76 százalékkal esett vissza a koronavírus miatt az éves utasforgalom Ferihegyen

Mint, az ahogy várható volt a koronavírus teljesen padlóra küldte a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér éves utasforgalmát. A korábbi évek pozitív rekordjai egy csapásból hatalmas, minden eddiginél nagyobb visszaesésbe végződtek. Egyedül a cargo üzletág hozott sikert, amelynek forgalmát a nagy mennyiségben szállított egészségügyi és védekezéshez szükséges termékek nyomtak meg.

Szinte minden bevételét elveszíti a Budapest Airport - Infostart.hu

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A 90-es évek utasforgalmi eredményei mutattak ekkora forgalmat, mint amelyet 2020-ban a budapesti repülőtér a koronavírus válság alatt elért. Az összes utaslétszám a 12 hónap alatt még a korábban várt négymilliót sem érte el, így összesen 3,9 millió induló és érkező utasa volt a reptérnek a tavalyi évben. Ez az adat 76,1 százalékos visszaesést jelent a 2019-es rekord évhez képest, amikor 16.173.489 főt regisztráltak.

A budapesti reptér oldalán szeptemberig láthatjuk a 2019-es és 2020-as forgalmi adatokat összevetve / grafikon: Budapest Airport

Hogy áll Ferihegy a régióban?

A tavaszi szinte teljes leállás Prága és Varsó-Chopin repterét erősebben érte, mint Budapestet. A két régiós versenytársnál a nyár viszont újra fellendülést hozott. Prága és Budapest mondhatjuk egy hajóban evez, hiszen hosszútávú járataik nagy részét elvesztették. Prágából visszavonulót fújt az American, a Delta és a United is, így a reptér közvetlen USA járat nélkül maradt. Budapest esetében azonban megmaradt a LOT, mint közvetlen USA járatot fenntartó légitársaság (az újraindulás csak az ünnepi szezont érintette - folytatás várhatóan a nyári menetrendtől). Ázsia felé is hasonló helyzet áll fenn. Míg Budapesten a LOT fenntartja a szöuli vonalat, addig Prágába a Korean Air is csak egy nagyon rövid időre tért vissza, A régióban egyedül Varsó szerepe kiemelkedő, amit nemzeti légitársaságának a LOT-nak köszönhet, amely több új nyári célpontra indított járatot, valamint igyekszik fenntartani amerikai és ázsiai járatai közül azokat, amiket tud üzemeltetni a korlátozások ellenére.

Prága november végéig 3.563.909, míg Varsó-Chopin 4 millió 677 ezer induló és érkező utast kezelt.

Gépmozgások és a cargo

Az utasforgalmi visszaesés magával rántotta a gépmozgások számának jelentős, bár az utasforgalomhoz képest kicsivel mérsékeltebb visszaesését. A tavalyi évben 48.196 induló és érkező járatot fogadott Ferihegy, ami 60,8 százalékos visszaesést jelentett.

Grafikon: Budapest Airport

Az éves forgalmi adatokat áttekintve egyedül a cargo szektor az, ami stabil maradt. Éves forgalmi adata ugyan 0,8 százalékos visszaesést mutatott 134.458 tonna kezelt áruval, ennek ellenére az eredmény igen szépnek mondható, annak fényében, hogy a korábbi komoly kapacitást jelentő, az utasszállító járatok "gyomrába" szállított belly cargo forgalom minimális szintre esett vissza. A szektor forgalmi stabilitását az új dedikált cargo járatok, mint a Korean Air Cargo Szöulból, Cargolux Sencsenből és a Hainan Airlines Csengcsou városából indított járata, valamint több egészségügyi és védekezéshez szükséges felszerelést szállító charter cargo járatok is segítették.

Mit hozhat az idei év?

A legnagyobb probléma a kiszámíthatatlanság. Emiatt akár napról-napra változhatnak a szabályok, amik felborítják a tervezett menetrendeket. Javulást csak a határzár feloldása és a nagyobb számú beoltott utasközösség hozhat.

Vannak légitársaságok akik pozitívan terveznek és korábbi kapacitásaik jelentős részét még benne hagyták a 2021-es nyári menetrendben. De vannak olyanok is amelyek járatait az idén, de akár az elkövetkező években sem láthatjuk a ferihegyi betonon.