Mit hoz a jövő? – repülőtéri fórumot tartott a Budapest Airport

Rekordszámú résztvevővel, immár harmadik alkalommal rendezte meg a Budapest Airport azt a szakmai workshopot az 1. Terminál épületében, amelyen szervezett, de egyúttal szórakoztató formában tájékoztatja az utazási szakmai képviselőit az új járatokról és a repülőtéri szolgáltatásokról. Az eseményen szinte minden Budapesten jelen lévő légitársaság, közöttük a nemrégen még csak Kormányzati szinten bejelentett China Eastern Airlines is részt vett. Hogy mit tudtunk meg a képviselőktől és milyen újdonságok vannak a Budapest Airporton az a következő sorokból kiderül.

44258669_413135569218079_69770416578625536_n.jpg

Számos új repülőjáratot és kellemes meglepetéseket is ígér a jövő évre a Budapest Airport. Röviden így lehetne összefoglalni annak az egész napos utazási fórumnak a lényegét, amelyet a repülőtér szervezett az légitársaságok és az utazási irodák képviselői számára. A napokban egyre-másra jelentik be a nagy légitársaságok már a 2019 nyári menetrendi szezon új járatait, miközben még el sem kezdődött a 2018-19-es téli szezon. A két legfrissebb újdonság, hogy a Laudamotion új légitársaság 2019 áprilisától heti két járatot indít Stuttgart és Budapest között, valamint a Jet2.com 30 %-os kapacitásbővítést jelentett be a budapesti útvonalakon és ennek részeként elkezdi repülni a Birmingham-Budapest útvonalat is jövő novembertől, szintén heti két alkalommal. De a jövő évi dömping még nem ért véget, hiszen bejelentésre vár még a China Eastern Airlines légitársaság Sanghaj-Budapest járata, mely még nem hivatalos információ szerint 2019. június 6-dikán indulhat Airbus A330-as repülőgépekkel non-stop járatként hetente 3 vagy 4 alkalommal.

budworkforg.JPG

Az idei évben a Budapest Airport számítása szerint 14,86 millió utast veheti igénybe a repülőteret, ami ha a következő három hónap rendkívül jól alakul akár kereken 15 millió is lehet. Bár tavalyhoz képest a növekedés már kisebb lesz.

Ilyen és ehhez hasonló csemegékről is szó volt a Budapest Airport utazási workshopján, ahol elhangzott, hogy igen sikeresnek ígérkezik az idei esztendő is. Az előrejelzések szerint a budapesti repülőtér forgalma elérheti a 15 millió utas/év határt, ami 14 % feletti forgalomnövekedést jelent. Az idei nyári szezonban egyszerre négy transzatlanti járat üzemelt (New York, Chicago, Philadelphia és Toronto), egyformán bővült a hagyományos és a diszkont légitársaságok piaca, egyre újabb európai járatokat indítottak a légitársaságok. A forgalomnövekedés negyedik éve töretlen, a Budapest Airport az elmúlt 11 évben nem kevesebb, mint 500 millió eurót, azaz mintegy 160 milliárd forintot fordított a repülőtér fejlesztésére. Ennek részeként elkezdődött egy 2 500 férőhelyes, hatszintes parkolóház építése a 2 Terminál előtti részen, épül egy új Cargo City, felújítják a 2. futópálya egy részét is.

 

budforg2.JPG

A KKE régióban az első 8 hónapban Budapest hozta a legnagyobb növekedést az utasforgalomban

Továbbá tervezés alatt van a mindenki által már nagyon várt T3 Terminál is, mely a jelenlegi 2A mellett a vecsési oldalon épülhet fel egy úgynevezett „digitális terminálként”, mely a mai modern kori technológiáknak a leginkább meg fog felelni. A Terminál első üteme várhatóan 2021-re készülhet el. A létesítményt több szakaszban tervezi átadni a Budapest Airport. Az épület a B oldali mólóhoz hasonló épületrész lehet. A tervezéshez szükséges fontos információkat a repülőtér most dolgozza ki és juttatja el a tervezőkhöz, így várhatóan a jövő évben már érkezhetnek is az első látványtervek.

A repülőtér fejlesztésének egyik fontos eleme volt az idén januárban átadott reptéri hotel, mely köszönhetően az elmúlt hónapok kiváló kihasználtságának a fejlesztő már most azon gondolkodik, hogy hogyan tudná a továbbiakban bővíteni az épületet.

A Budapest Airport továbbá folytatná a korábban a T1-es terminál mellett található irodaházak felújítását is, melyből egy a korábbi években már megújult.

buddesztwork.JPG

Frankfurt növekedése jelentős, melyhez a 6. napi Lufthansa járat is hozzájárult, de a moszkvai és a tel-avivi bővítés is magas növekedési számot hozott a reptéri adatokban

A mostani projektek közül kiemelkedik a parkolóház építése is, melynek előkészítő munkálatai már megkezdődtek, hiszen október 1-jével lezárták a 2-es Terminál előtti korábbi parkoló területet. Az új parkolóházban a Budapest Airport minden egyes parkolási terméke helyet kap, legyen az rövid és hosszútávú, vagy XXL parkoló, így a repülőtér minden igényt megpróbál kielégíteni. Az épületben közel 2500 parkolóhely kerül kialakításra közvetlen összeköttetéssel az érkezési és indulási szinttel. A parkolóház belsejében a különböző szinteken más-más parkolási formák lesznek elérhetőek. A legalsó szinten pedig az autókölcsönző partnereknek jut hely, valamint ide kerül a parkolóház ügyfélszolgálata is. Mindezek mellett elektromos töltőállomásokat is üzembe állítanak az épületen belül. A ház előtti területen pedig megmarad egy kisebb fedetlen parkoló terület, mely a repülőtér közlése szerint további bővítésre ad területet, de emellett egy buszterminál kerül kialakításra.

„Nagyon fontosnak tartjuk az ilyen fórumokat, ahol a magyar utazási szakma képviselői közvetlenül a légitársaságoktól hallhatnak magyarországi terveikről, az új járatokról, az új szolgáltatásokról. A szakmai előadásokat követő, afféle „rapid-randi” jellegű gyors találkozók sokasága itthon is bevált, az idegenforgalmi szakemberek nagyra értékelik, hogy házigazdaként igyekszünk segíteni az ő munkájukat is, miközben megismerhetik a repülőtéri szolgáltatások egyre szélesebb palettáját is.” – mondta a fórumon Kam Jandu, a Budapest Airport kereskedelmi igazgatója.

utvonalak.JPG

A képviseletekkel folytatott beszélgetés során számos dolog szóba került. A legtöbb légitársaság a jövő év során fejleszti budapesti járatait, de vannak, akik szeretnék, de ezt mégsem tudják, hiszen a kapacitás és a személyzet hiány rendkívüli módon megmutatkozik az iparágban. Így a jövő nyár folyamán nem lesz napi 3.  Finnair és Qatar járat, de a Turkish Airlines se indítja el egyelőre a korábban tervezett 4. járatpárját. Az UIA korábban meghirdetett napi két járata is veszélyben van, hiszen az új reggeli járat már nem érhető el a foglalási rendszerben. Az Air China légitársaságnál az új kínai versenytárs érkezése miatt szóba került az általános kérdés, hogy mikor is válik le Minszkről? – a közlés szerint tervben van. Az American Airlinesnál a prágai gépcserét a németországi philadelphiai útvonal bezárásával indokolták, bár Prágához hasonlóan a budapesti járat eredményeivel is rendkívül elégedettek. A LOT a 787-es helyettesítésnek pontos idejéről érdeklődtünk – mely legjobb esetben jövő januártól, de legkésőbb tavasz elejére befejeződhet. És ekkor készülhet el a LOT budapesti üzleti várója is, mely a B terminál non-schengeni zónájában fog helyet kapni. A légitársaságok között az október 15-től újra a hagyományos brand alatt közlekedő EL-AL is képviselte magát, a légitársaság magyarországi képviseletének vezetője Váradi János ismertette a legfontosabb változásokat, köztük a három új utazási csomagot, mely közül igényeik szerint választhatnak az utazók: Lite, Classic, Flex. Kiemelte hogy az EL-AL a továbbiakban is biztosít étkezést járatainak fedélzetén és a közeljövőben a flotta is megújításon esik át, melynek köszöhetően modern USB kapcsolattal felszerelt ülőhelyek, valamint fedélzeti WIFI kapcsolat kerül kiépítésre az EL-AL Budapesten is használt keskenytörzsű Boeing repülőgépein.

Ábrák: Budapest Airport / Forrás: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!