Előbb épülhet meg a "2C Terminál"

Az amerikai járattal kapcsolatban továbbra is folyik a "házalás"

000004604_1d_6133_copy_jpg_jpg_maxi_1.jpg

A napokban Belfast ad otthon a minden éveben megrendezésre kerülő Routes Europe légiközlekedési konferenciának, melyen a világ légitársaságai, repülőterei és légiközlekedési szakemberek igen nagy számban képviseltetik magukat. Ezen az eseményen került  Bogáts Balázzsal, a Budapest Airport járatfejlesztési vezetőjével a FlightGlobal, mely a világ egyik első számú légiközlekedéssel foglalkozó online szakoldala. Az interjúból kiderül, hogy hamarosan újból lehet közvetlen amerikai járat Budapestről, valamint, hogy az erőteljesen növekvő utasforgalom miatt a szükségesnél előbb kell elkezdeni a repülőtér további bővítését.

Mint kiderült a Budapest Airport jelenleg hét légitársasággal folytat tárgyalásokat a Budapest és az Egyesült Államok közötti légikapcsolat újjáélesztése ügyében. Ezen hét társaság között találhatunk amerikai, európai, és harmadik országbéli légitársaságokat is. Ha meg kéne tippelnem mind a hetet, akkor őket tippelném: American Airlines, Delta Airlines, United Airlines, Norwegian Air Shuttle, Qatar Airways (rendelkezik olyan légiközlekedési megállapodással Magyarországgal, mely lehetőséget nyújt Budapestről az ötödik szabadságjog kihasználásával továbbközlekedő járatok indítására) , Emirates, és a Turkish Airlines. Bár a Turkish és a Norwegian furán hangozhat, de nem elképzelhetetlen. Hiszen a török légitársaság neve közvetlen amerikai járattal kapcsolatban nemrég az EX-YU Aviation oldalán merült fel. E szerint Szkopje repülőtere tárgyalásokat folytat a Turkish Airlines-szal egy esetleges amerikai járattal kapcsolatban, mely az ötödik szabadságjog érvényesítésével tudnak működni. Szkopje repülőterén is hasonló a helyzet, mint Budapesten, bár a méretek és az utasszám lényegesen eltér egymástól, mégis New York városa mind két repülőtéren a legkihasználatlanabb útvonal. Bár hiába az elmúlt évek statisztikai adatai, melyek bizonyítják van potenciál benne, a mai napig egyetlen légitársaság sem "ugrott" rá a lehetőségre, hogy megjelenjen, pedig lehetősége lenne, de korlátok közé is ütközhetnek. Hogy miért? - Mert elképzelhető, hogy a szövetséges nagy európai légitársaságok érdekeit sértené, hiszen jelenleg ők profitálnak ezen utasokból igen nagy számban.

A mostani, valamint a korábbi hírekből az is kiderül, hogy a Budapest Airport a 2018-as évet tűzte ki céldátumként az amerikai járat újraindításaként. Bár az elmúlt években több ilyen céldátum kitűzési kísérlet elbukott, azonban a 2018-as év biztató lehet. Hiszen a repülőtér jövő nyárra egy teljesen új utasmólóval gazdagodik, melynek elsődleges célja lesz a hosszútávú járatok kényelmes, magasabb szintű kiszolgálása. Így a budapesti repülőtér az eddigi kevés számú nagyobb gépet is fogadni képes híd/állóhely hiányát leküzdheti, és egyszerre három szélestörzsű repülőgépet is kezelhet (bár ehhez az utasfelvételi oldalon is szükségesek a mihamarabbi kapacitás bővítések).

Az amerikai járat mihamarabbi újraindítása nemzetgazdasági érdek is, amit a Külgazdasági és Külügyminisztérium is számtalanszor hangoztatott. Szijjártó Péter miniszterelnök korábban a nagy amerikai légitársaságok vezetőivel is tárgyalt ez ügyben. Bár a mostani feszült diplomáciai helyzet nem éppen hathat pozitívan ezen folyamatokra, a politikának ettől függetlenül mindenképp erős hatása van arra, hogy lesz vagy nem járat.

New York és/vagy Chicago?

Bár elsődlegesen egy New Yorkba közlekedő közvetlen járat újraindítása a cél, Chicago neve mellett sem lehet szótlanul elmenni, hiszen 2015-ben 35%-al a két város között utazó légiutasok aránya. Chicago-i járatért jelenleg a prágai repülőtér is erőteljesen lobbizik. Bogáts Balázs megemlítette, hogy bár az utolsó közvetlen amerikai járat óta (2011) a piac folyamatosan növekedett, de még mindig nem olyan nagy, hogy egy vagy legjobb esetben kettő amerikai célállomásnál többet elbírjon. A Budapest Airport TOP kiszolgálatlan útvonalai között New York az első helyen szerepel, az utána következő első amerikai város pedig Los Angeles, ahová az elmúlt időszakban a  LOT és az Austrian is megjelent közvetlen járatokkal, ezzel lefedve a Közép-európai piacot. Részben emiatt egy LA-BUD járatra semmi esély nem mutatkozhat, hacsak nem valamelyik Közel-keleti fuvarozó az ötödik szabadságjogot kihasználva több amerikai városba is indítana járatokat Budapestről.

További interkontinentális járatok jöhetnek

Nem Amerika az egyetlen hosszútávú útvonal, amire nagy kereslet mutatkozik az utazók körében a magyar fővárosból. Hiszen Amerikánál jóval erősebb az ázsiai országokból érkező, vagy oda induló utasszám növekedése. Ennek köszönhetően potenciális célpont lehet egy jövőbeli közvetlen járathoz Shanghaj (Air China vagy China Eastern Airlines), Bangkok (Air Asia X), Szöul (Asiana vagy Korean Air) és Tokió (ANA) városai, vagy akár további kínai városok is, úgy mint Kanton, Ürümcsi (China Southern Airlines), vagy Csengtu. Bár sokan annak is nagyon örülnének, ha az immár közel két éve meglévő Air China járat Peking és Budapest közötti útját nem szakítaná meg Minszk városában. E téma megvalósítása felmerült már miniszterek kínai találkozóján és a légitársaságnál is, de változás a mai napig nem történt. Holott a régióban Budapest az egyetlen ahová nem non-stop kínai járat közlekedik. De kérdéses az Asiana Airlines újbóli budapesti megjelenése is, hiszen tavaly ilyenkor már rég lehetett róla tudni, idén meg még semmi hír róla.

2020-ra újabb utaskapacitást növelő beruházás készülhet el

A Budapest Airport az utasforgalom dinamikus, és az előzetes becséleseket is felülmúló növekedése miatt kénytelen két évvel előrébb hozni egy új "terminálépület" megépítését. Hogy miért is raktam idézőjelbe, hát ez egyáltalán tényleg egy új terminál épület lesz? Nem biztos - sőt alig két év alatt esélytelen egy teljesen új terminálépület tervezési-kivitelezési munkáit megvalósítani. Ezen beruházás inkább egy "tűzoltási folyamat", melyben a budapesti repülőtér kényszerhelyzetbe került a növekvő utasforgalom miatt, ezért lépni kényszerül. A lépése pedig egyszerű: egy új check-in épületrész felépítése a 2A terminál melletti részen. Ami végül is érhető, hiszen a májusban átadni készülő 10 db új pult kevés lesz a B terminálon, a további bővítési lehetőségek pedig elfogytak. Ezért válik szükségessé az A terminál mellett egy új épületrész felépítése is. Remélhetőleg az idő szorítása miatt azért nem egy új "bádog" épület valósul meg, bár konkrét tervek még nem nyilvánosak. Az új épületrész továbbá segíthet az utas ellenőrzési folyosók számának bővítésében is, melyet szintén indokol az utasforgalom dinamikus növekedése, és a Sky Court szűk keresztmetszete miatti bővítési korlátok.

fh20.JPG

A kép jobb sarkában az új check-in terminálrész

Fénykép: Budapest Airport

Tetszett amit olvastál? - További friss, és érdekes információért kattints a blog Facebook oldalára. Itt nyomhatsz egy LIKE gombot!