BUD flyer

Közös IATA-BUD konferencia zajlott Budapesten!

Budapesten rendezték meg elsőként a cargo ellátási lánc szakembereit összehozó, Air Cargo Day Hungary elnevezésű konferenciát. A közép-kelet európai régióból több, mint 100 logisztikai szakember vett részt a nemzetközi szakmai napon, amelyen a légiszállítási szektor aktuális kérdéseit, különösen pedig az iparág digitalizációjának hatásait vitatták meg.

bud_cargo_conf-5.jpg

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. Terminálja adott otthont az elsőként megrendezett Air Cargo Day Hungary konferenciának. A rendezvény szervezője a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) és a Budapest Airport volt. A szakmai napon az iparág minden szereplője – a hatóságoktól kezdve a fuvarozókon és a légitársaságokon keresztül a földi kiszolgáló cégekig – részt vett, hogy panelbeszélgetések keretében vitassák meg a szakma legfontosabb aktualitásait.

A konferencián olyan fontos kérdéseket jártak körül a résztvevők, mint az iparág digitalizációjának lehetőségei és a technológiai újítások hatása a cargo-üzletágra. Ez utóbbit az is alátámasztja, hogy légi teheráruszállítás esetén az átlagos szállítási idő hat nap, de ennek az időnek mintegy negyedét a határellenőrzések és a különböző bürokratikus folyamatok adják, épp ezért szükséges az olyan újítások bevezetése, amelyek ezeket a folyamatokat felgyorsíthatják és átláthatóbbá teszik.

Anca Apahidean, a IATA kelet-európai régiójának vezetője megnyitó beszédében kiemelte: „A nemzetközi áruszállítás egyharmada immár légi úton történik, a cargo szektor pedig összesen mintegy 65 millió munkahelyet támogat a világban. Ahhoz azonban, hogy az iparág meg tudja őrizni versenyképességét, a digitalizáció mellett a teheráru feldolgozás automatizálását is meg kell kezdeni, a légi teheráruszállítás folyamatai ugyanis az elmúlt húsz évben nem változtak.”

„Erős logisztikai közösségi háttér és hatékony együttműködés nélkül a Budapest Airport számára elképzelhetetlen lenne a növekedés. Ehhez a partnereink mellett a magyar kormány és a hatóságok támogatása is elengedhetetlen volt.” – mondta a megnyitón Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. A vezérigazgató azt is kiemelte, hogy habár a régióban a kezelt légi teheráru mennyisége csökkent, a magyar GDP 5 százalékot meghaladó emelkedése, valamint az autó- és gyógyszeripar növekedése bizakodásra ad okot. A Budapest Airportnál a kezelt áru mennyisége az év végére várhatóan eléri a 150 ezer tonnát, ami jól mutatja azt is, hogy a további növekedéshez szükség van az év végére elkészülő BUD Cargo City névre keresztelt logisztikai bázisra.

Veron Zsolt, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyeleti főosztályának vezetője azt hangsúlyozta, hogy a Budapest Airport a régió egyik legjelentősebb és legerősebb áruszállítási központja lehet, és ebben a repülőtér vezetésének fontos szerepe van. „A kormány feladata az, hogy kiszámítható környezetet teremtsen a befektetésekhez, és egyszerűsítse az egyes folyamatokat.” – mondta a főosztályvezető. Hozzátette: „A Budapest Airport ugyanakkor lassan eléri áruszállítási kapacitásainak felső határát, ezért a már bejelentett fejlesztéseken túl újabb beruházásokra is szükség van.

A konferencia zárásaképp a résztvevők meglátogatták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren épülő BUD Cargo City-t, amely a Budapest Airport 15 milliárd forintos saját finanszírozásból (kb. 46 millió forint) megvalósuló logisztikai bázisa. Az év végére elkészülő létesítmény lehetőséget biztosít majd a légi teheráruszállítással foglalkozó cégek számára a hatékonyabb együttműködésre. A légi teheráru szállítás mintegy 2000 embernek ad munkát közvetlenül a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, míg további 10 000 logisztikai munkahelyet jelent a repülőtér vonzáskörzetében.

Fénykép: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

Boeing Dreamliner szimulátort hozott Budapestre a LOT!

A sajtó és az idegenforgalmi szakemberek után szerdán a nagyközönség előtt is bemutatkozik a LOT lengyel légitársaság korszerű Boeing B787 Dreamliner típusú repülőgépének szimulátora. Ez egy olyan földi eszköz, amelyen a pilóták teljesen élethű körülmények között gyakorolhatják a kritikus repülési helyzetek megoldását – ezzel is növelve a repülés biztonságát.

dreamliner_szimulator_1_1.JPG

Az első, kezdetleges szimulátorok már a második világháború idején megjelentek a katonai repülésben, de elterjedésüket elsősorban a számítógépek tömeges megjelenésének köszönhetik. A szimulátor valójában egy földi telepítésű, teljesen élethű pilótakabint jelent, amiben a leendő pilótákat képzik, illetve amikben az aktív pilótáknak félévente vizsgázniuk kötelező. A szimulátorok elterjedésével jelentős összegeket tudnak megtakarítani a légitársaságok, hiszen a számítógépes földi szimulátor működésének egy órája töredéke a valós repülésének és kevésbé terheli a környezetet. A legkorszerűbb szimulátorok hidraulikus lábakon álló, mozgatható, több millió dolláros berendezések, amelyek még a repülőgép rezgéseit és bizonyos határok között a terheléseket is képesek utánozni.

A LOT lengyel légitársaság most legkorszerűbb gépének, a Boeing B787 Dreamlinernek a szimulátorát hozta el Budapestre, amit amerikai és magyar szakemberek mutatnak be az érdeklődőknek. A LOT lengyel légitársaság modern Dreamlinere jelenleg hetente hat alkalommal szállítja az utasokat Budapestről New Yorkba (4 nap) és Chicagóba (2 nap). A Budapestre elhozott szimulátor három hatalmas színes monitorra vetíti ki a repülőgép körüli „tájat”, amit a számítógép grafikus meghajtója állít elő. A műszerfal és annak színes kijelzői pedig teljes egészében megegyeznek a Boeing 787-es valódi műszereivel és úgy is reagálnak. A légiközlekedésben dolgozó pilótáknak egyébként hathavonta kötelező szimulátoron vizsgázniuk a legnehezebb repülési helyzetek megoldásából, köztük viharos, esős időben történő leszállástól kezdve egészen addig, hogy miként kell leszállni egy működő hajtóművel. Mindez a repülés biztonságának a növelését szolgálja.

A Budapestről induló new yorki és chicagói LOT-járatokon részben magyaros fedélzeti kiszolgálásra is számíthatnak az utasok: a fedélzeti szórakoztató rendszerben vannak magyarra szinkronizált filmek és egyéb lehetőségek is, hagyományos magyar menüt szolgálnak fel a járat valamennyi osztályán, magyar nyelvű sajtótermékeket is lehet kapni a fedélzeten. A LOT Prémium Economy és Business osztályán pedig kiváló borkínálatból lehet válogatni. A járatok többségén mindig találni magyar anyanyelvű személyzetet is.

A Boeing B787 Dreamlinerek jelenleg a legkorszerűbb repülőgépek a légiközlekedésben. A gép teljes tömegének 50 %-át teszik ki a szuperkönnyű szénszálas erősítésű műanyagok, ez a gép sárkányszerkezeti elemeinek a 80 %-át jelenti. Az ún. kompozit anyagok lényegesen könnyebbek mégis ellenállóbbak, mint a hagyományos dúralumínium, aminek köszönhetően a B787-es könnyebb, alacsonyabb a fogyasztása és távolabbra képes repülni, mint hasonló kategóriájú versenytársai. A nagyméretű ablakoknak és tágas kabin belső terének köszönhetően a repülés fizikai élménye is sokkal kellemesebb az utasok számára, mint más repülőgépeken. A Dreamliner változtatható LED-világításának és elektronikusan elsötétíthető ablakainak köszönhetően a nagytávolságú repülés kevésbé fárasztó az utasoknak, kisebb a jet-lag. A kompozit építésű trörzsnek köszönhetően a Dreamlineren nagyobb belső légnyomás alakítható ki, ezzel együtt pontosabban beállítható a levegő páratartalma és hőmérséklete. Ezek a tényezők teszik piacvezetővé a Boeing Dremalinert szerte a világban. A LOT lengyel légitársaság jelenleg 14 darab Boeing B787-8 illetve 787-9 típusú gépet üzemeltet és az év végétől egy újabb Dreamliner csatlakozik a Varsóból és Budapestről üzemeltetett flottához.

es_belulrol.JPG

Ilyen pedig egy valódi Dreamliner cockpit

„Nagyon fontosnak tarjuk, hogy a LOT lengyel légitársaság elhozta Budapestre a Dreamliner szimulátort, amivel megismerkedhettek a magyar idegenforgalmi szakemberek és a sajtó képviselői is.” jelentette ki Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója. Hozzátette: ”A Boeing 787-es Dreamliner az egyik legkényelmesebb és a legtakarékosabb hosszútávú utasszállító repülőgép a piacon. Büszkék vagyunk rá, hogy ilyen repülőgép közlekedik Budapestről New Yorkba és Chicagóba. A szimulátoron keresztül betekintést nyerhetünk abba, hogy micsoda hatalmas erőfeszítéseket tesznek a légitársaságok és pilótáik a légiközlekedés biztonságáért.”

„Örömmel hoztuk el ezt a berendezést a budapesti bemutatóra, hiszen számunkra kiemelt jelentősége van a magyar piacnak. A LOT lengyel légitársaság úgy tekint a magyar fővárosra, mint Varsó utáni második legjelentősebb gyűjtő-elosztó repülőterére.” – hangsúlyozta Adrian Kubicki, a LOT lengyel légitársaság kommunikációs igazgatója. Azt is elmondta, hogy a LOT folytatja a magyar légiközlekedési szakemberek toborzását, hiszen már eddig is vannak magyar pilótáik és közel 80 főnyi stewardess dolgozik a LOT-gépek fedélzetén szerte a világon és további bővítést tervez a lengyel légitársaság. Kubicki a megnyitón elmondott köszöntőjében újabb járatok bejelentését vetítette előre, azonban a sajtónak ezekről bővebben nem nyilatkozott. Mint az korábbi információk alapján ismert a LOT-nál jelenleg három új útvonal (Szöul, Prága, Szófia) bejelentése várható még ebben az évben.

Fényképek: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

 

Átlépte a 200 milliót a Wizz Air utasforgalma

Az idén 15 éves Wizz Air jelentős mérföldkövet ért az elmúlt hetekben azzal, hogy immár a 200 milliomodik utasát is üdvözölhette a fedélzetén.

wizz15_200millio_katowice_3.jpg

A Wizz Air első járata 2004. május 19-én szállt fel Katowicéből London Luton úti céllal. A légitársaság flottája mára 112 Airbus repülőgépet számlál, köztük a legmodernebb technológiát képviselő A321neo-t, amely a Pratt & Whitney hajtóművének köszönhetően a világ leghatékonyabb egyfolyosós kabinnal rendelkező repülőgépe. A típus kiemelkedő üzemanyag-hatékonyságának és 239 kényelmes ülésének köszönhetően az A321neóval repülő utasok nemcsak a Wizz Air alacsony viteldíjait használhatják ki, de abban is biztosak lehetnek, hogy a lehető legkisebb mértékben terhelik meg a környezetet.

Az elmúlt 15 év sikerei mellett a Wizz Air számos eredményre lehetett büszke az elmúlt 12 hónapban is. A vállalat a bécsi nemzetközi repülőtéren nyitott új bázisával felpezsdítette az osztrák légiközlekedési piacot. Az Egyesült Királyságban megalapították a Wizz Air UK leányvállalatot, amely rövidesen 11 vadonatúj Airbus A320 és A321 repülőgépet üzemeltet majd. A flotta fogadta századik, egyedi festéssel érkező repülőgépét, és Budapesten megnyitotta kapuit a Wizz Air Training Centre, a 30 millió eurós befektetéssel felépített modern oktatási központ. Krakkóban megnyílt a legújabb lengyelországi bázis, a folyamatosan bővülő Wizz Air flottába pedig megérkezett az első két új generációs A321neo repülőgép, amelyből összesen 256 darabot rendelt a vállalat.

A WIZZ 2015 októberében érte el a 100 millió szállított utas mérföldkövet, és alig négy évre volt szüksége, hogy megduplázza ezt az utasszámot. Tizenöt éves születésnapjára már 200 millió utas bizalmát és hűségét érdemelte ki Wizz Air. Ezt a mérföldkövet a légitársaság utasaival is megünnepelte: a hétfői Kijev–Katowice járaton utazókat 200 eurós utalvánnyal és ünnepséggel várták a Wizz Air és a katowicei nemzetközi repülőtér munkatársai.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta: „Az első járatunk 2004-ben Lengyelországból az Egyesült Királyságba tartott, és ma, 15 évvel később, azt ünnepelhetjük, hogy 200 millió utas választotta légitársaságunkat 44 ország 146 repülőteréről. Elsősorban munkatársainknak köszönhető, hogy elértük ezt a mérföldkövet, de négy további tényező is kulcsszerepet játszott abban, hogy a WIZZ sikeresen megkülönböztette magát a versenytársaitól, és páratlan stratégiai pozíciót szerzett az európai piacon. Egyedülálló ultradiszkont üzleti modellünknek köszönhetően vállalatunk a legalacsonyabb költségszinten működik az iparágban, és Európa egyik legértékesebb légitársasága. A Közép-Kelet-Európában betöltött vezető szerepünk és a régió iránti kiemelt figyelmünk lehetővé tette, hogy betörjünk egy kevésbé fejlett piacra, ahol azt a küldetést tűztük ki, hogy minél több ember számára tegyük elérhetővé a repülést – ahelyett, hogy más légitársaságok utasaiért versenyeztünk volna. Több mint kétszázötven Airbus A321neora leadott rendelésállományunk felbecsülhetetlen érték, mivel az egy utasra jutó legalacsonyabb egységköltségével és ökolábnyomával a típus új korszakot nyitott a légiközlekedésben, miközben zajterhelése és nitrogén-oxid-kibocsátása is alacsonyabb elődeinél. Végül, de nem utolsósorban, több mint 50 nemzet tagjaiból álló szervezetünk és vezetői csapatunk sokszínű kulturális hátterének köszönhetően valóban globális szemmel látja a világot, kiegyensúlyozott döntéseket hoz és gyorsan tud alkalmazkodni a változó körülményekhez. Szeretnék köszönetet mondani utasainknak, partnereinknek és természetesen a teljes WIZZ csapatnak az elmúlt 15 év bizalmáért, támogatásáért és biztos vagyok benne, hogy még ennél is izgalmasabb 15 év áll előttünk.

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

 

2019\05\14 Bbalint 1 komment

Újabb ablakokat szigetel a zaj ellen a Budapest Airport!

A Budapest Airport tovább folytatja ablakszigetelési programját a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében élő lakosság zajterhelésének csökkentése érdekében. Az újra meghirdetett ablakszigetelési akció az ún. zajgátló védőövezetben található ingatlanok lakóit érinti.

20306060_fe0704982a8cab5417d2050e7534557e_wm.jpg

A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környezetében még 2016. februárjában jelölték ki a zajgátló védőövezetet, aminek a határait nemzetközi mérési normák alapján állapították meg – tekintettel a következő tíz évben várható légiforgalom alakulására. A Budapest Airport azonban ennél már jóval korábban és önkéntes alapon megkezdte az érintett lakóingatlanokban a lakossági ablakszigetelési programot, ami elsősorban a főváros XVII. és XVIII. kerületének egy részét, Üllő és Vecsés bizonyos körzeteit érintette, eddig mintegy 500 jelentkező bevonásával, összesen csaknem 180 millió forint összegben.

Az ablakszigetelési programot most újra meghirdeti a Budapest Airport a hozzávetőlegesen 1000 ingatlant érintő területen. A programban történő részvételhez mindössze arra van szükség, hogy a lakóházak tulajdonosai ezt hivatalosan is jelezzék. Az érintett körzetek lakóit a repülőtér üzemeltetője hamarosan levélben is értesíti. Az ablakszigetelési programban a házak lakó- és pihenőhelyiségeinek nyílászáróira olyan 6 mm vastagságú plusz üvegtáblát helyeznek fel, ami akár 10-12 decibellel csökkentheti a külső zajokat. A pótlólagos ablakszigetelés költségeit a kijelölt övezetekben teljes egészében a Budapest Airport állja. A módszer előnye, hogy nem jár bontással és szeméttel az ingatlan tulajdonosok számára és viszonylag gyorsan elkészül. A passzív akusztikai védelem további előnye, hogy a plusz üvegtáblának köszönhetően tovább növekszik a hőszigetelés is, ami jótékonyan hat a házak téli fűtésszámlájára. Emellett - bizonyos esetekben - a repülőtér a teljes ablakcserét is támogatja.

Az ablakok szigetelésére az elmúlt évek tapasztalatai alapján ingatlanonként átlagosan mintegy 400 ezer forintot fordított a repülőtér üzemeltetője. A teljes ablakszigetelési programot a Budapest Airport Szomszédjaiért Alapítvány végzi, a program részleteivel kapcsolatban a kornyezetvedelem@bud.hu e-mail címen vagy a 06-80-203-820-as ingyenesen hívható telefonszámon lehet érdeklődni.

Fénykép: Index

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

2019\05\08 Bbalint 1 komment

Visszatér Budapestre az Air Serbia!

Végül nem fapados légitársaság nyerte meg a szerbiai Nis repülőtere által tizenkettő államilag támogatott útvonalra kiírt pályázatot, hanem az Air Serbia, így a 2015. októberében bezárt belgrádi járata után újra visszatér Budapestre a szerb nemzeti légitársaság, legalább öt évre. 

5983902-photo-1455585.jpg

Júniustól újra lesz budapesti járata az Air Serbia-nak. A szerb nemzeti légitársaság azonban nem a korábban bezárt belgrádi útvonalát nyitja újra, hanem Nis városából kiépített bázisról fog hetente két járatot indítani a magyar fővárosba idén júliustól. A járatnyitás annak köszönhető, hogy az Air Serbia volt az egyetlen légitársaság, amely a Nis repülőtere által meghirdetett és az államilag 5 millió euróval támogatott pályázaton elindult.

Az Ex-Yu Aviaton értesülései szerint más fuvarozók is érdeklődtek a lehetőség iránt, ám végül ők nem pályáztak. Ezen érdeklődők közé tartozhatott a Wizz Air és a Ryanair is. A pályázati kiírás előírta, hogy a járatokat egész évben üzemeltetni szükséges, minimum heti két frekvenciával. Ez alól Tivat városa élvezett kivételt, ahová csak a nyári időszakban fognak hetente háromszor repülni az Air Serbia gépek. A megállapodás feltétele volt továbbá, hogy a Nis repülőtéren köteles a légitársaság legalább 1 darab 125 férőhelyes repülőgépet állomásoztatni és a támogatásért cserében a járatokat 5 évig üzemeltetni.

Az Air Serbia flottában jelenleg 3 típus felelne meg az előírt ülőhelyszám kritériumnak- az Airbus A319 (144 ülőhely) és A320-as (174 ülőhely) gépek, valamint a charter járatokra használt Aviolet Boeing 737-300-as (144 ülőhely) típusú repülőgépek.

A tervezett járatok menetrendje egyelőre még nem ismert, de várhatóan a szerződés véglegesítését követően hamarosan nyilvánosságra kerül. Azonban érdekes felvetni azt a tényt, mi vezetett ahhoz, hogy a döntéshozók Budapest, egy légvonalban alig több, mint 500 kilométerre lévő várost is előírták útvonalként a pályázatban. Vajon készül egy LOT code-share ezen az útvonalon? - írja hozzászólásában egy kommentelő az EX-YU oldalán. Ez azért nem lenne meglepő, hiszen az Air Serbia jelenlegi partnerségben áll a lengyelekkel, így a jövőben akár ezen járat is ráhordó szerepet kaphat LOT már meglévő és a későbbiekben induló budapesti járataira, hiszen ponint-to-point utasszám nem akkora ezen az útvonalon, ami még a támogatáshoz képest is gazdaságos üzemeltetést vonna maga után. 

Nem ismeretlen vendég Budapesten az Air Serbia!

Az Air Serbia és a korábbi jogelődje a JAT Airways már üzemeltetett korábban is menetrendszerinti járatokat Budapestre a szerb fővárosból. Az Air Serbia legútóbb 2014 márciusa és 2015 október vége között próbálkozott napi szinten közlekedő ATR típusú géppel kiszolgált járattal, ám az alacsony töltöttség miatt a megszűnés sorsára jutott. Azóta a két város között csupán heti két közvetlen járat áll fenn, melyeket a Fehérorosz Belavia légitársaság repül.

Fénykép/Forrás: EX-YU Aviation

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

 

Retúrjegyet váltott a felbecsülhetetlen értékű, 2000 éves utas az Emirates gépére!

Igazi kulturális szenzációnak számított, amikor Pakisztánból, a Peshawar Múzeumból megérkezett a svájci Rietberg Múzeumba a több mint 2000 éves Buddha-szobor, amely most először vehetett részt külföldi kiállításon. A több mint másfél tonnás műalkotás az 5400 kilométeres utat az Emirates SkyCargo repülőgépén, különleges biztonsági intézkedések mellett tette meg, és már épen és épségben vissza is érkezett pakisztáni „otthonába”.

emirates_skycargo_buddha.jpg

A Rietberg Múzeum „Következő megálló a Nirvana – A buddhizmus megközelítései” című tárlatában kapott helyet az ősi Gandhara Buddha szobor, melyet a pakisztáni Peshawar Múzeum adott kölcsön a kiállításhoz. Ez volt az első alkalom, hogy az 1700 kilós és 2 méter magas műalkotás külföldre utazott.

emirates_skycargo_buddha2.jpg

Egy ilyen értékes és monumentális műtárgy csomagolása, mozgatása és szállítása gépet és embert próbáló feladat volt. A 2000 éves szobor légiszállításával az Emirates SkyCargo-t bízták meg, amely gondosan megtervezte a küldetés minden egyes lépését. A nagyértékű csomagok szállítására külön szabályrendszert alkalmaz az Emirates SkyCargo. Ennek egyik eleme, hogy a szállítmányt speciális, biztonsági fémkonténerekben lehet csak utaztatni. A Buddha-szobor azonban nem fért bele ilyen konténerbe. A szakembereknek két tényezőt kellett figyelembe venniük: elkerüljék, hogy a szobor nekiütődjön valaminek és megrongálódjon szállítás közben, illetve garantálják az értékes műtárgy biztonságát, távol tartsák illetéktelen kezektől. Végül egy nagyméretű fakonténerbe helyezték a Buddha-szobrot úgy, hogy speciális szalagokkal rögzítették a konténer falához, így minimalizálva a műtárgy mozgását.

emirates_skycargo_buddha4.jpg

A dubaji „átszálláskor” a peshawari és a zürichi gépet egymáshoz közel parkoltatták a repülőtéren, így a műtárgy átmozgatása is gyorsan lezajlott, nem zavarva a többi járat szigorú menetrendjét. A kolosszális Buddha szobor tavaly decemberben utazott Zürichbe, és a napokban tette meg a visszautat a pakisztáni múzeumba. Épen és épségben megérkezett.

Az Emirates SkyCargo tavaly 2500 tonnányi különlegesen értékes árut szállított – köztük drága műtárgyakat, történelmi ereklyéket, luxusórákat és ékszereket – 270 gépből álló flottájával a világ hat kontinensére.

Fotók: Emirates

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

2019\05\04 Bbalint 1 komment

Budapestre jönne a Turkmenistan Airlines!?

A türkmén nemzeti légitársaság újabb nemzetközi célállomások felé érdekelt légi járatok indításában, közöttük a magyar fővárosba Budapestre is - írja az azernews.

turkmenistan_airlines_boeing_737-800.jpg

A jelenleg még az EU légteréből is kitiltott Turkmenistan Airlines-nak nagyra törő tervei vannak 2020-tól. A légitársaság a tervek szerint közvetlen légi járatot indítana az ország fővárosának számító Asgabat és Budapest között. Budapest mellett további városok neveit is megemlítették az azeri oldalon, mint Jeddah, Medina (Szaúd-Arábia), Cochin, Ahmedabad (India), Samara (Oroszország), Hanoi (Vietnam), Bécs (Ausztria), Szófia (Bulgária), Manama (Bahrein), New York (USA), Torontó (Kanada).

A légitársaság gépparkja jelenleg Boeing keskeny törzsű 737/757-es típusváltozatokból és széles törzsű Boeing 777-200LR típusú gépekből áll.

A türkmén elnök VIP Boeing 777-200LR típusú repülőgépe 2014. júniusában járt már Budapesten. A két ország közötti tervezett légi járat inkább politikai, mint sem gazdasági érdek hívhatja életre ha létrejön, hiszen az indirekt forgalom nem nagyon teszi indokolttá e légi járat létrejöttét, pláne nem úgy hogy még mellett a közeli bécsi repterére is repülnének.

Újraindulhatnak az EU-ba közlekedő korábbi járatok!

Várhatóan idén júniustól újra repülhetnek a nemzeti légitársaság repülőgépei az EU légterébe, és ezzel együtt újraindulhat a szüneteltetett Birmingham, London és Frankfurt járatok. A légitársaság repülési engedélyét 2019. február 4-én függesztette fel az EASA-Európai Repülésbiztonsági Ügynökség repülésbiztonsági előírások betartásának elmulasztása végett.

Fénykép: simpleflying

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

1 évesek lettek a LOT Budapestről induló amerikai járatai!

Olyan, mintha még csak most történt volna, de a mai napon már egy éve annak, hogy 7 éves szünet után a lengyel nemzeti légitársaság a LOT újraindította Magyarország és az Egyesült Államok közötti közvetlen légi forgalmat. A LOT tavaly május 2-án New York JKF-re, majd május 5-én Chicagóba is elindította Boeing 787-800 típusú, Dreamliner géppel üzemeltetett járatait. A két járat elindításával egy időben létrejött az első olyan bázis repülőtere a LOT-nak, mely Lengyelországon kívül működik. Az eltelt egy év tartogatott nem várt meglepetéseket a működésben, de alapja annak az útnak, mely a későbbiekben még több rövid és hosszútávú LOT járat Budapestről való indítását segítheti.

0fab4ad5-4639-4242-9b7d-ef5121e3fcce-original.png

2018. május 2-án szállt fel az első menetrendszerinti hosszútávú LOT Dreamliner járat Budapestről az USA felé, hogy eltüntesse azt a sok-sok éve meglévő hatalmas kielégítetlen piaci igényt a közvetlen légi járat iránt, amit 2011. ősze óta egyetlen légitársaság sem volt hajlandó megtenni. A LOT így már az 5. fuvarozó volt, aki a két ország között a történelem során menetrendszerinti légi járatot üzemeltet. De hogy kik voltak az elődei?

Az első, de még nem közvetlen járatot az amerikai Pan Am indította el 1975. május 23-án Boeing 707-es repülőgépeivel. A Pan Am-at követően 1991. telén a szintén amerikai Delta Airlines indított közvetlen járatot, amit végül 1993-ban a Malév járata követett. A Malév egészen a 2008-as téli menetrend kezdetéig működtette New York-i járatait Boeing 767-es repülőgépeivel. Az utolsó Malév járat október 25-én repült New Yorkba. Ezt követően csak a Delta Airlines maradt csak a piacon szezonális járataival, majd 2011. tavaszán az American Airlines is elindította önálló szezonális járatát a Malévvel és több Oneworld partnerrel közös székmegosztásban, ami végül a következő évben a legnagyobb részt a Malév csődjének köszönhetően nem indult újra. Végül 2017. elején tárgyalások kezdődtek a lengyelekkel, amit július 7-én hatalmas bejelentés követett. E szerint a LOT 2018. május 3-án újraindítja a New York JFK irányába 2011-ben bezárt járatot, valamint egy teljesen új, korábban még a budapesti repülőtér történetében nem repült útvonalat is felvesz kínálatába Chicago városának személyében.

Nehézségek bőven akadtak az elmúlt 1 év során!

A LOT a járatok megnyitásával egy időben Ferihegyen bázist hozott létre, ezzel együtt pedig egy Dreamliner 787-800-as típusú gépet is idetelepítettek, amivel az amerikai járataikat teljesítik, persze már amikor nem cseregépet kellett bevetni. Az elmúlt egy év üzemelésének legnagyobb negatívuma kétségkívül a LOT-on kívüli 787-es gépekkel kapcsolatos hajtóműgondok miatti cseregépek alkalmazása volt. Emiatt számos késésről, járattörlésről és jogos panaszának hangot adó utasról lehetett hallani. A gondok ott kezdődtek, hogy a LOT varsói központja az újonnan indított, valamint Dreamliner szolgáltatási termékkel az utasok felé hirdetett járat kiszolgálását cseregépre váltotta egy a hirtelen a földön ragadt hibás hajtóművű 787-es miatt, ki tudja milyen megfontolásból. Az első géphelyettesítési ciklus már a nyár közepén megtörtént, amikor is egy az Air Europa spanyol légitársaságtól wet-lease konstrukcióban bérelt Airbus A330-200-as típusú gép repülte az amerikai járatokat augusztus 4. és szeptember 3. között. Ezt követően szeptember 6-ig visszatért a Dreamliner, de szeptember 7-től újra helyettesítő gép állt forgalomba egy idősebb Boeing 767-300ER személyében, melyet a portugál EuroAtlantic Airways-től béreltek. A tervek szerint ezen kényszerhelyzet október végéig állt volna fenn, de végül december végéig minden budapesti amerikai járatra felkerült, mint teljesítő típus. A gépbérléseket járattörlések is követték, amely a november, december, január és február időszakot erősen jellemezte. A legnagyobb beavatkozást januárban vitték véghez, amikor hirtelen 22 korábban már meghirdetett és foglalásban elérhető járatot vettek ki a menetrendből. Ez azt jelentette, hogy január közepétől március 1-ig a korábbi heti 4 JFK helyett csupán heti 2, a korábbi heti 2 Chicago helyett pedig csupán heti 2 járat maradt meg ideiglenesen. Ezzel a LOT szó szerint megfelezte a korábban meghirdetett Budapestről működő amerikai járatainak a számát. A menetrend végül március 1-jét követően helyreállt és a mai napig zavartalan. Habár a januári és februári törlések mögött az alacsony kereslet is ott lehet, mint befolyásoló tényező, a LOT a következő januári és februári időszakra meghirdetett menetrendjében most is a normál működési rend - heti 4 és heti 2 járat szerepel.

A járatok teljesítménye

Ezen témakörben ha nem is ismerünk nyilvános adatokat az utasforgalomról, van egy jó KSH statisztika mely megmutatja azt. A KSH által közölt adatokból szépen nyomon követhető az elmúlt 8 hónap (május-december időszaka) utasforgalmi eredményei, mely adatok alapján rendkívüli sikerekről nem beszélhetünk, hiszen a járatok kihasználtságán megmutatkozhatott a LOT többszöri gépcseréje, valamint az is hogy az Egyesült Államok és Magyarország között erősen szezonális a forgalom. Míg New York a nyári hónapokban stabilan hozta a 70-80 százalékos töltöttséget, addig Chicago csak a június hónap folyamán tudott 80 százalék fölé kúszni, az augusztusi és a szeptemberi hónapokban viszont már csupán 60 százalék, az októberi hónapban pedig már csak alig 50 százalék feletti töltöttséget mutatnak az adatok. Ami a csúcsszezonban alacsonynak mondható. A téli szezon eleje (november és december) még ennél is rosszabb képet mutat. A két járat töltöttsége novemberben érte el a mélypontot - New York (48%), Chicago (35,5%). Ekkor volt a legtöbb járattörlési probléma is. Ezen alacsony adatokon decemberben végül sikerült javítani 61 és 57 százalékra.

A lengyel Pasazer szaklap közlése szerint az első nyolc hónapban, tehát a májustól decemberig tartó időszakban New York JFK felé 260 járat, míg Chicago felé 129 járat közlekedett a magyar fővárosból. New York esetében az összes szállított utasszám 46.424 fő, míg Chicagónál 20.379 fő volt. A lap a járatok töltöttségével kapcsolatban megkereste a LOT sajtó irodáját is mely az alábbi választ közölte: "Minden egyes hosszútávú járat indítása egy olyan beruházás, mely jövedelmezősége legalább 3 év után értékelhető. Az elmúlt 11 hónapban a New York JFK és Chicago járatok eredményei kielégítőek. Az érdeklődés növekvő tendenciát mutat ezen járatok után az idei nyári szezonban."

Hogyan tovább? Nagy tervei vannak a LOT-nak Budapesttel!

Az eltelt egy évben felmerülő nehézségek ellenére a LOT továbbra is elkötelezett tovább fejleszteni a budapesti bázisát. Ennek eredménye a már működő London-City és szeptemberben induló új Brüsszel és Bukarest útvonalak is. De, mint ismeretes e járatok mellett a légitársaság szeptember 1-től Prágába és Szófiába is repülne naponta kétszer a hét minden napján. Piaci pletykák szerint pedig Kijev és Belgrád is a LOT látószögébe került, mint potenciális jövőbeni célállomások. Ezen új rövid távú járatok úgymond ráhordóként is funkciónálnak a Budapestről induló amerikai és londoni útvonalakra, így azok nem csak a point-to-point utasokra építhetnek. De emellett növelik a budapesti repülőtér átszálló utasforgalmát is, mely a Malév csődöt követő időszakban rendkívül lecsökkent. Továbbá növelik a Ferihegyen állomásozó LOT flotta és az itt állomásozó személyzet nagyságát is.

A rövidtávú járatok mellett újabb hosszútávú járatok is indulhatnak Ferihegyről. Információk szerint még akár idén elindulhat Budapest-Szöul közötti légi járat, valamint további amerikai úti célok felé is terveznek nyitni. Ezek között várhatóan Miami és Los Angeles neve szerepelhet. A hosszútávú terjeszkedés terveit erősíti az elmúlt hónapban megrendezett Routes Eurpoe 2019-es légügyi konferencián Robert Ludera a LOT járatfejlesztési vezetőjének elhangzott mondta, mely szerint a budapesti bázis az Amerika és Ázsia felé való terjeszkedést, növekedést fogja támogatni a LOT hálózatában.

Ezen pozitív tervek pedig tovább erősítik azt a közös célt, amelyet nagyon sokan örömmel fogadnának miszerint a LOT kíván lenni az új "MALÉV" - Magyarország új Nemzeti Légitársasága. Ehhez azonban a jövőben mindenképp szükséges a magyar AOC megszerzése.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot

Visszatér az Air Asia X Európába! Prága az első célállomás!

Bár még a járatnyitást hivatalosan nem jelentették be, a Cseh Miniszterelnök Andrej Babiš twitter üzenőfalára kiírt üzenetben mondta el, hogy a Thai Air Asia X légitársaság első európai célállomása még idén októberben Prága városa lesz.

hs-xtb-thai-airasia-x-airbus-a330-343_planespottersnet_516051.jpg

7 év szünet után újra visszatér Európába az Air Asia hosszútávú fapados járatokra specializálódott légitársasága az Air Asia X. Az újranyitást a vállalat még hivatalos közleményben nem jelentette be, de Csehország Miniszterelnöke a twitteren adott hangot örömének. Ez alapján a járatokat a Thai leányvállalat az Thai Air Asia X fogja működtetni Bangkok Don Mueang (DMK) fapados repülőtere és a cseh főváros között október 26-tól, a téli menetrendrendi időszakra történő átállással egy időben. A miniszter úr üzenetében elmondja, hogy a légitársaság vezetőivel való januári találkozást követően már megígérte, hogy már karácsony előtt elindulhat az új, és már nagyon várt légi járat a két ország között. A járatokat várhatóan az elkövetkező hetekben átvételre kerülő legelső Airbus A330-900NEO típusú repülőgép teljesítheti, melyből 2 darabot tervez üzembe helyezni a légitársaság az európai terjeszkedés érdekében ez év második felétől.

A Thai Air Asia X low-cost (fapados), hosszútávú utakra specializálódott légitársaságot 2014-ben alapították. A légitársaság az Air Asia 49%-os tulajdonában áll. Az Air Asia X csoport 2012-ig üzemeltetett légi járatokat Kuala Lumpurból Londonba és Párizsba. Ezen járatok megszűnését gazdasági okokkal indokolták. A 2012-es megszűnés óta viszont már több ázsiai útvonalon indult fapados járat Európába melyeket jelenleg egyedül a szingapúri Scoot Airlines üzemeltet (Berlin és Athén - és reméljük hamarosan Budapest is). Azonban voltak mások részéről is próbálkozások is, mint például a Norwegian, aki Szingapúri járatát idén januárban zárta be. A hírek szerint a jövőben pedig a Japan Airlines Zipair nevezetű fapados leányvállalata készül betörni az európai piacra.

Bővülő keleti kapcsolatok Prágából!

A prágai reptér ebben az évben ezen járat mellett tovább bővítheti keleti kapcsolatait, hiszen a Kínai Sencsen városával július 1-től heti két Sichuan Airlines által üzemeltetett járat fogja összekötni.

Akár Prágával egy időben indulhat egy budapesti járat is?

Nem lenne véletlen egybeesés, hiszen a Thai Air Asia X Kelt-európai járatnyitás iránti érdeklődése egészen 2016-ig nyúlik vissza. Akkor a Thai Air Asia X elnöke Mr Tassapon Bijleveld a CAPA légiközlekedési portál európai visszatérésére vonatkozó kérdésére válaszolva elmondta, hogy "Budapest, Varsó, valamint Prága városába a jövő év során történő járatindítási tervek jelenleg is elbírálás alatt vannak." - de végül 2017-ben mégsem indult el egyik városba sem légi járat, pedig a prágai, varsói és a budapesti repterek leginkább hiányzó keleti járatai közé tartozik Bangkok városa. 

Miért éppen Kelet-Európa? - Mr. Tassapon az akkori interjúban hangoztatta, hogy Kelet-Európában jelen van egy nagy, de kielégítetlen kereslet a közvetlen thaiföldi repülő járatok iránt. Jelenleg pedig egyetlen Visegrádi ország sem rendelkezik Thaiföld felé közvetlen menetrend szerint közlekedő légi járattal. A legközelebbi Bangkok városába induló közvetlen légi járatokat Bécs repülőterén találják az utasok. Bécs ebből a szempontból pedig kiemelkedő, hiszen 3 légitársaság (Austrian, EVA Air és a Thai Airways) is kínál non-stop járatokat a thai fővárosba.

Ma már a "második" helyen áll a TOP10-es fehér foltok között Budapesten Bangkok városa!

A bangkoki útvonal jelentős fehér foltnak számít a Budapest Airport számára, ezt mutatja az a korábbi statisztikai adatsor is miszerint akkor még ezen útvonal a negyedik helyet foglalta el a TOP10 kiszolgálatlan budapesti útvonalak között a Budapest Airport listáján. De ez mostanra már a második helyet jelenti közvetlen Szöul városa után. Azonban Szöulba hamarosan a LOT fog nyitni, így Bangkok válhat majd a listavezetővé.

Útóljára a Malév idejében volt közvetlen bangkoki járat Budapestről!

A Malév egészen pontosan 2008. március végéig repülte a légitársaság Boeing 767-es szélestörzsű repülőgépeivel az útvonalat.  1996 és 2001 között menetrendszerint, majd 2001 és 2005 között charter Malév járatok közlekedtek a thai fővárosba. 2005. december 2-től 2008-ig a magas kereslet végett ismét újraindultak a menetrendszerinti járatok hetente 3 alkalommal.

Fénykép: EX YU Aviation

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

2019\04\26 Bbalint 1 komment

Libanoni startup légitársaság jönne Budapestre?

Egyik kedves olvasónktól kaptuk a lenti képet, amelyen jól látszik hogy egy Fly Air Lebanon nevezetű, Bejrúti székhelyű startup légitársaság a közeljövőben közvetlen légi járatot indítana a Malév csőd óta ki nem használt Budapest-Bejrút útvonalon.

58441872_552179298606942_8974556996485251072_n.jpg

A startup légitársaságokra általában rossz szemmel nézünk, főleg ha Budapestre jönnének, hiszen eddig szinte minden próbálkozás bukásban végződött. Emlékezzünk csak vissza a Sólyom Airways, SkyGreece, vagy a tavaly őszi "tiszavirág" életű MyWay Airlines próbálkozásaira. Ennél a libanoni társaságnál most is valami ehhez hasonlót érezünk, de ne legyen igazunk!

Adott egy repülőgéppel és engedéllyel még nem rendelkező bejrúti légitársaság, aki Facebook oldalán nagyban hirdeti hogy hamarosan a magyar fővárosba is tervez repülni. Jobban megnézve a társaság Facebook és weboldalát, igen friss alapítású cég tárul elénk. A honlapon pár szóban ecsetelik, hogy a Fly Air Lebanon Európa és Afrika városait a Közel-Kelettel tervezi összekötni a bejrúti központon keresztül. A légitársaság szolgáltatásait prémium minőséggel hirdeti magát, de charter szolgáltatások elvállalására is felhívja a figyelmet. A honlapon a légitársaság tervezett flottája is felsorakozik, melyek között Boeing 737-es és 767-es, és Embraer 145-ös típusú gépeket tartalmaz.

A tervezett európai célállomások között Budapest mellett megtalálható még többek között Barcelona, Berlin, Nápoly, Nizza, Stockholm, Göteborg, Várna, Bécs, Larnaca, Isztambul városa is.

Sokan örülnének a közvetlen járatok újranyitásának!

Erre ad okot azon Kormány azon törekvése is mely visszaállítaná a két ország közötti légi járatokat, ami már több, mint 7 éve megszakadt.

Ennek első lépése a Magyar Közlönyben megjelent 14/2019. (II.18.) Miniszterelnöki Határozat, mely Magyarország Kormánya és a Libanoni Köztársaság Kormánya között légiközlekedési megállapodás
létrehozására ad felhatalmazást.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

Június 1-jétől Maléba is a legújabb Boeing 777-300ER géptípussal repülhetnek a magyarok

Június 1-jétől a Dubaj-Malé útvonalon is a legújabb, First Class privát lakosztályokkal is felszerelt Boeing 777-300ER géptípussal repülhetnek az utasok. A maldív-szigeteki főváros az első úti cél a dél-ázsiai régióban, amelyet az új géptípussal szolgálnak ki.

emirates_business_class_legujabb_boeing777_geptipuson.jpg

Az idilli szigetvilágba utazók a három Dubajból induló napi járat egyikén (EK658 és EK659 járatok) tapasztalhatják meg a Mercedes-Benz autógyár ihlette, teljesen zárttá alakítható First Class privát lakosztályok utazási élményét.

Az új Boeing 777 géptípus EK658-as járata naponta reggel 4 óra 20 perckor száll fel Dubajból és reggel 9 óra 30 perckor érkezik Maléba. A retúr EK659 repülőjárat délelőtt 11 órakor hagyja el Malé városát és délután 2 órakor érkezik meg Dubajba.

Az Emirates legújabb Boeing 777-es gépein utasosztálytól függetlenül több millió dolláros fejlesztésekkel találkozhatnak az utasok, többek közt olyan újításokkal, mint az ergonomikusan kialakított ülések, és az ice fedélzeti szórakoztató rendszer legújabb verziója. A 3,7 négyzetméternyi személyes teret biztosító privát lakosztályok padlótól-mennyezetig húzható tolóajtóval és ultramodern dizájnnal rendelkeznek. Az ülések fekvő pozícióba hátradönthetők és a többféle beállításnak és a “zéró-gravitáció” technológiának köszönhetően a súlytalanság érzetét keltik repülés alatt. Az utasok kabinjaikban hangulatvilágítást állíthatnak be, valamint a hőmérsékletet is szabályozhatják. A géptörzs közepén található kabinokban pedig virtuális ablakokon keresztül valós időben tekinthetnek ki a gépből.

A Business Class üléseket egy modern sportkocsi belseje ihlette, elegáns megjelenésű, ergonómiailag kialakított fejtámlával rendelkeznek. Az utasok üléseiket, a fedélzeti szórakoztató rendszerük tartalmát és az ülésükhöz tartozó világítást érintőképernyők segítségével szabhatják személyre. A Turistaosztály ülései lágy kékes-szürke árnyalatokban érhetők el, teljesen bőr fejtámlákkal, amelyek függőlegesen állíthatók az optimális támasztás érdekében.

Az Emirates jelenleg a legújabb First Class lakosztállyal is felszerelt Boeing 777-300ER géptípussal Brüsszelbe, Genfbe, Bécsbe, London Stansted repülőtérre, Tokióba (Haneda) és Rijád városba közlekedik, valamint bejelentette a géptípus bevezetését a Kuvaitba közlekedő útvonalon is 2019. június 1-jétől.

Fénykép: Emirates

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Szófiába is nyitni készül a LOT!

A hétvégén felfedezett tervezett prágai járat mellett, most a szófiai reptér honlapja "buktatta" le a bejelentés előtt álló új Budapestről induló LOT járatot. E szerint a lengyelek a prágai járat indulásával egy napon a bolgár fővárosba is nyitni készülnek. A járatot hivatalosan még nem jelentették be, de várhatóan heteken belül ez is megtörténhet. 

img1.jpg

Már teljesen biztosnak látszik, hogy újabb két új rövidtávú járatot készül Budapestről indítani a lengyel nemzeti légitársaság. A hétvégén felfedezett prágai járattal egy napon, szeptember 1-től már Szófiába is közvetlen légi járat fog repülni a magyar fővárosból a LOT színeiben. A szófiai reptér honlapján található járatkeresője alapján a LOT Prágához hasonlóan naponta két járatpárral tervezi repülni az útvonalat. A járatokhoz használt géptípus egyelőre még nem ismert, de minden bizonnyal Prágához hasonlóan a 112 férőhelyes (10 Business, 102 Economy) E195-ös gép lesz használva.

Az újabb két LOT járat egy nappal a korábban már hivatalosan bejelentett Brüsszeli és Bukaresti járatok előtt indul. A LOT ezen lépésével egy újabb mérföldkő érkezik el a budapesti bázis történetében, hiszen a légitársaság elkezdte kiépíteni ráhordó járathálózatát a már meglévő amerikai, londoni és a várhatóan hamarosan induló szöuli járatára is. Ennek köszönhetően a hosszútávú járatok töltése a jövőben jobb és kiszámíthatóbb lehet, valamint a Malév csődjét követő hirtelen visszaesés után, most újra dinamikusan emelkedhet az átszálló utasok száma a budapesti repülőtéren.

A LOT ezen az útvonalon csak egyetlen versenytársara számíthat, a fapados Wizz Air személyében, aki csupán hetente három járatot üzemeltet Budapest és Szófia között.

Tervezett menetrend:

LO2625 Érkezés Szófiába: 02:00 I   LO2626 Indulás Szófiából: 05:30

LO2627 Érkezés Szófiába 15:50 I  LO2628 Indulás Szófiából: 16:30

Fénykép: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Ősztől már Prágába is repülhet a LOT Budapestről!

Újabb útvonallal bővülhet a lengyel nemzeti légitársaság budapesti hálózata, mégpedig Prágával már az idén ősztől kezdődően - derült ki a planes.cz cseh légiközlekedési oldal által közzétett menetrendekből.

embraer_195_e-jet_lot.jpg

A már korábban bejelentett Brüsszel és Bukarest járatok előtt egy nappal, szeptember 1-től újabb rövid távú LOT légi járat indulhat a budapesti bázisról a hét minden napján Prágába. A Budapest-Prága járatot a menetrendi adatok  szerint a LOT naponta kétszer tervezi üzemeltetni (egy reggeli és egy esti járat) Embraer 195 típusú repülőgépeivel. 

A LOT ennek köszönhetően a jövőben már Prága irányából is tud majd utasokat ráhordani a Ferihegyről induló amerikai járataira, de akár a későbbiekben induló Szöul járat töltését is segítheti az új prágai kapcsolat. E járat indulását követő napon pedig tovább bővül a budapesti hálózat, a korábban már bejelentett Bukarest és Brüsszel járatokkal.

A Brüsszel és Bukarest járatokhoz hasonlóan, a Budapest-Prága útvonalon is lesz versenytársa a LOT járatának a az ír fapados Ryanair és a cseh nemzeti légitársaság a CSA színeiben.

A LOT budapesti bővítése nem meglepő lépés a lengyelek részéről, hiszen a légitársaság célul tűzte ki hogy Varsó után a régióban Budapest lesz a második legnagyobb HUB repülőtere. Ehhez azonban további járatokat is szükséges indítani, hogy a flottába folyamatosan érkező új repülőgépeknek legyen helye. Így valószínű hogy a most még hivatalosan be nem jelentett prágai járat mellé, hamarosan két korábban már emlegetett útvonal - Belgrád és Szöul is csatlakozhat.

A tervezett menetrend prágai része már elérhető, mely alapján biztos hogy a slot lekérése már megtörtént a járat üzemeltetéséhez.

LO2531/LO2532 érk. Prágába: 8:15 / ind. Prágából: 8:45

LO2533/LO2534 érk. Prágába: 19:25 / ind. Prágából: 20:05

Fénykép: aviation24.be

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

Újra nagy forgalomra figyelmezteti utasait a Budapest Airport!

A márciusi hosszú hétvégét követően újra figyelmezteti a közelgő ünnepek miatti nagy forgalom miatt utasait a Budapest Airport. A terminálokon a tumultus már csütörtöktől elkezdődhet, azonban egy újabb (szám szerint a 16.) utasbiztonsági csatornát is forgalomba fognak állítani még a hétvége előtt az A terminálon. A repülőtér üzemeltető kéri az utasokat hogy járatuk indulása előtt legalább 2,5 vagy 3 órával előbb legyenek kinn a repülőtéren, mindemellett ha autóval érkeznek vegyék figyelembe, hogy már most látható, hogy "teltház" várható a parkoló területén, hiszen az összes előfoglalási hely elkelt online. A BUD emellett még külön időpontokba is szedte, mikor lehet a legnagyobb tumultusokra számítani.

img_4.JPG

 

Csütörtök reggeltől ismét nagyon erős forgalomra lehet számítani a budapesti repülőtéren: az előrejelzések szerint akár 44 000 - 46 000 utast is kiszolgálhat a Budapest Airport egyetlen nap alatt (összehasonlításul: a július-augusztusi csúcsidőszakban szokott 48 000- 50 000 utas megfordulni a repülőtéren). Az előzetes foglalások alapján már jól látszik, hogy pénteken még többen kelnek útra. Szombatot követően, amikor némi átmeneti csökkenés várható az utasok számában, ismét nagyon sokan indulnak útnak, az erős forgalom megmarad húsvét vasárnap és hétfőn is.

A várhatóan megnövekedett utazási kedvet jelzi, hogy a húsvéti ünnepekre már minden internetes előfoglalási hely elkelt a parkolókban, ezért akinek nincs előzetes foglalása, érdemes a megszokottnál korábban kiérkezni a repülőtérre. A repülős utazásra készülőknek javasoljuk, hogy az alább jelzett csúcsidőszakokban a járat indulását megelőzően akár két és fél, három órával korábban érjenek ki a repülőtérre.

 2019. április 18-án csütörtökön: 4:00-6:00; 8:30-11:30; 14:00-16:00 és 18:00-20:00 óra között 2019.április 19-én pénteken: 4:00-6:00; 9:30-12:00; 14:00-16:00 és 17:30-20:00 óra között

A Budapest Airport természetesen ezekben az időszakokban is megerősített szolgálattal készül a várható csúcsforgalomra a terminálon; a parkolók üzemeltetésétől kezdve az utas-információn át a biztonsági ellenőrzésig mindenki azon dolgozik, hogy az utazás zökkenőmentes és kényelmes legyen. A repülőtér április 18-án csütörtökön egy újabb utasbiztonsági ellenőrző folyosót helyez üzembe a 2. Terminál A oldalán (korábban a B oldalon egy már elkészült), így a húsvéti hétvégére még nagyobb kapacitás áll rendelkezésre, összesen 16 folyosón zajlik majd az ellenőrzés, ettől várhatóan az áthaladás is gyorsabb lesz.

Szintén kiemelt figyelmet kap a terminálok takarítása; a hosszú hétvégi nagyobb forgalomra készülve a várakozó területeket, az éttermek környezetét, valamint a mosdók állapotát is folyamatosan ellenőrzi a Budapest Airport.

[Fénykép: Budapest Airport]

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

Miami és Los Angeles: akár már idén közvetlen légi járat indulhat!

Bogáts Balázst a Budapest Airport járatfejlesztési vezetőjét szólaltatta meg a már hagyományosan megjelenő Routes kiadványában az anna.aero szakoldal. A beszélgetésben megemlítésre kerültek a Budapest Airport által a jövőben ki szolgálni kívánt útvonalak, amelyekre szeretne üzemeltetőt találni a repülőtér. Ezek között mind rövid/közép és hosszútávú járatok is vannak, melyek az Egyesült Államok újabb nagyvárosaival teremtenének közvetlen légi kapcsolatot Chicago és New York után.

budlaxmia.png

Los Angeles és Miami e két amerikai városba még idén szeretne közvetlen járatot indítani a Budapest Airport. Meg is van a repülőtér oka rá, hiszen mind két város jelentős potenciális utasszámmal rendelkezik, és még üzemeltető partnert is könnyen találhatnak rá akár a LOT lengyel légitársaság személyében is. Los Angeles esetében 70 ezer, míg Miaminál körülbelül 60 ezer potenciális utasszámot mutatnak a piackutatások oda-vissza irányba. Mind két város "erős versenyzőnek" számít a Budapest Airport listáján, hiszen a tavalyi évben megnyitott New York JFK után Los Angeles és Miami rendelkezett a legnagyobb indirekt utasszámmal az Egyesült Államok nagyvárosai közül.

Ha pedig találgatásokba bocsátkoznánk kit is várnánk ezen az útvonalakon megjelenni, akkor mindenképp előjön újra a LOT neve, mint lehetséges és potenciális üzemeltető, hiszen a lengyelek Los Angelesbe már két éve repülnek Varsóból, azonban Miami járatukat csak most június 1-jén fogják megnyitni. Ennek köszönhetően helyi szinten már jól kiépített üzemeltetési struktúrájuk van. A LOT pedig ha minden igaz tovább folytatja a hosszútávú járatok indítását a magyar fővárosban, hiszen hivatalos bejelentés előtt áll a Budapest-Szöul közötti non-stop járatuk. Ehhez azonban mindenképp újabb Dreamliner repülőgépet kell a budapesti bázisra tenniük, amivel Szöul mellett más város/városok felé is nyitni tudnának. Ehhez még a jelenlegi 787-8-as gépek hajtómű gondjai mellett is lehetőség nyílik, hiszen őszig további 3-4 új Boeing 787-9-es típusú Dreamliner gép érkezhet a LOT flottába.

Rövid és közép hatótávon is vannak még fehér foltok

Bár a Ryanair az idén nyáron és ősszel elviszi az eddigi legnagyobb "fehér foltnak" számító városokat (Luxemburg, Toulouse, Sevilla), de még mindig akad egy pár olyan hely Európa térképén ahová érdemes tárgyalni a közvetlen légi járat megvalósításáról. Ezen városok közé tartozik a lista legtetején álló Tallinn és Bilbao. Mindkét város 30-30 ezres potenciális utast tud felmutatni. Emellett még említést érdemelhet Bejrút városa is, ahová a magyar kormány nagyon szeretne mihamarabb járatot indítani, hiszen a két ország közötti légügyi megállapodás létrehozására februárban Miniszterelnöki Határozat jelent meg a Magyar Közlönyben.

A fehér foltnak számító útvonalakon történő új járatindítás mellett, számos már meglévő útvonalon pedig sűrítés szükséges. Ebben is nagy partner a Ryanair idén, hiszen jó pár új útvonala már meglévő Wizz Air desztinációkra repül rá. De a nemrég indított Laudamotion és az ősszel induló LOT járatok is a jelenleg már meglévő más légitársaságok melletti kapacitások növelését eredményezik.

[Fénykép: MIA Airport, Points Miles&Martinis BoardingArea]

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!