Lassan egy évesek a LOT amerikai járatai Budapesten!

Idén május 3-án lesz egy éve hogy a lengyel nemzeti légitársaság, a LOT megnyitotta budapesti bázisát, és ezzel együtt újraindította Magyarország és az Egyesült Államok közötti közvetlen járatokat New York JFK és Chicago városa felé. Az egy éves évforduló kapcsán a lengyel Pasazer írt a járatokkal kapcsolatos töltöttségről és gazdaságosságról cikket, melyből most egy pár részlet és az általunk ismert bővebb adatokat is megismerhetitek.

4u5e9her1h8maxresdefault-1280x400.jpg

2018. május 3-án a LOT elindította az akkor már 7 éve leállított, és az utazók körében már rendkívül várt Budapest-New York JFK járatot hetente két alkalommal. Ezt követően pedig május 5-én a Budapest-Chicago útvonalat is beindították a Dreamliner járatukat, itt azonban már csak heti két frekvenciával repülnek. A KSH által közölt adatokból szépen nyomon követhető az elmúlt 8 hónap (május-december) utasforgalmi eredményei, mely adatok alapján előzetesen sajnos nem beszélhetünk rendkívüli sikerességről, hiszen a járatok kihasználtságán vélhetően megmutatkozik a LOT többszöri gépcseréje, valamint az is hogy az Egyesült Államok és Magyarország között erősen szezonális a forgalom, de az adatsorból az is kivehető, hogy lehet elhibázott döntés lehetett Budapestről Chicago felé nyitni. Míg New York a nyári hónapokban stabilan hozta a 70-80 százalékos töltöttséget, addig Chicago csak a június hónap folyamán tudott 80 százalék fölé kúszni, az augusztusi és a szeptemberi hónapokban viszont már csupán 60 százalék, az októberi hónapban pedig már csak alig 50 százalék feletti töltöttséget mutatnak az adatok. Ami a csúcsszezonban alacsonynak mondható. A téli szezon eleje (november és december) még katasztrófálisabb képet mutat. A két járat töltöttsége novemberben mélypontot ért el: New York (48%), Chicago (35,5%). Ekkor volt a legtöbb járattörlési probléma is. Ezen alacsony adatokon decemberben végül sikerült javítani 61 és 57 százalékra. Bár még a teljes téli időszak adatsora nem ismert, jól kivehető hogy miért nem lépi meg az egész éves működtetést az American vagy az Air Canada. Ezen légitársaságok érdekessége, hogy a LOT-hoz képest sokkal magasabb töltöttséget tudtak felmutatni a nyári időszakban. De a frekvencia szám is lehet ellenség, hiszen egy napi JFK és egy négy járatra sűrített ORD sokkal több utast tudna elérni a forgalmasabb időszakokban. Emellett Chicago esetében a United Airlines közös Star Alliance partnerrel való szorosabb együttműködés és code-share is segíthetné a járat sikerességét.

A Pasazer közlése szerint az első nyolc hónapban, tehát a májustól-júniusig tartó időszakban New York JFK felé 260 járat, míg Chicago felé 129 járat közlekedett a magyar fővárosból. New York esetében az összes szállított utasszám 46.424 fő, míg Chicagónál 20.379 fő volt. A lap az össz load factor kiszámításához a LOT Dreamliner 787-800 as kapacitását vette figyelembe, ez azonban a cserék miatt nem pontos adatotokat ad ki, hiszen az útvonalon szolgált az Euro Atlantic Boeing 767-300ER gépe és a spanyol Air Europa A330-300-as típusú bérgépe is, más-más konfigurációkban. A lap a kapott adatokkal kapcsolatban megkereste a LOT sajtóirodáját is, ahonnan válaszként a következőt kapták:

"Minden egyes hosszútávú járat indítása egy olyan beruházás, mely jövedelmezősége legalább 3 év után értékelhető. Az elmúlt 11 hónapban a New York JFK és Chicago járatok eredményei kielégítőek. Az érdeklődés növekvő tendenciát mutat ezen járatok után az idei nyári szezonban."

A cikkben megjegyzik, hogy persze nem csak az ülések töltöttségére érdemes megalapozni egy-egy járat gazdaságosságát, hiszen ehhez hozzájön még a raktérben szállított árumennyiség a belly cargo, valamint azon kedvezmények is melyek a járat indulását követő években a repülőtér üzemeltetője a légitársaság részére ad bizonyos reptéri díjakból. Ezen kedvezmény vélhetően magas lehet a LOT ezen járatainál, hiszen Budapesten állomásoztatnak egy széles törzsű gépet, valamint a repülőtér számára igen fontos hosszútávú útvonalat repülnek, mindemellett már átszálló utasokat is hoznak a budapesti reptér számára. Továbbá ezen járatok indítása nemzetgazdasági érdek is mind a magyar, mind az amerikai felek számára. A Pasazer említi: "Korai még a gazdaságossági mérleget készíteni, valamint a járatok sorsára vonatkozó további döntést hozni, de a LOT-nak hamarosan meg kell vizsgálnia az útvonalak működtetését, hiszen a hosszútávú műveletek költségei másak, mint a rövid, vagy középtávú útvonalakra fordított kiadások."

Emellett ha a LOT valóban elkötelezett e transzatlanti járatok jövőbeli működtetésében, akkor mihamarabb sűrűbb ráhordó járathálózatot kell kiépíteni a budapesti bázison, hogy még több átszálló utassal tudja majd feltölteni a helyeket. Ennek érdekében a már bejelentett Brüsszel, és Bukarest mellé a volt Jugoszláv államok felé is járatokat kellene nyitnia. Ezzel kapcsolatban már konkrétumot is lehet ismerni, hiszen forrásunk szerint a LOT vizsgálja egy Budapest-Belgrád és Budapest-Kijev járat indítását is.

Fénykép: Omyplane

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot