Már lehet pályázni a nyugat-balkáni légi útvonalak üzemeltetésére!
Mint ismeretes a Magyar Kormány újraindítaná a légi közlekedést, azon balkáni útvonalakon, melyek a Malév leállását követően kiszolgálatlanok maradtak a budapesti légikikötőből, és ehhez kész támogatást is nyújtani a pályázatra jelentkező légitársaságok számára, bizonyos feltételekhez kötve. Sikeres pályázat esetén, már idén újraindulhat a közlekedés több útvonalon is- írta a Világgazdaság.
Május második felében derülhet ki, hogy mennyire kelti fel a légitársaságok érdeklődését az a pályázat, amelynek keretében a kormány újraindítaná a közlekedést több nyugat-balkáni légi útvonalon. Ha sikeres a pályázat, akkor még idén szállhatnának is gépek Budapestről például Tiranába vagy Koszovó, Montenegró, Macedónia fővárosába. Korábban a kormányzat a Budapest–Szófia járatot is „piacra dobta” volna, de időközben a Wizz Air jelezte, hogy november 1-jétől ezen az útvonalon járatot kíván indítani, emiatt ezen útvonalra visszavonta a támogatását a Kormány, és helyette felvette Szarajevó városát a támogatni kívánt útvonalak közé.
Az Európai Unió hivatalos közbeszerzési lapjában (a TED-ben) megjelenő felhívás szerint a légitársaságoknak mostantól harminc napjuk lesz arra, hogy benyújtsák ajánlatukat. Ekkor derülhet tehát ki, hogy hány útvonalért hányan szállnak versenybe. Ez azért fontos, mert az állam részben ennek függvényében támogatná a járatok üzemeltetését. A nyertes légi fuvarozókkal a tervek szerint még a nyáron megköttethetnék a négyéves időtartamra szóló koncessziós szerződéseket.
Piaci szereplők sok esetben a Wizz Air befutására számítanak a nyugat-balkáni útvonalakon is. Miután az említett országok és Magyarország között van érvényes légügyi egyezmény, adminisztrációs eljárások nem nagyon hátráltatnák a járatok indítását. Azok leginkább annak függvényei, hogy az adott reptereken, illetve a légtérben van-e kapacitás abban az időpontban, amikor a társaság repülni akar. A szakértők szerint ez általában minden viszonylatban adott. Így tehát a cégeknek körülbelül féléves felkészülési időre lenne szükségük a járatok indításához, vagyis azoknak, akik ebbe a térségbe szeretnének közvetlenül légi úton eljutni, legfeljebb az év végéig kellene várniuk.
A győztesek – akik monopolhelyzetben szolgálhatják ki az érintett útvonalakat – igényt tarthatnak egyfajta kompenzációra is, amely azonban kizárólag az érintett útvonalakon elszenvedett üzemeltetési veszteségek ellentételezésére és ésszerű profit biztosítására szolgálhat.
Friss hírek, érdekes videók és információk a BUDflyer Facebook oldalán is! Likeold és oszd meg másokkal is!
Forrás: világgazdaság
Fotó: blog.joinencore.com