Úton a világban: az esős Bangkok és a napsütötte Doha

1. rész: Bangkok

Az elmúlt hetekben turistaként Bangkok és Doha városában barangoltam. A túra nagy élmény volt, hiszen ezelőtt Európán kívüli országban még egyszer sem jártam. Az élményt növelte az is, hogy utam egyik felét a világ legnagyobb utasszállító gépének fedélzetén, az Airbus A380-as fedélzetén tehettem meg. Az elkövetkező sorokban tapasztalatokat és tippeket osztanék meg veletek, melyek hasznosak lehetnek, ha a jövőben e két város bármelyikébe, esetleg mind kettőbe ellátogattok.

71144127_2249716125157813_1545809208581029888_n.jpg

 

2019. szeptember 17. kora hajnala – Izgatottan keltem ki hajnalok hajnalán ágyamból, és indultam pakkommal a Liszt Ferenc repülőtér felé, hiszen minden eddigi utazásomnál hosszabb és izgalmasabb út állt előttem. Az úti cél nem más, mint Thaiföld fővárosa, a világ legnagyobb turista célpontja Bangkok. Mivel sajnos Budapestről még mindig nincs közvetlen légi járat a Malév megszűnése óta (remélhetőleg mihamarabb megszületik), így repülő utamat a világ egyik legjobb minőségi utazást nyújtó légitársaságával, a SKYTRAX ötcsillagos minősítésű Qatar Airways gépeinek fedélzetén tettem meg. Utam tervezésénél, hogy ne csak egy várost fedezzek fel, hanem kihasználjam az átszállás adta lehetőséget, Dohába is töltöttem pár napot. Sőt repülő fanatikusként igazi kuriózumnak számító utat sikerült terveznem magamnak, hiszen a légitársaság négy különböző típusú (A320/B787-8/B777-300ER/A380) gépén foglaltam helyet.

A járatokra a légitársaság alkalmazásán keresztül mindig elvégeztem az online utasfelvételt, így a reptéren már csupán csak a járat indulás előtt két órával nyitó „Baggage Drop-off” pulthoz kellett állni, és nagyon rövid idő alatt készhez kapni a beszálló kártyát. Mivel indulás előtt még sok időm volt, így gyorsan egy reptér szemlét is tartottam, hiszen kis repterünk mindig tud valami újat és érdekeset mutatni az utazó számára. Az UB ellenőrzés 8 óra körül nagyon gyorsan ment, hosszú sor nem alakult ki, így hamar a be lehetett érni a Sky Court-be. Útlevél ellenőrzés előtt egy gyors pillantást vetettem az A oldalra, melynek legvégén a „bádog” mögött ivókút került kialakításra. Így aki üres műanyag palackot hoz be, az elkerülheti az irreálisan magas áron való ásványvízhez jutást, sőt a környezetet is óvja. A körbenézést követően irány az útlevél ellenőrzés a B oldalon, ahol viszont már kisebb tumultus alakult ki a pultok előtt, de a procedúra alapvetően gyors volt. Kapuhoz menet előtt még gyorsan egy jó kávé a Cafe Frei új reptéri kávézójából, mely egy varázslatos „oázis” a kicsit kopár mólón belül.

A kapunál állva már várt a gép, a hét és fél éves kis Airbus A320-as (A7-AHT). Utazás előtt sokat gondolkodtam, vajon milyen egy keskenytörzsű géppel több, mint 5 órát a levegőben tölteni, hiszen azelőtt maximum 3 órás volt a leghosszabb utam. Nem lett-e volna jobb a délutáni A330-as? – Utólag értékelve rendkívül pozitív a csalódás, hiszen amilyen kisgép volt ekkora útra, olyan kényelmese is, köszönhetően a Economy osztályon lévő nagynak mondható lábtérnek, a kényelmes és állítható fejtámlának, valamint a szórakoztató tartalomban rendkívül gazdag Oryx One elnevezésű IFE rendszernek, melyen az érintőképernyőkön keresztül sok film, TV sorozat, zene, és érdekes információk érhetőek el az utazásunkkal, és a légitársasággal kapcsolatban. A rendszer egyik legjobb eleme, a csatlakozásokról szóló tájékoztató volt, mely informálta az átszálló utasokat, hogy a csatlakozó járatuk várhatóan mely kapuról indul majd tovább.

A komfortérzetet emelte, hogy minden üléshez párna és meleg takaró is járt. Mivel ételallergiám van, így utazás előtt külön menüt kellett igényelnem, ami egyáltalán nem volt bonyodalmas, hiszen a Qatar Airways-nél ez bármely utas számára elérhető maximum 48 órával az indulás előtt. A felszállást követően minden utas kapott egy menükártyát, mely tartalmazta az adott utazáshoz kapcsolódó catering menetét és választékát. A menü 3 választható fogásból állt, melyhez salátát és desszertet is kínáltak. Az italválaszték gazdag volt, mely alkoholos italokat és koktélokat is tartalmazott. A főétkezést követően lehetőség volt snack elfogyasztására is. Az étkezések valamint a szórakoztató rendszer használata hamar „elröpítették” az időt. Sőt volt ingyenesen elérhető Wi-Fi kapcsolat is, mely körülbelül 1 órán keresztül biztosított alapcsevegéshez szükséges adatforgalmat. Ez körülbelül a szöveges üzenetekre volt elég bizonyos gépeken, de a B777-es esetében videót, és képet is sikerült megosztanom ismerőseimmel.

71267130_693996384435154_1177477915697217536_n.jpg

Megérkezéskor a gépünk csápra állt. Kiszállva kissé megütött a soha nem tapasztalt sivatagi meleg, de a légkondicionálás hatása hamar érezhető volt. Az átszállás gyorsan ment. A gyorsaságot segítette a jó tájékoztatás és a mozgójárdák is. Átszállás közben újra biztonsági átvilágításon kell átesni, ezt követően érkezik meg az ember a reptér központi csarnokába, ahol híres óriás lámpás maci található. Nekem körülbelül két órám volt a két járat között, mely egyik legrövidebb csatlakozási időnek számít a Budapest-Bangkok közötti átszállást biztosító légitársaságok között. Egy gyors körbetekintés, és már irány is a kapu, hiszen kezdődik a boarding a Boeing 787-8 típusú Dreamliner gépre. A gép majdnem telt házzal szállt fel a kora esti órákban a kifutóról a LATAM festésű Airbus A350-es Qatar Airways járatot követően. Ülőhelyem a hátsó részen az ablak mellett volt. A gép nagyon modern és fiatal volt, ennek ellenére az ülőhely kissé szűkebbnek bizonyult a többi típushoz képest. A több mint 6 órás éjszakai úton a szerviz kiváló volt. Sokat aludni nem tudtam, így kicsit fáradnak éreztem magam. Az IFE rendszer ezen a járaton egy picit választékosabb volt. Leszállás előtt minden utas kapott egy belépéshez szükséges kártyát, melyet ki kellett töltetnie. Ezen alapvető információkat kellett közölnöd, valamint utazásod célját, tartózkodási helyedet..stb. Elméletileg e papír kitöltése hamarosan megszűnik a Thaiföldi beutazás előtt. Hasznos tanács: egy repülőn pláne, ha leszállás előtt iratot kell kitölteni, legyen kéznél nálad mindig egy toll!

Leszállás után olyan érzése volt az embernek, mintha egy ködös városba érkezett volna meg, hiszen a levegő páratartalma olyan magas volt, hogy az ablakokon nem lehetett kilátni. A kiszállás után az embert megcsapta a jó párás és meleg levegő, ami aztán megint a klíma hatása tört meg. Bangkok Suvarnabhumi repülőtere óriási légikikötő. Az érkezés után az első lépés az országba történő beléptetés. Az útlevél ellenőrzési pontoknál hatalmas szalag kordonok között kell várni. Jelen esetben körülbelül 20 perc volt a várakozási idő, ami gyorsnak számított. A beléptetés során több  újjlenyomatot vesznek mind két kézről, valamint fénykép is készül. Ezt követően irány a csomagfelvétel, a pénzváltás és a SIM kártya pult. Habár nemzetközi elv, hogy reptéren pénzt váltani nem érdemes, a bangkoki reptér legalsó szintjén az Airport Rail Link (ARL) megálló mellett lévő pénzváltók valamelyikét használni (pl.:Super Rich). Ahhoz hogy naprakész árfolyam ismereted legyen érdemes letöltened egy alkalmazást is telefonodra, nekem jelen esetben az egyik legjobb Androidos program a Currency volt meg, melyben számtalan pénznem megadható. Váltásnál célszerű nagyobb címletekkel menni, mert azokat kedvezőbb árfolyamon váltják. A procedúra során az útlevelünket ellenőrzik, így célszerű mindig kéznél tartani. Ezt követően, hogy ne kapjunk horribilis számlát miután hazaértünk, és mindig tudjuk használni az internetet SIM kártyát kellett beszerezni. A szolgáltatók zöme az indulási szint alatt sorban helyezkedik el pultjaikkal és készséges segítő munkatársakkal. Korábbi ajánlások szerint a True és az AIS szolgáltatók a legjobbak. Én a True kártyáját választottam, mely igényléséhez szintén útlevél bemutatásra volt szükség. Ezen szolgáltatással Bangkokban tartó tartózkodásom ideje alatt semmilyen problémám nem volt. A csomag tartalmazott korlátlan közösségi app használati funkciókat is, melyek az adategyenleget nem merítették le.

A reptérről a legjobb közlekedési eszköz a városközpontba történő bejutásra az Airport Rail Link vonala. Az állomás a reptér legalsó szintjén található. Az innen induló vonatok közvetlenül a Phaya Thai BTS Skytrain megállóig visznek körülbelül fél óra alatt, ahol könnyen át lehet szállni a magasvasútra. A két vonal között a jegy nem egységes, így átszállásnál az adott vonalhoz szükséges jegyet kell megvenni automatából, vagy pénztárból. Mivel Thaiföldön a kártyás vásárlás nem elterjedt és nagyon sok helyen limithez kötött, így érdemes inkább készpénzzel készülni. A kártyákat a nagyobb nemzetközi láncok korlátozás nélkül elfogadják.

Közlekedés Bangkokban

71148144_884185731967565_5467003574032531456_n.jpg

Mint ahogy már említettem a reptérre érkezve a leggyorsabb közlekedési mód bejutni a városba, ha reptéri vonatot használjuk (bár ez is nagyon zsúfolt a csúcsidőben, de az emberek türelemmel és nem tolakodva várják a következő vonatot). A taxi is jó alternatíva viszont a városban és a bevezető utakon hatalmas dugók alakulhatnak ki, és vannak hiénák is. Beszállás előtt mindig érdemes említeni, hogy meter, ha nem akarod, hogy becsapjanak.  A városban járva érezhető az ázsiai vezetési feeling: hiába van piros, mielőtt lelépsz, a járdáról bárhol bevághat eléd egy motor vagy akár egy autó is. Sok helyen külön ember irányítja a forgalmat, hogy az adott épületekhez be vagy ki tudjon állni egy-egy autó, vagy busz. Habár az Uber hazánkhoz hasonlóan itt is le lett állítva, viszont a Grab app rendkívül jó alternatíva egy-egy utazásra. Na meg a tuk-tuk is, amit ahhoz képest, hogy nem sok helyen láttam. Még beszállás előtt érdemes megegyezni az árban. Rövid távok megtételére gyors alternatíva, bár kicsit veszélyes a nagy forgalomban.

Ha a városi tömegközlekedést választjuk, ebben az esetben két gyors alternatíva jöhet szóba: a metró MRT, és a BTS (Sky Train) magasvasút. Mindkettő hálózata érinti a fontosabb látnivalókat, és csomópontokat. Használatukhoz minden alkalommal jegyet kell váltanunk az állomások területén kihelyezett automatákból, vagy pénztárakból. MRT esetében a jegyvásárlás során kis zseton érmét kapunk, amit a kapu érzékelőjéhez tartva beléphetünk az állomás területére. A zsetont érdemes olyan helyre tenni, ahogy meg is találja gyorsan az ember, hiszen az állomás elhagyása előtt be kell dobni a kapu nyílásába. BTS esetén egy kártyát kapunk, melyet az állomásra belépve szintén a kapuhoz kell érinteni, elhagyva pedig a nyílásba be kell helyezni. Az viteldíjakat tekintve az MRT használat kedvezőbb árunak tűnt, mint a BTS árak. A jegyek ára az állomástávok alapján változik. Egyes automaták papírpénzt nem fogadnak el, ilyen esetben, az állomási pénztárban könnyen tudunk jegyet venni. Az állomásra, sőt a bevásárlóközpontokba való belépés előtt mindenhol fémdetektoros kapuk vannak felállítva. Fő a biztonság! Az ellenőrzés nem folyamatos, de felkérhetnek arra, hogy nyisd ki vagy tedd be átvilágító gépbe a táskádat. Célszerű és ajánlott ezekre a helyekre napszemüvegünket levéve belépni.

A metróállomások és a járművek mindegyike erősen légkondicionált, így ha fázós típus vagy érdemes egy vékonyabb kardigánt, esetleg egy kendőt magadnál tartani az utazás során.

Ma már Bangkok városa sem mondható nagyon olcsó városnak, és célállomásnak, hiszen a jelentős turista forgalom az árakon is meglátszik. Bár tény és való vannak, helyek ahol nagyon olcsón jól lehet lakni. Ilyen például az utcai thai street food kocsik, melyből szinte minden utcában akad jó pár. A bolti élelmiszer árak hasonlóak az itthoniakhoz, bár jelentős része import élelmiszer, ami drágább. Ami meglepett, hogy a nemzetközi nagy fast fashion divatcégek üzletei az itthoni árszínvonalhoz képest sokkal magasabb áron értékesítik termékeiket.

TOP látnivalók:

Látogatásom során a programomat saját magam állítottam össze, úgy hogy legyen benne kulturális, ismeretterjesztő és szórakoztató kikapcsolódás. Mivel érdekel az építészet és a kígyók, így biztos volt, hogy meglátogatom az egyedülálló bangkoki kígyófarmot, és a MahaNakhon több mint 300 méter magas felhőkarcolóját.

  • MahaNakhon (King Tower): Bangkok második legmagasabb épülete különleges formája és a tetőterén található üveg padlós kilátója miatt érdemes megtekinteni. A 314 méter magas torony megközelítéséhez a Chong Nonsi BTS megállónál kell leszállnunk, majd követni a kiírásokat. Ezt követően egy modern előcsarnokban találjuk magunkat, ahol jegyet tudunk venni a kilátóba. A jegy ára borsos, bár bizonyos időszakokban kedvezményt is adnak. Miután jegyünk megvan irány a szupergyors lift, mely teljes egészében LCD monitorokkal van kirakva. A 74. emelet eléréséig látványos vizuális effektekkel és hangokkal ellátott videót vetítenek le. Ezt követően csodálatos látvány tárul elénk, melyet csupán egy vékony üvegen keresztül láthatunk. Tériszonyosoknak garantáltan izgalmas! Ezt követően lehetőség van lifttel, vagy lépcsőn további pár szinttel feljebb menni, ahol a külső kilátó teraszra jutunk. Itt található a torony egyedülálló látványossága, a majdnem 314 méter magasan Bangkok utcája fölé kimagasló üvegpadló. Bátorság! Na meg egy mély levegő! Az üvegre történő rálépés előtt védő papucsot kell felvenni. Életre szóló élmény, hiszen a kristálytiszta üvegen sétálni a szabadban megemeli az adrenalin szintet.

 

 

  • Red Cross Snake Farm (Queen Saovabha Memorial Institute): A Sam Yan metróállomástól pár perces sétára található „kis városi oázis” a helyi vöröskereszt központjában található. Amennyiben érdekelnek a kígyók anatómiája, fejlődésük története, a Thai-ok és a kígyók kapcsolata látogass el ide. A területen élő példányokat is láthatunk. A legizgalmasabb program a 11:00-kor kezdődő méregfejés, és a délután 14:30-kor tartott élő kígyó bemutató show. A belépő 200 bath. A program viszonylag rövid idő alatt úgy 1 óra végig járható, így ha még sok idő van vissza a napi eseményig, akkor visszatérhetünk.

 

  • Hajózás a Chao Phraya folyón: Bangkok és Thaiföld legjelentősebb folyóján keresztül számtalan látnivalót tudunk hajóval vagy úszó csónakkal megközelíteni. Turistaként a legjobb választás a Chao Phraya Express Boat társaság (http://www.chaophrayaexpressboat.com/en/home/) melynek központi induló pontja a Saphan Taksin BTS állomás melletti Sathorn Pier-nél található. A hajóval kényelmesen megközelíthető a Wat Arun, Wat Pho és a Királyi Palota is. Ha többet szeretnénk hajókázni egész napos korlátlan utazási jegyet is vehetünk. Amennyiben csak a Wat Arun-ig megyünk, onnan a folyót átszelő járattal átmehetünk a Wat Pho-hoz. Az Express hajók nyitott tetőtéri ülőhelyekkel rendelkeznek, így panorámába élvezhetjük az elénk táruló látképet.

72147713 901299036908914 1508823217970610176 n

  • Wat Arun: a csodálatos buddhista templom és a hozzá tartozó kis utcás építmények igazi spirituális feltöltődést nyújtanak. Az esti órákban látványos kivilágításban is megtekinthetjük. Mivel felkapott turista látványosság, így sok helyen figyelmeztetnek értékeink védelmére! Amennyiben belépünk, a templomba cipőnket feltételen vegyük le!

 

  • Wat Pho: Az óriási arany fekvő Buddha otthona. Amennyiben a Wat Arun-tól jövünk transzfer hajóval kisebb vásáron keresztül érhetjük el a templomot, ahol számos frissítőt és szuvenírt kínálnak. Érdemes megkóstolni a friss kókuszdióba zárt kókuszvizet mindössze 50 bath-ért cserébe. Itt is rengeteg turistával találkozhatunk, de számomra pozitívum volt hogy a jegyhez egy kisebb víz kupon is járt, melyért cserébe a kijelölt helyen frissítő hideg vízzel teli palackot adtak. A 46 méteres, aranyozott Buddha szobor majdnem végigéri az egész épületet. A talpát vallásos jeleneteket és szimbólumokat ábrázoló faragások díszítik, a hatalmas terem falain pedig gyönyörű festett mintákkal ékesítettek.

 

  • Királyi Palota és a Wat Phra Kaew: A Wat Pho-tól pár száz méternyire található az óriási területen elhelyezkedő királyi lak, mely számtalan csodálatos építészeit és kulturális örökséget rejt. A főépületben a központi csarnokban található a Smaragd Buddha, amely az egyik legrégebbi és leghíresebb Buddha szobor a világon. A jade szobrot arany ruha díszíti, melyet a király évszakok változásával lecserél.

 

  • Wat Saket (és az arany hegy): A frissen átadott Sam Yot metrómegállótól alig negyedórás sétára található aranyozott kupolás hegy, valamint templom kedvelt látványosság. A hegy megmászásához jó pár lépcsőfokot kell pazar környezetben megtenni, míg végül felérünk a csúcsra, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik a városra. A környéken számtalan fa és fémfaragó vállalkozás van. De nem messze a Bamrung Muang Road-on megcsodálhatjuk, miként is készülnek a szent Buddha szobrok, és milyen sokféle stílusban.

 71289738 374866293457325 3931958030236647424 n

  • Lumphini Park: a város legnagyobb köztéri parkja, ahol a zajtól meg lehet pihenni. A parkban több tó is található, melyeken vízi biciklizhetünk. Nem csak a csodás kertkultúra (mely amúgy is lenyűgözi az embert minden fele), hanem az élővilág is aktív részese a parknak, hiszen ha szemfülesek vagyunk, akár varánuszt is láthatunk.

72485295 547928665963699 756659270598000640 n

 

  • Kínai negyed: a nemrég átadott új Wat Mangkon metróállomásból kijőve, úgy találjuk magunkat mintha gyors térváltással Kínába kerültünk volna. Apró utcák, kínai feliratok, és ételek mindenfele. Érdemes barangolni és felfedezni a környéket.

71531306_423663624942388_2674198787706060800_n.jpg

 

  • MBK center: igazi nagy bevásárló központ, bár itt nem a nagy nemzetközi márkákkal fogsz találkozni, hanem azok hamisítványaival. Emellett thai élelmiszereket, szuvenírt, aranyat, sőt repülőgép modellt is tudsz itt venni. A szolgáltatások terén érdemes kipróbálni a thai masszást, mely garantáltan megmozgatja az ember összes végtagját.

 71741257 813398369097906 5707478019841458176 n

  • Pat Pong Night Market: az egyik leghíresebb éjszakai piac és vörös lámpás utca Bangkokban. Ahogy közeledik, a 7 óra az árusok kezdenek kipakolni. Hamis és tiltott termékeken át, az intim és szuvenír termékekig a választék igen gazdag. Alkudni kell! A vásár melletti bárok „ajánlói” folyamatosan ajánlatokat fognak tenni. Csak óvatosan!

 

  • Terminal 21: Egy tematikus bevásárlóközpont mely reptérre és bizonyos világvárosok hangulatára hajaz belső berendezésében. Az épület tetején lévő ételszigeten lehetőség van olcsón, jót és finomat enni. Ehhez csupán egy tetszőleges összeggel kell feltölteni a helyszínen váltható kártyát, amit ha nem eszel le teljesen visszakapod a megmaradt egyenlegedet. A választék nagyon nagy. Hagyományos thai ízek mindenfele. Érdemes kipróbálni a Pad Thai tésztát, a sült kacsát, és az elmaradhatatlan mangós ragacsos rizst. Az adagok nagyok és laktatóak.

72251763 2388698718100931 26523055140372480 n

 

Hasznos tanácsok:

  • Vigyél magaddal hálózati adaptert! Thaiföldön a hálózati csatlakozók teljesen más jellegűek, mint itt Európában
  • a meleg ellenére legyen nálad hosszúnadrág, zárt cipő és válladat, hasadat eltakaró póló! Amennyiben templomokat, vagy a Királyi Palotát látogatod meg alapvető előírás a megfelelő öltözet. Bizonyos helyszíneken lehetőség van ruhabérlésre. Sőt amennyiben Buddhát ábrázoló tetoválásod lenne, azt inkább fedd el! A helyiek szemében ez nem „divatcikk”.
  • Amennyiben Androidos telefonod van, töltsd le a MAPS.ME, Currency, Grab és a Bangkok tömegközlekedési térképét tartalmazó applikációkat. Ezek jelentősen segíthetik gördülékennyé tenni utazásodat!
  • Ugorj be egy Seven Eleven-be! Itt biztos, hogy mindent megtalálsz akár éhes, akár szomjas vagy. Ezek a kis üzletek szinte minden utcában ott vannak.
  • Alkudozz! Piacokon mindenképp elvárt, a nagy központokban viszont nem nyitottak rá, bár személy szerint akadt kivétel
  • Légy türelmes! A zsúfolt peronok ellenére tartsd be a szabályt és állj be a jobb vagy bal oldali várakozó sorba.
  • Eltévedtél? Bátran kérj tanácsot, a thai emberek szívesen segítenek, még akkor is ha angolul nem értenek.
  • Éhes vagy hazafele a reptéren? Látogass el az érkezési szint legvégén található kis ételudvarba, ahol garantáltan olcsón tudsz thai, ázsiai ételeket enni!
  • Bangkok biztonságos, de értékeidet biztonságos helyen tartsd magadnál, és pénzváltásnál, vagy fizetésnél figyelj oda mit és mennyit kapsz vissza!
  • Duriánt szeretnél kóstolni? Az éjszakai piacon bárhol beszerezhető gyümölcs, azonban készülj fel hogy az íze nagyon durva lesz. Én tömény vöröshagyma ízként írnám le, amit lenyelni nem nagyon tudsz.

 

Összegezve a Bangkoki és a thai utat egy csodálatos, nyüzsgő metropolisz vár, ha idelátogatsz, mely spirituális feltöltődést is ad. A thai emberek az eddigi legkedvesebb és leginkább segítőkész népesség volt, amit megismertem. Olyannyira nyitottak, hogy mindenféle ismeretség nélkül képesek leszólítani, és érdeklődni a felől, hogy honnan jöttünk, és hogy érezzük magunkat az országukban. Legjobb példa erre, hogy a főbb turista célpontokon diákok sora készíti beszámolóját az idegen országokból érkező emberekkel. Engem személy szerint még a reptér kapujában is egy kedves thai lány informált meg az itt töltött időmről és írt egy rövid kérdőívet tapasztalataimról, ami nagyon meglepett és kedves gesztus volt. Bangkok varázsa bennem olyan nyomot hagyott, hogy amennyiben lehet, mindenképp visszatérek majd még egyszer.

 

A folytatásban hamarosan Doháról is olvashattok!

Az utazás megvalósításában külön köszönet a Qatar Airways budapesti irodájának!

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!