Budapest és Szöul között indít közvetlen járatot a LOT!

Az amerikai járatok tavaly májusban történő budapesti elindítását követően, újabb már nagyon rég várt hosszútávú útvonalra repülhet rá a lengyel nemzeti légitársaság a LOT. A pletykák már korábban igazolták azt, ami ma már világos a lengyelek Budapest és Szöul-Incheon repülőtere között terveznek légi járatot indítani. A járatindítás időpontja egyelőre ismeretlen, de nem kizárt hogy az még az idei évben elindulhat.

24747512573_e530443c3c_k-e1547813897333-678x381.jpg

Újabb hosszútávú járat indítása van finishben Budapestről a lengyel LOT-nál, mely Dél-Kora és Magyarország között indíthat hamarosan közvetlen és non-stop légi járatokat. A két ország között korábban menetrendszerinti légi összeköttetés még nem volt. Az új közvetlen járat indításának időpontját és a járattal kapcsolatos bővebb információt még nem lehet tudni, de azt már igen köszönhetően a Budapesti Koreai Nagykövetségnek, hogy a mai napon a Külügyminisztérium képviselője Magyar Levente találkozott a Dél-Korea budapesti nagykövetével, hogy megvitassák a LOT járatának indulásával kapcsolatos dolgokat.

fb_img_1554401009662.jpg

A mai napon ült le a két fél Fénykép: Korean Embassy in Hungary

A járat elindítása még akár idén megtörténhet, erre utalt korábbi egy koreai lapnak adott interjújában a szöuli magyar nagykövet. Ez azért is lenen ünnepélyes alkalom, mert tovább emelné a két ország közötti  kapcsolatokat abban az évben, amikor a diplomáciai kapcsolatok létrehozásának a 30. évfordulóját ünnepeljük a két ország között.

Egyfelől ha logikusan nézzük, akkor a LOT számára ezen új járat beindítása egy újabb Dreamliner gépet is hozhat a budapesti bázisra, ami egy szöuli járaton felül akár további új hosszútávú útvonalat is eredményezhet, vagy bővítheti a már meglévő járatainak kapacitását. Ez azonban nagyban függ a Dreamliner gépekkel kapcsolatos hajtómű problémák miatti kapacitás gondoktól is, hiszen a napokban hosszabbították meg az Air Belgium-tól bérelt A340-es gép használati idejét.

A régióban jelenleg Prága és Varsó is rendelkezik közvetlen légi kapcsolattal a Dél-koreai fővárossal. Míg Prágából a Korean Air, addig Varsóbol a LOT üzemeltet menetrend szerinti járatokat. Míg a bécsi repülőtéren a Korean Air és az Asiana Airlines is jelen van, bár utóbbi csak áruszállító (cargo) járatokkal.

Budapest rendelkezik jelenleg a legnagyobb potenciális utasszámmal Szöul-Incheon repülőterén!

Korábban már többször is olvashattátok a blogon, hogy a Budapest és Szöul közötti légi útvonalon igen sokan utaznának közvetlen légi járaton, ha lenne. Ezt az igényt támasztják alá azon adatok is, melyeket légiközlekedési statisztikákkal foglalkozó oldalakon is az elmúlt években megosztottak. A legutóbbi megosztás az anna.aero oldalán található statisztikában jött le. E szerint Budapest a 3. legnagyobb potenciális utasszámmal rendelkező célállomás volt a reptéren a 2017. október és 2018. szeptemberi időszakkal 51.931 indirekt, azaz átszállással közlekedő utassal. Ezen eredménnyel, mint azt korábban a szöuli repülőtér is hangoztatta, a Szöul-Budapest járat az első az európai útvonalak között, ahová utasszám alapján érdemes lenne közvetlen légi járatot nyitni. Ezt azonban a mai napig nem lépte meg senki, holott korábban több alkalommal is voltak rá próbálkozások. A Budapest Airport toplistáján pedig a mai napig Szöul neve szerepel az első helyen az új járatokért folytatott harcban.

top-10-icn.png

A TOP10-es lista a szöuli Incheon repülőtér kiszolgálatlan útvonalairól Forrás: anna.aero

Az első alkalomhoz a történelemben 2005-ig kell visszamennünk, amikor az állami Korean Air légitársaságnál esélyes volt egy budapesti járat indítása is, ez azonban nem valósult meg. A légitársaság a régióban végül Prágába kötött ki és mondhatni ott építette ki a régiós elosztó központját a Czech Airlines hálózatán keresztül.

2015. májusában a két ország között létrejött a a két ország közötti új légügyi megállapodás él, amely alapján az uniós előírásokkal összhangban direkt utasforgalmi és áruszállító járatok üzemeltetésére nyílik lehetőség. A koreai látogatók száma 2015-ben már meghaladta az évi 100 ezres létszámot. 

Ezt követően a Kormány részéről újabb próbálkozás volt a Korean Air felé. 2016. februárjában Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter folytatott tárgyalásokat a légitársaság elnökével. Varga Mihály a szöuli tárgyalást értékelve elmondta: "a Korean Air nyitott megvizsgálni az új útvonal lehetőségét, amelyben szerepet játszik a turisztikai együttműködésen kívül az egyre növekvő áruforgalom is."

Még ebben az évben a Külügyminiszter és a Budapest Airport vezetője közös sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Dél-koreai magán kézben lévő Asiana Airlines charter járatokat indít a magyar fővárosba 9 alkalommal.  Ez volt a repülőtér történetében az első olyan járat mely a két ország között légi hidat teremtett. Az Asiana ezen járatait egy dél-koreai utazásszervező cég töltötte meg kinti utasokkal, ezért jegyet itthonról nem lehetett rá kapni. A járatokat Boeing 777-200ER típusú gépeikkel repülték, melyek a késő esti órákban landoltak Ferihegyen egészen augusztus végéig. Budapest a legelső közép-európai város volt a dél-koreai légitársaság térképén. Az Asiana az utolsó járatának teljesítését követően pozitív hírek érkeztek a járat sikerességéről.

Szijjártó Péter 2016 végén elmondta, hogy: idén 125 ezer turista érkezett Dél-Koreából Magyarországra, ami 13 százalékos növekedést jelent, ezért két légitársasággal (vélhetően Asiana Airlines, Korean Air) is tárgyalt közvetlen légi járat beindításáról. Idén nyáron az Asiana Airlines közvetlen járatot működtetett Szöul és Budapest között, és erre jó eséllyel a jövő nyáron is sor kerül - jegyezte meg. De ez nem történt végül meg, pedig a Budapest Airport járatinformációs oldala még a járatokat is megjelenítette, tehát a slotot lekérték de végül valami miatt mégsem vágtak bele az üzemeltetésbe.

A turizmusonline akkori cikkében megjelent adatok alapján a budapesti járat töltöttsége kiválónak volt mondható. Az ülések kihasználtsága a 9 járatra vetítve 95,8% volt. Míg a legmagasabb load factor a 99,8%-ot is elérte. További információk alapján a járatok "belly cargo" része is nagyon szép eredményt ért el. Az induló járatok sok alkalommal áruval teljesen megtöltve hagyták el a budapesti repülőteret

Ezt követően a 2019-es céldátum került előtérbe a közvetlen járat indításra, ekkor már viszont egy koreai fapados légitársaság a Korean Air leányvállalata a JinAir jött szóba. E szerint a Korean Air low-cost modellben működő leányvállalata erőteljes európai terjeszkedésbe kezdene, melynek első lépése két új járat elindítása lenne 2019-ben Budapest és Zágráb városába Szöul Incshoni nemzetközi repülőteréről. ezt a légitársaság vezérigazgatója Choi Jung-ho egy koreai sajtótájékoztatóan jelentette be.

[Fénykép: ifn.news]

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!