belépőket. A projektben többek közt szociális helyiségek, raktárak, iroda, munkaterület és ügyféltér is kiépül.

A főporta épületét a vecsési kettős körforgalommal kötik össze, a meglévő belső szervizutat is hasznosítva. A beruházásban mintegy 2,5 kilométernyi utat fejlesztenek, eközben részben útfelújítást végeznek, részben új utakat hoznak létre.

Forrás: Magyar Építők

Alig pár ezer főre esett vissza az utasforgalom Budapesten!

A koronavírus okozta globális határzárak és reptérzárak, valamint sok légitársaság működésének ideiglenes leállítása rendkívüli mértékben megviseli a Budapest Airport utasforgalmát is, amelynek eséséről és a március közepén rögzített adatok állásáról érdekes ábrát közölt a Budapest Airport.

43 ezer utas helyett csupán alig 6 ezer fős utasszámot mutat a statisztika március 18-án a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi reptéren, ami óriási visszaesés az ilyenkor megszokott utasforgalomhoz képest. Az utasforgalom pedig a grafika szerint napról-napra esik a koronavírus terjedése ellen hozott korlátozó intézkedések, és az utazási kedv szinte nullára csökkenésének hatására. A budapesti reptér tervezett éves utasforgalmi növekedése már biztosan bedőlt, ahogy a világon szinte minden reptérnek. A tavalyi év 16,1 milliós forgalma után az idénre 17,3 millió körüli utasforgalmat jósoltak a szakemberek. Az idei év első két hónapja még biztatónak tűnt a fennálló helyzethez képest, mivel a forgalom 15 százalékkal volt magasabb a tavalyi év hasonló időszakához képest. Januárban 1.169.030 főt, és 16,2 százalékos növekedést, míg februárban kb. 1,1 millió főt és 14,5 százalékos növekedést regisztráltak.

fe_1200_0_utasszam_2020_march.png

Forrás: Budapest Airport

A budapesti reptér közlése szerint a koronavírus terjedésének kezdete óta több mint egymillió ülőhely kapacitás tűnt el a budapesti repülőtér menetrendjéből, és a továbbra is közlekedő alacsony számú járatok is akár 90%-kal kevesebb utast szállítanak, a tavalyi év hasonló időszakához képest. A világszerte – így hazánkban is - bevezetett kormányzati intézkedések hatására a repülőtér-üzemeltető a legtöbb utasszállító járat felfüggesztésével számol a következő napokban. A Budapest Airport arra számít, hogy az elkövetkező hetekben vagy akár hónapokban az utasforgalom alacsony szinten marad, vagy akár a nulla felé is közelíthet, az egyre több országban életbe lépő beutazási tilalom miatt.

fe_1200_0_utasszam_2020_march_v2.png

Forrás: Budapest Airport

Azt, hogy a csökkenés meddig fog tartani, és hol áll meg nem lehet előre megmondani, de azt sem, hogy eljut e vajon a forgalom a szinte 0-ás állapotra, és mennyire érinti majd a nyári csúcs még be nem indult szezonális és charter járatait. A budapesti repteret egyenlőre több a világban lévő nemzetközi repterekkel ellentétben nem zárták be és vélhetően nem is tervezik bezárni. Jelenleg a repülőtér a cargoforgalom fellendüléséből és a korlátozások miatt feleslegessé vált, letárolni kívánt gépek parkolásából számíthat biztos bevételre. A reptérnek válságkezelésben már van tapasztalata elég csak a Malév leállására gondolni, bár az a jelenlegi helyzethez képest nagyságrendileg kisebb válság volt. Az üzemeltető közlése szerint a korábbi évek sikeres gazdálkodásának, illetve az elmúlt napokban megtett válságkezelési intézkedéseknek köszönhetően a Budapest Airport helyzete stabil; a társaság egy több hónapig elhúzódó válságot is át tud vészelni, akár a személyforgalom átmeneti leállítása mellett is.

 

Hazatért Sanghajból a Wizz Air első védőfelszerelést szállító különjárata!

A Wizz Air szállította haza Sanghajból a magyar kormány által megrendelt egészségügyi védőfelszereléseket és koronavírus teszteket. A gép ma reggel a korai órákban landolt a ferihegyi betonon és állt be a Cargo City előterére. A jövőben további Wizz Air járatok is indulhatnak hasonló módon Kína felé. 

wizz_air_sanghaj_01.JPG

Fotó: Wizz Air/ Budapest Airport – Baranyi Róbert

A Wizz Air legújabb repülőgépével március 20-án szálltak fel azok a tapasztalt pilóták, akik hat országon át összesen 50 óra alatt több, mint kilencezer ezer kilométert megtéve érték el Sanghajt, hogy onnan csaknem 11 tonnányi  egészségügyi segédeszközt repítsenek Budapestre.

 A nem mindennapos út komoly felkészülést igényelt, hiszen a járatnak odafele Kazahsztán fővárosában Nur-Szultanban, visszafelé pedig az oroszországi Irkutszban és Nur-Szultanban kellett megállni tankolni. A hosszú út sikeres és biztonságos teljesítéséhez összesen 4 pilótára volt szükség. Mind a négyen egészen Sanghajig repültek, majd onnan a csaknem 11 tonna (85 m3) szállítmánnyal megrakott repülőgéppel március 23-án reggel sikeresen visszaérkeztek Budapestre. A légitársaság a legújabb és legmodernebb (Airbus A321neo) repülőgépével teljesítette ezt a különleges missziót, mert a repülőgép hatékonyságának köszönhetően 15%-kal kevesebb üzemanyagot használ fel, mint a régebbi típusok, így azonos mennyiségű üzemanyaggal, kisebb károsanyag kibocsátás mellett nagyobb a hatótávolsága.

wizz_air_sanghaj_03.JPG

Fotó: Wizz Air/ Budapest Airport – Baranyi Róbert

A jelenlegi tervek szerint Magyarország kormánya a Wizz Air közreműködésével a közeljövőben további repülőjáratokkal fog a koronavírus megfékezéséhez, illetve a betegek gyógyításához szükséges orvosi segédeszközöket Magyarországra szállítani.

32188569_d4acb6bcba3cefacc8f3a6f609c59fae_x.jpg

Fotó: Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Váradi József a Wizz Air vezérigazgatója elmonda: „Megtiszteltetés, hogy a magyar állam a Wizz Airt bízta meg, hogy a koronavírus járvány elleni hatékony hazai védekezéshez nélkülözhetetlen védőeszközöket és orvosi teszteket elhozza Kínából. Ilyen nehéz időkben mindent megteszünk, hogy a lehetőségeinkhez mérten hozzájáruljunk a járvány elleni minél hatékonyabb védekezéshez. Ezúton szeretném megköszönni minden kormányzati és államigazgatási munkatársnak, valamint kollégáimnak, akik részt vettek ebben a különleges misszióban, hogy ilyen gyorsan, minden akadályt leküzdve sikerült a szükséges engedélyeket megszerezni és hazahozni a szállítmányt.”

Perm és Budapest között indulhat közvetlen légi járat!

A járatindításhoz szükséges engedélyt már kiadták az Ural Airlines számára.

df078944f51d4ec05c034abd2116d0c5_900.jpg

Forrás: aviation24.be

Az Urál-hegység lábainál fekvő, Jekatyerinburghoz közel eső Perm városa és Budapest között indulhat hamarosan közvetlen légi járat - adta hírül az orosz Business Class oldala. A járatindításhoz szükséges engedélyt az orosz Szövetségi Légi Közlekedési Ügynökség már kiadta az Ural Airlines számára. A légitársaság az előzetes tervek szerint hetente háromszor fog repülni az útvonalon. Az új járatnak a foglalási rendszerben még nincs nyoma. Az Ural Airlines képviselője a járatindítással kapcsolatban elmondta, hogy jelenleg a járatok megnyitásának kérdése mérlegelés alatt van. "Még túl korai lenne a részletekről beszélni" - tette hozzá.

Perm repteréről az orosz légitársaság egyedüliként csupán csak Prága felé üzemeltet járatokat.

jekatyerinburgi székhelyű Ural Airlines tavaly decemberben jelent meg hosszabb szünet után újra Budapesten és indította el közvetlen járatát a moszkvai Zhukovsky és a magyar főváros repülőtere között hetente háromszor.

A Magyarország és Oroszország közötti légi kapcsolatok az elmúlt években fellendülő ágba kerültek. Jelenleg Budapestről Moszkva, Szentpétervár, és Kazany városa érhető el közvetlen légi járattal, míg a Budapest-Jekatyerinburg útvonalra továbbra is kihasználatlan légiközlekedési jogot hirdetett meg az idénre is az Innovációs és Technológiai Minisztérium. 

süti beállítások módosítása