BUD flyer

2017\07\19 Bbalint Szólj hozzá!

Európai járathálózat bővítés idén télen a Lufthansánál

lufthansa-a320-engine-shuts-down-in-flight-from-manchester.jpgA Lufthansa hét új téli célállomást vesz fel téli menetrendjébe október végétől. Frankfurtból Pamplonába, Genovába, Bariba és Cataniába, míg Münchenből Nantes-ba, Glasgowba és Santiago de Compostelába repülhetnek a légitársaság utasai.

Pamplona városa most szerepel először a Lufthansa menetrendjében. November 6-tól az utasok heti négy alkalommal repülhetnek az észak-spanyolországi városba Frankfurtból. Az innen elérhető új téli úti célok között Genova, Bari és Catania is szerepel. A Lufthansa mindhárom olasz városba heti három járatot indít október 29-től, kiegészítve a légitársaság müncheni szolgáltatásait.

 A nagy keresletre való tekintettel a Lufthansa most első ízben Nantes-ba, Glasgowba és Santiago de Compostelába is repül Münchenből az idén télen. A nyugat-franciaországi Nantes-ba naponta, míg Glasgowba heti négyszer indít járatot. A spanyolországi Santiago de Compostela minden vasárnap szerepel majd a menetrendben, kiegészítve a Frankfurtból induló járatokat.

Az új téli célállomások járataira már foglalhatók jegyek. A retúrjegy ára 119 eurótól indul. További információ és online jegyfoglalás 2017 júliusától folyamatosan az lh.com webhelyen vagy a Lufthansa (vezetékes díjért hívható) ügyfélszolgálatán, a 06 1 429-2200 telefonszámon. Jegyek a Lufthansa partner utazási irodáiban, valamint a reptéri jegypénztáraiban is vásárolhatóak.

Fénykép: aviationvoice.com

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

2017\07\19 Bbalint Szólj hozzá!

Jövőre még korábban utazhatunk közvetlen repülőjárattal Torontóba

Sokan várják az egész éves járatot

air_canada_rouge_boeing_767-33aer_c-ghpn_yvr_18883491453.jpgA tervezett májusi kezdéshez képest jóval előbb indítja el a 2018-as nyári szezon első Budapest és Torontó között közlekedő menetrendszerinti légijáratát az Air Canada Rouge. A Rouge budapesti járata így jövőre szinte a nyári menetrendi szezon életbe lépésével egy időben indulhat el.

A korábbi menetrendi frissítésben az első Rouge járat az idei évhez hasonlóan május 20-a körül érkezett meg volna Budapestre. Ez azonban a most megjelent menetrendi frissítés alapján nem így lesz, hiszen a légitársaság több, mint egy hónappal előrébb hozta a szezonális járatának az újraindítását. Az első járat a  nyári menetrendi időszak elindulásának hetén, április 5-én száll fel Torontóból, és április 6-án (péntek) délelőtt 10:00-kor érkezik meg Budapestre. Ezt követően a légitársaság május 15-ig hetente három (kedd, péntek, vasárnap) május 15. és 22. között heti négy, majd május 22-től már heti öt (kedd, csütörtök, péntek, szombat, vasárnap) járatpárral teremt közvetlen kapcsolatot Budapest és Torontó városa között. Az Air Canada Rouge gépek vissza irányba 12:00-kor szállnak fel, majd 9 óra 40 perces repülést követően, helyi idő szerint 15:40-kor érkeznek meg Torontóba.

A légitársaság az idei évben május 20-án indította újra a szezonális budapesti járatát. A járat iránti feltehetően nagy számú érdeklődés-foglalások miatt, a Rouge az idei évben kétszer is megváltoztatta a budapesti járatainak a számát, így idén június 20. és szeptember 17. között heti hat járatpárt üzemeltet. A szezon idei utolsó budapesti járata október 14-én fogja elhagyni a budapesti légikikötőt. Arról, hogy a következő szezonban is megmaradhat-e a heti hat járat még nincsen információ, mert csak július elejéig enged foglalni a rendszer.

rougeca.PNG

Az új járatokat már feltöltötték a foglalási rendszerbe

Az Air Canada Rouge az útvonalon továbbra is Boeing 767-300ER típusú repülőgépeit fogja használni. Ezeken a repülőgépeken összesen 282 darab ülőhely található, melyből 24 darab Premium Rouge osztály, a többi 258 darab pedig Economy Class.

Premium Rouge: ez az osztály lefedi azon szolgáltatásokat amit az utazók általában Business osztály néven ismernek.

A szolgáltatás tartalmaz legfeljebb 2db maximum 32kg-ot elérő feladható poggyászt, a repülőtéri elsőbbségi check-in-t és beszállást valamint Maple Leaf Lounge használatot bizonyos útvonalakon. A repülés során prémium minőségű ételek és italok kerülnek felszolgálásra. Az utazás kényelméhez járulnak hozzá a nagyobb lábterű, több fokozatban dönthető ülések is. Ami viszont érdekes lehet az ezen osztályon utazók számára, hogy a légitársaság nem rendelkezik ülésbe épített fedélzeti szórakoztató berendezéssel, ezért ezen osztályon utazó utasaik számára iPad készülékeket biztosítanak térítésmentesen.

Rouge és Rouge Plus:
Turista osztály és extra szolgáltatási csomag a turista osztályon

Letisztult, modern kabin és karcsúsított ülések várják az utazókat. A jegy ára tartalmazza a meleg étkezést, és alkoholmentes italok fogyasztását, valamint különféle snack-eket. A Rouge Plus szolgáltatás, pedig nagyobb lábtérrel és magasabb szolgáltatással járul hozzá a kényelmesebb utazáshoz.

Majdnem egy időben megy a LOT új amerikai járataival

Az Air Canada Rouge budapesti járatának a jövő évben már versenytársra is számítania kell az Egyesült Államok felé vagy onnan hazánkba tartó utasok elnyerésének érdekében, hiszen a lengyel nemzeti légitársaság 2018. május 3-án New York JFK (hétfő, csütörtök, péntek, vasárnap), míg május 5-én Chicagói (kedd, szombat) közvetlen, menetrendszerinti légijáratát fogja elindítani Budapestről. A Rouge budapesti járatai szinte egy időben fognak indulni a LOT új járataival. Ennek köszönhetően a jövő év nyarán, már három Észak-amerikai város lesz közvetlenül elérhető Budapestről. Bár az Air Canada járat szezonális, remélhetőleg a döntéshozók látva a járat sikerét akár a későbbiekben egész éves Air Canada járatot hozhatnak Budapestre - (sokan szeretnék).

Pre-clearance - a Rouge járat egyik legnagyobb előnye!

A budapesti Rouge járat legnagyobb előnye, hogy a járatok utasainak az okmány- és biztonsági ellenőrzését, szűrését, már a budapesti repülőtéren elvégzik, ami jelentősen lerövidíti a várakozást az utasok számára a kanadai érkezéskor. Ráadásul Toronto Pearson repülőterén az Egyesült Államokba tartó átszálló utasok átesnek az ún. pre-clearance eljáráson, ami után már kényelmesen és gyorsan, a zöld folyosókon keresztül léphetnek be az USA repülőterein. Ez az eljárás a magyar, a kanadai és az amerikai hatóságok közötti szoros együttműködés révén jött létre és egyben komoly elismerése a budapesti repülőtér biztonsági színvonalának. Az eljárás nyertesei az USA-ba tartó utasok, akiknek így a 10 órás repülőút, majd egy átszállás után nem kell további hosszas sorban állásra számítaniuk az amerikai repülőtereken.

Say Hello Air Canada Rouge!

 

Fénykép: Airwaysmag

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

 

2017\07\17 Bbalint Szólj hozzá!

Összefog az Egyesült Arab Emírségek két legnagyobb légitársasága

emirates_flydubai.jpgEgyüttműködési megállapodást köt az Egyesült Arab Emírségek két legnagyobb, dubaji központú légitársasága az Emirates és a flydubai. Az együttműködésnek köszönhetően mind két légitársaság utasai számtalan előnyhöz juthatnak, hiszen a légitársaságok a dinamikus növekedés érdekében hálózataikat is összehangolják, valamint code-share megállapodást is kötnek egymással.

Ennek értelmében a flydubai utasai zökkenőmentesen csatlakozhatnak az Emirates hat kontinenst átívelő globális hálózatának célállomásaira, az Emirates-szel utazók pedig a flydubai kiterjedt regionális hálózatát is igénybe vehetik.

A két légitársaság a Dubaji Nemzetközi Repülőtéren található központjait is tovább fejleszti, különleges utazási élményt biztosítva az ultramodern, jelenleg a világ legforgalmasabb nemzetközi repülőterén.

Őfelsége Ahmed bin Saeed Al Maktoum sejk, az Emirates Csoport elnök-vezérigazgatója és a flydubai elnöke szerint a fejlesztés az Emirates, a flydubai és a dubaji légiközlekedés életében is egyaránt jelentős. „A két légitársaság az elmúlt években egymástól függetlenül ért el jelentős sikereket, az új megállapodásnak köszönhetően a légitársaságok egymást kiegészítő szolgáltatásai pedig további élményt nyújtanak az utasok és Dubaj számára is” – tette hozzá a sejk.

Az Emirates 259, egytől-egyig széles törzsű repülőgépből álló flottája a világ 157 célállomására repül, beleértve a 16 szállítmányozási úti célt is. A flydubai 58 új-generációs Boeing 737 repülőgépből álló flottája 95 desztinációt szolgál ki. A kombinált hálózat 216 úti célt foglal magába. A környező országok közül a flydubai járataival jelen van Bukarestben, Belgrádban, Pozsonyban és Prága városában is. Az Emirates budapesti megjelenését megelőzően felmerült a légitársaság Budapesten való megjelenése, ami végül elmaradt, hiszen a Wizz Air és az Emirates is belépett is elindította Dubajba közlekedő járatait.

Az együttműködés a hálózatok és a menetrendek optimalizálásával új városok összekötését teszi lehetővé. A kombinált hálózattal és flottával az Emirates és a flydubai 380 repülőgépe várhatóan 240 célállomásra repül majd.

Az Emirates és a flydubai számos, a kereskedelmi forgalmat, a hálózattervezést, a reptéri működést, az ügyfélélményt és a hűségprogramok összehangolását érintő kezdeményezést dolgozott ki. Az együttműködés megvalósítása az első kibővített code-share megállapodás 2017 utolsó negyedévére tervezett bevezetésével indul. További részletekről a légitársaság a későbbiekben ad tájékoztatást.

Az Investment Corporation of Dubai (ICD) teljes tulajdonában álló Emirates és flydubai egymástól függetlenül, különálló vezetőség alatt működik.

A 2009-es alapítása óta a flydubai:

  • 44 ország több mint 90 célállomására közlekedik.
  • 63 olyan új útvonalon indított járatokat, amelyek korábban nem rendelkeztek közvetlen légi kapcsolattal Dubajba, vagy az Egyesült Arab Emirátusok nemzeti járatai nem közlekedtek a célállomásokra.
  • 58 új-generációs Boeing 737-800 repülőgépből álló flottát működtet és további 100 gép érkezését várja 2023-ig.
  • A légitársaság gyorsasága és rugalmassága révén a dubaji kormánnyal összhangban hozzájárult Dubaj gazdasági fejlődéséhez kereskedelmi és turisztikai kapcsolatot teremtve korábban kiszolgálatlan piacokkal.

    Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

 

2017\07\16 Bbalint Szólj hozzá!

Újabb kínai célállomással gazdagodik a prágai repülőtér kínálata

Miközben se Varsóban se Budapesten nem indul újabb kínai városokba légijárat

china-eastern-new-livery1.jpg

Egy már meglévő járatának köszönhetően újabb kínai város nevével gazdagodik a prágai Vaclav Havel nemzetközi repülőtér kínálata. Prágában jelenleg három kínai légitársaság, kínál három különböző kínai nagyvárosból menetrendszerinti légijáratokat.

Növeli Kína és Prága közötti járatainak számát a China Eastern Airlines, aki mindemellett egy újabb kínai várost is közvetlenül elérhetővé tesz Prágából. A légitársaság a már meglévő, hetente három alkalommal közlekedő Shanghaj-Prága járatára fűzi fel legújabb kínai célállomását Xi'An (Hszian) városát. Így október 29-től hetente négy alkalommal fognak a China Eastern Airlines Airbus A330-as repülőgépei a cseh főváros, és Kína legjelentősebb gazdasági központja között repülni. Bár így eggyel kevesebb non-stop járat marad Prága és Shanghaj között, viszont a repülőgépek csütörtökönként és vasárnaponként meg fogják szakítani útjukat Hszian városában. A többi napokon (kedd és szombat) a repülőgépek Hszian érintése nélkül fognak repülni a két város között.

Hszian nagyváros Senhszi tartomány székhelye és egyben legnagyobb városa. Pekingtől mintegy 900 km-re délnyugatra fekszik. Egyike Kína legnagyobb városainak. A lakosságának a száma meghaladja a 8 millió főt. Hszian fontos ipari, közigazgatási és kulturális központ. A hajdani történelmi kereskedelmi útvonal a selyemút ebből a városból indult ki.

A China Eastern Airlines Shanghaj és a hamarosan induló Hszian járatain kívül még két kínai légitársaság a Hainan Airlines és a Sicuhan Airlines van jelen a cseh fővárosban. A Hainan jelenleg heti három járattal Pekinget, míg a Sichuan Airlines heti két járattal Csengtu városát köti össze Prágával. A Sicuhan a téli menetrendi időszak kezdetétől, két újabb járatpárt állít be az útvonalon, így heti négyre fog emelkedni a Csengtu-i járatok száma. Csehország és Kína között így jelenleg hetente nyolc menetrendszerinti légijárat közlekedik, mely télen heti tizenegyre fog emelkedni.

Kínai járatok a V4-ek további városaiban

Varsó és Budapest városok esetében jelenleg csak egyetlen kínai célállomás érhető el közvetlen járattal, ez pedig nem más, mint Peking. Peking városába Varsóból a LOT és az Air China is repül közvetlen járattal. A LOT három, míg az Air China négy járatpárt üzemeltet.

Budapest esetében sajnos a sokszor hangoztatott "keleti nyitás" reményében eddig csak egy kínai járatot sikerült indítani/újraindítani. Az Air China immár több, mint két éve repül Peking és Budapest városa között. A kínai nemzeti légitársaság a nyári időszakban hetente négy, míg télen hetente három járatok kínál utasainak, melyet Airbus A330-200 típusú repülőgépeivel repül. A légitársaság e járata nem non-stop, hiszen Budapest felé közel másfél órás minszki kitérőt tesz a repülőgép. Korábban szó volt róla, és az Air China képviselői is nyilatkoztak már arról, hogy ezt a kitérőt mihamarabb el akarják hagyni, ez azonban a mai napig nem történt meg, miközben a járat szép töltöttségi mutatókkal rendelkezik és Budapest az aki sokkal többet hozzá tud tenni a járathoz. 

Azonban az idei év lehet, hogy még tartogat meglepetést számunkra, hiszen nagyon közel lehet egy újabb kínai járat bejelentése, mégpedig Budapest és Shanghaj között (vagy akár Kanton-Ürümcsi-Budapest között). Erre utal, hogy az elmúlt egy évben többször is járt kormány delegáció a Shanghaj repülőterén is bázissal rendelkező China Eastern Airlines légitársaságnál. A két város közötti járatról legutóbb a magyar-kínai találkozó volt szó, amelyen részt vettek a magyarországi kínai nagykövetség diplomatái, Sanghaj vezetői és a Magyar Turisztikai Ügynökség szakemberei is.  Az eseményen beszédet mondott Boros Emese az MTÜ külügyi és külgazdasági főtanácsadója. Beszédében megemlítette a két ország közötti légihidak további fejlesztését is, miszerint egy Sanghaj-Budapest járat elindítása - még hatékonyabban növeli majd a két ország közötti turistaforgalmat. Így nem kizárt, hogy a nemrég bejelentett New York és Chicago után, idén még egy újabb új hosszútávú útvonal bejelentése várható.

Forrás: wikipedia / turizmus.com / airlineroute

Fénykép: talkairlinesWordpress.com

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

2017\07\15 Bbalint Szólj hozzá!

Hamarosan már három légitársasággal utazhatunk Bécsből Bangkokba

b777-200_top.jpgHosszú idő után újraindítja Bangkok-Suvarnabhumi Airport és Bécs között közlekedő járatát Thaiföld nemzeti légitársasága a Thai Airways. A Thai visszatérésével a szomszéd légikikötőből immár három légitársaság közvetlen járataival válik elérhetővé a népszerű nyaraló célállomás. Az egyre több új járat végett a bécsi repülőtér forgalma is rekordokat dönt - olvasható a repülőtér közleményében, és a Traveler Circle oldalán.

November 16-tól heti négy járattal tér vissza a Thai Airways a bécsi repülőtérre. A légitársaság korábban 1988 és 1993 között Athén érintésével közlekedtetett menetrendszerinti légijáratokat Bécsbe. A mostani visszatérés meglepetés abból a szempontból is, hogy e útvonalat már eddig is kiszolgálta az Austrian és a tajvani EVA Air, melynek Tajpeji járatai Bangkoki leszállással közlekednek. Sőt ezen két légitársaság a Thai Airways-hez hasonlóan szintén a Star Alliance légiszövetség tagja. A bécsi repülőtér a Thai új járatának köszönhetően a 2017/2018-as téli menetrendben hetente 83 hosszútávú járatot fog kiszolgálni.

A légitársaság az útvonalán Boeing 777-200ER típusú repülőgépeit fogja bevetni, melyen összesen 292 férőhely található. A 777-es a hétfőn, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekedik. A repülőgépek Bangkokból 01:30-kor szállnak fel, majd 11 óra 30 perces repülést követően reggel 7-kor érkeznek meg Bécsbe, ahonnan 13:30-kor szállnak fel és másnap 05:20-ra érkeznek Bangkokba, ahonnan az utasok több, mint 70 globális célállomásra utazhatnak tovább a Thai járathálózatán keresztül olyan városok felé, mint Sydney, Phuket, Singapore, Melbourne, Koh Samui, Hong Kong, Phuket, Perth és Auckland.

Egy kis ízelítő milyen a Thai Economy osztályán utazni

A most bejelentett négy Thai járatpár mellett az Austrian Airlines napi járattal míg a tajvani EVA Air heti négy járattal van jelen a Bécs-Bankok útvonalon. Így az új járat jelentős árversenyt generálhat, melynek a magyar utasok is örülhetnek, főleg azok akik a bécsi reptérhez közelebb, a Nyugat-dunántúli régióban laknak.

Bécsben is erősen nő az utasforgalom

A júniusi hónapban 2,9 millió utas vette igénybe a légikikötőt, ami 9,2%-al több volt a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az év első hat hónapjának adatait nézve eddig 14 millió utast szolgált ki a repülőtér. A napi utasforgalmi rekord is megdőlt június 30-án, amikor több, mint 91 ezer utast kezelt egy nap alatt a légikikötő.

Fénykép: Thai Airways

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

 

 

 

 

 

2017\07\12 Bbalint Szólj hozzá!

Dübörög a cargoforgalom: újra bocik repültek el óriásgéppel Budapestről

qrcargo.jpgJúniusban ismét szép hónapot zárt a légiáruforgalom Budapesten. A növekedés júliusban is tovább folytatódhat, hiszen a napokban a Qatar Cargo óriásgépe szakította meg útját  Budapesten, hogy egy különleges rakományt vegyen fel fedélzetére.

Ismét különleges élőállat szállítmányt indítottak útnak a budapesti repülőtérről: ezúttal magyar tenyészborjakat vittek légi úton a Perzsa-öböl partján fekvő Qatarba, további tenyésztés céljából. A különleges cargo-charter járatot a Qatar Airways Cargo egyik Boeing B-777F típusú óriás teherszállító gépe teljesítette, mely Liege városából tartott Doha felé és útközben megszakította repülőútját Budapesten. A Qatar gépéhez hasonlóan az EL AL Cargo Jumbo szokott még időszakosan borjakat szállítani Izraelbe. A járatot sokan csak "bocicargonak" becézik.

Nagy odafigyelést igényel az élőállatok szállítása

A különlegesen nagy értékű és kényes teheráru berakodása megfelelő körültekintést és felkészültséget igényelt, hiszen a borjakat nem szabad túlságosan hosszú ideig a tűző napon várakoztatni, tehát a repülőtérre csak a tervezett szállítás hajnalán szabad megérkezni velük. A fiatal szarvasmarhákat sem vasúttal, sem tengeri útvonalon nem lehet biztonsággal célba juttatni, ezért választották a légi szállítást. Az egyenként száz kilót meghaladó tömegű borjakból egy-egy szállítóládába négyet-négyet állítottak be úgy, hogy akkor se tudjanak magukban vagy a másikban kárt tenni, ha megijednének a repülőút során. Az állatokat tartó mobil karámokat egymás után emelték a Qatar Airways Cargo gépének fedélzetére és biztonságosan rögzítették a szállításhoz.

Állandó vendége lehet a budapesti reptérnek a Qatar egyik legnagyobb teherszállítója

Szerencsére nem ez volt az első különleges élőállat szállítmány a Budapest Airport életében, már számos hasonló „bocis-chartert” indítottunk Ferihegyről a Közel-Kelet országaiba vagy legutóbb például Oroszország csendes-óceáni partvidékére.” – nyilatkozta René Droese, a Budapest Airport ingatlangazdálkodási igazgatója. A cargo-területért is felelős vezető azt is elmondta: „A Qatar Cargo légitársaság Airbus 330-200F cargo géptípussal üzemeltet heti három menetrendszerű járatot Doha és Budapest között, a mostani charter Boeing 777-es körülbelül 60%-al nagyobb kapacitású cargo repülőgép, amely reményeink szerint a jövőben gyakrabban fordul meg nálunk, köszönhetően a légitársaság dinamikus forgalomnövekedésének.”

E forgalomnövekedés jele volt korábban, hogy a légitársaság a meglévő két cargo járata mellé egy harmadikat is indított a tavalyi év során, nem sokkal a cargo üzletág repülőgépeinek újbóli budapesti megjelenése után.

 A budapesti repülőtéren az elmúlt években az élő oroszlánoktól kezdve a különlegesen drága versenylovakig, szinte mindenféle élőállat szállítását sikerült már megoldani, karöltve a járatok kiszolgálást végző Celebi Ground Handling céggel. A szállítás sikeréhez mindenképpen szükség volt a repülőtéri hatóságok, a tenyésztő cég, az állategészségügyi szakemberek és a NAV szoros együttműködésére is.

Élen cargoban

Az utasforgalomhoz hasonlóan a légiáru forgalmát is hónapról-hónapra növelni tudja a Budapest Airport, immár több, mint negyven hónapja. A kezelt légiáru mennyiségek alapján a régióban a Budapest Airport van az élen.  Idén júniusban +10.4%-os növekedést ért el a szektor Budapesten. Ennek köszönhetően összesen 10,604 tonna légiárut kezelt a budapesti repülőtér a júniusi hónap során. A cargoforgalom dinamikus budapesti növekedése végett a repülőtér várhatóan jövő tavasszal hozzáláthat a Cargo City nevezetű projekt megvalósításához. 

Fénykép: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

2017\07\12 Bbalint Szólj hozzá!

Rekord a Lufthansa Csoportnál az utasszám és kapacitáskihasználtság terén 2017 első fél évében

lufthansagp.jpg

Mintegy 60 millió utas utazott a Lufthansa Csoport légitársaságainak járataival az év első felében. Ezen utasszám több volt, mint bármikor előtte. A magas utasszám jobb kihasználtságot és az értékesítés terén is növekedést eredményezett.

A Lufthansa Csoport légitársaságai mintegy 12 millió utast szállítottak járataik fedélzetén 2017 júniusában. Ez 18%-os növekedést jelent az egy évvel korábbi utasszámhoz képest. Az rendelkezésre álló utaskilométerek száma 12,3%-kal, az árbevétel pedig 15,9%-kal volt magasabb az előző évinél. Ehhez hasonlóan a kapacitáskihasználtság is 2,6 százalékponttal, 82,8%-ra nőtt 2016 júniusához viszonyítva.

Az árfolyamhatásokkal korrigált árképzési környezet is kedvező volt júniusban.

Mintegy 60 millióan utaztak a Csoport légitársaságaival az első fél évben – 17,2%-kal többen, mint 2016 első hat hónapjában. Összességében véve a Lufthansa Csoport több utast szállított 2017 első felében, mint eddig bármikor. A kapacitáskihasználtság 79%-os történelmi csúcsot ért el, 2,7 százalékponttal meghaladva az előző évi értéket.

A teherszállító (cargo) kapacitás 2,9%-kal, a teherszállító kapacitás értékesítéséből származó, egy tonnakilométerre vetített árbevétel pedig 8,1%-kal volt magasabb az előző évinél. Ennek eredményeképpen a teherszállítási kapacitáskihasználtság 3,3 százalékponttal javult júniusban. A 2017 első fél évi összesített teherszállító kapacitás 2,9%-kal haladta meg az előző év szintjét. A teherszállítási árbevétel 7,1%-kal, a kapacitáskihasználtság pedig 2,7 százalékponttal nőtt ugyanebben az időszakban.

Hálózati légitársaságok

A Lufthansa German Airlines, a SWISS és az Austrian Airlines hálózati légitársaságok 8,8 millió utast szállítottak júniusban, 6,7%-kal többet, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban és 5,1%-kal többet, mint tavaly júniusban. Az előző évvel összehasonlítva 2,6%-kal volt magasabb a rendelkezésre álló utaskilométerek száma júniusban, miközben a járatok száma 1,9%-kal csökkent. Az értékesítési volumen 6,2%-kal, a kapacitáskihasználtság pedig 2,8 százalékponttal 83,2%-ra emelkedett ugyanebben az időszakban. A hálózati légitársaságok 45,5 millió utast szállítottak az első fél évben, 5,9%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. Kapacitáskihasználtságuk ugyanezen időszakban 3 százalékponttal, 79,3%-ra nőtt.

A Lufthansa German Airlines mintegy 6 millió utast szállított júniusban – ami 2,7%-kal magasabb, mint tavaly ugyanebben a hónapban. A rendelkezésre álló utaskilométerek száma 0,5%-kal, az árbevétel pedig 4%-kal nőtt júniusban. A kapacitáskihasználtság az előző év szintjét 2,9 százalékponttal meghaladva, elérte a 84%-ot. A Lufthansa German Airlines első fél évi utasainak száma 31,2 millió volt – 4,8%-kal több mint az előző év hasonló időszakában. A 79,9%-os kihasználtság 3,4 százalékponttal haladta meg 2016 első fél évének szintjét. Ennek köszönhetően a Lufthansa German Airlines mind júniust, mind az első fél évet tekintve történelmi csúcsot döntött kapacitáskihasználtság terén.

Közvetlen (point-to-point) légitársaságok

A Lufthansa Csoport közvetlen légitársaságai – a Eurowings (azon belül a Germanwings) és a Brussels Airlines – mintegy 3,2 millió utast szállítottak júniusban. Ezen belül 3 millióan vették igénybe a rövid távolságú, 200 ezren pedig a hosszú távolságú járatokat. Az utasszám 79%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A júniusi kapacitás 108,7%-kal haladta meg az előző év szintjét, miközben az árbevétel 114,2%-kal, a kapacitáskihasználtság pedig 2,1 százalékponttal, 80,9%-ra emelkedett. A rövid távolságú járatokon a rendelkezésre álló utaskilométerek száma 73,5%-kal volt magasabb, miközben az árbevétel 79,4%-kal nőtt ugyanebben az időszakban. Ennek nyomán ezeken a járatokon a kihasználtság 2,7 százalékponttal haladta meg a 2016 júniusi szintet. A hosszú távolságú járatok kihasználtsága 1,4 százalékponttal, 80,8%-ra csökkent ugyanebben az időszakban. A kínálat 329,5%-os bővülését az árbevétel 322,3%-os növekedése követte.

A közvetlen légitársaságok összesen 14,5 millió utast szállítottak az év első felében, 76,1%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában. A kihasználtság az előző évhez viszonyítva 0,9 százalékponttal 77,4%-ra nőtt.

Fénykép: turizmus.com

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

2017\07\10 Bbalint Szólj hozzá!

A több mint negyven hónapja tartó növekedés júniusban sem állt meg

bud_terminal2_01_1-1024x683.jpg

A júniusi hónapban tovább folytatódott az immár több, mint negyven hónapja tartó növekedés a budapesti Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren. Az utasforgalom, a légiáruforgalom és a légijárművek mozgásának száma is emelkedett tavalyhoz képest - derül ki a CAPA által közölt információkból.

Idén júniusban 1,2 millió utas fordult meg a repülőtér kettes termináljain, mely 13,6%-al haladta meg a tavalyi év hasonló időszakának adatát (akkor 1.053.257 fő volt). Az év első félévében közel 6 millió utast szolgált ki a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér, mely biztató jele annak az előirányzatnak, hogy az idei évre vonatkozóan a repülőtér utasforgalma elérheti, sőt át is lépheti jelentősen a 12 milliós határt. Ha az eddigi hónapokat nézzük, akkor ezen június volt a repülőtér történetében az eddigi legforgalmasabb hónap. A tavalyi évben az év első hat hónapjában 5,2 millió utast regisztráltak. További növekedéshez nagyban hozzájárulhat a mostani júliusi hónap is, mely szintén az egyik legerősebb lehet a repülőtér történelmében köszönhetően a Budapesten megrendezésre kerülő vízi világbajnokságnak. Legközelebb augusztusban indul új járat a Wizz Air színeiben Szentpétervár városába.

Cargo területén Budapesten továbbra is a növekedésé a főszerep, amit jól mutat a júniusi forgalmi adat is, melyben +10.4%-os növekedésről számolnak be. Júniusban így összesen 10,604 tonna légiárut kezelt a budapesti repülőtér.

A gépmozgások számában tavalyhoz képest +5.2%-os növekedést mértek, így júniusban összesen 9205 fel és leszállást regisztráltak.

Fénykép: 3einternational.hu

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

2017\07\07 Bbalint 1 komment

Erőteljesen fog továbbra is fejlődni a budapesti repülőtér

Amerika mellett Varsó-Budapest járatát is jelentősen fejleszti a LOT

p_20170707_120630.jpgBár ma mindenkinek a "tekintete" az új LOT járatra szegeződött, a LOT új amerikai járatain felül újabb érdekes információk is elhangoztak a Budapest Airport sajtótájékoztatóján. A fejlesztések tovább folytatódnak, a LOT az új amerikai járatai mellett, a Varsó és Budapest között közlekedő járatok számát is növeli, mindemellett idén további új  útvonalak bejelentése is várható a jövő évre vonatkozóan.

A mai sajtótájékoztatón újabb információk hangoztak el a budapesti repülőtér fejlesztéseivel kapcsolatban Jost Lammers vezérigazgató beszédében. Melyben kitért arra, hogy továbbra is folytatják beruházásaikat a korábban már meghirdetett BUD2020-as fejlesztési program keretében. E program részeként a repülőtér 170 millió eurót fektet be a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér fejlesztésébe. Ennek részeként jelenleg is épül a B terminálon található új utasmóló (nyitás várhatóan jövő év máj-jún. körül), a repülőtéri szálloda (nyitás várhatóan idén télen), valamint már elkészült az új check in pultokok a B terminálon, és T1-es pálya felújítása. E fejlesztések mellett továbbiak is indulnak. Előkészítés alatt van egy több szintes parkolóház, a Cargo City (légiáruközpont), valamint egy teljesen új modern terminálépület megvalósítása is. A parkolóház megvalósítása kényelmi szempontokból is fontos az autóval érkező utasok számára, hiszen a terminálhoz közel eső részeken már nincs nagyon lehetőség újabb parkolóhelyek kialakítására. A jelenlegi parkolóhely fejlesztések, melynek utolsó fázisa a napokban fejeződött be igen távol esnek a terminál épülettől (gyalog kb. 10-15 perc). A parkolóház megvalósítása mindenképp kitűnő ötlet, hiszen ezt a koncepciót már Prágában és Varsóban megvalósították, így a terminálhoz nagyon közel több száz-ezer új parkolóhely jött létre.

Videó: BUDairport News&Events

Az új terminálépület mihamarabbi megvalósítása is fontos érdek, hiszen a Budapesti repülőtér utasforgalma az elmúlt negyven hónap során folyamatosan növekszik, ez várhatóan idén meghaladhatja a 12 millió főt, amihez a jelenleg meglévő, már kibővített 2-es terminál kapacitások nem elégségesek. Korábban megjelent előzetes bemutató terveken az új terminál/check in csarnok részt az A terminál melletti területre képzelték el és ez várhatóan a mostani konkrét tervezési szakaszban is így lehet.

fejlesztes.jpg

Egy korábbi BUD dián a jobb alsó képen a lila színnel jelölt épület lehet az új terminál épület jövőbeli helye

LOT: két kihasználatlan amerikai célállomást fog összekötni Budapesttel!

Sokak örömére jövő májustól újra tudunk közvetlen járattal utazni az Egyesült Államokba köszönhetően a lengyel LOT nemzeti légitársaságnak, mely hetente hat járattal fogja összekötni Budapest városát New York JFK és Chicago O'Hare nemzetközi repülőterével. Chicago városa tényleg nagy újdonság, hiszen a reptér történelme során közvetlen járat nem kötötte össze még a két várost. A járatindítást tényét a LOT és a BUD vezérigazgatója közösen jelentették be.

New York JFK május 3-tól, ORD május 5-től lesz majd közvetlen LOT járattal elérhető Budapestről. Így a LOT egy Budapestre telepített modern Boeing 787-8 Dreamliner repülőgépe fogja e járatokat teljesíteni.

Budapest - New York 11:55 - 15:40 hétfő, szerda, csütörtök, vasárnap) 
New York - Budapest 18:15 - 8:50  -II-
Budapest - Chicago 11:35 - 14:50 (kedd, szombat)
Chicago - Budapest 16:35 - 8:55  -II-

A LOT 787-esein összesen 252-en utazhatnak, 18-an business class ülőhelyen, 21-en prémium turista osztályon, 213-an pedig hagyományos turista osztályon. A 216 tonna legnagyobb felszálló tömegű gép legnagyobb hatótávolsága 15 700 kilométer, így Budapestről könnyedén éri el az Egyesült Államok keleti partvidékén fekvő New Yorkot és a közép-nyugati Chicagót. A LOT repülőgépe járatonként jelentős belly cargo-t is tudnak szállítani, így ez kedvező hatással lesz a budapesti cargoforgalom mérlegére is, melyben Budapest a régióban első helyen van. A légitársaság Budapestre érkezett delegációjával folytatott beszélgetés során szóba került a beharangozott L.A járat kérdése is, mely során megerősítést nyert hogy ez is tervben van, így Los Angeles városa egyelőre csak Varsóból lesz elérhető.

Az útvonal árazásában kedvező árakkal indított a LOT, hiszen New York 132.000, Chicago 138.000 Ft turistán, míg a Prémium Economy esetében New York 364.000 és Chicago 369.000 Ft. A Business osztályon utazóknak pedig New York 676.000 Chicago 846.000 Ft-tól kezdődik.

Budapest még Varsónál is több amerikai utast tud generálni

19732090_863390263818061_4146093727301364442_n.jpg

Képminőségért elnézést! De remélem a lényeg kivehető :)

Érdekes diát mutatott be a LOT CEO-ja, miszerint Varsóból naponta átlagosan 656 potenciális az Egyesült Államokba tartó utas van, addig Budapesten ez a szám 813! - érdekes tény, hogy ennek ellenére egy amerikai társaság sem volt partner a nyitásban, amely előkészületekkel együtt körülbelül 4 évig tartott.

Az új amerikai járat elindításával kapcsolatban Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter egyebek mellett ezt hangsúlyozta: Magyarországnak versenyhátrányt jelentett, hogy nem volt közvetlen összeköttetése az Egyesült Államokkal, pedig az USA Magyarországon a második legnagyobb befektető. Mintegy 1700 vállalat százezer munkahelyet tart fenn, a két ország közötti kereskedelem értéke éves szinten az 5,5 milliárd dollárt is meghaladta. A járatok nyitása a visegrádi együttműködést is erősíti Szijjártó Péter szerint, és hangsúlyozta, hogy Közép-Európa lett az unió növekedésének motorja.

Büszkék vagyunk arra, hogy Budapest adhat otthont a LOT légitársaság első, Lengyelországon kívül létrehozott bázisának, méghozzá rögtön két, igen jelentős amerikai járattal New Yorkba és Chicagóba. Ez egy méltán történelmi jelentőségű pillanat mind a három érintett ország légközlekedése szempontjából, igazi nyerő helyzet mind a magyar, mind az amerikai utasok számára.” jelentette ki Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Hozzátette: „Az előzetes piaci felméréseink is azt mutatták, hogy hatalmas piaci igény mutatkozik mind a keleti parti New York, mind a közép-nyugati Chicago irányába, így a két járat biztos üzleti sikerre számíthat. A Dreamliner beállításával létrejövő magyar-amerikai légi összeköttetésnek nem elhanyagolható gazdasági hatása is lesz, hiszen a korszerű Boeing 787-es egyetlen járaton – az utasok mellett - akár 12 tonnányi ún. belly cargót is szállíthat, amire már most óriási a kereslet.”

Rafal Milczarski, a LOT vezérigazgatója emlékeztetett rá, hogy Budapest vonzáskörzetében, ami a hosszútávú járatok piacán kétórányi autózásnyi távolságot jelent, nem kevesebb, mint 8 millió ember él, így jelentős piaci igényt elégítenek ki a jövő májusban induló amerikai járatok. Ebbe a körbe beletartozik Kelet-Ausztria, Szlovákia, Románia erdélyi részei és számos ország a Balkánon. Rafal Milczarski kijelentette: „Nem kevesebb, mint 165 000 ember utazik évente New Yorkból és Chicagóból Budapestre. Napjainkban Frankfurton, Párizson, Amszterdamon és Londonon át érkeznek, ami miatt a szükségesnél lényegesen hosszabbra nyúlik az utazás. Úgy gondoljuk, hogy Budapest és vonzáskörzetének lakói ennél sokkal jobbat érdemelnek, ezért döntöttünk úgy, hogy közvetlen járatokat indítunk Magyarország és az Egyesült Államok között. A LOT stratégiájának központi eleme, hogy kihasználjunk minden kínálkozó üzleti lehetőséget, így ezúttal sem mehettünk el a lehetőség mellett.

Több járat Varsó és Budapest között!

A mai bejelentésen a LOT vezérigazgatójának beszédében kitért arra is, hogy a jelenlegi napi négy járat helyett, jövőre hat járatpára növelik a Budapest és Varsó Chopin repülőtere között közlekedő járatainak számát. Így akár lengyelek is utazhatnak majd az új LOT budapesti amerikai járataival- mondta a vezérigazgató.

További járatok várhatnak bejelentésre!

Iparági információk szerint még idén egy újabb hosszútávú járat bejelentése várható, amit ha tippelni kéne akkor szerintem Shanghai városa lehet. Az felmúlt évben már kétszer járt delegáció a Shanghai központú China Eastern Airlines-nál, akik jelenleg Budapesthez legközelebb Prágába repülnek Shanghaj városából. Shanghaj az USA és Szöul után a harmadik a listán, amelyen a magas számú utaspotenciállal rendelkező útvonalak találhatóak. Kínából a mai napig csak az Air China üzemeltet hetente négy alkalommal (nyári menetrendben) menetrendszerinti járatokat. Mindemellett esélyes a jövő év során budapesti járatot nyitni a korábban elhangzott hírek alapján a Tunisair, az Iran Air, és a Luxair és, akár a China Southern Airlines is.

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!

 

2017\07\07 Bbalint Szólj hozzá!

Amerikába repít közvetlen járattal Budapestről a LOT!

Nagy meglepetés: a várva várt amerikai járat újraindul! ORD és JFK hamarosan közvetlen járattal!

lotbudnyc.png

Szinte hihetetlen, de ez a régen várva várt nap is eljött. Közel hat év után újra lesz közvetlen légijárat Budapest és az Egyesült Államok között a lengyel LOT nemzeti légitársaság színeiben, melynek találgató híre igen nagy meglepetést okozott az elmúlt héten. A LOT két igen jelentős utaspotenciállal rendelkező útvonalon indíthat járatot, melyre az igények az elmúlt években már TOP listára is repítették az egyik útvonalat. Egy biztos az új LOT járatok legnagyobb nyertesei mi utasok lehetünk, főleg akkor ha a jegyárak is kedvezőek lesznek. De a fedélzeti szolgáltatások terén már most magasabb színvonalat fog hozhat a budapesti transzatlanti járatok kínálatába a LOT, mint anno 2011-ben az amerikai légitársaságok és a jelenlegi Air Canada Rouge járat.

Budapest-New York JFK és Budapest- Chicago ORD repülőtere között indít menetrendszerinti járatokat a LOT jelentik be ma a légitársaság sajtótájékoztatóján és bemutatóján Budapesten. A légitársaság Dreamliner repülőgépei tavasztól gyakori vendégei lesznek a budapesti légikikötőnek. Budapest és New York JFK között kezdetben heti négy, Budapest és Chicago között heti kettő LOT járat fog repülni Budapestről. Ezzel a lengyel nemzeti légitársaság bázist fog nyitni a budapesti repülőtéren és 1 db Dreamliner repülőgépet fog itt állomásoztatni.

Menetrend:

New York JFK: hétfő csütörtök péntek vasárnap 2018 május 3-tól [ oda: 11:55-15:40 \ vissza: 18:15-08:50 ]

Chicago O'Hare: kedd szombat 2018 május 5-től [oda: 11:35-14:50 / vissza: 16:35-08:55]

 

Lengyel, magyar két jó barát tartja a mondás. Nos igen a barátság most új színre lép a légiközlekedés területén, hiszen a lengyel nemzeti légitársaság egy igen nagy feladatra vállalkozik, mégpedig arra, hogy az eddig csak a lengyel piacon működő hosszútávú üzleti modelljét elhozza Budapestre. Nos furcsának tűnhet első hallásra, és majd látásra is hogy a sokak által csak lengyel Malévnek becézett LOT modern Boeing 787-es repülőgépei állandó vendégei lesznek a budapesti légikikötőnek, hiszen az USA és Magyarország közötti légijárat újraindulása során sokan egy amerikai, vagy egy közel-keleti légitársaságra fogadtak volna befutóként. A tippelés során biztos nem hangzott volna el egyetlen tippelő válaszban sem a LOT neve. Pedig most ők indítanak járatot, ami ha nagyon szigorú akarok lenni és szakmai szemmel nézni kicsit ciki a reptér felé nézve, hiszen jelen helyzetben ott tartunk, hogy nem sikerült több év alatt meggyőzni egyetlen nagy amerikai hordozót sem, hogy újra Budapest mellett döntsön egy új járatindítás során. Bár ez érthető is lehet, hiszen e társaságok az elmúlt évek során Magyarországról igen jól kiépített ráhordó járathálózatot alakítottak ki a partner légitársaságaiknak köszönhetően, melyet eszükbe sem jutna felrúgni és megbolygatni egy esetleges közvetlen járattal, ami a partner számára is előnytelen lenne. Továbbá ott a nemzeti légitársaság hiányának kérdése is, mely úgy szint közrejátszhat a Budapesttől való elfordulásban. Bár e kérdéssel is lehet vitatkozni, hogy ráhordójárat nélkül életbe lehet-e tartani egy ilyen járatot. Az én meglátásom szerint határozottan igen, hiszen az elmúlt évekhez képest sokkal több potenciális utast lehet találni ezen útvonalra. De mindezen felül kell egy jó menetrend is, valamint átszállási lehetőségek biztosítása, és jó áron elérhető repülőjegyek (ez a LOT-nál nagyon jellemző).

p_20170707_120630.jpg

Számtalan statisztikai adat és tény igazolja: szükség van egy közvetlen járatra!

A Budapest és New York közötti kihasználatlan légi útvonal számtalan alkalommal került a nemzetközi légiközlekedési sajtó híreinek élvonalába, mint rekorder légiútvonal, melyen egyetlen légitársaság sem akart eddig járatot indítani.  A Budapest és az Egyesült Államok közötti utasforgalom napjinkban leginkább a London Heathrow, Párizs CDG, Frankfurt, München, Bécs, Varsó, Zürich, Amszterdam repülőtereinek csatlakozó járatain keresztül zajlik. Ezen csatlakozó járatok némelyike nagyon rövid csatlakozási idővel is rendelkezik. Emiatt felmerülhet, hogy mi indokolja e járat létét Budapesten? És ha ekkora igény van rá miért nem használta ki eddig más a lehetőséget?

Nos az amerikai társaságok szemében Budapest repülőtere erősen másodlagos célállomásnak tekinthető, ergo nem éri meg ide jártot indítani, ezért sem sikerült még a magyar kormánynak sem ráhatással lennie a társaságok döntéshozóira a közvetlen járat ügyében, pedig számtalan alkalommal próbálkoztak. Amit tudni lehetett köszönhetően nemzetközi iparági forrásaimnak, hogy a Delta és az American biztosan nem tér vissza Budapestre. Ő mellettük azonban erősen hittem abban, hogy esetleg a United okozhat meglepetést azzal, hogy Newark-ból közvetlen járatot indíthat Budapestre, de sajnos nem így lett.

13441884_1429456377081353_692349728_o_1.jpg

Idén csak az Air Canada az egyetlen transzatlanti járat Budapesten, viszont az idei évben rendkívül nagy mértékben sűrítette Budapest és Torontó között közlekedő járatait, melyek szeptember közepéig hetente hat alkalommal közlekednek

Budapest és New York városa között az elmúlt években folyamatosan nőtt a potenciáis utasok száma. Ezek  azon utasok akik igénylik a közvetlen járat meglétét a két város között. Ennek oka leginkább a főváros idegenforgalmi vonzerejének, valamint más európai TOP turista városokhoz képest olcsóbb szolgáltatásainak köszönheti. Budapest és az USA közötti erősödő forgalom egyik jele volt a szezonális Air Canada Rouge járat idei második alkalommal történő sűrítése is. Hiszen ezen az útvonalon (köszönhetően az Air Canada járathálózatára történő átszállási lehetőségnek) rengeteg az Államokba tartó, vagy onnan érkező utas repül. Ezért is volt szükséges még a járat elindulása előtt két hónappal egy újabb járatpár beállítása is az útvonalra. Közvetlen amerikai járat hiányába jó alternatívának bizonyulhat a most meglévő Rouge járat is, hiszen Torontó repülőterén keresztül sokkal kényelmesebben és gyorsabban léphetünk be az USA-ba a Preclearance eljárásnak köszönhetően.

A Budapest és az USA közötti útvonalon potenciális utasok száma alapján a mai napig New York áll az élen 150 ezres potenciális utasszámmal. Őt követi Los Angeles, majd Chicago és Miami városa. Ezen amerikai városok mind szerepelnek a Budapest Airport kiszolgálatlan útvonalainak listáján, mely nevek megtalálhatóak a légiközlekedési statisztikákkal foglalkozó anna.aero Route Shop oldalán. Itt megnézhetjük mely más útvonalakon szeretné a repülőtér, hogy legyen a későbbiekben közvetlen légijárat. Sajnos New York városán kívül a pontos potenciális utasszám nem ismert, míg a prágai repülőtér esetében ezt külön feltüntetik. Prága repülőtere jelenleg Chicago városát szeretné következő amerikai desztinációjaként üdvözölni, New York után, legalább is erről nyilatkoztak egy korábbi interjúban.

lotb1.png

Ezen amerikai útvonalak, melyekre utasforgalmi igény mutatkozik Budapestről (Készítette: Berta Bálint, Adatok: anna.aero)

Hogyan jutottunk el a mai naphoz?

Amióta a blogot szerkesztem mindig is fő témája volt a közvetlen amerikai járat, ezt ti is láthattátok, hiszen e témában számtalan bejegyzés jelent meg az elmúlt másfél év alatt. E járat megvalósítása nem csak a kimagasló és világranglistát is megjárt utasigények indokolják, hanem nemzetgazdasági és turisztikai igények is. Na de tekintsünk vissza az elejére, mégpedig 2011-ig.

2011. nagy év volt a Budapest Airport számára, hiszen két amerikai légitársaság is repült a Budapest-New York JFK útvonalon szezonális járatokkal, Az American akor áprilisában indította el új budapesti járatát, közvetlenül az új Skycourt épületének átadása után. A járat létrejöttéhez nagyban hozzájárult az akkor még működő Malévvel való partneri kapcsolat is is, hiszen a Oneworld tagság is segítette az új járatot. Az AA járatán ennek köszönhetően kinn volt a Malév kódja is, az Iberia mellett. Korábban az AA előtt, amikor a Malévnek még megvoltak a nagy repülőgépei, a magyar nemzeti légitársaság hasonlóan kódmegosztásban üzemeltette az American-nel közösen Budapest és New York közötti járatait. Az American mellett még azon a nyáron egy Budapesten akkor már nem ismeretlen szintén amerikai légitársaság is repült a Delta Airlines színeiben, akik már a 90-es, és a 2000-es években is üzemeltettek New York-i járatokat a fővárosba. A szezon végével akkor az American pozitívan nyilatkozott a járat jövőjét illetően, miszerint vissza fog térni tavasszal Budapestre. Ezek után jött a Malév csődje februárban, ezt követően pedig az American teljes mértékben letett az útvonalról és törölte a tervezett menetrendjéből (bár akkoriban az AA-nál is csődközeli helyzet volt, és meg kellett húzni a "nadrágszíjat"). Az American után a Delta is megerősítette, hogy nem indítja újra budapesti járatait, helyette inkább partnereinek ráhordó járatait ajánlotta fel utasainak. Innentől kezdve Budapesten a mai napig nem volt közvetlen amerikai járat.

000004604_1d_6133_copy_jpg_jpg_maxi_1.jpg

2011 október végéig közlekedett az American Airlines járata Budapest és New York között. E járat létrejötte akkoriban hatalmas szenzáció volt egy ilyen kisebb repülőtéren és a régióban is. A járat létrejöttéhez nagyban hozzájárult a Malévvel kötött partnerség is. (Fényép: Budapest Airport)

Teltek-múltak az évek, lecsengett a Malév csőd, a repülőtér újra erősödni kezdett (igaz fapados vonalban), és újra egyre nagyobb igény mutatkozott az amcsi járat "feltámasztására". Na de ki legyen az aki ezt véghez is vinné? Itt vagyunk nemzeti légitársaság nélkül, nincs ráhordó járat, tele vagyunk fapados járatokkal, a korábbi amerikai partnerek köszönik szépen, de jól megoldották a HUB repülőterekre közlekedő járataikra a ráhordást. Kellett valakit találni, ami nem egyszerű, ezt bizonyítja a mostani amerikai járat létrejötte is, amit korábban már a tavalyi évre ígértek. Találgatások és hírek is születtek a témában. Visszatérőként mind három nagy amerikai légitársaság neve is felmerült. A külügyminiszter még személyesen is tárgyalt a nagy amerikai társaságokkal.. De az amerikaiak csak nem akartak járatot. Pedig a számok igen magas utasigényre mutattak rá. Sőt olyan magast mutattak, hogy ezen útvonal lett az ötödik azon a listán ahol világ "legkihasználatlanabb" légiútvonalait gyűjtötték össze, ahol hatalmas utaspotenciál mutatkozik, de közvetlen légijárat nincs. 2016. első felében több, mint 326 ezer keresést regisztráltak, ami a két város közötti közvetlen járatra irányult.A görög "Sólyóm" SkyGreece budapesti megjelenése előtt információim szerint tervben volt, hogy nem csak Torontóba, hanem New Yorkba is repülni fog Budapestről, ami végül nem jött össze, hiszen hamar megszűnt létezni.

Az amerikaiak megkeresését követte a Közel-Keleti légitársaságok bevonása az ötödik szabadságjog használatával a Budapest és az USA közötti járatok elindításához. Ennek érdekében a Bloomberg tudósítása szerint felmerült, hogy az Emirates Budapesten keresztüli amerikai járatok indítására készül, és ennek érdekében megkérték az engedélyeket, valamint megkeresték a magyar kormányt is. Az Emirates mellett a Qatar Airways neve is a hírekbe került, miszerint a légitársaság olyan légiközlekedési megállapodást írt alá Magyarországgal, ami lehetőséget nyújt az úgynevezett ötödik szabadság jog kihasználására is, amivel a Qatar budapesti leszállást követően repülhetne tovább az USA felé. De az amerikaiak és az arabok mellett felmerült a low-cost Norwegian neve is felmerült a járattal kapcsolatban. Egy áprilisi interjúban, mely a Flightglobal oldalán jelent meg a repülőtér úgy nyilatkozott, hogy hét légitársasággal folytatott tárgyalást a közvetlen amerikai járat újraindításának ügyében. Az elmúlt hónapokban a közel-keleti légi piacot sújtó szigorodó amerikai szabályok miatt, most kelet felől is meggondolandó járatot indítani.

Mi vár ránk a fedélzeten?

Klikk galéria nyílik!

A LOT flottájának legnagyobb repülőgépeinek számító Dreamliner 8-as változata összesen 252 darab kényelmes üléssel áll az utasok rendelkezésére. A légitársaság ezen repülőgépein három osztályt találhatunk: Business (üzleti), Premium Economy (prémium turista) és Economy (turista). A repülőgép tulajdonságai közül kiemelkedik a tágas és kényelmes utastér, a változó színekben pompázó LED világítás (mely segíthet a repülés és az utazás miatti stressz és fáradság csökkentésében, és a relaxációban). A repülőgép ablakai kb. 30%-al nagyobbak, mint más repülőgépeké. Emellett minden ülésben található személyes szórakoztató rendszer (IFE), aminek használatával elüthetjük a hosszú út során az időnket, hiszen a legújabb filmek, zenék, és érdekes játékok, gyermekprogramok, és információk állnak általa az utasok rendelkezésére. Az aktuális tartalomról a fedélzeti magazinban, vagy a légitársaság honlapján tájékozódhatunk.

Business Class

b787_business_en.png

Az itt található 18 ülés mindegyike 180 fokban dönthető és kényelmes ággyá alakítható a repülés során. A székek rendelkeznek USB töltőponttal, és konektorral. Mindemellett saját kihajtható képernyőn élvezhetjük az IFE rendszer tartalmát.És ha magányra vágyunk bármikor felhúzhatjuk az elválasztó panel, mellyel a mellettünk ülő társunktól tudjuk magunkat elkülöníteni. A poggyász keret hosszútáv esetén 3 db max. 32 kg-os feladandó poggyászt engedélyez. Ezen felül maximum 2 db 9+9=18 kg-os kézi poggyász szállítása engedélyezett. Éhségünkről pedig finom fogások gondoskodnak.

Premium Economy Class

b787_premium_en-1.png

A magasabb szintet nyújtó turista osztály bevezetése mostanában divatos a légitársaságoknál. Az Economy jegyhez képest kicsit drágább, de mégsem a drága Business árszínvonalát képviselő osztály kicsit hasonlít az üzleti osztályhoz, de teljesen más. Az itt található székek nem dönthetőek teljesen vízszintes pozícióba. Itt is van IFE, valamint USB töltőpont. A menü pedig itt igényesebb az Economy-hoz képest, hiszen porcelán tányéron kapjuk evőeszközökkel. A poggyász keret itt 2 db max. 23 kg-os bőröndöt enged feladni. A kézipoggyász max. 2 db összesen 12 kg-os poggyászból állhat.

Economy Class

b787_economy_en.png

A hagyományos turista osztály is magasabb színvonalat és több szolgáltatást nyújt a korábbi amerikai járatokhoz képest. A LOT Dreamliner Economy ülései 5 fokban dönthetőek. A rajtuk lévő fejtámlák pedig fel és le mozgathatóak. Minden ülés előtti ülés fejtámlájában beépített IFE monitor található, mely a szórakoztatásról gondoskodik. Ezen ülésekben ugyanúgy megtalálhatóak az USB töltőpontok. Az Economy osztály poggyászkerete feladandó esetében maximum 1 db 32 kg-os bőrönd lehet, amit kézipoggyászként egy darab max. 8 kg-os táska kísérhet.

Kényelmesebb és modernebb repülőgéppel utazhatunk a korábbi amerikai járatokhoz képest!

Ezen járatok sokkal másabbak lesznek, mint az American, Malév és Delta korszakban. Hogy miért is? Mert a világ egyik legmodernebb utasszállító repülőgépével utazhatunk a közel 9 órás úton, ami mind kényelmi, és mind minőségi színvonalban jelentősen veri a korábban az útvonalon megszokott Boeing 767-es repülőgépek színvonalát. Ha emlékeitekben megvan még, akkor ezen repülőgépeken csak a Business osztályokon volt elérhető a fedélzeti szórakoztató rendszer. A LOT járatain ez minden ülésben elérhető. A korábbi AA és Delta járatokat a légitársaság "nyugdíjas" korhoz közeli repülőgépei teljesítették. Bár a Delta időnként be-be rakott egy-egy felújított osztályú repülőgépet, ami azért modernebb volt, de általánosan nem a legmodernebb repülőgépeiket használták az amerikai légitársaságok Budapest és New York között.

Dreamlinerek a LOT-nál

A lengyel nemzeti légitársaság az első üzemeltetőként vehette birtokba a Boeing cég ezen modern fejlesztésű repülőgépeit Európában. Az első repülőgép 2012. novemberében érkezett meg a LOT flottába a korábban használt szintén Boeing 767-300ER típusok leváltására. Ezt követően a hosszútávú járatokon való bevetése előtt az első repülőgép 2013. január 12-én (mely igen hideg és havas nap volt) másodszori próbálkozásra ellátogatott Budapestre. Az első alkalommal sajnos felszállás előtt technikai probléma miatt visszafordult a kapuhoz a járat, így az első tervezett időpontban nem jött el Budapestre. A légitársaság mostani Dreamliner flottája hét tagot számlál, azonban a napokban már a nyolcadik LOT Dreamliner repülőgép is a levegőbe emelkedett bár ő még csak a Boeing Everett-i üzemében végzett próbák során. A legutóbbi repülőgép, mely a mai napon Budapestre is ellátogatott, idén júniusban került a légitársasághoz. A LOT-nak a nyolcadik repülőgép átvételével teljessé válik a Dreamliner flottája, melyből jelenleg egy repülőgépet a spanyol Air Europa légitársaság lízingel. Mint azt, az Egek Ura blog is megírta a LOT-nak nehéz "lekötnie" a már megrendelt, de most átvenni kényszerült repülőgépeket, ezért is jöhetett szóba a Budapestről indított USA járat, mert szabad kapacitásokkal rendelkezik a légitársaság, amit muszáj kihasználni, mert a repülőgépek csak a levegőben termelnek pénzt, a földön sok időt állva meg "elveszik". A LOT ezen repülőgépei jelenleg csak hosszútávú járatokon üzemelnek, bár számtalan alkalommal a londoni Heathrow repülőtéren is bevetették őket, valamint az elmúlt hónapban Asztanában is ezzel nyitották meg új járatukat. A LOT hosszútávú járathálózatában olyan célállomások szerepelnek Varsóból, mint Tokió, Szöul, Peking, Toronto, Newark, New York JFK, Los Angeles és Chicago. A héten pedig már újra repülnek Krakkóból Chicagóba is hetente egy alkalommal. A kompozit anyagokból készült és társaikhoz képest sokkal környezetbarátabb repülőgépeket két darab Rolls Royce Trent 1000-es hajtómű repíti az égbe.

Hosszútávú tervek a jövőre nézve

33489584853_b9b68390c7_b.jpg

Alig két hónapja állt forgalomba a legelső Boeing 737-800-as Next Generation repülőgép a légitársaságnál. Őket nemsokára a 737 MAX 8-asok követhetik. A mostani 800-asok korábban a kínai China Eastern Airlines színeiben repültek (Fénykép: airlines.net/Milka)

Bár korábban a LOT majdnem a Malév sorsára jutott, végül úgy látszik abból a gödörből amibe akkor került sikerült kijönnie, és azóta töretlenül fejlődnie. Azért ehhez megszorítások is szükségesek voltak, melyek után most újult erővel ér el sikereket a lengyel cég. A LOT számításai szerint átszálló utasforgalmuk 2020-ra 50%-al fog növekedni. A LOT-nak az éles piaci versenyben továbbra is célja a legjobb ár-érték arány felajánlása az utasok felé. Így versenyezve a konkurens légicégekkel.

A légitársaság becsélése szerint repülőgép flottájuk 2020-ra 70 db repülőgépre növekedhet. Ezek között 16 db szélestörzsű Boeing 787-es Dreamliner, és további 15 db új 150 férőhelyes repülőgép szerepelne. Ennek érdekében további 3 db új Dreamliner repülőgépet fognak lízingelni, melyek a hosszabb 9-es változat lesz. Az első példány várhatóan jövő év tavaszán csatlakozik a flottához.

A légitársaság 7 év után tavaly először zárta nyereségesen az évét, és a tavalyi évben rekord utasforgalmat is elkönyvelhetett a több mint 5 millió utasának köszönhetően. A LOT az idei évben, már 23 új járatot is indított, mely városok között szerepel Los Angeles, Newark, Chicago, Pula, Stuttgart, Podgorica, Asztana városa is. A LOT sikereit erősítheti az is, hogy a régióban a leggyorsabban növekvő repülőtér az utasforgalom alapján, a légitársaság HUB-jának otthont adó Varsó-Chopin, melyet a tavalyi évben majdnem 13 millió utas használt (Budapest 11 millió).

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!