Hét év után újra Budapesten az American Airlines!

Magyar utaskísérők a járatokon!

31960429_2236263073067342_8666096718778990592_n.jpgMajdnem hét év eltetével újra landolt American Airilnes repülőgép Ferihegyen most szombaton, a járat ünnepélyes köszöntőjére viszont csak ma került sor. Az elmúlt években nemcsak az Amerikai óriás arculata változott meg, hanem a korábban megszokott Boeing 767-es repülőgépek is átalakításon estek át, így most új külsővel, felújított Business Class és retrofit Turista osztállyal állnak forgalomba naponta a Budapest és Philadelphia közötti útvonalon egészen október 28-ig . A mostani Philadelphiai járat a legelső Chicagóhoz hasonlóan a repülőtér története során, hiszen az amerikai város és Budapest között még soha sem üzemelt menetrendszerinti légi járat.

Hosszú idő után újra Budapesten köszönthetjük a világ és Amerika legnagyobb légitársaságának számító American Airlines-t. A légitársaság neve nem ismeretlen a magyar piacon, hiszen közel hét évvel ezelőtt a Malévvel közösen indította el legelső budapesti járatát New York JFK repülőterére. Az akkori járat, mint a mostani is szezonálisan, a nyári menetrendi időszak végéig közlekedett, de még a vége előtt az American meghirdette a következő nyári szezonra vonatkozó menetrendjét, amit végül a Malév csődje és a vállalat körül kialakult csőd és gazdasági helyzet miatt végül visszavont, ezzel pedig pár hónapos üzemelést követően ki is vonult a magyar piacról közvetlen járataival.  Az utasok azonban nem estek el a légitársaság szolgáltatásaitól, hiszen a légitársaság legnagyobb budapesti partnere a British Airways továbbra is fenntartotta az American kódját a londoni járatain, sőt a mostani American járatra kikerült a British Airways kódja, de mellette ott van még a Finnair és az Iberia légitársaságé is, akik szintén a Oneworld légiszövetség oszlopos tagjai.

Az American akkori kivonulásával és a Malév csődjével végleg megszűntek a két ország közötti közvetlen légi járatok. Ezt követően a Budapest Airport mindent kezdhetett előröl szó szerint, hiszen nemzeti légitársaság hiányában és rossz gazdasági környezetben nehéz volt találni partnert a járatok üzemeltetésére. De jött 2017. a vízválasztó év, amikor is alig pár héttel a LOT budapesti amerikai járatainak bejelentését követően a nemzetközi fórumokon már téma volt az American jövő évi fejlesztési stratégiája, ahol a tervekhez közel álló szakemberek meg is osztották a légitársaság új 2018-ban induló járataik célállomásait, melyek között a magyar főváros is szerepelt. Ezt pár napra rá az American Airlines hivatalosan is bejelentette, miszerint ebben az évben nem a korábbi New York járatával tér vissza a magyar fővárosba, hanem egy teljesen új, és a Kelet-közép-európai régióban eddig kiszolgálatlan útvonallal, Philadelphiával, mely Chicago, és New York JFK mellett jelentős American HUB, ahonnan egy átszállással rengeteg Államokbeli nagyváros érhető el rövid idő alatt. És pont ez az, ami az American járatát különlegessé teszi, hiszen nem a mára már zsúfolt JFK, valamint Chicago útvonalon száll harcba az utasokért, így elkerüli a közvetlen versenyt a LOT-al, de mégis harcba száll a saját zászlaja alatt a Magyarország és az Egyesült Államok között repülő utasokért, akik száma igen magas. Nem véletlen volt több évig Európában Budapest neve az első helyen az amerikai légi járattal nem rendelkező városok listáján. De mindemellett a Budapest-New York útvonal a TOP10-es világranglistát is megjárta.

31960099_2236262806400702_7955400495965667328_n.jpg

Zászlós köszöntés - hét éve ugyan ide gurult be a korábbi repülőgép

A korábbi US Airways közpntból fontos American HUB lett!

A korábbi US Airways központnak számító Philadelphia repülőteréről 16 amerikai nagyváros érhető el egy átszállással a Budapest felől érkező utasok számára az American hálózatán keresztül. Philadelphia mára már fontos HUB-jává vált az amerikai légitársaság számára, hiszen az államok, valamint Közép-Amerika és a Karib-térség felé induló járataira sokkal egyszerűbben és a hosszas sorokat elkerülve, nyugodtabb körülmények között szállhatnak át és léphetnek be az országba az utasok, ahhoz képest mintha ezt a procedúrát a JFK repülőtéren tennék meg.

A Philadephia International kiemelt átszálló infrastruktúrával (gazdag reptéri bolt választék, étteremek, kávézók), rövid gurulási távolságokkal és négy, a repülőtér különböző részein található „Admirals Club” Business Osztályú váróval rendelkezik - melyet az American Business utasai térítésmentesen használhatnak.

De nem kell megijedni, hiszen Philadephia nem esik ki az amerikai térképről, hiszen New York, Baltimore és Washington városa is nagyon gyorsan elérhető autóval, valamint tömegközlekedéssel. A repülőtérről pedig alig 20 perc alatt a város központjában lehetünk a reptéri SEPTA transzfer vonatokkal, melyek a repülőtér minden terminálján megállnak, viszont a vonatokon jegyet csak is készpénzben tudunk venni!

A reptéri transzfer vonatokkal kapcsolatban itt érhetsz el további információkat!

Szezonális járat, bár elég jók a foglalási adatok!

Az American járata egészen október 28-ig, azaz csak a nyári menetrendi időszakban közlekedtet járatokat az útvonalon. Mivel a jövő évere vonatkozóan a társaság még nem közölte menetrendjét, így biztosra nem tudni vajon lesz-e és ha igen mikor indul újra 2019-ben a philadelphiai járat. Bár a napokban megjelent HVG cikk a júliusig történő szinte teljes kapacitás értékesítésről szól, azért biztos forrásból említhetem ennek nincs alapja. Annak viszont igen hogy a legforgalmasabb időszakban (júl-aug) igen szépen vannak töltve a gépek, amit várhatóan nagyobb részt az amerikai fél fog tölteni. Erre útal Olympia Colasante, az American Airlines philadelphiai reptérért felelős alelnökének nyilatkozata is, aki az MTI-nek elmondta: két évvel ezelőtt kezdték tervezni, előkészíteni a közvetlen járat megindítását, amelyre nagy volt az igény. Kiemelte Magyarország és ezen belül Budapest turisztikai vonzerejét, de hozzátette, arra is számítanak, hogy gyarapszik majd a Magyarországról Philadelphiába érkezők száma is.

A repülőgépek budapesti földi kiszolgálását a Celebi Ground Handling Hungary Kft. végzi.

31959412_2235672656459717_1992692545615822848_n.png

A Philapedphiai köszöntő torták Fénykép: Philadelphia International Airport

Az American Budapesttel egy időben Prágába is naponta közlekedő szezonális járatot indított, bár a prágai reptér erősen lobbizik egy újabb járat iránt is a légitársaságnál, melynek felülvizsgálata az elmúlt hónapokban ment végbe az American-nél. Így lehetséges, hogy jövőre már Chicago is szerepelhet a prágai repülőtér kínálatában American járattal kiszolgálva, hiszen jelenleg ezen útvonal rendelkezik a legnagyobb potenciális utas mennyiséggel.

A szokásos transzatlanti útakon bevált Boeing 767-es

Az American a korábban már budapesti járatain is bemutatkozott Boeing 767-300ER típusokkal fogja teljesíteni járatait, melyek összesen 209 ülőhellyel rendelkeznek. A Business osztályon 28, a Main Cabin Extra részen 21. míg a Turista osztályon 160 ülést kínálnak az utasoknak. A korábbi 767-esekhez képest a repülőgépen csak a Business osztály változott és esett át teljes mértékű felújításon. Ezen kívül a repülőgép festése változott csak meg a legújabb American arculatot képviselve sokak bánatára. Bár napjainkra egyre inkább zsugoródik a kiöregedő American 767-es flotta, emiatt akár már jövőre elképzelhető, hogy ha a járat beválik, akkor modernebb Boeing 787 Dreamliner vagy akár Airbus A330-as géppel jöjjön Budapestre a légitársaság.

A LOT-hoz hasonlóan az American is alkalmaz a budapesti járatain magyar nyelven is beszélő légiutaskísérőket, így segítve a könnyebb tájékozódáshoz az esetlegesen angolul nem beszélő utasokat.

Mit kínál az American az utasai számára a budapesti járatain?

A legjobban a Business utasok járahatnak, hiszen teljesen megujúlt és kényelmes, ággyá alakíthatő ülésekkel rendelkező üzleti osztályon utazhatnak 10 órán keresztül, míg a Turista osztályon vár a 90-es évek, de szó szerint. Az ülések huzata új, de a székek a régiek. Saját fedélzeti szórakoztató rendszer csak az üzleti osztályon érhető el, de ez is csak az utaskísérők által kiosztott Samsung tableteken keresztül, míg az Economyn marad az ülések feletti monitorok és a székekbe dugható füles. USB töltőket se keressünk ezen az osztályon. A repülőgép rendelkezik egy úgynevezett "Main Cabin Extra" résszel, ahol Economy ülések vannak, de sokkal nagyobb lábtérrel, döntési fokkal és elektoromos töltővel, persze felárral. A fedélzeten az American Airlines közlése szerint minden utasnak elérhető a Wi-Fi, bár a Seatguru oldalán ennek az ellenkezőjét állítják. A repülőgépek életkora se mai, hiszen a flottában még szolgálatot teljesítő 24 repülőgép átlag  életkora majdnem 20 év. A legidősebb gép 1993. márciusában, a legfiatalabb példány pedig 2003. augusztusában került a légitársasághoz.

Menetend (helyi idők)

PHL-BUD: 18:15-9:45(másnap) AA96   Utazási idő: 9 óra 30 perc

BUD-PHL: 11:35-16:05 AA97   Utazási idő: 10 óra 30 perc

Érkezik az American Cargo is Budapestre!

Az új American járat nem csak az utazók számára könnyítik meg a két ország közötti közlekedést, hanem a légáru-forgalomban is globális kapcsolatot teremtenek az American Airlines Cargo üzletágának köszönhetően. Így számtalan légi úton szállított áru érkezhet Egyesült Államok vagy azon túli területekről, valamint a magyarországi és a környező országok vállalatainak is lehetősége nyílik az American járataival termékeiket légi úton eljuttatni az USA nagyvárosaiba, vagy azon túl is.

Az American Airlines Cargo korábbi sajtóközleményéből kiderül, hogy a magyar piac számos lehetőséget kínál az autóipari, mérnöki és világítási termékek itthonról történő exportjára, valamint az USA északkeleti gyógyszergyárainak importjára is. Magyarország mellett Csehországból is hasonló termékek exportjára számít a légitársaság, mely Boeing 767-300ER típusú repülőgépeit fogja üzemeltetni a budapesti és a prágai útvonalon is. A repülőgépnek közel 114 köbméter kapacitása van egy útra. Az American Airlines új budapesti járata tovább növelheti a budapesti légiáru-forgalmat is, mely az elmúlt év során is számtalan rekordot megdöntött. 

„Az új philadelphiai járat nagyon fontos Magyarország nemzetközi gazdasági kapcsolatai számára, hiszen az Egyesült Államok vállalatai mostanra a második legnagyobb befektetői közösséget jelentik, az amerikai piac pedig – az Európai Unió országai után – a második legnagyobb felvevő piac a magyar exportőrök számára. Emiatt is rendkívül fontos a légi összeköttetés.” – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az American Airlines budapesti járatnyitó ünnepségén. Hozzátette, hogy a magyar kormány minden tőle telhető támogatást megad a Budapest Airportnak az újabb desztinációk elindítása érdekében – egyebek mellett újabb távol-keleti járatok elindításához is.

Budapest egy izgalmas új célállomás az American nemzetközi járathálózatában. Örülünk, hogy a transzatlanti járatok terén mostantól a magyar utasoknak is nagyobb választási és csatlakozási lehetőségeket tudunk kínálni” – mondta Richard Muise, az American Airlines európai és kanadai járataiért felelős forgalmi igazgatója. „Ha Philadelphia az úti céljuk, akkor felfedezhetik a „testvéri szeretet városának” történelmét, a kulturális és a vásárlási lehetőségeket is.”

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója üdvözölte ezt a fontos új járatot és a repülőtér legújabb légitársasági partnerét. A légikikötő útvonalhálózatának eme legújabb bővülése kapcsán Jost Lammers kijelentette: „Büszkeséggel tölt el, hogy az American Airlinest ismét Budapesten üdvözölhetjük. Ennek a légitársaságnak a visszatérése és a hosszú távú járataink fejlesztése érdekében végzett kemény munka eredménye.” Hozzátette: „Három közvetlen amerikai járat elindítása egy héten belül páratlan pillanat a Budapest Airport történetében. Mindez világosan bizonyítja, hogy Magyarország az üzleti és a szabadidős utasok számára egyaránt igen vonzó célpont. Egyúttal bizonyítéka annak, hogy a budapesti repülőtér Közép-Európa egyik leggyorsabban fejlődő légikikötője.”

Képgaléria a járatnyitó eseményről

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!