Milánó és Athén után Budapest lehet a következő állomása az Emiratesnek Amerika felé?

Más jelentkező is akadhat

obusaai.pngTegnap jelentette be az Emirates, hogy elindítja második Európán keresztül az Egyesült Államokba közlekedő menetrendszerinti járatát. Az új járat Athén érintésével Newark repülőterére fog közlekedni naponta. Eddig a dubaji központú légitársaság csak a Dubaj-Milánó-New York JFK útvonalon alkalmazta az ötödik szabadságjogot. Mindeközben Budapest Athénhoz hasonlóan már, már "könyörög" egy hasonló amerikai járatért, azonban 2018-nál előbb erre nincs esély.

2017. március 12-től naponta közlekedő transzatlanti járatokat indít Athénon keresztül Newark városába az Emirates. Ezzel kiegészítve a dubaji központú légitársaság jelenleg is működő négy, naponta közlekedő járatát Dubaj és a New York-i John Fitzgerald Kennedy nemzetközi repülőtér között.

Athénban is hiányzott az egész éves közvetlen légi kapcsolat az USA-val

Az Emirates új Dubaj-Athén-Newark járata egy olyan egész évben közlekedő nonstop, napi szolgáltatást biztosít az Egyesült Államok és Görögország között, amely 2012 óta nem létezik. A légitársaság General Electric GE90 hajtóművekkel felszerelt szélestörzsű Boeing 777-300ER-t működtet majd az útvonalon, a 8 First osztályú, 42 Business osztályú, és 304 Economy osztályú ülés mellett 19 tonna cargo kapacitást kínálva.

Bár Athén rendelkezik szezonális amerikai járatokkal, melyeket a United (Newark) és a Delta Airlines (JFK) üzemeltet, de az utasok felől hatalmas igény mutatkozott az egész éves kapcsolat iránt, amit azonban az amerikai versenytársak nem léptek meg mindmáig. 2016. novemberéhez számított egy év során közel 220 ezer ember repült Athén, és New York között.

Az Emirates új járata azonban nem csak az amerikai társaságok számára gerjeszt versenyhelyzetet, hiszen számos európai hordozó köztük a Swiss, Lufthansa, British Airways, Turkish Airlines, Air France is több tízezer utast szállítottak Athénból kiindulva a HUB repülőtereiken keresztül New Yorkba (hasonló a helyzet Budapesten is). Így ezen légitársaságok számára is versenyhelyzetet teremthet az Emirates új járata, hiszen utasokat vehet el tőlük.

Növelheti a járat sikerét az is, hogy az Egyesült Államok ad otthont a világ legnagyobb, körülbelül 1,3 millió főt számláló tengerentúli görög közösségének.

Sir Tim Clark, az Emirates Airline elnöke elmondta: „A görög kormány és az Athéni Nemzetközi Repülőtér kereste meg a légitársaságot az Athén-New York útvonal kiszolgálásával kapcsolatban. Az alapos vizsgálatot követően arra jutottunk, hogy az egyik Dubaj-Athén járatunk kibővítése Newark felé kereskedelmi és üzemeltetési szempontból is megvalósítható. Örömmel tölt el minket, hogy eleget tehetünk egy, más légitársaságok által hosszú ideje figyelmen kívül hagyott erős fogyasztói igénynek, és szeretnénk megköszönni az új útvonal támogatását az egyesült államokbeli és görögországi hatóságoknak és partnereknek egyaránt.”

Mi a helyzet Magyarországon? - már, már mindenki esélyes lehet, de 2018-nál előbb nem változhat a helyzet

A New York-i járat újraindítása fontos gazdasági, politikai, turisztikai, és presztizs cél. Hiszen a közvetlen járatra igény van, de senki nem lépett vele kapcsolatban mind máig. Sokan mondják ha akkora piaci igény lenne, akkor lenne légitársaság is aki repülné az útvonalat. Hát ezzel azért lehetne vitatkozni, de beszéljenek inkább a számok.

A Budapest-New York útvonal bekerült a világ 9 legkiszolgálatlanabb útvonalai közé, de az anna.aero légiközlekedési szakportál is megválasztotta a hét "kiszolgálatlan útvonalának" a tavalyi év során. 2015-ben a világ egyik vezető utazási keresője a Skyscanner.net által közölt adatok szerint csaknem 275.000 repülőjegy keresést regisztráltak a Budapest-New York útvonalra, melynek 12%-a közvetlen járatra irányult. Míg 2016. első felében ez a szám, már 326 ezernél tartott.

A legtöbb amerikai utas európai átszállással érkezik Budapestre a nagy HUB repülőtereken keresztül, de sokak használták az Air Canada Rouge idén indított szezonális járatát is, hiszen kiváló átszállási kapcsolatokat nyújtott Torontó Pearson repülőterén keresztül az USA városaiba.

Ha újra indul is a járat, az 2018-nál előbb nem fog bekövetkezni, derült ki a Népszava által közölt interjúból, melyben Hardy Mihály a Budapest Airport kommunikációs igazgatója elmondta, hogy " új interkontinentális járatok Ferihegyről várhatóan 2018. nyarától amerikai és ázsiai légikikötőkben landolnak majd".

Ezen kijelentésből arra is lehet következtetni, hogy nem csak New York térhet vissza a palettára, hanem akár több amerikai város is. Mindenesetre érthető a 2018-as céldátum, hiszen a Budapest Airport egyik jelentős beruházását az új utasmólót készül átadni ezen év tavasza során. És mi lehetne nagyobb presztízs érték egy ilyen nagy volumenű beruházáshoz, mint az, hogy új hosszútávú járatokat szolgálhat ki.

Emirates

Az Emirates új athéni járata reményt adhat a magyar piac számára, is hiszen itt is lehetősége lenne a légitársaságnak egy hasonló járat megteremtésére. Tavaly nyáron a napi.hu írt arról, hogy a Magyar Kormány lobbizik egy hasonló járat elindításáért az Emirates-nél. Előtte márciusban pedig az amerikai Bloomberg News írta meg, hogy az Emirates a már meglévő Dubaj-Milánó-New York JFK járatához hasonlóan Dubaj-Budapest-New York JFK között közlekedő menetrendszerinti járatokat indítana. Azonban ez ügyben a mai napig nem történt semmi.

Qatar Airways

Idén nyáron a Qatar Airways neve is felmerült, amikor Dohában légiközlekedési megállapodást írt alá Jassim Seif Ahmed al-Sulaiti Qatar közlekedési és hírközlési minsztere, és Dr. Pana Petra Külgazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár. A találkozót követően kétoldalú légiközlekedési megállapodás lehetővé teszi tetszőleges számú személy, vagy teherszállító járat közlekedését a két ország között. Ezen megállapodás továbbá lehetőséget nyújt az úgynevezett ötödik szabadság jog kihasználására is. Ennek értelmében lehetőség nyílhatna a Qatar Airways számára a Dohából induló, de Budapesten útját megszakító hosszútávú járatok indítására is olyan város felé is, mint például New York.

American Airlines

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavalyi amerikai látogatása során folytatott tárgyalásokat több amerikai légitársasággal az amerikai járat újraindításának ügyében, köztük az American Airlines vezetőivel. Az American 2011. őszén repült útóljára Budapestre.

Delta Airlines

Sokáig az egyetlen légitársaság volt Budapest és New York JFK között aki szezonális járataival minden évben megjelent a magyar piacon. A Delta is 2011-ben repült útóljára Budapestre, ezt követően letett az útvonal üzemeltetéséről. Hozzánk legközelebb Prágába repül szezonális jelleggel.

United Airlines

Ő az aki még egyetlen járattal nem volt a magyar piacon, viszont a Star Alliance partnereinek code-share járatai tele vannak United-dal utazókkal Budapesti megjelenését erősítheti, hogy szerepel a Budapest Airport Aviation Data Bankjának listáján egyedüli amerikai légitársaságként.

unitedbudapest.JPG

 United Airlines is partnere a Budapest Airportnak

Forrás: routesonline / anna.aero / emirates

 

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!