Nem tréfa! Visszatér Budapestre az American Airlines

screen-shot-2015-08-09-at-9_11_49-pm.pngNem várt "ászt" húzott elő a Budapest Airport a paklijából, hiszen senki sem gondolta volna, hogy a LOT korábban bejelentett két amerikai járatát követően, pont az American Airlines lesz az aki újra belevág egy budapesti járat üzemeltetésébe. Bár a héten az airlines.net fórum oldalára kikerült egy lista, mely tartalmazta Budapest nevét is, a bejelentés akkor is váratlan volt. A korábbi New York JFK helyett most a légitársaság Philadelphiát, a légitársaság másik fontos központját fogja Budapestre közlekedő szezonális járataival összekötni. Az American repülőgép útóljára 2011. októberében repült a magyar fővárosba. Most 2800 ülőhelyt dob be a magyar piacra az amerikai légicég.

Újabb fontos partner légitársaságot sikerült visszanyernie a budapesti légikikötőnek, hiszen több mint hat év után újra American Airlines festésű Boeing 767-300ER repülőgépek landolhatnak Ferihegyen. Bár az American neve korábban felmerült az egyik legfontosabb, és leginkább kiszolgálatlan New York-i útvonal újbóli üzemeltetőjeként, a légitársaság azonban nem futott újra neki az útvonalnak, pedig azt és a mostani új philadelphiai útvonal beindítását is jelentős kormányzati és szakmai lobbi előzte meg. Hogy miért nem? Nem lehet tudni, de furcsa véletlen, hogy pont a LOT új Budapestről induló amerikai járatait követően, hirtelen az amerikai óriáscég is érdekelté válik egy olyan útvonalon napi járatot indítani melynek potenciális utasforgalma olyan városok mögött van, mint Miami vagy Los Angeles. De hát akkor miért is? Az egyik válasz lehet: a verseny. Nem is kicsi. Míg az American az elmúlt években az európai HUB repülőterekre koncentrált, addig az Air Canada szabadidős leányvállalata a Rouge és a LOT növekvő transzatlanti járatainak köszönhetően Közép-Kelet európai jelenlétük megerősödött a piacon, így egyre több és több az Egyesült Államokba, vagy Kanadába tartó utast szívnak el a nagy amerikai légitársaságok elől. Jó példája ennek, hogy Budapesten a Rouge heti három járattal kezdett, jövő júliustól pedig már napi járattal fog közlekedni Budapestre. A LOT esetében pedig a lengyel légitársaság alig fél év alatt döntötte el, hogy belevág és elindítja Budapestről hosszútávú járatait, hiszen olyan mértékű piaci rés (potenciális amerikai utasok napi száma nagyobb Budapesten, mint Varsóban)  volt jelen ezeken az útvonalakon, ami miatt mindenképp megéri nekik.

2015-ben több, mint 16 ezer utazó érkezett Philadelphiából Svájcba, Cseh és Magyarországra. Ezen szám várhatóan és az új közvetlen járatnak köszönhetően több, mint 5%-al fog növekedni.

Prága és Velence is az új célállomások között

2018-int-changes_v6a-1.jpg

Fénykép: American Airlines

A budapesti járat bejelentésével egy időben az American további új szezonális járatokat jelentett be, mégpedig Philadelphia és Prága között, valamint Chicago és Velence között. Az American Budapesthez hasonlóan Chicagóba is 767-es, míg Velencébe legújabb 787-es repülőgépeivel fog repülni a 2018. október 27-ig.

Sajnos nem a legmodernebb repülőgépek fogják repülni az útvonalat

A korábbi New York-i járathoz hasonlóan ezen járatokat is a 90-es és a 2000-es években zászlóshajónak számító, mára már kicsit kórosabb Boeing 767-300ER típusú repülőgépek fogják repülni. Az Airlinesfleet információs oldala szerint e típusból jelenleg 30 darab teljesít aktív szolgálatot a légitársaságnál. A legidősebb példányt 1992-ben, míg a legfiatalabbat 2003-ban gyártották. Azóta ezen repülőgépek Business osztálya esett át nagyobb átalakításon és modernizáción, a másik kettő osztály azonban valahogy megragadt a 90-es évek színvonalán. Emiatt aki a fedélzeti IFE monitorokat keresné ezeken a gépeken az jobb ha most tudja, hogy a Rouge-hoz hasonlóan nincsenek, hiszen központi monitorokon és az ülésekben lévő fülhallgató csatlakozókon keresztül nézhetjük és hallhatjuk az út során vetített filmeket. Míg a Rouge-nál van egy úgynevezett fedélzeti stream szolgáltatás, melyen telefonunk vagy tabletünkre telepített alkalmazás segítségével tartalmakhoz férhetünk hozzá ingyen, addig ez az American-nél nincs. Így egy kicsit nehéz kibírni egy ilyen közel 9 órás utat. Mindemellett az AA ezen járatain a turista osztályon nincs USB csatlakozó sem.

aa-american-767-300-business-class-cabin-from-front-830x553.jpg

A teljes egészében modernizált Business Class Fénykép: thepointsguy.com

A repülőgépek fedélzetén a business osztályon utazók 28 darab, fekvő helyzetbe dönthető, a folyosóról megközelíthető, egy-kettő-egy elrendezésű ülés előnyeit élvezhetik, illetve az ülésbe épített fedélzeti szórakoztató rendszer hiányában ezen utasok egy-egy Samsung Galaxy táblagépet kapnak, amelyen a legújabb filmek, legsikeresebb TV programok, játékok, zenék és részletek találhatók a legkeresettebb könyvekből. Az business osztályon utazó ügyfelek az American Airlines kibővített nemzetközi prémium fedélzeti ételeit is élvezhetik, amelyeket Mark Sargeant, brit Michelin-csillagos szakács és Maneet Chauhan a világhírű szakács, közösen tervezett. A fő utastér 21 darab ún. Main Cabin Extra üléssel is fel van szerelve, ezek akár 18 cm-rel is hátrébb dönthetők. Mindemellett a turista osztályon 160 darab ülés található.

aa-american-767-300-economy-ife-830x553.jpg

Vissza a 90-es évekbe Fénykép: thepointsguy.com

Ha a fedélzetről szeretnél bővebb galériát megnézni és beszámolót olvasni akkor azt itt megteheted (angol nyelvű)

A LOT-al szinte egy időben startol el az új járat - rengeteg átszállási lehetőséget rejt magában

A lengyelek május 3-án indítják New York JFK járatukat, az American pedig május 4-én a philadelphiai járatát. Ezt követően május 5-én indul a LOT Chicagó-i járata is.

Menetrend (helyi idők)   

BUD-PHL                                   PHL-BUD

Indulás: BUD, délelőtt 11:35         Indulás: PHL, délután 18:25

Érkezés: PHL, délután 16:00        Érkezés: BUD, délelőtt 9:35 (másnap)   

A járatokra jegyeket még nem lehet vásárolni. A foglalási rendszert várhatóan augusztus 19-én nyitják meg.

Talán az egyik, ha nem a legnagyobb előnye az új AA járatnak, hogy köszönhetően a Philadelphiai központnak rengeteg tovább utast tud a célállomásához eljuttatni az Egyesült Államokon belül és azon kívül is. Olyan városok lesznek egy rövid átszállással megközelíthetőek Budapestről, mint Dallas,Charlotte, San Diego, Kansas City, Miami, Seattle, Orlando, Los Angeles.... A repülőtér közel 160 amerikai, kanadai, karib-szigeteki és latin-amerikai célállomás felé biztosít csatlakozást az utasoknak. Az American Airlines négy ún. Admirals Club váróteremmel rendelkezik Philadelphia Nemzetközi Repülőterén, melyet a légitársaság és a Oneworld szövetség törzsutasai is használhatnak.

A repülőtér korábban a USAirways központja volt, mígnem 2015-ben a társaság végelegesen beolvadt az American-be.

„Az új budapesti járatunk elindítása is jól példázza az American Airlines elkötelezettségét a nemzetközi hálózat bővítésére és európai jelenlétének fokozása mellett.” - mondta Jim Butler, a Nemzetközi és Szállítmányozási Szolgáltatások vezető igazgatóhelyettese. „Philadelphia a legnagyobb központunk az Egyesült Államok észak-keleti részén, és rengeteg csatlakozási lehetőséget nyújtunk a magyaroknak az Észak-Amerikába és a Karib-szigetekre történő utazások esetén.”

Az új fejlesztési program teljes megújulást ígér

Az American Airlines jelenleg éppen egy 3 milliárd dolláros fejlesztési program megvalósításán dolgozik, amelynek célja, hogy utasainak magas színvonalú utazási élményt nyújtson világszerte. Ezek közé a befektetések tartoznak a fekvő helyzetbe dönthető utasülések, a nemzetközi WiFi szolgáltatás, a szélesebb körű fedélzeti szórakoztató rendszer és a fedélzeti elektromos csatlakozók. Az American Airlines világszerte modern tervezésű repülőtéri várókat hoz létre, beleértve Philadelphiát is; a repülőgépek fedélzetén pedig ingyenes egészséges ételeket, koktélokat és még sok más egyéb szolgáltatást kínál az utasoknak.

Egyszerre három szélestörzsű repülőgép fog parkolni a 2B terminálon a legforgalmasabb nyári időszakban

1d_6133_copy.jpg

Az első budapesti járat a Skycourt nyitása idején jött, a mostani az új móló átadásával majdnem egy időben fog érkezni Fénykép: Budapest Airport

Sőt ha csúszik a menetrend akkor több is. De jelenleg így néz ki a menetrendszerinti, utasos nagygépes járatok Budapesten való tartózkodása.

AA: 9:35 - 11:35
LO: 8:50/8:55 - 11:35/11:55 - New York/Chicago

AC: 10:00 - 12:00
EK: 12:45 - 16:00

+ hetente 4x Air China Peking esténként

Nagyszerű időszak ez most a Budapest Airport életében, hiszen Philadelphia már a harmadik amerikai járat amelynek jövő nyári elindulását bejelenthetjük, New York (JFK) és Chicago O’Hare repülőtere mellett.” – jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Hatévi szünet után igazán örömteli pillanat, hogy az American Airlines visszatérését ünnepelhetjük. Úgy gondolom, hogy mindez egyúttal elismerése Budapest fejlődésének, aminek köszönhetően a mi légikikötőnk lett a térség legdinamikusabban fejlődő repülőtere. Az újabb amerikai járat elindítása egyben a Budapest Airport és Külgazdasági és Külügyminisztérium szoros együttműködésének is köszönhető, hiszen közösen képviseljük Magyarországot a légiközlekedési- és diplomáciai fórumokon, közösen népszerűsítjük Magyarországot, mint az üzleti- és szabadidős turizmus vonzó célállomását.”

Borító: thriftytraveler.com

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!