Közép-Európa legnagyobb fapados repülőtere: BUDAPEST

2018routenyar_1.JPGEgyik szem sír, másik nevet. Egyrészt szomorú hogy egy ilyen címben lett régiós első a budapesti repülőtér (Mi lett volna ha…?), másrészt viszont rendkívül kedvező is, ha bizonyos szempontokat nézünk, hiszen majdnem 6. éve stabil, és erőteljesen növekvő pályán van a repülőtér utasforgalma, aminek 60%-át az ülőhelyek számát tekintve a napjainkban már low-cost légitársaságok biztosítják. Az utasforgalom mellett az elmúlt években a légi áru, azaz a cargo szektor is kezd feltörni, és hónapról, hónapra erőteljesen ráver az európai és a világ növekedési átlagaira. 

44 légitársaság 132 útvonala (+55%-os növekedés 2011-hez képest) áll az utazók rendelkezésére idén nyáron, a budapesti repülőtéren.  A választék még soha sem volt ennyire gazdag a repülőtér történetében, hiszen a Malév csődjét megelőző 2011-es évben is csak 33 légitársaság 85 útvonala közül választhattak a repülni szándékozó utasok.  A Liszt Ferenc repülőtér mára már Európa 46. legforgalmasabb repülőtere lett a felkínált ülőhelyek száma alapján.  Az utasforgalom növekedési üteme már három éve kétszámjegyű, mely az idei első negyedévben a tavalyhoz képest még inkább meglódult, hiszen +17%-al több utast regisztráltak a tavalyi első negyedévhez képest. Ezen szám jelentősen túlmutat Varsó és Prága eredményein is, hiszen Varsóban +14,7%, Prága +12,4%-os növekedést mértek.  A szakértők véleménye szerint, ha e növekedési ütem tovább folytatódik, akkor a repülőtér éve utasforgalma meghaladhatja a 15 milliós határt. Ez csekély kétmilliós utas többletet jelentene egy év alatt. Ha ez egy kicsit soknak tűnik, akkor vegyük alapul azt, hogy az idén nyáron majdnem 1,5 millióval több ülőhelyet dobtak piacra Budapesten a légitársaságok.

budtop10.JPG

A TOP10 légitársaság ülőhelyek számát tekintve a budapesti repülőtéren 2018. júl 31-ig tekintve. Forrás: CAPA

A budapesti repülőtér első számú légitársasága továbbra is a Wizz Air, akinek budapesti kapacitásai ezen a nyáron 18%-al nőnek. Őt követi az ír Ryanair, mely +33,6%-os kapacitásnövelést hajt végre a magyar piacon. A fő légitársaságok mellett a repülőtéren idén a legnagyobb növekedést az amerikai járatokat indító lengyel nemzeti légitársaság a LOT produkálja. A LOT 2,4%-os ülőhely részesedésével a 9. legnagyobb légitársaság jelenleg Ferihegyen. A lengyelek tavalyhoz képest +117,8%-al növelték kapacitásaikat, mely növekedés az új Krakkó, NewYork és Chicago járatoknak, valamint a Varsó és Budapest közötti járatok sűrítésének köszönhető.  A LOT mellett a fapados easyJet és a charter járatokat üzemeltető Travel Service produkálta a legnagyobb növekedést ezen a nyáron az ülőhelyek számában.  A növekedők mellett voltak stagnáló és csökkenő tendenciát mutató társaságok is a piac legnagyobbjai között. Stagnált a növekedésben a British Airways, akinek tavalyhoz képest idén is naponta 4 járata van. Csökkentette ülőhelyeinek számát a Norwegian Air és a KLM is. A norvégok -6,7%-al, míg a hollandok -1,1%-al kevesebb ülőhelyet kínálnak ebben a szezonban.

Az útvonalak összetétele

bud2.png

Az útvonalak 97,5%-át rövid és középtávú járatok teszik ki jelenleg.  Az ülőhelyek 90,8%-a Európán belüli (Nyugat-Európa 70%, Kelet és Közép-Európa 20,8%), Közel-Kelet 5,6%, Észak-Amerika 2,4%, Észak Afrika 1,1%.

A jövő!

A növekedés folytatásának alapja az új járatok. Hiába a sok közvetlen kapcsolat, még mindig vannak fehér foltok a járathálózati térképen, ahová jelenleg nem közlekednek járatok, de igény mutatkozik járatnyitásra. Hosszútávú útvonalak között ilyen Los Angeles, Miami, Szöul, Shanghai, Kuala Lumpur, Delhi, Mumbai, Tokió, Bangkok. Míg rövid és középtávú útvonalaknál: Teherán, Tallinn, Ankara, Luxemburg, Vilnius, Tolouse…

bud1.png

Az idei évben sokkal erősebb a növekedés üteme Forrás:CAPA

Az elkövetkező évek talán tovább erősíthetik a budapesti repülőtér fapados pozícióját, mégpedig a hosszútávú repülés tekintetében, hiszen a Norwegian fontolgatja, hogy transzatlanti szolgáltatást indítson a tervek szerint 2019-ben átvenni kívánt Airbus A321LR típusú gépekkel Budapest, Prága és Berlin repülőtereiről az USA keleti partjainál található nagyvárosaiba. A Norwegian mellett a piaci pletykák az Air Asia X és a Scott budapesti megjelenéséről is szólnak, akik szintén hosszútávú fapados járatokra specializált légitársaságok. Ezen típusú légitársaságok fogadására a korábbi közlések szerint igen nyitott a Budapest Airport.

Forrás: CAPA

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!